Gå til innhold

Hvilket slankeopplegg skal jeg velge?


Gjest tjukkebolla

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebolla

Hei dere, jeg MÅ gå ned en del kilo. For helse og for trivsel. Jeg ønsker å gå ned ca 20 kilo. Jeg har prøvd det aller meste innen dietter, slanking og kostholdsomlegging. Alt fra Atkins, South Beach, Raw food-diet, "Spis deg slank" (måltider levert på døren), og mye mye mer. Har alltid vært veldig interessert i kosthold og helse og kan mye. Men, det hjelper ikke meg. Motivasjonen svikter noen uker uti, og jeg lar meg friste av pizza, burgere, kebab osv, jeg er rett og slett ekstremt svak for usunn mat. I stressede perioder har jeg også brukt mat noenlunde bevisst for å roe meg ordentlig på kvelden foran tv'en. I tillegg er jeg avhengig av cola light.

Det jeg vurderer er Atkins, eller tradisjonelt lavkalori med vektklubb.no. Trene gjør jeg uansett og jeg vet hva som skal til for å gå ned. Det er bare følelsene og livet rundt som ødelegger for meg - det har vært for vanskelig å holde fokus. Føler meg så ego fordi det krever så mye selvfokus å slanke seg, ihvertfall gjør det det for meg.

Er det noen som har noen ord? Jeg trenger ikke helt den vanlige med at "du må endre livsstilen din og innta færre kalorier enn du forbruker, da går du ned skjønner du". Joda, det vet jeg, men det er alt det andre rundt slanking som er så himla vanskelig. Sikkert ikke bare for meg, sikkert for veldig mange andre som også vil gå ned. Noen som har noen tanker om å holde fokus uten at mat blir hovedsaken i livet?

Er det noen som har gått ned en del her som kan si litt om hvordan dere greide å ta en dag av gangen og komme gjennom det til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavkarbo (ketolysekuren).

Gå inn på lavkarbo.no og les!

Edit: Se forøvrig linken til min lavkarbobok i signaturen min. Der står det en del tanker rundt dette.

Endret av Supramundane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Grete Roede ?

det er jo basert på vanlig mat i ganske normale mengder egentlig. Det er tom. plass for litt kos.

Atkins o.l. er jo basert på at du holder deg unna spesiell type mat og hvis du ikke er bombesikker på at du klarer det er det jo dumt å bgynne på noe sånt. Nå er det jo ikke lurt å skeie ut med junkfood o.l. uansett kur men jeg vil tro den gjør mer utslag negativt på en ikke-karbo kur.

Du trenger jo ikke en kur men en ny livsstil - og da bør det være noe du kan leve med på sikt.

Skal man lykkes med et opplegg så tror jeg det er viktig at det ikke er noe nazi-opplegg for da er sjansen stor for at du sprekker.

Spis normalt i moderate mengder og tren et eller annet og da vil kiloene sakte men sikkert forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke en kur men en ny livsstil - og da bør det være noe du kan leve med på sikt.

Skal man lykkes med et opplegg så tror jeg det er viktig at det ikke er noe nazi-opplegg for da er sjansen stor for at du sprekker.

Spis normalt i moderate mengder og tren et eller annet og da vil kiloene sakte men sikkert forsvinne.

Meget riktig og bra tips. Det skal være noe du kan leve med resten av livet, en livsstl. Det er kalorier inn - ut som teller for vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Meget riktig og bra tips. Det skal være noe du kan leve med resten av livet, en livsstl. Det er kalorier inn - ut som teller for vektnedgang!

Hei! Jeg har hatt det på samme måte som deg. Alt fokuset mitt har dreid seg om mat - det jeg gleda meg til var liksom å spise - og ble på en måte avhengig av drittmat på den måten.

Jeg har nå kommet litt ut av det (tror jeg), det som funka for meg var at jeg tvang meg til å begynne å spise sunn mat først i kortere perioder, men nå er jeg helt avhengig av det for å fugere, i motsetning til før.

Prøv å legg merke til hvor mye bedre du føler deg ved å spise slik mat og fokuser på det. For min del har dette vært det mest vesentlige, formen er bedre, jeg føler meg frisk og ikke slapp og sliten og humøret er på topp i motsetning til hva det på sikt blir når man bare spiser fett og sukker. Hvis du er motivert - noe det virker som du er, er det viktig at du klarer å presse deg selv i kanskje en uke - da kommer du over kneika og på andre siden av kneika er det MYE lettere! Jeg lover!

Jeg spiser på ingen måte lite eller nekter meg å spise noe nå, men har fått et ganske rutinert matopplegg. Spiser mye yoghurt (fettfattig), det er kjempegodt med rosiner og musli f.eks, egg, ingers rugbrød(NAM NAM NAM!!!!) og stek kyllingfilet eller svinekjøtt til middag med salat og rømme f.eks til. Da får du litt fett samtidig som d er en mager, lettvint og kjempegod middag.

Prøv dette, og merk at du blir mett på en helt annen måte - og behovet/ "sulten" etter drittmat vil avta. Poenget er jo at ved å spise 5-6 måltider med sånn type mat om dagen gir like mange kalorier som en burgermiddag - og d holder jo som kjent ikke med en burgermiddag om dagen - u see? :)

Finn også en erstatning for mat når du får lyst på det om kveldene -gå en liten tur i frisk luft i stedet, trenger jo ikke være lang (ialefall ikke til å begynne med), men det er jo noe av det mest avstressende som finns, - å tilbringe en halvtime alene ute i lufta - da får du tenkt deg ferdig med dagens bekymringer og mest sannsynliug har du ikke like lyst på burger når du kommer inn igjen.

Spis istedet melon eller noe annen god frukt :) Tenk på at du føler deg bare verre og mer miserabel hvis du spiser en burger enn hvis du spiser en banan!

Etter en liten stund kommer du til å bli så avhengig av gåturen og av det sunne brødet at om du spiser noe dritt så kommer du til å merke det på kroppen med en gang. Jeg har troa på deg!!

Vil også anbefale at du registrerer deg på vektklubben.no - det er Grete Roede sin side - det er gratis og her kan du legge inn det du spiser - det er kjempenyttig å få en oversikt over hva man spiser. Hvis man ser svart p hvitt at man spiser alt for alt for mye er det kanskje lettere å være litt streng med seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at slike "dietter" som ketolyse, atkins, grete roede etc fungerer for de som spiser feil/for mye fordi de gjerne ikke vet bedre.

Tror at for sånne som deg og meg så er det på det mentale plan at endringen må skje. Du kan sikkert gå på hvilken som helst diett / kostholdsopplegg bare det mentale fungerer.

Når man har prøvd "alt" er det kanskje på tide å angripe problemet fra en annen side. Gjør du som du alltid har gjort vil du alltid få samme resultat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cluet er å finne en måte å spise på som du kan leve med. Rett og slett. Føler du at du forsaker for mye vil du til slutt gi opp. Du må finne mat som du liker og som samtidig er sunn. Tell kalorier. Hvis suget etter noe usunt kommer ta det med i beregninga for den dagen og kutt ned på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Du må desverre være streng og unngå mat som inneholder mye usunnt fett og sukker. Det er noen av oss som er uheldige og legger lett på oss..derfor må du tilpasse deg kroppen din, lære deg hva den ikke toler med tanke på hvordan den reagerer på kaloriene. Spis gjerne mindre og oftere for å få opp forbrenningen..

Du kan ta krom for sukkersuget, det hjelper! lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg forandret livsstil for snart 2år siden. Tok av ganske mange kg, men over lang tid.

Satte opp faste måltider, og beregnet før jeg skulle spise hvor mye som jeg følte var bra.

Jeg fokuserte mest på mengde og på karbohydrater.

Spiste hver 3t, små måltider.

Beregnet altid middags porsjonen før jeg skulle spise, tok aldri mer enn en posjon!

Men sørget for at det var en liten porsjon til kvelds.

Når jeg tenker på karbohydrater så valgte jeg bare litt sunnere brød, aldri mindre en 75% grovt, eller fiberknekkebrød.

Mindre potet, ris som måtte koke minst 15 min. Fullkornsspaghettie, sunnere sauser eller egenlaget.

Sluttet med snop og sjokolade til tross for at jeg var direkte avhengig, men det var veldig enkelt siden jeg altid var behagelig mett.

Og brusen forsvant også etterhvert og ble erstattet med keffe eller vann med isbiter.

Ellers hvis jeg er ute og får lyst på junk velger jeg bort pommesfritsen og tar en hamburger.

Først trodde jeg ikke at dette ville virke , siden jeg altid har føllt at man må drastisk til verks for å slanke seg, men tok av 2kg imnd, ikke for mye men ikke for lite heller!

Spiser det samme enda, men tenker ikke over det lengre. Og spiser ikke snop lengre. Kjøper aldri sjokolade inn lengre. Spiste litt sjokolade i helga, formen ble ikke bra siden det er over en måned siden forrige gang med sjokolade!

Føler ikke at jeg har fått et dårligere liv når all sjokoladen og lettvint mat er borte. Jeg har bare tatt og gjort kostholdet jeg hadde sunnere ved å velge bedre produkter, og fikk dermed lysst på mindre mat siden jeg spiste regelmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er lettere å regulere uttaket enn inntaket! Så om du spiser mye og er glad i mat, så bør du lee deg deretter.

Hvilket betyr trening! Få aktivisert alle store muskelgrupper i kroppen, da går forbenningen opp. Og maten vil over kort tid regulere seg selv.

Dette er noe du skal holde på med resten av livet! Ikke bare en kort tid for å nå et innbildt vektmål, det skal være en varig endring. Ellers vil du bare havne i samme dårlige sirkel, med mat inn, vekt opp og dårlig samvittighet.

Min erfaring er at det er myyyye lettere å regulere/bestemme aktivitetsnivå enn å bestemme hva man putter i munnen. Selvdisiplin må man ha i begge tilfeller uansett. Og det er gøyere å bli sterk enn å være sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på meditasjon. Og generelt å bli mer oppmerksom på kroppen og hvordan den kjennes, hvordan man puster, om man er mett, sulten, anspent osv. Overspising har mye med stress å gjøre. Tenk deg selv, du har sikkert gaflet nedpå en masse mat under en tilstand av fysisk og psykisk stress der du ikke kjenner at du er mett før det er for sent. Meditasjon hjelper en til å puste, få en slags indre ro. Det er vanskelig å gjennomføre, like vanskelig som å trene. Men jeg gjør dette selv, har gått ned noen kilo og fått et litt annet forhold til det å spise, et litt annet forhold til kroppen.

Man må da trene og spise litt sunnere/mindre i tillegg da kanskje, men den følelsesmessige delen av det er den mest utfordrende og etter mening er altså meditasjon og økt oppmerksomhet noe som fungerer bra for å få langsiktig bedre helse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjukkebolla

Takk for svar alle sammen. Problemet for meg er som denne gjesten skrev her:

Tror at for sånne som deg og meg så er det på det mentale plan at endringen må skje. Du kan sikkert gå på hvilken som helst diett / kostholdsopplegg bare det mentale fungerer.

Det er akkurat det, at jeg jo vet hva og hvordan, det er i hodet og følelsene det ligger. Derfor er det så vrient å holde på i lang nok tid.

Tusen takk for tipsene, alle sammen. Mange leser kanskje ikke annet enn overskriften før de svarer, men takk uansett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Kom deg på et Grete-kurs! :) Vanlig, ordentlig mat, med fokus på sunnhet. Møtene er en stor støtte og inspirasjon. Jeg anbefaler det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat det, at jeg jo vet hva og hvordan, det er i hodet og følelsene det ligger. Derfor er det så vrient å holde på i lang nok tid.

Dette er vanlig, det å endre en livsstil krever en hard jobb psykisk også. Du må bare jobbe med dette som med å endre ditt kosthold.

Det krever at du virkelig går inn for det, har tro på at du skal få det bedre. Husk at ”Små skritt – store forbedringer”.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å trene? Jeg vet om flere overveiktige der det ikke "løsna" for før de begynte med styrketrening 2x i uka, samt å økte treningene til 3-4 gang i uka.

Når kroppen har funnet en "trivselsvekt" kan det være vanskelig å endre dette, men det går. Det bare trengs ekstra innsats.

For meg kan jeg fjase så mye jeg orker med kostholdet, men det eneste som faktisk funker for meg er å øke pulsen og svette x antall gang i uka. Da brenner jeg fett som bare fy. Rekorden er en buksestørrelse på 5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har selv prøvd en haug med "slankekurer" , men kurer hjelper ikke i det lange! Det får deg kanskje ned noen kilo, og så må du fortsette og det skal veldig hardt gjøres å f.eks aldri ta seg et pizzastykke resten av livet, du skjønner tegninga.

Bør også ta av meg 15 kilo , og jeg har kun lagt om kostholdet til at jeg spiser 5 ganger om dagen. Slik ser en vanlig dag ut for meg

Frokost kl. 8 : 2 knekkebrød , med fisk på, syltetøy f.eks . Ikke mye syltetøy. 1 gulrot

mellommåltid 10.30 : en neve nøtter

Lunch 12 : 2 knekkebrød med noe på igjen, evt en frukt , pære etc.

Mellommåltid 14.30 : En lskål yoghurt

Middag 18 :: 1 porsjon, har alltid grønnsaker.

Har 1 dag i uken hvor vi spiser hamburger evt pizza for å kose oss, og litt godteri og brus.

I tillegg til dette løper jeg 3-4 ganger i uken, tilsammen ca 20 km ukentlig.

Begynner på treningsstudio til uken og der blir det mer styrketrening.

Dette funker kjempebra, og jeg har vanligvis gått ned ca 800 gram i uken.

Prøv å legg om livsstilen din istedet til noe du kan leve med, som andre har sagt her. Det er ikke så vanskelig etter 1 uke så er du på god vei, og etter et par uker til så er det en vane du har lagt til deg. Spis lite av alt! :)

Kutt slankekuren =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lilli_*

Kutte ut diettbrusen først og fremst. Da den øker sulten pga den insulinen kroppen din produserer når den trur den får sukker.

Bris er et godt alternativ.

Legge sagte om tankegangen på mat som noe du trøster deg med. Istede for å leve for maten, gjør maten om til noe du bare trenger for å overleve.

Dvs finn andre gleder.

Trening er også en glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_vera_*
Det er bare følelsene og livet rundt som ødelegger for meg - det har vært for vanskelig å holde fokus. Føler meg så ego fordi det krever så mye selvfokus å slanke seg, ihvertfall gjør det det for meg.

Er det noen som har noen ord? Jeg trenger ikke helt den vanlige med at "du må endre livsstilen din og innta færre kalorier enn du forbruker, da går du ned skjønner du". Joda, det vet jeg, men det er alt det andre rundt slanking som er så himla vanskelig. Sikkert ikke bare for meg, sikkert for veldig mange andre som også vil gå ned. Noen som har noen tanker om å holde fokus uten at mat blir hovedsaken i livet?

Jeg har kjøpt meg boken Bli slank og sunn av Paul McKenna (han som hadde de hypnoseshowene på tv) og den er helt genial når en trenger litt hjelp til å holde fokus.

"Fra bokomslaget:

HAR DU LYST TIL Å SPISE AKKURAT DET DU ØNSKER - OG FORTSATT GÅ NED I VEKT? Velkommen til en banebrytende metode for å slutte å spise for mye, å kontrollere trangen til mat og bli høymotivert til å få mosjon. Paul McKenna har utviklet en enestående metode som omprogrammerer dine tanker, holdninger og oppfatninger - om deg selv, mat og din helse. Slik får du god hjelp til å ta kontrollen og gå varig ned i vekt. Når du bruker Pauls forbløffende metode, vil du lære de siste og mest effektive teknikkene, som automatisk, vil hjelpe deg med å gå ned i vekt med én gang!"

Den er lettlest og ikke full av masse tull, bare noen enle knep og en hypnose-cd for ekstra hjelp. Anbefales på det varmeste av en fornøyd slanker som vet det virker! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Treningseksperten

Det beste er å la magesekken hvile. Det gjør man av spise utrolig lite på en dag. F. eks. Du spiser normalt en dag, andre dagen spiser du ikkenoe.

Ta for deg en dag i uken der du ikke spiser noe, da vil magesekken og kompoteten i kroppen øke, og forbrenningen blir da raskere.

Vi mennesker er laget slik at hvis kroppen får i seg lite mat, vil den tenke at det er lite mat å få, og dermed begynne å forbrenne fette isteden for muskler. (fordi fett er den beste formen for energi kroppen kan ta av). Dermed så vil du miste mye fett og mindre muskler.

Så velg en dag, og spis LITE. (4 knekkebrød på en dag).

Mvh Instruktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...