Eliza Doalot Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Jeg er den stolte eier av en eldgammel Husqvarna symaskin, tror den er fra ca 1970, og jeg har naturligvis ingen bruksanvisning. Den er nyoverhalt og skal fungere bra (noe jeg faktisk tror den gjør), men hver gang jeg prøver å sy så tugger undertråden seg. Jeg mener å huske fra tekstiltimene på skolen, at dette hadde en ganske enkel løsning, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hva den løsningen var. Noen som har forslg?
Concertina Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Du kan jo prøve noe av dette: - sjekk trådspenningen på overtråden - sjekk trådspenningen på undertråden (det er vel stående metallhus til undertråden? I såfall er det sikkert en liten skrue rett ved der tråden skal komme ut av metall-huset, den kan du stramme og løsne på ettersom tråden er for stram/slakk) - tre den om - bytt nål (man bør bytte for ca hver 4. sømtime) - rengjør undertrådshuset
Eliza Doalot Skrevet 18. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2009 Du kan jo prøve noe av dette: - sjekk trådspenningen på overtråden - sjekk trådspenningen på undertråden (det er vel stående metallhus til undertråden? I såfall er det sikkert en liten skrue rett ved der tråden skal komme ut av metall-huset, den kan du stramme og løsne på ettersom tråden er for stram/slakk) - tre den om - bytt nål (man bør bytte for ca hver 4. sømtime) - rengjør undertrådshuset Takk for tips! Jeg må innrømme at jeg har fryktelig lite peil på symaskiner, derfor noen oppfølgingsspørsmål: Hvordan sjekkes trådspenningen på overtråden? Hvor stram/løs skal den skruen på metallhuset til undertråden være? Jeg tror kanskje det er problemet... bytting av nål og rengjøring av undertrådhuset antar jeg ble gjort ved overhalingen? Jeg har ikke brukt maskinen etter dette. Igjen, takk for hjelpen!
Concertina Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Tviler på at de har byttet nål, hvilken nål man bruker avgjøres jo av hva man skal sy og er jo en slitasjedel, men de har sikkert rengjort undertrådshuset (dog, de fleste gangene jeg sliter med det samme så hjelper det å rengjøre undertrådshuset + bytte nål, så funker ikke noe av det andre så ville jeg tatt fram børsten). Trådspenningen på overtråden stilles på det hjulet som det står fra 1-9(?) på, du må bare prøve deg fram, vanligvis så skal denne stå på 4-5. For å finne ut om trådspenningen i undertråden er god så tar du ut spolehuset, holder i tråden mens spolen "dingler" i spolehuset. Spolehuset skal ikke "renne" nedover tråden, men stoppe opp. Renner den nedover så må du stramme skruen litt, den skal ikke være så stram at du må trekke i tråden, men akkurat passe slik at den ikke renner, men såvidt beveger seg om du rister i tråden... Hvis det var greit forklart?
Eliza Doalot Skrevet 18. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2009 Jeg får prøve meg litt frem. Tusen takk for hjelpen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå