Gå til innhold

Oljeboring i Lofoten


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal mene om oljeboring i Lofoten. Men jeg regner med at dere kloke KG-ere klarer å opplyse meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er imot olje-/gassvirksomhet i Lofoten og Vesterålen primært fordi verdens siste store torskestamme har dette området som yngleplass. Det vil være både uopprettelig og fullstendig utilgivelig om vi skulle ødelegge denne yngleplassen. Dette er kritisk både for fisken og fiskerinæringa.

Dessuten synes jeg det vestlige mennesket har herjet mer enn nok med naturen som det er - vi turer frem med spisse albuer og en fullstendig forakt for alt som for oss synes laverestående (enten det er mennesker, planter eller dyr) og lar fauna og flora lide uopprettelige tap for vår egoisme.

Det er meg. Alle må gjøre opp sin egen mening, jeg kan bare stå inne for mitt eget syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukt mange hundretusen på en grundig rapport om dette som skal legges frem neste år.

Det er bl.a. grunnen til at Arbeiderpartiet ikke vil flagge noe som helst standpunkt før de har sett rapporten.

Enig med Stoltenberg som sa: Hvorfor skal vi grume hundretusener av kroner på en rapport når man likevel tar stilling til spørsmålet før rapporten foreligger.

Og torsk? Har ikke fiskerne nærmest utryddet torsken fra de områdene pga overfiske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg. Alle må gjøre opp sin egen mening, jeg kan bare stå inne for mitt eget syn på saken.

-Jeg er for oljeborring!

-Utenfor Lofoten og Vesterålen kan det ligge store rikdommer i form av gass og olje som Norge bør utnytte. Dette vil komme hele regionen tilgode i form av arbeidsplasser, skatter og inntekter.

-Det er skipstrafikken som utgjør den virkelige utslippsrisikoen. Slipper man oljeindustrien til, blir beredskapen utenfor Lofoten og Vesterålen bedre.

-Det har ikke vært et eneste utslipp fra petroleumsvirksomheten som har nådd land i løpet av 40 års historie. I samme periode har vi hatt en rekke ulykker med skip....

- Dersom man går inn for petroleumsvirksomhet, vil man få en bedre beredskap som også kan håndtere eventuelle ulykker innen skipstrafikken, og om vi åpner feltene for olje og gass, får vi en betydelig økt beredskap. Og dermed reduserer vi faren for hendelser fra skip!

Bare begynn å borre sier nå jeg - men det er MIN mening da og helt ulik "Mermaid Blues" mening ;)

Jeg respekterer "Mermaid Blues" meningen på lik linje med at vedkommende (altså M.B) bør respektere min mening selvom h*n er uenig! ;)

Sier det samme som første svarer:Det er meg. Alle må gjøre opp sin egen mening, jeg kan bare stå inne for mitt eget syn på saken.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeborring er dyrt. Forskere verden over jobber i skrivende stund på spreng for å komme seg bort fra fossile brensler. Man skal altså ikke ta det for gitt at investeringen vil lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bella_*
Oljeborring er dyrt. Forskere verden over jobber i skrivende stund på spreng for å komme seg bort fra fossile brensler. Man skal altså ikke ta det for gitt at investeringen vil lønne seg.

Oljeborring er dyrt men på sikt lønner dette seg da det er dyrere med tonnevis av oljeutslipp etter gjentatte ulykker med skip!Dette har vist seg at skjer og vil skje igjen.Ikke minst alle sjøfuglene og fiskene som blir rammet. Dette er ikke bare dyrt men tragisk også.Det finns ingen oljeutslippulykker når det gjelder oljeborring og om det finns så er det ikke på langt nær så ofte som det er med skip.Tror ikke det har skjedd ulykker med oljeboring fra plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har skjedd ulykker med oljeboring fra plattform.

Jo, det har det vel - til og med på norsk sokkel.

Er Red Adir virkelig glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har det vel - til og med på norsk sokkel.

Er Red Adir virkelig glemt?

Kan du beskrive det nærmere! Presiser nærmere! Er dette en oljeplattform i Norge som har lekket olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander Kielland-ulykken er et annet eksempel.

Jeg er mot boring i Lofoten av følgende grunner:

- Lofoten er en naturperle som tiltrekker seg mange turister, og jeg synes vi bør beholde den lofotske flora og fauna som den er

- En av verdens største torskebestander yngler der

- Vi bør heller bruke tid og ressurser på andre og mer miljøvennlige former for energi, slik som resten av verden gjør. Det er heller ikke gitt at vi får avsetning for den investeringen siden verden har som mål å redusere forbruket av fossile brensler radikalt. Det hadde uansett ikke spilt noen rolle om vi hadde tjent penger eller ikke, jeg er prinsipielt imot boring i Lofoten av årsakene nevnt ovenfor.

Vi utvinner nok olje som det er i norge, vi har enorme overskudd som det er, vi trenger ikke å bli enda grådigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes vi bør se rapporten først men dersom den konkludere med at det er trygt synes jeg vi bør bore.

Norsk oljeuttvinning er langt mer miljøvennlig enn oljeutvinning i andre deler av verden .

Lofoten trenger flere arbeidsplasser .

Norge trenger oljepenger, snart kommer den store bølgen med etterkrigsbarn til å trenge sykehjemsplasser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_paprika_*
-Jeg er for oljeborring!

-Utenfor Lofoten og Vesterålen kan det ligge store rikdommer i form av gass og olje som Norge bør utnytte. Dette vil komme hele regionen tilgode i form av arbeidsplasser, skatter og inntekter.

Enig i at arbeidsplasser og innteker til regionen er viktig, men mener dette kan gjøres bl.a. ved opprustning av skoler, sykehjem, NAV, kulturtilbud, osv., men da faller den økonomiske byrden på staten i stedet for på oljeselskapene...

-Det er skipstrafikken som utgjør den virkelige utslippsrisikoen. Slipper man oljeindustrien til, blir beredskapen utenfor Lofoten og Vesterålen bedre.

-Det har ikke vært et eneste utslipp fra petroleumsvirksomheten som har nådd land i løpet av 40 års historie. I samme periode har vi hatt en rekke ulykker med skip....

Oljeutslipp blir ikke nødvendigvis bedre kun fordi det ikke når inn til land. Oljen går inn i emulsjon med vannet og vil etterhvert løses opp i vannmassene eller synke til bunns. Hydrokarboner fra olje er kreftframkallende, kan føre til nedsatt reproduksjon, migrener og kvalme - og dette er bare hos oss mennesker, tenk på fisker som lever et slikt miljø og tar opp gift over gjellene? Oljeutslipp fra plattformer skjer i større eller mindre grad hele tiden, men nettopp pga av at vi "normale dødelige" ikke opplever tilgrising av badestrendene våre, går vi rundt i den villfarelsen at det ikke skjer. I tillegg til komponentene i oljen, blir store mengder slam og annet miljøfarlig avfall dumpet av plattformer kontinuerlig. Disse legger seg over bunnen og kveler f.eks. kaldtvannskoraller. (Norge har en av de største konsentrasjonene av kaldtvannsrev i verden og disse revene er avgjørende biotoper for yngling og oppvekst av fisk.)

- Dersom man går inn for petroleumsvirksomhet, vil man få en bedre beredskap som også kan håndtere eventuelle ulykker innen skipstrafikken, og om vi åpner feltene for olje og gass, får vi en betydelig økt beredskap. Og dermed reduserer vi faren for hendelser fra skip!

Petroleumsvirksomhet langs norskekysten har minimalt med oljevernbereskap liggende. Bare fordi de utvider seg til Lofoten er det ikke stor sannsynlighet for at dette vil forandre seg, hvis ikke lovgivningen blir strengere. Faren for hendelser fra skip reduseres i stor grad av at skipeleien blir flyttet ut fra kystlinjen. Hvis Plattformer skal ta opp store deler av dette området, må skipene enten gå utenfor eller innenfor disse områdene. Det sier seg selv at det økonomiske hensynet for skipene tilsier indre leie - enda nærmere kysten.

Bare begynn å borre sier nå jeg - men det er MIN mening da og helt ulik "Mermaid Blues" mening ;)

Er selvsagt enig her, men min mening er at du har kommet frem til beslutninger på feil grunnlag.

Jeg respekterer "Mermaid Blues" meningen på lik linje med at vedkommende (altså M.B) bør respektere min mening selvom h*n er uenig! ;)

Sier det samme som første svarer:Det er meg. Alle må gjøre opp sin egen mening, jeg kan bare stå inne for mitt eget syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive det nærmere! Presiser nærmere! Er dette en oljeplattform i Norge som har lekket olje?

Nei, ærlig talt - såpass er faktisk allmennkunnskap. Ellers er jo google en fin hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Jeg har ikke tatt noen endelig stilling til saken, men jeg må jo si at jeg ikke akkurat ivrer av glede over enda mer oljeboring. Grunnen til dette er at jo mer olje de eventuelt klarer å få opp i Lofoten, jo mindre vekt vil det bli på å finne alternative levebrød den dagen oljen virkelig tar slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot oljeboring i Lofoten, flere grunner til dette.

- hensyn til fisk og fiskere

-hensyn til sjøfugl

-de som lever av turistnæring og turister

- jeg ønsker at vi begynner omleggingen av det Norske samfunnet fra å være totalt avhengig av olje slik at vi ikke havner helt i bakleksa.

-jeg mener at det er tryggere rent økonomisk å ha oljen i bakken en penger i aksjefond.

-jeg mener også det er helt håpløst å bruke opp denne ressursen i løpet av ett par generasjoner. Hvorfor er det om å gjøre å pumpe opp mest mulig raskest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei gjest "paprika"

Ser du har komentert innlegget mitt og jeg tar i mot din lærdom av det du skriver som tilsvar :)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...