Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Er usikker på om jeg skal gå inn i militæret eller ikke. Det er jo egentlig noe jeg har hatt veldig lyst til lenge. Og jeg har kommet inn. Men er det et forferdelig slit og alt i alt bortkastet tid? Jeg vet jo at det ikke er bortkastet, men om slitet kanskje ikke er verdt bryet.. Eller hva tror dere? Jeg har jo ikke vært der enda, så jeg aner ikke om det er greit/overkommelig eller helt jævlig.. Det har dukket opp en annen mulighet for meg, så jeg veit liksom ikke hva jeg skal gjøre!! Og jeg kan jo ikke utsette tjenesten heller, for da kicker de meg sikkert ut! (meldte meg inn frivillig og pushet på for å komme inn så fort som mulig..) For meg hadde det vært en utrolig fordel å ha vært i armyen, det ser veldig bra ut på cv'en for min del ihvertfall! Uff, jeg vet ikke hva som er rett! Kanskje militæret er helt gørr og gruuuusomt!! Eller kanskje jeg ville digge det! Jeg er bare så utrolig redd for å drite på draget, hjelp meg litt her nå a?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Det kommer jo bare an på hva som er målene dine for hva du skal lære i militæret, hvor bra det andre tilbudet er (er det noe det er mulig å gjøre neste år?) og hva som er målene dine generelt når det gjelder utdanning og utvikling. Så kanskje det hjelper litt å spesifisere noe av dette, så godt du kan?
Cannavaro Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Forsvaret kan absolutt være meningsfullt og lærerikt. Hvilken våpengren er det snakk om ?? Forsvaret tilbyr jo også masse utdanning som du kan ha bruk for i det sivile. Du lærer ellers masse om disiplin, punktlighet,ryddighet, hvordan få team til å fungere m.m. Lærekurven kan være god den, men dra dit med riktig innstilling ihvertfall. Om du er usikker, så bør du forsikre deg på forhånd om det er noe for deg. Selv har jeg bare hatt gode erfaringer fra forsvaret og HV spesielt. Du kan lære masse om din egen personlighet også, både fysisk og psykisk så en del personlig utvikling får du med på kjøpet. Men, som sagt ; din egen innstilling (og den bør være positiv hele veien) er det viktigste.
Hamster Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Hvis du ikke kan se for deg en karriere i Forsvaret er det nesten sikkert at du kommer til å se på det som bortkastet når du er ferdig, det er erfaringen min og folk jeg kjenner i allfall. Men såklart ikke fullstendig bortkastet, men stort sett.
Silmarill Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Hvis du ikke kan se for deg en karriere i Forsvaret er det nesten sikkert at du kommer til å se på det som bortkastet når du er ferdig, det er erfaringen min og folk jeg kjenner i allfall. Men såklart ikke fullstendig bortkastet, men stort sett. Er det? Hvorfor det egentligThrusthamster?
Gjest Lommerusk Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest hogwash Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Hvis du ikke kan se for deg en karriere i Forsvaret er det nesten sikkert at du kommer til å se på det som bortkastet når du er ferdig, det er erfaringen min og folk jeg kjenner i allfall. Men såklart ikke fullstendig bortkastet, men stort sett. Må si meg uenig her, var mange lange stunder mens man var inne men veldig mye moro! Tror nok også mange har godt av ett år med noe annet innimellom skole.
Hamster Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 (endret) Er det? Hvorfor det egentligThrusthamster? Det kommer an på hvordan man er som person. Jeg var allerede disiplinert og moden før jeg dro inn, så jeg fikk ikke noe utbytte på den måten som folk mener når de sier at "alle burde ha et år i militæret". Og det er ikke som om militæret magisk endrer folk som ikke vil endre seg heller, folk som er late fordi de ikke gidder, og ikke andre grunner. Hvis man vil endre seg, så må man gjøre det selv, å dra i militæret er ikke en magisk løsning, det bare gir det et år på å tenke på at dette kunne du fint ha klart selv. Men jeg liker militæret veldig godt selv, men å gjøre det heltid for 130 kr dagen, med en helg fri i ny og ne, var ikke det helt store. Er med i innsatsstyrkene til HV nå, og hvis utdannelsen går til helvete, så er det enten intops eller befalskole som blir veien da. Endret 23. august 2009 av Thrusthamster
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Militæret er for dem som passer til å være kanonføde.
Supraspinatus Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Hvis du ikke kan se for deg en karriere i Forsvaret er det nesten sikkert at du kommer til å se på det som bortkastet når du er ferdig, det er erfaringen min og folk jeg kjenner i allfall. Men såklart ikke fullstendig bortkastet, men stort sett. Jeg er også uenig med deg. Militæret er en fin opplevelse for de fleste. Nå har jeg imidlertid vært borti dem som ikke synes det. Så det er ikke utelukkende positivt. Men de fleste synes det er et kjekt minne å ha. Man blir også kjent med nye mennesker, og det er i mine øyne alltid positivt. Jeg vet om folk som ikke kunne tenke seg en karriere i forsvaret når de ble innkalt. Et par av dem prøvde også å sno seg unna. I dag jobber de i forskjellige stillinger i forsvaret, flere har og tatt høyere utdanning i forsvaret. Jeg var en av dem som trivdes så godt i førstegangstjenesten at jeg fortsatte med utdanning i forsvaret. Jeg valgte en annen løype etter et par år. Men det er en annen historie. Lykke til med førstegangstjenesten!
Gjest Gjest_Mann38_* Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 Det kommer helt ann på hva du gjør ut av det og hvilke planer du har for livet ellers. Mer kan jeg ikke si når jeg vet så lite om deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå