Gå til innhold

Størknet salt i kasserolle


Sniktitt

Anbefalte innlegg

Forrige lørdag kokte jeg saltpoteter, der man bruker skikkelig mye salt i vannet. Så det var jo høvelig mye havsalt i kasserollen når jeg tok ut potetene.

Hele spisegildet utartet seg til superkalas, så kasserollen ble ikke gjort rein den kvelden eller dagen etterpå. Litt shabby i formen kan man si ;)

Og så har det vært litt mye frem og tilbake, slik at kasserollen har i bunn og grunn blitt stående.(Det kjenner jeg at jeg angrer litt på nå.)

SÅ nå har veldig mye av dette saltet festet seg i bunnen, og blitt bortimot steinhardt. Det er altså ikke snakk om at det er brent fast, men at det har stivnet mer eller mindre.

Jeg prøvde å varme opp vannet for å se om det hadde noe effekt, men det var ikkje noen forskjell.

Er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan få dette bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Saltet vil løse seg opp i vann, men det kan nok ta litt tid. Du kan forsøke å helle kokende vann i kjelen, og skifte vann mange ganger. La kjelen stå på lunken ovnsplate.

Vaskemiddel for oppvaskmaskin bruker også å ta knekken på oppvaskutfordringer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: ha vann og maskinoppvaskmiddel i pannen og la stå en god stund.

Du kan også prøve å koke pannen ren, altså ha vann i pannen og sett til koking til saltet har løst seg opp.

Stålull og skrubbing er også et alternativ, men ikke et så veldig lettvint et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...