Gå til innhold

referansene var ikke spesielt positive


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har vært på jobbintervju hos vikarbyrået hvor jeg bor og hadde et supert intervju. De var kjempefornøyde og skulle kun sjekke referansene før jeg fikk jobb. De hadde faktisk flere stillinger som passet meg så det var nærmest å velge og vrake.

Har hatt to jobber de siste 7 årene, og har siste året vært hjemme i barselpermisjon.

Den siste jobben min trivdes jeg veldig godt på, men det er mye kveldsjobbing og over en times reisevei (hver vei) Jeg ga derfor beskjed da jeg oppdaget at jeg var gravid at jeg kom til å søke på jobber i nærområdet når jeg skulle tilbake i jobb.

Har fått mye skryt på begge jobbene og de tilbød seg å være referanser.

Da jeg ble innkalt til intervju ga jeg de beskjed.

I dag ringte de fra vikarbyrået og ga beskjed om at begge referansene mine hadde vært litt negative og at jeg derfor ikke var aktuell for noen av jobbene.

Jeg er ganske fortvilet, ingen av de svarer når jeg ringer. vet at på den siste jobben min, har det blitt et dårlig arbeidsmiljø siste året og fire av de ansatte har sluttet. Lederen på den første jobben er ganske humørsyk og da får alle gjennomgå, men en må jo ta seg sammen i 5 minutter når en er i telefonen.

Har ikke fått noen antydninger om at de ikke har vært fornøyd med meg.

Dette er det eneste vikarbyrået i området og de fleste jobbene går gjennom de, og jeg er ikke spesielt lysten på å oppgi de til noen andre. Den jobben jeg hadde før dette, fikk jeg en super referanse på, men det er jo 7 år siden jeg sluttet. Dessuten har lederen jeg hadde pensjonert seg og flyttet utenlands.

er bare kjempefortvilet. Permisjonen er snart over og sønnen min skal begynne i barnehage, og jeg blir arbeidsledig.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er o veldig merkelig når din arbeidsgiver sier JA til å være referanse, samt er positiv overfor deg, samtidig er negativ overfor de som tar kontakt for å høre litt om deg.

!! For en merkelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*

Trodde det var ulovlig å snakke negativt om tidligere arbeidstakere jeg. Er ikke referansene der mest for at det skal bekreftes at man jobbet der tidligere?

De fleste får jo en jobbattest når de slutter i jobben hvor arbeidsgiver skal skrive hvordan de oppfattet deg som arbeidstaker. Etter det jeg har hørt, så er det ikke lov å skrive negative ting i attesten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stiller jo gjerne referansene konkrete spørsmål i forhold tidligere jobb. Det er nok ikke bare koseprat.

Det kan godt være at referansene i utgangspunktet var positive, men at spørsmålene som ble stilt fikk et litt negativ utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må velge sine referanser med omhu, for det er ingen krav til at de skal være positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må velge sine referanser med omhu, for det er ingen krav til at de skal være positive.

Referansene er derimot juridisk ansvarlige for det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må velge sine referanser med omhu, for det er ingen krav til at de skal være positive.

De tilbydde seg, og siden jeg har fått så mye skryt trodde jeg det skulle gå greit.

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med referanser nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansene er derimot juridisk ansvarlige for det de sier.

Ja, de skal naturligvis ikke ljuge, men man trenger ikke å være positiv for det.

TS: Mine to referanser er begge fra forrige jobb. En tidligere avdelingsleder (som sluttet før meg) og en kollega jeg jobbet tett med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du lykkes med å få tak i dine referanser, snakk med dem om hva de svarer og hvorfor. Jeg har selv spurt mine referanser, før jeg bruker dem som referanser, hva de vil svare på forskjellige typer spørsmål. Som jeg har sagt til dem, jeg spør dem ikke om dette for å sette dem i en vanskelig situasjon, men for at jeg skal kunne lære dersom det er noe de har å utsette på meg som arbeidskraft.

Dessuten så er det veldig greit å vite, jeg har f.eks en tidligere sjef som aldri var i nærheten av meg når jeg jobbet, så han er helt uaktuell å bruke som referanse. Når jeg snakket med ham om referanse, spurte jeg hva han ville si i en slik situasjon, og som han ærlig sa, så måtte han jo bare svare hva han har hørt fra andre + litt ting som vi ikke er enige om. (vi hadde en dårlig kommunikasjon og avsluttet uten å være spesiellt gode venner). Dette gjør det jo helt uaktuellt for meg å bruke ham som referanse, så skal jeg ha referanse fra den arbeidsplassen, vil jeg heller høre med den jeg jobbet nærmest sammen med, som vet hvordan jeg faktisk fungerte i arbeidet, siden det er det som er interessant.

Håper det ordner seg for deg. Er selv på jobbjakt, selv om jeg er i full jobb heldigvis, så sånn sett ikke krise, men arbeidsmarkedet er veldig annerledes i år en det var i fjor, veldig tydelig. Selv etter meget gode intervjuer, der jeg får bekreftet å ha gjort godt inntrykk, er det så mange å velge i at det absolutt kjennes som det vil ta lenger tid en det gjorde sist jeg søkte jobb.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...