Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 hvor lenge kan legen gi deg 50 prosent sykmelding fra jobben av gangen?n og over hvor lang periode?, før evnt man må finne ut av andrr alternativer o.l. er det noen regler for dette? har en venn som jeg hjalp med å få jobb, og etter kort tid, noen mnd, kom en 50 prosent sykmelding . og grunnen er jo depresjon fordi det er noen medisiner som visst gir mye kvalme etc. men det jeg reagerer på er jo at denne personen er veldig oppegående og sånn på jobb, men har sagt til meg flere ganger at hun/han egentlig ikke har det bra, og vil ikke at andre skal tro at han/hun har det selv om /han/hun smiler på jobb. jeg tror ikke det grann på alt det her, det er en billig måte å slippe unna på. snakker om hyttetur og alt mulig personen har gjort, også de dagene personen er sykmeldt. men ingen reagerer,som jeg vet. bør noen reagere? har man en sykmelding så har man jo ikke så mye man kunne sagt...for man har jo ikke noe med det heller. kinkig situasjon...
vimse Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 (endret) Betyr sykemelding automatisk at man skal sitte hjemme og glo i stueveggen :klø: I en sykemelding ligger det så mye som ikke vites av andre enn legen og den sykemeldte og som omgivelsene ikke har noe med, og heller ikke skal blande seg inn i... Endret 19. august 2009 av vimse
Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 ja ja, men det er nok av unnasluntrende mennesker der ute, så man skal ikke være så naiv!
vimse Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Det har jeg ikke sagt at det ikke er heller, men hvem skal blande seg i det, gud og hvermansen?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Du må ikke stole på at selv om han/hun er glad og smiler på jobb, så er alt bra. Man lever et slags dobbeltliv; du har den delen av deg som VIL være glad, som vil at folk skal tro en har det bra, også har du den egentlige delen av deg, som er ødelagt av en depresjon. Jeg levde et slik dobbeltliv, prøvde å undertrykke tristheten, men det bygger seg opp og slår bare hardere tilbake enn om en bare hadde gitt opp helt fra begynnelsen av til jeg var utslitt, utbrent og et nervevrak. Grunnen til at man begynner dette dobbeltlivet er fordi det er flaut å være deprimert, man vil ikke innse det, men når man først har innsett det, så er det beste å snakke om det. Jeg synes ikke det er greit at man går sykemeldt i lang tid heller da, fordi man venner seg til livet hjemme, det å synke ned i sin egen drit osv, og dermed kan begynne å grue seg skikkelig til å begynne det livet som gav en depresjonen in the first place. Så la legen heller avgjøre hvor lenge dette menneske skal være hjemme i 50 %, så kan du heller gjøre det du er betalt for.
Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 du har ikke noe konstruktive svar på spørsmålene mine, så ikke komenter mer.
Gjest lill84 Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Du må ikke stole på at selv om han/hun er glad og smiler på jobb, så er alt bra. Man lever et slags dobbeltliv; du har den delen av deg som VIL være glad, som vil at folk skal tro en har det bra, også har du den egentlige delen av deg, som er ødelagt av en depresjon. Jeg levde et slik dobbeltliv, prøvde å undertrykke tristheten, men det bygger seg opp og slår bare hardere tilbake enn om en bare hadde gitt opp helt fra begynnelsen av til jeg var utslitt, utbrent og et nervevrak. Grunnen til at man begynner dette dobbeltlivet er fordi det er flaut å være deprimert, man vil ikke innse det, men når man først har innsett det, så er det beste å snakke om det. Jeg synes ikke det er greit at man går sykemeldt i lang tid heller da, fordi man venner seg til livet hjemme, det å synke ned i sin egen drit osv, og dermed kan begynne å grue seg skikkelig til å begynne det livet som gav en depresjonen in the first place. Så la legen heller avgjøre hvor lenge dette menneske skal være hjemme i 50 %, så kan du heller gjøre det du er betalt for. da har du ikke møtt denna figuren...
Cullen Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 da har du ikke møtt denna figuren... nei hvis du er så sikker så ikke kom her og spørr om råd. Da må du godta å få høre om at dette kanskje ikke er som du tror. Snakk med sjefen din isteden da og si du tror han juger. Herrejemeni
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 hvor lenge kan legen gi deg 50 prosent sykmelding fra jobben av gangen?n og over hvor lang periode?, før evnt man må finne ut av andrr alternativer o.l. er det noen regler for dette? har en venn som jeg hjalp med å få jobb, og etter kort tid, noen mnd, kom en 50 prosent sykmelding . og grunnen er jo depresjon fordi det er noen medisiner som visst gir mye kvalme etc. men det jeg reagerer på er jo at denne personen er veldig oppegående og sånn på jobb, men har sagt til meg flere ganger at hun/han egentlig ikke har det bra, og vil ikke at andre skal tro at han/hun har det selv om /han/hun smiler på jobb. jeg tror ikke det grann på alt det her, det er en billig måte å slippe unna på. snakker om hyttetur og alt mulig personen har gjort, også de dagene personen er sykmeldt. men ingen reagerer,som jeg vet. bør noen reagere? har man en sykmelding så har man jo ikke så mye man kunne sagt...for man har jo ikke noe med det heller. kinkig situasjon... Synes ikke du skal blande deg inn. Kan være mer bak sykemeldingen en det du får fortalt av denne personen. Er det deperesjon \ angst ol. får man besjed om å gjøre ting som gjør en glad. Komme seg ut, reise på småturer osv. Er ikke alle sykdommer\ plager som synes. Blant annet depresjon, angst, smerter av ulik art. Som i ene øyeblikket kan være rimelig ok å leve med og i neste øyeblikk helt uutholdelig. Er nok helt sikkert en del som snylter. Men la det være opp til legen og vurdere. Har selv vært sykemeldt i lange perioder pga. forskjellige årsaker. Enkelte ting kunne ingen andre ane hva var, det synes ingenting utenpå. Utad virket jeg nok veldig fornøyd, frisk og glad selv blandt venner og kjente. En "later som" vil ikke bry andre" vil skjule ting" Men de så meg ikke da jeg var hjemme alene.
vimse Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 du har ikke noe konstruktive svar på spørsmålene mine, så ikke komenter mer. Fordi de ikke er det svaret du vil ha? Poenget er at det skjer så mye man ikke vet, og hvis du nå skulle blande deg inn i noe du i utgangspunktet ikke har noe med, og tråkket skikkelig i salaten så ville det nok føles jævlig kjipt. På den andre siden så kan det være en mulighet for at det du opplever er realiteten, men vet du hva, det er ikke din jobb å engasjere seg i det på annen måte enn å være den vennen du påstår du er i første innlegg, og snakke om det på vennskapelig måte.
Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 jeg syntes det er mye latskap ute å går, har vært ute en vinterdag før så vet alt om deperesjon etc... man burde ta et tak i seg selv å tenke at det er mennersker som søren meg har det myyyee værre en enn selv.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 hvor lenge kan legen gi deg 50 prosent sykmelding fra jobben av gangen? over hvor lang periode?, før evnt man må finne ut av andrr alternativer o.l.er det noen regler for dette? bør noen reagere? 1. alt fra 1 dag til 1 mnd. kan også være lengre perioder om gangen. Sykemeldingen kan gå i ett fre en sykemelding til en annen. Dette er Legens og event el.l spesialisters avgjørelse 2. 52 uker. Etter det går en over i rehabelitering osv. 3. En kan bli gradert eller aktivt sykemeldt. Legen og event. spesialist el.l avgjørelse. Da SKAL arb.giver tilrettelegge på arbeidplassen. 4. Nei. dette er opp til lege og systemet i helenorga å vurdere.
Norbertine Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 Det er ikke et veldig konstruktivt spørmål heller. Hvor lenge personen er sykmeldt av gangen er opp til legen, og kommer helt an på hvordan sykdom personen har. For depresjon/utbrenthet kan det vel fort dreie seg om et par måneder, men personen kan da også ha mulighet for å forlenge per telefon. Sykemeldt kan man vel i teorien være for alltid, men man får kun utbetalt sykemeldingspenger fra NAV for ett år, og må deretter være frisk i et halvt år for å få ny periode. Hvis man ikke blir frisk må man søke om rehabiliteringspenger, attføringspenger eller uførestønad. Heldigvis hjelper det lite om du eller noen andre reagerer, legen er utdannet for å vurdere om personen skal være sykemeldt eller ikke, og har mulighet til å få alle opplysninger han/hun trenger. Sjefen, kollegaer eller andre har fint lite å si om saken. Blir man sykemeldt for depresjon/utbrenthet blir man gjerne oppfordret til å leve så vanlig som mulig, og å gjøre ting som gjør deg glad, om det måtte være hytteturer, byturer, fester eller hva som helst. Man skal ikke å sitte hjemme og glo i veggen, da blir man garantert ikke bedre.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 jeg syntes det er mye latskap ute å går, har vært ute en vinterdag før så vet alt om deperesjon etc... man burde ta et tak i seg selv å tenke at det er mennersker som søren meg har det myyyee værre en enn selv. Svaret ditt tyder på at du ikke har har hatt så mye problem med depresjon. Jeg har også vært ute en vinternatt. Og vet ganske mye om hva det vil si å ha dyp depresnon. Alikevel kan jeg ikke si at jeg er "ekspert" og hvet hvordan andre har det med lignende diagnose. Eller "bare" fortelle andre jeg hører har depresjon at det "bare" er å ta et tak i seg selv. For jeg kan ikke gå under huden og hvirkelig føle på kroppen hvorden depresjonen virker på dem.
Cullen Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 jeg syntes det er mye latskap ute å går, har vært ute en vinterdag før så vet alt om deperesjon etc... man burde ta et tak i seg selv å tenke at det er mennersker som søren meg har det myyyee værre en enn selv. Hva vil du vite da? Her har du fått høre at han kanskje ikke juger som du tror, men det er ikke bra nok. Vil du at vi skal si JA finnes INGEN grunn til at han egentlig trenger sykemeldingen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå