LilleLu Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Jeg har slitt mye med halsbrann helt siden jeg var 11-12 år gammel, er 19 nå. Det er irriterende, og gjør av og til veldig vondt. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? (Nei, jeg er ikek gravid, og nei, jeg kan ikke drikke melk. Allergi.) Hørte en gang at bananer skulle hjelpe, men jeg synes sjeldent at det funker...
HulaHoop Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Jeg vet det finnes noen brusetbl. som skal hjelpe for halsbrann, men husker ikke navnet. Kan du ikke ta deg en tur på apoteket og høre?
Sniktitt Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 (endret) Heisann Jeg har vært ganke mye plaget med dette opp igjennom årene. Fikk kjøpt en tyggetabelett som heter Pepciduo på apoteket, som hjelper utrolig mye. Ellers finnes det vell en samme type tabelett som heter Link, og sånn brusepulver som man har i vann; Nykon og Samarin. Jeg brukte og ta en tabelett dersom jeg kjente at jeg fikk halsbrann, da det er utrolig irriterende og forstyrrende. Jeg blir megakvalm og klarer ikke helt å konsentrere meg. Men etter noen år begynte jeg å se på kostholdet mitt, for å se om noe av det jeg spiser kan være direkte årsaken. Fant ut at jeg fikk grusomt halsbrann av brødmat(kanskje det har noe med gjæret og gjøre?).La også merke til andre ting som kunne trigge halsbrannen, som f.eks. brunost, appelsinjuide o.l. Ihvertfall, nå spiser jeg nesten ikke brød, går som regel bare i knekkebrød. Det siste året har jeg nesten ikke hatt halsbrann. Bare noen ganger men det er som oftest etter ei hard helg med masse alkohol og usunn mat. Og jeg kan spise brød nå og da, men ikke hver dag, tre ganger om dagen. Så og kutte ned på brødmaten har hjulpet meg masse:) Endret 19. august 2009 av Sniktitt
Elbereth Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Jeg er arvelig belastet og mye plaget med halsbrann, og har etter hvert funnet ut hva jeg ikke tåler. Når jeg får halsbrann bruker jeg Titralac tabletter, fås reseptfritt på apoteket. De svelges hele, jeg klarer ikke verken smak eller konsistent på Link o.l. De tingene jeg reagerer mest på er: - Traktekaffe. Bruker bare presskannekaffe eller pulver nå. - Svart te - Rugbrød - Brunost. Men Innherredost (den søte, mørke som er så god på vafler) kan jeg spise. - Paprika - Bananer - Agurk (jada, vet det høres rart ut, men det stemmer) - Juice, alle sorter. Men frukt kan jeg spise Generelt reagerer jeg på matvarer med høyt syreinnhold. Noen ganger kan jeg spise alt uten problemer, andre ganger er det ingen ting som skal til. Men det som skaper aller størst problemer er traktekaffen. Skjønte lenge ikke hvorfor jeg konsekvent ble så innmari dårlig når jeg var på kurs eller hos svigers, selv om jeg holdt meg unna alt mulig av matvarer. Inntil jeg byttet ut traktekaffen med pulverkaffe... Og det hjelper ikke om den er nytraktet og fra helt ren kaffetrakter.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Jeg brukte å ta en liten neve med mandler da jeg hadde sure oppstøt ifm svangerskap. Funket for meg, og verdt et forsøk...?
Gjest Ida Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Jeg har vært veldig plaget med halsbrann det siste året, og jeg har trodd det har vært litt unormalt, siden jeg er bare 15 år. Jeg er IKKe gravid, så det er ikke derfor. Jeg får halsbrann etter jeg har spist, sjokolade, potetgull, jucie, brus, eller noe syrlig. Jeg har også funnet ut at jeg har ett litt dårlig kosthold, og kanskje det kan være årsaken? Det jeg gjør for å få bort halsbrannen er å drikke melk eller spise mandler. Det hjelper alltid. Men noen ganger når vi ikke har melk eller mandler så får jeg en helt ekstrem halsbrann, og det er utrolig ekkelt og ubehagelig. Vi har pepciduo tabletter, men jeg tror jeg er for ung til å ta de. Noen som har noen tips til hva som hjelper?
Sugerøret Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Mange grunner til halsbrann Om du virkelig er ille plaget,kontakt fastlegen og be om en henvisning til Gastroskopi http://no.wikipedia.org/wiki/Gastroskopi Har spiserørssykdom-Gastroøsofageal refluks-Gerd http://no.wikipedia.org/wiki/Gastro%C3%B8sofageal_refluks en kan ha GØRS -Brystbrannsykdom http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/brystbrannsykdom-2202.html OM du har lukkemuskel problemer der magesafter kommer opp i spiserøret,kan du få legemidler på blåresept (nexium f.eks) Pepciduo kan taes av ungdom fra og med 16 år: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/P/Pepcidduo_McNeil_84044/89042.html
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Fikk et tips mot halsbrann jeg tester ut nå,, har vert VELDIG plaget med halsbrann. Og enklere tips kan det ikke bli. Love harts :-) Disse gammeldakse sukkertøyene som bruser litt. Ser ut til å virke for jeg har brukt det i 1 månders tid nå og har ikke hatt halsbrann siden det.
Gjest Grete Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 I svangerskapene mine har jeg vært mye plaget. Ble anbefalt Love Hearts - de funket vel forsåvidt, men jeg var plaget med kvalme også, så da ble det en heller dårlig løsning...urk! Mandler ble løsningen her, halsbrannen ble nok ikke helt borte, men myyyye bedre. Om dette er et konstant problem, tror jeg at jeg ville skrevet en 'dagbok' over en tid - hva som spises hver dag, og om halsbrannen er plagsom eller ei. Så kanskje viser det seg et mønster - kan jo være noe 'enkelt' du kan unngå for å slippe plagene?
Gjest navnelapp Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Ingen har nemnt Gaviscon, dei funkar veldig bra for meg, særleg då eg var gravid. Det er tyggetablettar, liknar på lovehearts, men blir på ein måte til eit slags skum som legg seg ved overgangen mellom spiserøret og magesekken og gir god nattesøvn og minimalt ubehag.
minea Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Ingen har nemnt Gaviscon, dei funkar veldig bra for meg, særleg då eg var gravid. Det er tyggetablettar, liknar på lovehearts, men blir på ein måte til eit slags skum som legg seg ved overgangen mellom spiserøret og magesekken og gir god nattesøvn og minimalt ubehag. Men FY for en smak....
Gjest Ida Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Pepciduo kan taes av ungdom fra og med 16 år: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/P/Pepcidduo_McNeil_84044/89042.html - Jeg blir 16 om 4-5 månder. Kan jeg ta pepciduo da tror du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå