Gjest Gjest_anneli_* Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Etter mange år med å ha blitt stemplet som "lat" (med 2'er i gym som bevis) og med kronisk dårlig kondis, fikk jeg i fjor diagnosen astma. Jeg fikk medisiner og nå har jeg endelig fått noe som kan ligne løpeglede Eneste skår i gleden er at treningsøktene mine blir ødelagt av hold. Husker jeg har blitt lært i gymtimene på skolen eller noe at det bare er å ignorere det, så går det over av seg selv. Men det gjør det ikke! Blir bare verre og verre helt til jeg ikke klarer å stå oppreist. Må liksom bøye meg framover for at det ikke skal gjøre dritvondt å trekke pusten... Dette kommer ganske ofte, ca 2 av 3 økter, helt uavhengig av når jeg har spist og hva jeg har spist i forkant. Jeg begynner på jobb kl 7 om morgenen og får ikke trent før det. Det er derfor umulig for meg å trene på helt tom mage. Ikke det at jeg tror det ville hatt noe særlig for seg..er jo helt utsulta når jeg våkner om morgenen Har også hørt at svak mage/kjernemuskulatur kan forårsake mye hold. Det hadde jeg skjønt om jeg var totalt utrent. Har drevet med yoga, pilates og styrke. Men, kan alltids prøve noen nye øvelser om noen har forslag! Kan det ha noe med pustinga mi og gjøre, tro? Tips og råd tas i mot med stor takk!
Pusill Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Man er ikke helt sikre på hva hold kommer av.Ekspertene strides som vanlig.Tror ikke du blir kvitt det.du må bare bøye deg ned i den siden du har vondt til det gir seg.Ikke spis for tett opp til trening,ihvertfall ikke noe stort/tungt måltid.Ikke tren for hardt heller. Tror ikke det har noe med svak kjernemuskulatur å gjøre.Jeg trener kun kondisjon og har så og si aldri hold. Det er det rådet jeg kan komme med ihvertfall.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Når jeg er ute og går tur og får hold, pleier å jeg å plukke opp en passe stor sten og klemme rund den med den hånden som er på samme side som stinget. Høres kanskje teit ut, men det hjelper! Samboern min gjør det samme når han er ute og jogger og får sting. Funker kanskje ikke å finne fram en stein hvis du trener innendørs, men der jo verdt å prøve om du jogger/går tur ute.
Gjest Supermimz Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Jeg synest å huske at hold kommer av press på mage og involler når man løper? Her er en del tips ihvertfall http://answers.yahoo.com/question/index?qi...19180639AAs1kWu
Sekretæren Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Jeg får hold BARE når jeg drikker kaldt vann. Drikker jeg romtemperert vann får jeg aldri hold, og da kan jeg virkelig kjøre på. Det er veldig individuelt dette, men hva drikker du da?
Chanel.No5 Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Er selv plaget med hold/sting, drefor passer deg meg best å jogge om morgenen før mat(pluss at energien min er på topp da, A-menneske). Drikker litt kaffe først bare. Om jeg skal trene ettermiddag så må det være mange timer etter mat og drikke.
Susan Sto Helit Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Steintrikset, evt klemme på tommelen som erstatning for steinen fungerer litt. Flere av de jeg trener sammen med må ha 3 timer mellom mat og trening, ellers får de hold og orker ikke trene mer.
Gjest ts Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 TS her.. Takker for svar Jeg spiser stort sett lunsj på jobb i 11-tiden. Går på trening rundt 16-17. Må stort sett da et halvt knekkebrød eller en banan i 14-tiden, for da holder jeg på å sulte i hjel "Tør" ikke spise mer pga treningen. Noen ganger spiser jeg varm lunsj og da holder jeg gjerne til treningstid uten noe mellommåltid. Så jeg føler ikke at det er maten som gir meg hold heller.. Uansett er det jo veldig dumt at jeg må velge mellom hold og å ikke ha nok energi pga for lite mat.. Trodde liksom dette skulle gå over etter en stund, men nå har jeg jogga elelr løpt gjennomsnittlig tre ganger i uka i snart et år, uten at det har blitt noe bedre Får ikke hold av å gå eller sykle, men kan få det på aerobic og sånn..
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Jeg får ofte hold, og det eneste som hjelper da er å fokusere på pusten samtidig som jeg senker intensiteten litt, frem til holdet blir borte. Stopper jeg for å vente til det er borte, så kommer det tilbake med en gang jeg begynner på igjen. Det jeg passer på er at jeg ikke "synker sammen" når jeg løper slik at jeg får en bøy på magen, men løper med åpen brystkasse. Samtidig fokuserer jeg på å puste relativt rolig og med magen, for meg gjør dette at spenningen slipper og holdet blir borte.
Chanel.No5 Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 Steintrikset, evt klemme på tommelen som erstatning for steinen fungerer litt. Bruker selv steintrikset, funker faktisk!
Fat Sally Lee Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 For meg fungerer ikke steintrikset, men det hjalp å strekke hånden over hodet! Hva som hjelper kommer sikkert litt an på hvor smerten sitter. Når jeg får hold under ribbena må jeg bare stoppe opp, og har jeg fått det en gang, kan jeg være sikker på at jeg får det igjen. Og igjen. Slipper ikke taket den treningsøkten i hvert fall. Men om smerten sitter "i ribbena" hjelper det å strekke på seg. Som Lotte27 nevner er også mitt beste tips å trene før frokost (det hender jeg spiser ett knekkebød først, det går bra). (Nesten) tom mage er løsningen for meg.
Gjest Bubba Skrevet 20. august 2009 #12 Skrevet 20. august 2009 Jeg får som regel alltid en runde med hold når jeg jogger ( 3-4 ganger i uken ) . Dette kan skje selv om jeg har spist i forveien eller ikke. Det eneste jeg synes hjelper er å ta DYPE åndedrag, så langt inn jeg kan ordentlig inn i magen, og puste rolig ut mens jeg løper videre. Gjør dette noen ganger, og det er over omtrent like raskt som det kom.
Gjest ts Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 For meg fungerer ikke steintrikset, men det hjalp å strekke hånden over hodet! Hva som hjelper kommer sikkert litt an på hvor smerten sitter. Når jeg får hold under ribbena må jeg bare stoppe opp, og har jeg fått det en gang, kan jeg være sikker på at jeg får det igjen. Og igjen. Slipper ikke taket den treningsøkten i hvert fall. Men om smerten sitter "i ribbena" hjelper det å strekke på seg. Som Lotte27 nevner er også mitt beste tips å trene før frokost (det hender jeg spiser ett knekkebød først, det går bra). (Nesten) tom mage er løsningen for meg. Det hjelper for meg også, men man kan jo ikke løpe med arma over hodet heller Trening før frokost går bare ikke, dessverre.. Er super B-menneske og sliter allerede med å stå opp kvart på seks! Ja, ja får slutte og trene da!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 skal fortelle noe sykt... jeg fikk skikkelig hold en gang, og skulle derfor bøye meg ned for å plukke en stein... jeg gjorde dette i sånn halvveis fart og da jeg reiste meg opp igjen var holdet helt borte. når jeg får hold nå så bøyer jeg meg bare ned å later som jeg skal plukke en stein, og så er det borte når jeg reiser meg opp he he,høres rart ut, men fungerer veldig bra på meg ihvertfall
Miss moneypenny Skrevet 20. august 2009 #15 Skrevet 20. august 2009 For meg hjelper det å trekke pusten, holde den inne mens jeg teller til tre, puste godt ut. Trekke pusten igjen, holde den inne, telle til tre. Sånn gjorde jeg hele tiden før når jeg jogga, det var pappa som lærte meg det etter konstant syting fra min side under joggeturene våre Men det funka!
Fat Sally Lee Skrevet 20. august 2009 #16 Skrevet 20. august 2009 Det hjelper for meg også, men man kan jo ikke løpe med arma over hodet heller Joda! Jeg løp med ene hånden på hodet her en kveld, og da stoppet bussen, for sjåføren trodde jeg løp slik for å få han til å slippe meg på
Minttu Skrevet 20. august 2009 #17 Skrevet 20. august 2009 Når jeg er ute og går tur og får hold, pleier å jeg å plukke opp en passe stor sten og klemme rund den med den hånden som er på samme side som stinget. Høres kanskje teit ut, men det hjelper! Samboern min gjør det samme når han er ute og jogger og får sting. Funker kanskje ikke å finne fram en stein hvis du trener innendørs, men der jo verdt å prøve om du jogger/går tur ute. Har funka på meg også
Gjest Gjest_jippi_* Skrevet 20. august 2009 #18 Skrevet 20. august 2009 Jeg syns det hjelper å stoppe opp, strekke armene ned til tærne og så fortsette å strekke de opp til armene er over hodet. Jeg og en venninne pleide også å massere det området hvor vil pleide å få sting før vi begynte å jogge, det hjalp også.
Sekretæren Skrevet 20. august 2009 #19 Skrevet 20. august 2009 Joda! Jeg løp med ene hånden på hodet her en kveld, og da stoppet bussen, for sjåføren trodde jeg løp slik for å få han til å slippe meg på
Kamikatze Skrevet 20. august 2009 #20 Skrevet 20. august 2009 Jeg syns det hjelper å stoppe opp, strekke armene ned til tærne og så fortsette å strekke de opp til armene er over hodet. Jeg og en venninne pleide også å massere det området hvor vil pleide å få sting før vi begynte å jogge, det hjalp også. Jeg gjør det "motsatt", og det funker helt fett: Strekker meg i min fulle lengde oppover. Armene strekkes over hodet og bakover, slik at jeg står som en spent bue. Magen presses hardt helt inn - forestiller meg navelen kysse ryggsøylen. Plutselig lar jeg meg knekke (falle hurtig) sammen på midten, brystkasse mot knærne, samtidig som jeg presser magemusklene utover. Det har aldri tatt mer enn to slike, før stinget er borte. Vanligst etter første. Etterpå er det bare å begynne å løpe, danse eller sloss igjen, men litt rolig og pent, uten blodspurt det første halvminuttet-minuttet. Lærte denne teknikken på trening som tenåring, for snart en halv mannsalder siden, men har dessverre glemt av hvem. Det ble litt fomlete de første to-tre gangene, husker jeg. Fordi jeg ikke tok nok i - tøyde tilstrekkelig og strammet magemusklene nok, men mest av alt at ikke bevegelsen var eksplosiv nok. Du merker det fort selv, når du gjør det noen ganger, når det føles rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå