Gå til innhold

Lærer i 50% stilling


Gjest fisk

Anbefalte innlegg

Jeg er så skuffet. Jeg jobber i en 50 % stilling som lærer. Jeg hadde gledet meg til å undervise igjen, men jeg fikk en gedigen nedtur når jeg fikk timeplanen. Jeg hadde fått 11 enkeltvedtakstimer, ble spurt om jeg kunne ta alle disse timene på en elev som det er megastore utfordringer med. Mesteparten av tiden er han ikke inne i klasserommet, men sitter på et eget rom med lærer. Jeg prøvde å si at jeg syntes det kunne bli en litt ensformig uke for meg, men kom ikke noen vei med det. Tilslutt klarte jeg å fikse slik at 2 av de 11 timene ble med en spesialgruppe i matematikk. Ingen av delene er noe jeg brenner for å jobbe med. De 2 timene jeg fikk med denne spesialgruppen (3-4 stykker med store vansker, men min elev vil være der da og) var noe som ble uungåelig, da jeg skal ha fri en dag og de klarte ikke å flytte på noen timer, slik at de ikke hadde noe valg.

Jeg har ikke spes. ped. eller noe som tilsier at jeg er den rette til denne jobben. Jeg vet at de er veldig fornøyde med meg og jeg har hatt gode resultater i de klassene jeg har jobbet tidligere. Jeg fikk fast jobb etter bare 1 år. Da jobbet jeg 100 %. Nå er det sånn at jeg nesten angrer på at jeg søkte om å få jobbe 50 % i år.

Jeg prøvde å si at det kunne bli veldig ensformig å kun ha en elev hele uken og at jeg gjerne skulle hatt noen andre oppgaver også.

Jeg må vel bare gjøre det beste utav dette, men det var en så stor nedtur at det var like før jeg begynte å gråte der jeg satt. :tristbla: Gruer meg til dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har all min medfølelse!

Det er dårlig ledelse å gjøre det på denne måten. I min kommune var det vanlig at rektor delte ut et "ønskeskjema" i god tid før sommeren, der du fikk føre opp hva du kunne tenke deg neste år. Så tok ledelsen hensyn til det så langt det var mulig, og alle ble stort sett fornøyde.

Men det må innrømmes at nye lærere ofte måtte ta til takke med timer som var blitt til overs, for å si det sånn. Men neste år kunne de være med å ønske de også, og sånn gikk nu åran.

Siden du ikke er ny på skolen, synes jeg egentlig det er veldig rart at du bare fikk slike timer. For det er helt klart at å undervise i ordinær klasse og undervise spesialelever er to vidt forskjellige jobber. De sistnevnte elevene skal ha lærere med spes. ped, Det trenger de og det fortjener de. Dersom skolen ikke har nok lærere med spes. ped., må man iallfall sikre at man får en lærer som har lyst til å prøve seg med slike elever.

Det er sikkert for seint nå, men ellers skulle du tatt dette opp med din tillitsvalgt. Han kunne tatt det opp med rektor og kanskje fått en annen fordeling av timene. Men det skulle vært gjort før sommeren.

Jeg vil råde deg til å bite tennene sammen og gjøre det beste ut av det i år. Rett og slett ta det som en utfordring! Det kan faktisk tenkes at dette kan bli veldig positivt for deg også! Det finnes mange eksempler på lærere som måtte ta spes. elever mot sin vilje, men som likte det så godt at de bad om å få fortsette året etter.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du ikke fikk greie på dette før nå. og synd - både for deg og eleven du skal ha! Du har min fulle sympati, jeg syns også slike timer er tunge. Prøv å legge opp til varierte timer for dere begge.

Vet ikke om dette er så mye å få gjort noe med nå - du kan jo som Lilleba foreslår snakke med fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...