Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om scrapping (stempler)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har såvidt begynt å scrappe kort og har et lite (sannsynligvis teit) spørsmål. Jeg kjøpte noen stempler i dag sammen med blekkputer i forskjellige farger. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan bruke stemplene med ulike farger. Sett at jeg har stemplet med blått og ønsker å bruke rødt. Hvordan vasker jeg av blåfargen fra stempelet først? Må det gjøres rett etter bruk? Tar gjerne i mot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør bruke en stempelrens (feks denne, men det finnes ørten forskjellige typer å velge mellom), den fjerner blekket fra stempelet slik at det blir rent og pent :)

I tillegg kan jeg anbefale denne, som gjør stempelrensing til en rask og lett affære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Mange bruker også våtservietter til å vaske stemplene med. Da vasker de stemplene med en gang etter bruk, mens stempelsverten ennå er fuktig.

Jeg har stempelrens, men er litt lat, så jeg renser ikke etter hvert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bruke penger på dyr stempelrens. Jeg skyller bare stempelet under rennnende vann i springen, evt. børster forsiktig med en neglebørste. Dette gjør jeg like etter jeg har stemplet. Mine stempel har holdt seg veldig bra, selv etter flere år. Faren med å bruke stempelrens er at gummien på stempelet lett kan tørke, og da blir motivet stygt. Så, mitt råd til deg er å bruke kun vann (lunkent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du strukturert nok til å vaske stempelet rett etter bruk er det kanskje greit med vann evt våtservietter, men jeg blir så ivrig så jeg har ikke "tid" til å gå i fra kortet, så dermed tørker det og jeg må bruke stempelrens og "rubit scrubit". Stempelrensen har du lenge, så det å bruke 50-60 kr på det og "rubit scrubit" er ikke akkurat noe som velter økonomien (tror faktisk ikke jeg har kjøpt nytt på de to årene jeg har laget kort, og jeg lager ganske mange)... Noen farger og blekktyper er også vanskeligere å fjerne fra stempelet enn andre med bare vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri renset mine stempler, jeg har litt tørkepapir og bare tørker vekk overflødig blekk, og eventuelt bruker våtservietter (de har jeg på bordet uansett for mine fingre, jeg griser veldig med blekk...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...