Gå til innhold

Blir alltid vraket etter intervju!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er på jobbleting, og kommer ofte til intervju. Jeg synes jeg gjør en OK figur og unngår de klassiske tabbene, men likevel får jeg aldri jobben! De sier bare at de skal la høre fra seg, og så får jeg brev i posten et par uker senere om at de har ansatt en annen. Det begynner å bli vanskelig å ikke ta det personlig etter hvert. Hvor mange intervjuer er det egentlig vanlig å være på før man får en jobb til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer selvsagt helt an på hvilken bransje jobben er i, og hvilken utdanning du har. Jeg fikk den første jobben jeg søkte på, men det var fordi jeg hadde doktorgrad innen et felt det er veldig stort behov for høyt utdannede folk i. Da jeg var på jobbsøkerkurs fortalte hun som holdt kurset at hun hadde søkt på seksti jobber før hun fikk napp. Hun hadde hovedfag i et av de lette svadafagene, som det ikke er så stort behov for. En kamerat av meg søkte på jobber i over to år før han fikk noe - han hadde en bachelor i noe mediegreier, som det også er alt for mange folk i forhold til jobber i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og søker diverse jobber i butikk, helsevesen og slikt. Jeg skriver tydeligvis gode søknader, og jeg har en relevant bakgrunn med mye erfaring, men så skjærer alt seg på intervjuet. Jeg begynner nesten å lure på om det er referansene mine som ødelegger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre dem hvorfor du ikke fikk jobben. Det er helt kurrant å be om en redegjørelse for deres avgjørelse.

Mange typiske studentjobber har ørtiførti søkere. Jeg vet at mange matbutikker her i byn får inn flere hundre søknader når de utlyser nye stillinger. Og da er det rene lotteriet om man får jobben eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre dem hvorfor du ikke fikk jobben. Det er helt kurrant å be om en redegjørelse for deres avgjørelse.

Ja, kanskje jeg prøver det neste gang. Noe må det jo være, siden jeg stadig kommer inn på intervju uten å få jobben. :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og søker diverse jobber i butikk, helsevesen og slikt. Jeg skriver tydeligvis gode søknader, og jeg har en relevant bakgrunn med mye erfaring, men så skjærer alt seg på intervjuet. Jeg begynner nesten å lure på om det er referansene mine som ødelegger...

Det lurer jeg også på! Har det samme problemet, men vet også at jeg ikke er særlig god på intervjuer. Alt for stille, kan vel virke for lite engasjert, har kanskje for høye ambisjoner (mener intervjuerne)og er litt for ærlig. Forøvrig kan jeg fortelle at jeg selv også deltar i intervjuer av andre - og det er nok disse faktorene man legger vekt på! I tillegg til referanser som nok er det viktigste da det som regel ikke er mye som skiller søkerne fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk at du er for dårlig, men at det mest sannsynlig er noen andre som er litt bedre som kandidat! Og en dag kommer du til å være denne alt for gode kandidaten :) En plass må man starte, og alle har opplevd å bli forkastet gang på gang i jobbsøkerprosessen.

Som det sies her, om dette gjentar seg alt for ofte og du mistenker at du gjør noe galt men ikke klarer å sette fingeren på det selv, spør! På en høflig måte. Det er fullstendig lov, og du lærer nok noe av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...