Gå til innhold

Røntgen av babyer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 8 mnd som ble født med hoftefeil. Det ble tatt røntgen da hofte og bekken da hun var to måneder gammel og nå skal det tas på nytt. Legen sa første gang at de var forsiktige med å ta røntgen fordi de var redde for at eggstokkene hennes skulle bli skadet. Jeg er veldig nervøs når de nå må ta røntgen på nytt, og vurderer nesten å avstå. Er det noen her som kan gi gode råd? Hvor farlig er den strålingen de utsettes for ved hofterøntgen? Hva om jenta vår ikke kan få egne barn bare fordi vi og legene så gjerne vil at hoften hennes skal bli som andres... Hoften er jo ikke viktig, sammenlignet med å kunne få barn. Men altså, er det en reell fare her, og hvor stor er den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper jenta di heller vil ha en hofte som fungerer enn det å få barn. Hofte og dermed bevegelse og gange betyr jo alt. Ikke alle kan jo få barn engang.

Sånn generelt. Jeg hadde ikke engstet meg. Legene gjør det de mener er forsvarlig. Har aldri hørt om noen som har fått plager etter røntgen.

Skrevet

Det at røngten kan påvirke eggstokkene hennes er veldig worst case-scenario. Så jeg tror nok du skal ta det med ro. Legen ville ikke tatt røngten av henne om h*n ikke synes det var forsvarlig.

Skrevet

Det er ikke mulig å bruke ultralyd i stedet for? Hadde spurt i det minste.

Skrevet
Det er ikke mulig å bruke ultralyd i stedet for? Hadde spurt i det minste.

Nei dessverre, de detaljene de ser etter kan kun vises ved bruk av røntgen. Legen virket selv ganske skeptisk til å ta røntgen igjen, men samtidig sa hun at dette var eneste måte å få skikkelig svar. Men hun understreket at det ikke var en stor dose stråling, men at den likevel kunne gjøre skade på eggstokkene.

Skrevet

Da blir spørsmålet, hva kan de gjøre med et svar? Eventuelt vil det være mulig å oppføre seg som om hun har problemer, uten å hemme henne kraftig (tenker på pute ol).

For om det er bare for å vite, uten å kunne bruke det til noe blir det litt feil.

Men jeg sier som andre her, heller barnløs enn i konstante smerter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...