Gå til innhold

Det samme


Gjest *Mim*

  

7 stemmer

  1. 1. Med hvilket tonelag uttaler du "det samme"?

    • Som "bønner"
      7
    • Som "bønder"
      0


Anbefalte innlegg

Så på en debatt og la merke til at Siv uttalte "det samme" på samme måte som Carl I. Hagen, altså med tilsvarende tonelag som "bønder" (husker ikke om det er en eller to). For meg høres det helt rart ut, jeg og de jeg kjenner uttaler det som "bønner". Lurer på om "bønder"-uttalen sprer seg, eller om den er geografisk betinget - hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg uttaler "samme" med tonem (tonelag) 2, altså det samme som i "bønner".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler "samme" med tonelag 2 jeg også. Kan ikke helt forestille meg hvordan det blir med tonelag 1, så jeg må nok følge bedre med på valgsendingene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil forklare meg forskjellen på tonem 1 og 2? Har prøvd å lese meg til det, og forstår for så vidt teorien, men ikke praksisen..

Hilsen en som uttaler tydelig d-en i bønder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Noen som vil forklare meg forskjellen på tonem 1 og 2? Har prøvd å lese meg til det, og forstår for så vidt teorien, men ikke praksisen..

Hilsen en som uttaler tydelig d-en i bønder :P

Dette har ingenting å gjøre med om du uttaler d-en eller ei. Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare. Tenk deg hvordan du uttaler "bonde", tonemet (tonelaget) der. Det er tonem 2. Så sier du "bønder". Det er tonem 1. Hører du forskjellen?

På samme måte blir det med ordet "samme". Noen uttaler det med tonem 1, andre med tonem 2.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har ingenting å gjøre med om du uttaler d-en eller ei. Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare. Tenk deg hvordan du uttaler "bonde", tonemet (tonelaget) der. Det er tonem 2. Så sier du "bønder". Det er tonem 1. Hører du forskjellen?

På samme måte blir det med ordet "samme". Noen uttaler det med tonem 1, andre med tonem 2.

Der tog eg 'an;) Aldri helt forstått hvor i ordet tonem blir realisert, men nå tror jeg det sitter. Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Der tog eg 'an;) Aldri helt forstått hvor i ordet tonem blir realisert, men nå tror jeg det sitter. Takker:)

Bare hyggelig :) . Jeg har ofte en tendens til å "pedagogisere" når jeg skal forklare noe for noen. Ikke sjelden får jeg høre "jada, jada, har skjønt det nå". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...