Gå til innhold

God, rimelig og sunn middag


Dokkelise

Anbefalte innlegg

Er det noen som har oppskrifter på god, rimelig og sunn middag som dere vil dele med meg? Trenger ikke å være middag på "lavbudsjett", men det blir fort til at man bruker så unødvendig mye penger på middag.

Jeg liker å lage maten selv fra "bunnen av", synes dette som oftest blir bedre. Det gjør ikke noe om retten tar litt tid, akurat nå er jeg arbeidsledig og har derfor goooog tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I frysedisken på Rema har de 500g laksekoteletter til 18 kroner. Jeg pleier å steike dem med sitronpepper; det er godt, sunt og billig :)

Dessuten er jeg fryktelig lat på kjøkkenet, så det er en stor fordel at det er såpass enkelt :fnise: Du kan jo også prøve å lage hummus? Jeg liker det kjempegodt, spesielt med masse hvitløk :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil lage hummus, så kjøp tørkede kikerter og legg dem i vann over natta... ofte står det at en skal bruke en boks kikerter i oppskrifta, men disse forvellede, grautete sakene som selges på boks smaker gjørme :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ofte å lage en versjon av Shepherds Pie

Lag potetmos fra bunnen eller pose

Stek kjøttdeig 1/4 pakke per pers.

Ha så i grønne krydder (tørkede versjon er greit), jeg synes salvie, rosmarin, timian og oregan er godt. Salvie er et must. Både deig og mos kan krydres.

Versjon 1 (dårlig tid): ha kjøttdeigen i potetmosen, rør godt og spis

Versjon 2 (god tid): legg kjøttdeigen i bunnen av en ildfast skål, ha litt revet ost i potetmosen og legg det oppå som et lokk, del tomater i båter og fordel pent utover, ha mer ost oppå. Gratiner i ovnen til osten har fått litt farge. Nyt!!

Veldig billig mat og veldig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde ofte denne da jeg var student uten deltidsjobb og hadde ekstremt dårlig råd:

Fiskegryte

Til 3 personer

300-400 gram seifilet

125 g babygulrøtter evt. Gulrøtter

en halv paprika

en halv løk

en fersk chilli

en boks grovhakkede tomater

et lite glass tomatpure

2 fedd hvitløk

evt. soltørkede tomater

Blank løken i smør, i en kjele. Hiv oppi gulrøttene og ett fedd hvitløk, og la det surre litt med løken. Ha i fisk og paprika, og la det hele surre litt noen minutter før du har oppi chili, grovhakkede tomater og tomatpure. La det koke i 15-20 minutter. Ha i resten av hvitløken mot slutten. Smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Serveres med ris.

På den tida lagde jeg også ofte ovnsstekt fjellørret (kjøpte frossen på Rema til rundt 20 kr stk). Skar av hode og hale, fylte den med hvitløk, urter, salt, pepper og dryppet litt sitron i, pakket inn i aluminiumsfolie og la i ovnen. Laget potetmos og spiste med agurk, eller råkostsalat.

Italiensk tomatsuppe

(4 porsjoner)

Ingredienser:

2 løk

3 ss olivenolje

2 hvitløksbåter (eller gjerne mer, hvis du liker det)

1 bunt persille

1/4 ts timian

1/2 - 1 ts basilikum

Ca. 600 gram fullmodne tomater

(Kan bruke to bokser grovhakkede tomater istedet)

Ca 100 gram spaghetti, brekkes i stykker

1,5 liter god kraft (evt. buljong - grønnsak- eller hønsebuljong, obs! litt mindre hvis man bruker hermetiske tomater!)

salt/pepper

Tilbehør:

Krutonger

Loffterninger sprøstekt i olivenolje eller smør, gjerne tilsatt hvitløk.

Revet ost evt. parmesan

Fremgangsmåte:

Hakk løken og la den surre i oljen sammen med knust hvitløk. (Ikke for sterk varme, skal IKKE brunes!) Ha i hakket persille, timian og basilikum og rør noen minutter. Hakk tomatene, og knus dem videre i gryten, eller ha i hermetiske tomater. Spe med buljongen, og legg på lokk, la suppen småkoke på svak varme ca 1/2 time tilsammen, legg i spaghetti når spaghettiens koketid gjenstår. Liker du hvitløkssmak, kan du godt ha i en knust hvitløksbåt eller to tilslutt! Smakes til med evt. salt og pepper.

Serveres med krutonger, som må haes direkte i tallerkenen etter at suppen er øst opp. (Eller server hvitløksbrød til.) Toppes med revet ost/parmesan, kanskje litt frisk eller tørket basilikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager ofte noe i likhet med dette.

tar kjøttdeg, dolmio saus mais løk osv.. hva man vil ha egentlig.

annenhvert lag med potet mos og kjøttdeigen med saus, ost på toppen og inn i ovnen.. enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lager ofte noe i likhet med dette.

tar kjøttdeg, dolmio saus mais løk osv.. hva man vil ha egentlig.

annenhvert lag med potet mos og kjøttdeigen med saus, ost på toppen og inn i ovnen.. enkelt:)

Men ikke særlig sunt.. Da burde du kutte opp poteter og ha i stedet, og tilføye mye grønnsaker, samt sløyfe eller minske osten, evt bruke en mindre fet ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil lage hummus, så kjøp tørkede kikerter og legg dem i vann over natta... ofte står det at en skal bruke en boks kikerter i oppskrifta, men disse forvellede, grautete sakene som selges på boks smaker gjørme :opplyser:

Hva er hummus og hvordan lager man det? Tror aldri jeg har smakt det før :)

Tusen tak for mange oppskrifter, her var det virkelig mye som hørtes godt ut!! Tror jeg skal prøve ut flere av disse til uka! Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...