Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 I formiddag var jeg innom en jernvarebutikk og kjøpte et sett med umbraconøkler, og fordi jeg var relativt sikker på at jeg ikke kom til å bytte det tok jeg ikke med meg kvitteringen. Det viste seg å være en tabbe, for da jeg kom hjem hadde hun jeg deler leilighet med også kjøpt et sett. Jeg dro da ned i butikken igjen og ville returnere det. Han som stod i kassa (det var han som ekspederte meg da jeg kjøpte det også) sa at uten kvittering fikk jeg ikke pengene tilbake, kun tilgodelapp eller bytte i andre varer. Jeg forsøkte å argumentere med at det faktisk ikke var mer enn en drøy time siden jeg hadde kjøpt dem av ham, og han bekreftet at han husket meg. Allikevel nektet han å gi igjen pengene fordi "regler er regler og vi utbetaler ikke penger uten kvittering". Er ikke dette særdeles dårlig service? Jeg kunne liksom skjønt det om det hadde gått flere dager, men det var jo bare snakk om en time og ekspeditøren kjente meg jo igjen...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Syns du heldig som i det hele tatt får byttet til tilgodelapp uten kvittering. Du har ikke automatisk bytterett når du kjøper over disk. Det er noe butikkene velger selv om de vil ha. Kanskj hun andre har kvittering for settet hun kjøpte?
Inx Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Syns du heldig som i det hele tatt får byttet til tilgodelapp uten kvittering. Du har ikke automatisk bytterett når du kjøper over disk. Det er noe butikkene velger selv om de vil ha. Kanskj hun andre har kvittering for settet hun kjøpte? Jeg synes dette var smålig av karen i disken. Men kanskje han har en veldig firkantet sjef som har drillet dette mantraet hardt inn.. Selv om man ikke har noen bytterett så vil jo de fleste forettninger være behjelpelige med bytting særlig med et produkt som et umbrakosett. Er dere relativt nyinflyttede så blir det garantert flere besøk i jernvarebutikken og da velger du/dere kanskje ikke akkurat den neste gang.
Fruktvand Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Synes ikke dette var dårlig service. Grunnen til at de krever kvittering for å få penger tilbake er jo fordi mange stjeler varer, som de ved en senere anledning prøver å bytte mot penger. Kanskje hun du deler leilighet med tok vare på sin kvittering?
Inx Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Synes ikke dette var dårlig service. Grunnen til at de krever kvittering for å få penger tilbake er jo fordi mange stjeler varer, som de ved en senere anledning prøver å bytte mot penger. Kanskje hun du deler leilighet med tok vare på sin kvittering? Når han i kassa husker kunden og at hun handlet der blir det irrelevant...
Pasha Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Uten kvittering skal du ikke klage på at du fikk penger tilbake. Er jo din egen feil at du ikke gadd å ta med deg den, og selv om han husket deg er det "desverre" ikke nok. Regnskapsavdelingen krever kvitteringer på penger utbetalt..de skal jo følge med hva som går ut og inn.. og dersom man kunne få penger tilbake uten kvittering tenk da så enkelt det hadde vært for kjeltringer?
Pasha Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Når han i kassa husker kunden og at hun handlet der blir det irrelevant... men han kan jo ikke skrive på kvitteringen "jeg husket kunden og krevde da ikke kvittering"... hjelper jo lite på lenger opp i systemet det
Inx Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 men han kan jo ikke skrive på kvitteringen "jeg husket kunden og krevde da ikke kvittering"... hjelper jo lite på lenger opp i systemet det Men han kan tilby tilgodebevis o.l?
The Kitten Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 I formiddag var jeg innom en jernvarebutikk og kjøpte et sett med umbraconøkler, og fordi jeg var relativt sikker på at jeg ikke kom til å bytte det tok jeg ikke med meg kvitteringen. Det viste seg å være en tabbe, for da jeg kom hjem hadde hun jeg deler leilighet med også kjøpt et sett. Jeg dro da ned i butikken igjen og ville returnere det. Han som stod i kassa (det var han som ekspederte meg da jeg kjøpte det også) sa at uten kvittering fikk jeg ikke pengene tilbake, kun tilgodelapp eller bytte i andre varer. Jeg forsøkte å argumentere med at det faktisk ikke var mer enn en drøy time siden jeg hadde kjøpt dem av ham, og han bekreftet at han husket meg. Allikevel nektet han å gi igjen pengene fordi "regler er regler og vi utbetaler ikke penger uten kvittering". Er ikke dette særdeles dårlig service? Jeg kunne liksom skjønt det om det hadde gått flere dager, men det var jo bare snakk om en time og ekspeditøren kjente meg jo igjen... Jeg synes ikke det er dårlig service. Skulle han gå i mot reglementet til butikken for din skyld?
Pasha Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 Men han kan tilby tilgodebevis o.l? Ja. reglene er ikke like strenge på det de fleste steder. Men strengt tatt..uten kjøpebevis har ikke kunden noe rettigheter i det hele tatt,så å bli sur og klage på servicen her blir helt bak mål
Inx Skrevet 22. august 2009 #11 Skrevet 22. august 2009 Ja. reglene er ikke like strenge på det de fleste steder. Men strengt tatt..uten kjøpebevis har ikke kunden noe rettigheter i det hele tatt,så å bli sur og klage på servicen her blir helt bak mål Jeg argumenterer ikke mot realitetene i forbrukerkjøpsloven. Jeg argumenterer mot hva jeg oppfatter som en kontraproduktiv regel for butikken om den ikke kan "bøyes" litt. De ender jo opp med en irritert kunde som ikke kommer tilbake og har kanskje fått 100kr i omsetning. Jeg er enig i at generelt sett så er det en god regel å ha at man krever kvittering for å omgjøre kjøpet. Men ikke i dette spesielle tilfellet
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Kan jo hende han trodde du hadde vært hjemom og brukt de til det du trengte de til. Og nå ville levere de tilbake fordi du ikke trengte de lenger.
Fruktvand Skrevet 22. august 2009 #13 Skrevet 22. august 2009 Når han i kassa husker kunden og at hun handlet der blir det irrelevant... Ehm nei. Det er ikke irrelevant fordi det er en av de viktigste grunnene butikker krever kvittering. Om han så husket personen fra tidligere så kan det godt hende han faktisk er en kjeltring som kjøpte ett sett og som stjal et annet og som han nå prøver å bytte inn i penger. En regel er en regel. Jobber selv med regnskap og vet at det blir ekstra arbeid når jeg mottar et kontantsalg der det har vært en utbetaling uten at jeg har kvitteringer o.l for å finne ut hvor dette beløpet ble av. Det er ofte ikke godt nok at en butikkansatt skriver "husket kunde fra tidligere, hadde ikke kvittering, men fikk penger tilbake fordetom".
Inx Skrevet 22. august 2009 #14 Skrevet 22. august 2009 Ehm nei. Det er ikke irrelevant fordi det er en av de viktigste grunnene butikker krever kvittering. Om han så husket personen fra tidligere så kan det godt hende han faktisk er en kjeltring som kjøpte ett sett og som stjal et annet og som han nå prøver å bytte inn i penger. En regel er en regel. Jobber selv med regnskap og vet at det blir ekstra arbeid når jeg mottar et kontantsalg der det har vært en utbetaling uten at jeg har kvitteringer o.l for å finne ut hvor dette beløpet ble av. Det er ofte ikke godt nok at en butikkansatt skriver "husket kunde fra tidligere, hadde ikke kvittering, men fikk penger tilbake fordetom". At det ikke er godt nok skyldes mangel på tillit til deres ansatte i så fall. Det er fortsatt dårlig service etter min mening. Og kontraproduktivt all den tid en butikk ønsker fornøyde kunder.
Gjest Bubba Skrevet 22. august 2009 #15 Skrevet 22. august 2009 Hvis alle skulle "tøye" på reglene i butikk og næringsliv , så hadde det gått dårlig. Jeg synes dette er helt normalt, og kaller det ikke dårlig service. Man må følge retningslinjer butikken/sjef har satt . Og ett sett umbraconøkler er jo topp å ha uansett, man vet aldri når man trenger det
Gjest Coarvi Skrevet 22. august 2009 #16 Skrevet 22. august 2009 Men han kan tilby tilgodebevis o.l? Nå vet jo ikke jeg hvordan systemet er i denne butikken, men jeg har jobbet i en butikk der situasjonen var lik. Det var strengt forbudt å gi kunder pengene tilbake uten kvittering. Tilgodebevis gikk greit, fordi det da i systemet ikke ble registrert som "penger ut av kassa". Tilgodelapp er jo egentlig bare en ny vare, og så lenge systemet ikke registrerer at penger går ut av kassa går det helt fint. Men går det penger ut av kassa MÅTTE det være kvittering. Denne butikken var generelt ganske streng på sånne ting, pga. svinn. Hvis kasseskuffen ble åpnet uten at det var et salg måtte vi legge ved en lapp med oppgjøret som forklarte hvorfor skuffen ble åpnet. Jeg vil absolutt ikke kalle det dårlig service. Men det er ikke fantastisk service heller... Men det er mange butikker som ikke ville gitt TS pengene tilbake MED kvittering en gang (og det synes jeg også er OK, kjøpt er kjøpt).
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #17 Skrevet 22. august 2009 " kontraproduktivt" Et nytt og fancy ord som betyr???
Pasha Skrevet 22. august 2009 #18 Skrevet 22. august 2009 Jeg argumenterer ikke mot realitetene i forbrukerkjøpsloven. Jeg argumenterer mot hva jeg oppfatter som en kontraproduktiv regel for butikken om den ikke kan "bøyes" litt. De ender jo opp med en irritert kunde som ikke kommer tilbake og har kanskje fått 100kr i omsetning. Jeg er enig i at generelt sett så er det en god regel å ha at man krever kvittering for å omgjøre kjøpet. Men ikke i dette spesielle tilfellet Hvor skal man så sette grensen? Så lenge den ansatte husker kunden er det greit? Så lenge beløpet er under x antall kroner? Faren for at dette i såfall skal bli misbrukt er jo stor, så derfor er det jo greit å være streng på det uannsett.
Gjest Ingeniøren Skrevet 22. august 2009 #19 Skrevet 22. august 2009 Støtter trådstarter her, dårlig service rett og slett. Det er selvsagt fullt mulig å ikke være fullstendig firkanta. Det er selvsagt null problem å reversere en slik handel uten kundens kvittering. Faktisk er det jo vanlig i mange butikker nå som lagrer salgshistorikken din. Ser de at du har kjøpt produktet er retur null problem.
Rosalie Skrevet 22. august 2009 #20 Skrevet 22. august 2009 Siden mange butikker har mange deltidsansatte, skjønner jeg godt at de har et strengt reglement når det gjelder slikt, rett og slett for å skjerme sine ansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå