Gå til innhold

Tror ikke jeg klarer 10 klasse.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg orker mer. Jeg ligger så langt etter de andre. Helt siden barneskolen har jeg ikke kunnet så mye som de andre. Jeg satt flere timer med lekser og fikk dårlig på prøver mens de andre satt kortere enn meg og fikk gode resultater. Jeg har alltid skjønt selv at det er noe galt med meg.

Jeg har dårlig hukommelse og klarer ikke lære så fort som de andre. Foreksempel i mattetimen så forklarer læreren det nye stoffet, alle rekker deretter opp hånden og spørr masse spørsmål sånn om de har kunnet det kjempe lenge. Mens jeg sitter der som der som et spørsmålstegn i hele timen. Jeg er den eneste som ikke får ekstahjelp som spørr om hjelp når vi har starta med oppgavene fordi jeg ikke har skjønt noe, og når lærernen forklarer skjønner jeg det ikke heller. De eneste som alltid rekker opp hånden når jeg gjør det er de som får ekstra hjelp. Så kanskje jeg også burde få ekstrahjelp? Jeg er jo på nivå som dem virker det som. Men problemet er at de nekter meg ekstahjelp. argghh !!

Og nå er det masse jeg må forholde meg til. Vi får masse prosjekter og lekser, prøver osv og jeg tørr ikke fremføre, snakke høyt i klassen og jeg får ikke alltid med meg bekjedene som lærerne gir meg fordi jeg ikke klarer å oppfatte ting så fort selvom jeg følger med så godt jeg kan.

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger :tristbla:

Og siden jeg er så dårlig i fag så spørr lærerne meg hele tiden i klassen for å drite ut meg :sukk:

I tilegg er jeg kjempe deppa, jeg har dårlig selvtillit og føler alle stirrer rart på meg. På skolen i dag holdte jeg på å begyne å gråte i klasserommet, så jeg tenkte at når jeg kom hjem skulle jeg ta fram kniven kutte av pulsåren å ta en genser rundt hånden og ringe til ambulansen og si det var et selvmordsforsøk for å komme et annet sted enn til skolen. Har den tanken ennå og har faktisk veldig veldig lyst til å utføre den.

Grunnen til at jeg skrev dette var fordi jeg lurer på om det er en måte jeg kan få hjelp på eller hva jeg burde gjøre fremover. Takk for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Melchizedek
Skrevet

Du burde sjekke om du har dysleksi. Siden om du ligger så langt etter så er det mye som tyder på om du kan ha det

Skrevet

Ta kontakt med PP-tjenesten og eventuelt en logoped. De skal kunne hjelpe deg igjennom året om du faktisk har problemer.

Skrevet

Uff trist at du skal ha det slik :(

Men hvorfor får du ikke ekstrahjelp? De kan da ikke avslå det sånn uten videre - man har vel krav på en begrunnelse?

Gjest Svar 10.klasse jente til 10.klas
Skrevet
Jeg vet ikke om jeg orker mer. Jeg ligger så langt etter de andre. Helt siden barneskolen har jeg ikke kunnet så mye som de andre. Jeg satt flere timer med lekser og fikk dårlig på prøver mens de andre satt kortere enn meg og fikk gode resultater. Jeg har alltid skjønt selv at det er noe galt med meg.

Jeg har dårlig hukommelse og klarer ikke lære så fort som de andre. Foreksempel i mattetimen så forklarer læreren det nye stoffet, alle rekker deretter opp hånden og spørr masse spørsmål sånn om de har kunnet det kjempe lenge. Mens jeg sitter der som der som et spørsmålstegn i hele timen. Jeg er den eneste som ikke får ekstahjelp som spørr om hjelp når vi har starta med oppgavene fordi jeg ikke har skjønt noe, og når lærernen forklarer skjønner jeg det ikke heller. De eneste som alltid rekker opp hånden når jeg gjør det er de som får ekstra hjelp. Så kanskje jeg også burde få ekstrahjelp? Jeg er jo på nivå som dem virker det som. Men problemet er at de nekter meg ekstahjelp. argghh !!

Og nå er det masse jeg må forholde meg til. Vi får masse prosjekter og lekser, prøver osv og jeg tørr ikke fremføre, snakke høyt i klassen og jeg får ikke alltid med meg bekjedene som lærerne gir meg fordi jeg ikke klarer å oppfatte ting så fort selvom jeg følger med så godt jeg kan.

Og siden jeg er så dårlig i fag så spørr lærerne meg hele tiden i klassen for å drite ut meg :sukk:

I tilegg er jeg kjempe deppa, jeg har dårlig selvtillit og føler alle stirrer rart på meg. På skolen i dag holdte jeg på å begyne å gråte i klasserommet, så jeg tenkte at når jeg kom hjem skulle jeg ta fram kniven kutte av pulsåren å ta en genser rundt hånden og ringe til ambulansen og si det var et selvmordsforsøk for å komme et annet sted enn til skolen. Har den tanken ennå og har faktisk veldig veldig lyst til å utføre den.

Grunnen til at jeg skrev dette var fordi jeg lurer på om det er en måte jeg kan få hjelp på eller hva jeg burde gjøre fremover. Takk for svar. :)

Hei!

Jeg syns det første du burde gjøre er å prøve å bli mer glad i deg selv, og tenke positivt:)

Du har sikkert hørt det før, men det hjelper faktisk.

Det er klart du vil greie 10. klasse. Du har jo greid deg hitti ikkesant?

Om du ikke er så god faglig, er det bare en ting å gjøre, og det er å øve mer. Nå sier du jo at du gjør det. men prøv å virkelig konsentrer deg når du gjør det. har du konsentrasjons vansker er meditasjon et godt alternativ.

Men tenkt at uannsett om du gjør det bra eller dårlig, det viktigste er at du har ghort så bra du kunne. ikke alle er gode i fag. vis engasjament, og for all del ikke gi opp. Du kan eventuelt ta det opp med lærerne etter skoletid, men husk å ikke kritiser dem, da kommer de i forsvarsporsisjon.

Bare kom deg gjennom 10.ende, jobb med din egen selvtillitt, og utstråling. ikke beskymre deg for karakterene. det er nok av de før deg som heller ikke har så gode karakterer.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å snakke med en proffesjonell. flere og flere gjør det nåtildags. og alle sier det hjelper. du har ihvertfall ikke noe å tape på det:)

Så lykke til vidrere! og ikke tenk på engang; selvmord. Det vil du ikke føle noe bedre av. Hvis du vil bytte skole, kan du bare søke om det. men var jeg deg ville jeg ventet, fordi snart skal du jo begynne på vidregående uannsett:D

Gjest faerytale
Skrevet

Kan du få foreldrene dine til å snakke med lærerne dine? Kan du snakke med en rådgiver på skolen eller en lærer du føler du kan snakke med? Du kan også ta kontakt med helsesøster, for det er det nok på skolen din i alle fall en dag i uken. Hvis ikke noe av dette går så kan du ta kontakt med PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) der du bor og de hjelper deg. For har du det slik på skolen skal du få hjelp, det er det ikke tvil om.

Håper inderlig du kommer deg gjennom dette!

En stor :klemmer: fra meg!

Skrevet

Du bør snakke med foreldra dine om problemet, og så tar dei kontakt med skulen og krev at du vert testa av spesialista på lærevanskar, desse arbeider på PPT kontoret. Lærarane bestemmer ikkje kven som skal ha støttetimar og ekstra hjelp, det bestemmer andre spesialistar, utanfrå. Dersom foreldra dine krev dette, kan ikkje skulen sei nei uten vidare. Dette tar dessverre tid, men i alle fall er det håp om to ting:

1) du får ekstra tid på eksamen

2) du får opptak til vgs på særskilt grunnlag

Hugs at foreldra dine har temmeleg mykje dei skal ha sagt over di utdanning, og dette bør de benytte dykk av. Eg har vore lærar i ungdomsskulen i 5 år, og har også vore inspektør. Har aldri opplevd at nokon skule eg har arbeidd ved har nekta utgreiing dersom foreldra har bedt om det. Lukke til med 10.klasse! Forresten kan det også vere ein ide å snakke med den av lærarane du stolar mest på, og forklare kva du slit med, og be læraren forklare dei andre kva du finn vanskeleg. Mogleg det hjelper i kvardagen.

Skrevet

Spør om hjelp.. som de andre har skrevet..

I tillegg ville jeg bare si at du skriver jo bra..

Bor du i en by finnes det ofte slike frivilligr org. som har leksehjelp, der er det bare å møte opp. Eller kanskje du kjenner noen du kan spør om leksehjelp? evt. sette annonse i avisa dersom du har litt kronasjer.. Jeg går fremdeles å venter på at noen skal gjøre det her i nærheten av meg, hadde gjort det gratis - rett og slett fordi det er moro å lære bort og det hjelper meg som utdanner meg til lærer..

Skrevet
Du burde sjekke om du har dysleksi. Siden om du ligger så langt etter så er det mye som tyder på om du kan ha det

Hei.

Jeg tror ikke det er dysleksi. Teksten som Sliten har skrevet bærer ikke preg av det. Kan hende det er ADD eller noe annet. Konsentrasjonsvansker? Livsstil? Det er ikke opp til oss på forumet å finne årsaken til at Sliten sliter. Det som er sikkert er at det vil som regel gå bra! :)

Ta kontakt med rådgiver eller sosiallærer eller PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) på skolen din. Hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre dette, så ta kontakt med en voksen du stoler på eller skriv her hvilken kommune du bor i så kan jeg prøve å hjelpe deg med et telefonnummer til rette vedkommende.

Jeg har lyst til å si at det er veldig bra dette du har skrevet. Det er ikke godt å høre at du ikke har det bra, men det er en god tekst. Du kan jo ta med denne til læreren din eller sosiallæreren eller PPT og be dem lese den sånn at de skjønner hvordan du har det. Og du må be om å bli utredet for konsentrasjonsvansker evt depresjon. Ikke gi deg!

Uansett så er det viktig for deg (og oss alle) at du får nok søvn (på riktig til av døgnet), at du spiser sunt, er ute i frisk luft, driver med noe du liker og ikke roter deg bort! Ta godt vare på deg selv og prøv å tenk positive tanker. Hvis du orker -så kan du lese ei bok som heter: Selvtillitt NÅ! I den står det blant annet at du skal si tre positive ting om deg selv til deg selv før du sovner om kvelden. Let -og du finner! Når du legger deg i kveld så kan du jo si dette pene til deg selv: "1. Jeg har skrevet en god tekst om hvordan jeg har det. 2. Jeg kan å legge inn tekst på et forum (husk -ikke alle vet opp ned på ei datamaskin;-)) 3. Jeg har tatt imot et råd om å si pene ting til meg selv og gjennomført det (det er ikke alle som tar i mot råd -det krever at man er voksen for å gjøre det) ...eller du kan fylle inn flere ting selv. Men MINST tre positive ting om deg selv. Hver kveld. Hvis det kommer negative og mørke tanker så må du si til dem at du har lagt deg og vil være i fred for dem. De får komme tilbake en annen gang når det passer bedre.

Det høres kanskje ltt rart ut -men det hjelper etter hvert!

Lykke til! Sender deg varme tanker.

Gjest snart lektor
Skrevet

I følge kunnskapsløftet/ NOU/tilpasset opplæring etc etc. Skal læreren kunne tilpasse din skolehverdag best mulig. Det er iallefall hensikten, virkeligheten er nok en annen med økonomi og tidspress.

Det beste er nok å ta det opp med foreldrene dine ( om du kan) eller sosiallæreren ( om du har det på skolen?) da er det lettere for kontaktlærer å kreve ( fra ledelsen) om å få en ekstra assistent/lærer som kan hjelpe til for de elevene som trenger ekstra støtte. De kan trumfe igjennom et krav nå og om det ikke hjelper må de ta kontakt med PPT. Desverre er behandlingstiden hos PP skummel lang!! Så du må nok saste på å ta det opp med skolen, prøv å få noen som støtter deg:)

Det er kjempeflott at du tar utdannelsen din på alvor, selv om det føles tøft og kjipt. Lønner det seg å stå på! Innlegget ditt bærer preg av at du er intelektuell og reflekterende! Det er veldig gode egenskaper å ha! Ikke gi deg!!

Skrevet

Jeg glemte å si at du kan ta kontakt med Helsesøster hvis dere har det på skolen din. Helsesøster har taushetsplikt -og du kan snakke med henne om hvordan du har det. Og spørre om å få sankke med henne en gang i uka eller hver fjortende dag eller så ofte du har behov for det.

Skaff deg en fastlege også -og bestill time for å snakke om hvordan du har det og spør om vedkommende kan hjelpe deg med å ta kontakt med PPT eller andre instanser.

Stå på!

Skrevet

Det høres ut some noe ADHD-aktig, og det er isåffall ikke din skyld.

Har du pratet med en lærer om dette?

Det er ikke alltid like lett for lærere å se at en elev sliter, og kanskje du kan få noe hjelp hvis du snakker med en lærer eller skolerådgiver om dette.

Og også, ta det fra en som hadde samme problem, hvis du bare holder ut 10. klasse blir alt bedre når du når VGS.

Ja, stoffet er hardere, men lærerne er også mer hjelpsomme, så lenge man får fortalt dem at man sliter med ting. Som f.eks konsentrasjon eller læring.

Lykke til, og hold ut!

Skriv gjerne en beskjed til meg om du trenger noen å prate med :)

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Det tror jeg neppe. For det eneste faget jeg klarer bra er norsk, men å lese bøker er mitt værste mareritt.

Gjest strykebrett
Skrevet

Du er veldig flink i rettskriving i alle fall :)

Sier som de andre her jeg, oppsøk hjelp. Har du snakket med forelddrene dine om det her?

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Det er ikke alltid like lett for lærere å se at en elev sliter, og kanskje du kan få noe hjelp hvis du snakker med en lærer eller skolerådgiver om dette.

Og også, ta det fra en som hadde samme problem, hvis du bare holder ut 10. klasse blir alt bedre når du når VGS.

Ja, stoffet er hardere, men lærerne er også mer hjelpsomme, så lenge man får fortalt dem at man sliter med ting. Som f.eks konsentrasjon eller læring.

Lykke til, og hold ut!

Det er lærerne mine som ikke vil gi meg hjelp. Dessuten så føler jeg at de mobber meg, så jeg har ikke noe tillit til dem. Jeg tror ikke jeg har ADHD for jeg er ikke spesielt hyper, men tror jeg kanskje jeg har ADD.

Det skal jeg :) Men hvordan skriver jeg en bekjed til deg?

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Lykke til, og hold ut!

Det er lærerne mine som ikke vil gi meg hjelp. Dessuten så føler jeg at de mobber meg, så jeg har ikke noe tillit til dem. Jeg tror ikke jeg har ADHD for jeg er ikke spesielt hyper, men tror jeg kanskje jeg har ADD.

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Tusentakk for alle svar,

Skal bruke rådene deres fremover! :)

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet
Du er veldig flink i rettskriving i alle fall :)

Sier som de andre her jeg, oppsøk hjelp. Har du snakket med forelddrene dine om det her?

Takker :)

Ja, jeg har snakket med foreldrene mine om dette siden jeg gikk på barneskolen. De har tatt det opp med skolen veldig mange ganger. De har spurt kontaktlæreren min mange ganger om å få prate med mattelæreren min men de sier bare at man ikke kan det, foreldrene mine har spurt om eksrahjelp men de sier jeg ikke har grunnlag for det. De vil rett og slett ikke høre på foreldrene mine.

Skrevet

Jeg aner ærlig talt ikke :S

Men ADHD behøver ikke å bety at man er hyperaktiv, ikke når man er jente.

Les dette http://www.lommelegen.no/322931/adhd-hos-kvinner-og-jenter

Jeg har selv ADHD, og hadde mange av de samme problemene du har nå.

Problemer med konsentrasjon, depresjon, vansker mht. matte, lett for å lære språk men vansker for å lese ting jeg ikke er spesiellt interesserte i... The list goes on!

Jeg råder deg på det sterkeste til å snakke med skolehelsesøster og eventuellt en lege, og de kan skaffe deg hjelp.

Hvis du ikke får det umiddelbart, ikke finn deg i det! Fortsett å kjemp, mas, hva som må til.

Husk især å legge vekt på at du ikke klarer å konsentrere deg, sliter med matte, og er deprimert.

Hvis det er ADHD du har, så stol på meg. Det løfter en stor byrde bare å vite at det ikke er ens egen skyld :)

Og hvis det er det du har, så har du også rett til hjelp, både på skolen og på vgs. Enten man har søkt "spesiellt grunnlag" eller ikke, så har man rett p tilrettelegging og hjelp, men sliter man veldig bør man søke "spesiellt grunnlag", for da får skolen penger til en ekstra lærer som kanskje kan ta deg på enerom og lære deg fag. du sliter med.

Jeg fikk f.eks min bestefar, som er lærer, til å lære meg matte i fritiden. For mitt problem er nemlig det at jeg ikke kan konsentrere meg emd andre i rommet, særlig da i matte eller ting som krever mye "logisk" tenkning.

Mitt poeng er, at diagnose eller ikke, så har du rett på hjelp i skolen.

Kjemp med nebb, klør og alle midler du kan.

Får du ikke den hjelpen du fortjener, så har jeg noen numre du kan ringe.

Blandt annet elevorganisasjonen. Skoler HATER når de blir involvert, og da løser det seg rimelig fort, for skolene vet at EO svært gjerne vil gi deg gratisadvokat og saksøke rævva dems om de ikke hjelper deg.

Men som jeg sa, snakk med skolehelsesøster også, hun kan hjelpe deg å få timer hos folk som kan teste deg, eventuellt også skaffe deg hjelp til å få henvisning til psykolog.

Skrevet (endret)

Forresten, så husker jeg nettop på at du jo sliter med å lese lengre tekster, så her har du et utdrag fra siden, som er mest relevant for deg:

Hovedsakelig uoppmerksom type

Fagpersoner med lang erfaring med AD/HD -utredning hos jenter/kvinner mener at ca 25 prosent av kvinnene faller inn i denne kategorien:

dagdrømmerjenta som sitter på bakerste pult i klassen og ser ut av vinduet

oppfører seg pent og bryter ikke med de forventede adferdsnormene

passivitet, sjenerthet

manglende evne til å konsentrere seg om det som skjer

sliter derfor med skolearbeid og annet konsentrasjonsarbeid

oppfattes som late

glemske og rotete

sliter med angst og dårlig selvbilde

De uoppmerksomme kvinnene kan gå gjennom hele barndommen og puberteten uten å bli fanget opp av lærere eller fagpersoner, ettersom de er vanskelig å oppdage

Du sender forresten beskjed ved å trykke på navnet mitt, hvilket fører deg inn på profilen min, og der finner du et ikon som sier send melding.

Eller noe sånnt...

Endret av LilleLu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...