Gå til innhold

fisk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en forespørsel om å være gjesteforeleser på en folkehøgskole i to dager. Eller; "foreleser" blir vel litt feil, formen på opplegget skal tilpasses til at det er en folkehøgskole. Det er et ganske teoretisk "fag", og det vil kreve temmelig mye forarbeid. Jeg skal altså snekre sammen et fornuftig opplegg for to dager, lite er fastlagt på forhånd og det er opp til meg hvordan jeg bruker tiden.

Så er jeg blitt bedt om å foreslå lønn/honorar for oppdraget. Jeg synes sånt er vanskelig, og har lite peiling på hva timesatser for denne type oppdrag er. Vil det på sett og vis kunne tilsvare vikarlønn, eller blir det noe annet? Jeg føler kanskje at det er mer jobb med dette enn å hoppe inn som vikar i en annen type skole, jeg skal altså skape innholdet helt selv og har ingen bøker med pensum å forholde meg til.

Det er altså snakk om to hele dager (jeg vet egentlig ikke hva det tilsvarer i folkehøgskolesammenheng, men det blir vel tilsvarende vidergående i antall timer?). Jeg vil også måtte gjøre en flyreise, kost & losji får jeg på skolen.

Oppdraget er relatert til utdanningen min (hovedfagsnivå) og jeg har vært yrkesaktiv i tolv år.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To veier å gå:

- timesbetalt

- fast pris

Hva som lønner seg for deg må du nesten regne på, men velger du fast pris, så sørg nå i det minste for at du regner ut hva det tilsvarer i timepris.

Til sammenlikning, så jobber jeg som innleid foreleser på statlig høgskole. Der har jeg blitt plassert på et lønnstrinn ut fra utdannelse og lønn i hovedjobb, og hvis du har hovedfag så vil jeg anta at du lander omtrent likt med meg, for jeg har bare bachelor men godt over gjennomsnitlig lønn i min hovedjobb.

Sant nok skal det sies at jeg har "klasser" på >300 studenter i mine timer, hvilket visstnok gir en høyere timelønn, men til sammenlikning så har jeg altså litt over 400,- per time.

Hvis vi regner at du skal ha to fulle dager à 8 timer, pluss en full dag med forberedelse, så blir det 400 kr * 24 timer = 9600 kr. Med andre ord er forslaget om 10 lapper i fast pris trolig ikke så dumt.

PS: Husk å få dekket eventuelle omkostninger til reise etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag!

Jeg lurer kanskje på om skolen vil synes at 10 000 for to dager er mye. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke skolens økonomi står helt i taket, for å si det sånn. Og jeg tror heller ikke at folkehøgskoledagen varer i 8 timer. Får ta dette litt i betraktning. Forøvrig tror jeg nok at én dag i forberedelser er altfor lite, ser for meg at det kan gå både tre og fire av dem...

Uansett, det blir litt ekstra lommepenger, da dette jo er utenfor min ordinære jobb. :)

(jaja, ser at jeg ble "fisk" :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...