Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #1 Del Skrevet 19. august 2009 Veldig flaut at jeg ikke kan dette, men heter det egentlig "Det var ikke jeg" eller "Det var ikke meg"?? Og hvorfor? Jeg synes "Det var ikke meg" høres mest riktig ut, men "Det var ikke jeg som gjorde det" høres bedre ut enn "Det var ikke meg som gjorde det". Eller har jeg nå plutselig beveget meg inn på en annen regel? Tusen, tusen takk til dem som eventuelt kommer med noen velbegrunnede svar slik at jeg aldri trenger å bekymre meg om dette mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. august 2009 #2 Del Skrevet 19. august 2009 Veldig flaut at jeg ikke kan dette, men heter det egentlig "Det var ikke jeg" eller "Det var ikke meg"?? Og hvorfor? Jeg synes "Det var ikke meg" høres mest riktig ut, men "Det var ikke jeg som gjorde det" høres bedre ut enn "Det var ikke meg som gjorde det". Eller har jeg nå plutselig beveget meg inn på en annen regel? Tusen, tusen takk til dem som eventuelt kommer med noen velbegrunnede svar slik at jeg aldri trenger å bekymre meg om dette mer! Det heter "Det var ikke jeg som gjorde det". "Det" er foreløpig subjekt, "jeg" er det egentlige subjektet, og derfor skal det stå i nominativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #3 Del Skrevet 20. august 2009 Foreløpig og egentlig subjekt, ja! Tusen takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå