Gjest Fortvilet student Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Hei! I det store og hele er dette egentlig en kjempelang historie, men jeg kjører på med spørsmål om selve kjernen. Jeg mistrivdes veldig med legen min, og har igrunn ikke likt å gå til han. Etter at jeg ble gravid og jeg hadde en "gyldig grunn" (har ikke følt meg ivaretatt når jeg "bare" har vært syk) til å gå dit, var han rask med å henvise meg videre til gynekolog og jordmor. Så alle blodprøver o.l. har jeg fortsatt ikke fått tatt, ettersom de drev å sendte meg frem og tilbake. Det er jo fritt valg her i landet når det kommer til fastlege, så nå har jeg byttet og håper at jeg nå får en som "ser meg". Problemet mitt er at jeg ikke får støtte av Lånekassen dette studieåret pga manglende poeng og at jeg dermed har blitt "forsinket" i studiene. Det jeg har gjort er å melde meg av de vanskelige eksamene jeg egentlig skulle hatt på våren, fordi jeg ikke var i så veldig god form på den tiden og jeg må kjøre i ca 40 min for å komme meg på skolen. Jeg tok eksamen i to fag, og fulgte også undervisningen i disse. Jeg tenkte at det ikke var så farlig (tenkte overhodet ikke på Lånekassens regleement), ettersom jeg nå studerer noe helt annet. Lånekassen kan altså gi meg videre støtte, hvis jeg har en legeattest som tilsa at jeg var dårlig i den perioden. Men jeg gikk jo ikke til legen når jeg "bare" kastet opp og var dårlig, fordi jeg vet at jeg kun kom til å bli sendt ut igjen med et klapp på skulderen og "God bedring". Jeg tenkte heller ikke over at jeg egentlig da har krav på sykestipend o.l. I alle fall. Jeg tviler igrunn ikke på at jeg egentlig har krav på en legeattest fra den tiden som tilsier at jeg var syk, men jeg har jo ingen som kan skrive den rett og slett. Kan den nye fastlegen min (fra 1. september) gi meg dette bakover i tid? Han blir jo klar over min situasjon idag, og det er ganske tydelig at jeg er gravid i alle fall. Disse plagene var jo svangerskapsrelaterte. Eller har han rett og slett ikke lov til å gjøre dette ettersom han ikke var min lege på det aktuelle tidspunktet? Det er jo snakk om de første ukene av svangerskapet, april-maimåned. Altså eksamensperioden. Håper det er noen som vet hva jeg burde gjøre da denne situasjonen er ganske så fortvilet!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Du kan selvfølgelig høre med legen din, det er mulig han er villig til å skrive dette. Men jeg har aldri fått legeerklæring tilbakedatert pga svangerskapsrelaterte plager (eller andre plager). Jeg fikk opplyst (ikke ta dette for 100% korrekt) at for at legen i det hele tatt skulle kunne vurdere å tilbakedatere måtte jeg ha vært i kontakt med legekontoret første dagen jeg var dårlig. Ellers har de ikke noe "bevis" for sykdommen.
Gjest TS Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Nå vet jeg ikke helt hva man kan bruke en legeerklæring til heller, sånn bortsett fra dette med Lånekassen nå. Men jeg tenker at det kanskje må være den legen jeg hadde på det aktuelle tidspunktet som skriver en slik attest? Men, nå har jeg jo byttet lege. Jeg er midt mellom to stk nå føler jeg. Han jeg fortsatt "har" frem til 1. september, var jeg hos 24. april og da klaget jeg på kraftig kvalme, og at jeg hadde holdt på med det en stund. Han sa at det er heldigvis noe som kommer til å gå over, og det var det. Jeg spurte om jeg kunne ta de kvalmestillende pillene jeg hadde med, og det sa han ja til. Tror dere at det er nok til å få legeattest på "svangerskapsrelaterte problemer" i april-maimåned? Lånekassen trenger neppe noe mer enn det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå