Gå til innhold

Svigerfar som slår barnebarnet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg er enig i det. Men man burde tenke seg om før man angir folk, da settes det fort i gang en forferdelig mølle hvor desverre ofte alle blir mer skadelidende.

Vi bør også tenke på hvem som tjener på at dette dysses ned. Det er ikke barnet. Hvordan tror du barnet føler seg oppe i dette? Jeg kan ikke bry meg mindre med en voksen mann som oppfører seg slik mot et barn.

Hadde jeg vært i barnets situasjon og opplevd at min mor ikke brydde seg når bestefaren min slo meg, da hadde jeg blitt knust. Heldigvis har jeg aldri vært i en slik situasjon, men jeg blir direkte forbannet når jeg hører om dette. Ingen barn fortjener å bli slått.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er enig i det. Men man burde tenke seg om før man angir folk, da settes det fort i gang en forferdelig mølle hvor desverre ofte alle blir mer skadelidende.

Ja, det stemmer det!

Skrevet

Har du hørt med mannen din hva han synes om det som skjedde? Jeg vil tro hans svar vil være ganske avgjørende for ditt valg om å etterhvert få barn med denne mannen.

Støtter ditt valg om å ikke la dem passe deres barn når/hvis dere får det. Jeg hadde heller ikke gått på besøk der uten at det var gjort klinkende klart at det ikke var lov å legge hånd på noen av barna. Hadde ikke kostet meg en krone å anmelde det om det hadde skjedd.

Om du bør kontakte barnevernet vet jeg ikke nok til å avgjøre. Kanskje moren tok det opp med faren når dere hadde gått? Jeg ville blitt veldig overrasket hvis ikke moren var rasende på han! Jeg håper ihvertfall at noen har vett til å gjøre noe! Stakkars unge!!! Håper dette var et engangstilfelle, selv om det er en gang for mye uansett!

Skrevet
Vi bør også tenke på hvem som tjener på at dette dysses ned. Det er ikke barnet. Hvordan tror du barnet føler seg oppe i dette? Jeg kan ikke bry meg mindre med en voksen mann som oppfører seg slik mot et barn.

Hadde jeg vært i barnets situasjon og opplevd at min mor ikke brydde seg når bestefaren min slo meg, da hadde jeg blitt knust. Heldigvis har jeg aldri vært i en slik situasjon, men jeg blir direkte forbannet når jeg hører om dette. Ingen barn fortjener å bli slått.

Signerer!!

Skrevet
Nå vet ikke jeg hvor ille det faktisk er, men etter TS sitt innlegg synes jeg ikke dette er noe for barnevernet. Da blir det fort 5 høns ut av en fjær, forsurer du forholdet til svigers så forsurer du gjerne også forholdet til din make med mindre maken er 100% enig i handlemåten.

Hvem vil ha en make som syns sånn behandling av et barn er ok? hvis min kjære hadde akseptert at barn blir straffet fysisk hadde jeg gitt blanke i om han ikke hadde likt min måte å håndtere situasjonen på.

Jeg ser poenget ditt med at det blir mye styr ut av noe som for svigerforeldrene kan oppfattes som ingenting, dersom man melder dem til barnevernet. Men i mine øyne er sånn oppførsel overhodet ikke riktig, jeg hadde derfor tatt tak i det uansett. Klart det er lurt å snakke med svigerforeldrene, og moren til barnet, men hvis dette er vanlig for dem er det vel lite sannsynlig at de stopper? Men det er vel uansett lurt å skaffe seg litt mer innsikt i hva det er som egentlig har foregått, og om det er noe som har skjedd ved flere anledninger. Det er en vanskelig situasjon, og det er vanskelig å si hva som er best å gjøre. Men hvis man kan forhindre at et barn har det vondt, så må man gjøre det nødvendige mener nå jeg.

Skrevet
Hvem vil ha en make som syns sånn behandling av et barn er ok? hvis min kjære hadde akseptert at barn blir straffet fysisk hadde jeg gitt blanke i om han ikke hadde likt min måte å håndtere situasjonen på.

Jeg ser poenget ditt med at det blir mye styr ut av noe som for svigerforeldrene kan oppfattes som ingenting, dersom man melder dem til barnevernet. Men i mine øyne er sånn oppførsel overhodet ikke riktig, jeg hadde derfor tatt tak i det uansett. Klart det er lurt å snakke med svigerforeldrene, og moren til barnet, men hvis dette er vanlig for dem er det vel lite sannsynlig at de stopper? Men det er vel uansett lurt å skaffe seg litt mer innsikt i hva det er som egentlig har foregått, og om det er noe som har skjedd ved flere anledninger. Det er en vanskelig situasjon, og det er vanskelig å si hva som er best å gjøre. Men hvis man kan forhindre at et barn har det vondt, så må man gjøre det nødvendige mener nå jeg.

Hadde dette vært min familie og min kjære angitt dem uten å involvere meg først så ville jeg helst sett henne forsvinne ganske raskt, da det ville vært et masivt tillitsbrudd.

Dere som tenker at barnevernet skal involveres med engang kan neppe ha barnets beste i tankene - jeg er enig dersom dette er gjentakende og graverende om det er en engangshendelse fordi en av svigerforeldrene mistet besinnelsen pga barnets oppførsel (ja barn kan oppføre seg så dårlig, jfr meg selv og maurtuen0 :) )

Skulle du være så uheldig å lage en papirmølle hvor barnet må inn til diverse "avhør" o.l for noe som var en engangshendelse som vi kun har fått nøkternt beskrevet så tror jeg det ville være det verste som kan hende barnet. Barnevernet gjør en flott jobb, men det er en instans man bruker når man har forsøkt noe annet først eventuelt hvis det er snakk om veldig graverende forhold. Ikke fordi noen har klypt et barn...

Skrevet
Hadde dette vært min familie og min kjære angitt dem uten å involvere meg først så ville jeg helst sett henne forsvinne ganske raskt, da det ville vært et masivt tillitsbrudd.

Dere som tenker at barnevernet skal involveres med engang kan neppe ha barnets beste i tankene - jeg er enig dersom dette er gjentakende og graverende om det er en engangshendelse fordi en av svigerforeldrene mistet besinnelsen pga barnets oppførsel (ja barn kan oppføre seg så dårlig, jfr meg selv og maurtuen0 :) )

Skulle du være så uheldig å lage en papirmølle hvor barnet må inn til diverse "avhør" o.l for noe som var en engangshendelse som vi kun har fått nøkternt beskrevet så tror jeg det ville være det verste som kan hende barnet. Barnevernet gjør en flott jobb, men det er en instans man bruker når man har forsøkt noe annet først eventuelt hvis det er snakk om veldig graverende forhold. Ikke fordi noen har klypt et barn...

Amen til det!

Skrevet

Syns det er vilt at folkk ikke melder slike saker til barnevernet. Selv engangshendelser som dere beskriver det som er straffbart og skal politi anmeldes. Barnevernet har barnet sitt beste som arbeid, de bør kontaktes for en rådføring her.

Husk det er lov å ringe anonymt å spør om råd :)

Skrevet (endret)
Syns det er vilt at folkk ikke melder slike saker til barnevernet. Selv engangshendelser som dere beskriver det som er straffbart og skal politi anmeldes. Barnevernet har barnet sitt beste som arbeid, de bør kontaktes for en rådføring her.

Husk det er lov å ringe anonymt å spør om råd :)

Jeg hadde aldri meldt dette til barnetvernet om ikke jeg hadde sett noen mer graverende forhold enn det som beskrives - i det minste måtte jeg sett at det var gjentakende eller eventuelt at barnet bar preg av det.

Det er masse småtterier som skjer daglig som er straffbart og som KAN politianmeldes, takk for alle de med vettet i behold som unnlater å faktisk gjøre det.

Endret av Inx
Skrevet
Jeg hadde aldri meldt dette til barnetvernet om ikke jeg hadde sett noen mer graverende forhold enn det som beskrives - i det minste måtte jeg sett at det var gjentakende eller eventuelt at barnet bar preg av det.

Det er masse småtterier som skjer daglig som er straffbart og som KAN politianmeldes, takk for alle de med vettet i behold som unnlater å faktisk gjøre det.

Da kan jeg opplyse deg om at jeg gjennom yrket mitt har sett litt for mange saker der det har gått altfor lang tid uten at noen har gjort noe.

Jeg mener en melding for mye er bedre enn en for lite. Barnevernet har lang erfaring med lignende saker, og ts kan få råd før eventuelle tiltak settes inn. Kanskje kan alt løses ved prat partene mellom, kanskje må andre tiltak settes inn. Poenget er at barnet får hjelp.

Skrevet (endret)
Da kan jeg opplyse deg om at jeg gjennom yrket mitt har sett litt for mange saker der det har gått altfor lang tid uten at noen har gjort noe.

Jeg mener en melding for mye er bedre enn en for lite. Barnevernet har lang erfaring med lignende saker, og ts kan få råd før eventuelle tiltak settes inn. Kanskje kan alt løses ved prat partene mellom, kanskje må andre tiltak settes inn. Poenget er at barnet får hjelp.

Tja jeg har nå hatt erfaring med unødvendig eskalering av situasjoner tidligere. Og ikke alle mistanker er berettiget tro meg. Når barnevernet får meldingen/blir gjort klar over anmeldelsen har de lite annet valg enn å aksjonere.

Endret av Inx
Skrevet

ig. Man kan da for poker ikke ringe barnevernet om man ser at dette skjer EN gang... folk har iluk dagsform, og det HENDER faktisk at noen kklyper et barn uten at de til vanlig er barnemishandlere...

Skrevet
... min svigerfar slår til barnebarnet sitt, og jeg får helt sjokk! Så går det bare en liten stund før han klyper denne lille jentungen skikkelig hardt, så hardt at det hadde vært vondt på meg som voksen.

Syns det er rart folk kan si det kan være en dårlig dagsform på svigerfar som gjør at dette skjer. Det er ikke lov å slå barn og de tar skade av slikt, en gang eller over tid.

Det er jo sykt å si det ikke er alvorlig. Neste er vel at det ikke er så rart å overgripe seg seksuelt på barna hvis det bare skjer en gang :vetikke:

Skrevet

Jeg synes fortsatt at TS bør snakke med samboeren sin om det hun så, og forklare at hun bekymret seg litt.

Er ikke vits å ringe barnevernet inn i noe sånnt hvis det ikke er noe mer.

Alså, seff skal man ikke skade barn eller gjøre dem vondt, men det er likevel en god idè å få seg en god idè av hele bildet før man tar drastiske tiltak.

Samboern vil sikkert også sette pris på at TS snakker med ham på forhånd, slik at de eventuellt kan gå sammen om å gjøre noe.

Jeg hadde ærlig talt blitt pissed off hvis kjæresten min hadde ringt barnevernet på faren min uten å snakke med meg først.

(ikke det at faren min trenger å få barnevannet sendt på seg, han er en bra far, men dere skjønner poenget)

Skrevet
Syns det er rart folk kan si det kan være en dårlig dagsform på svigerfar som gjør at dette skjer. Det er ikke lov å slå barn og de tar skade av slikt, en gang eller over tid.

Det er jo sykt å si det ikke er alvorlig. Neste er vel at det ikke er så rart å overgripe seg seksuelt på barna hvis det bare skjer en gang :vetikke:

Nei, det som er sykt er at ts ikke SA noe! Stakkars barn... Den siste setningen din var svært unødvendig og teit...

Skrevet

TS igjen, har ikke hatt tid til å svare før nå, beklager.

Først vil jeg si at grunnen til at jeg ikke sa noe der og da er rett og slett fordi jeg fikk helt sjokk. Jeg ante ikke hva jeg skulle si eller gjøre eller hva og jeg så bort på moren og prøvde å finne noe i henne og jeg så på min sambo. Det er lettere sagt enn gjort å gjøre noe med det der og da når jeg får et slikt sjokk rett i trynet. Det er en del følelser, tanker og masse rart som dukker opp i hodet.

Det andre er at jeg har alltid hatt et dårlig forhold til mine svigers for jeg vet at de ikke er glad i barna sine (pga min mann har snakket om sin oppvekst og har gått til psykolog pga det), men jeg har aldri noen gang sett eller hørt at de har gjort noe fysisk verken mot sine egne barn eller mot barnebarna, og siden vi bor veldig nærme så ser jeg disse forholdene ganske ofte. Det er også en grunn til at jeg da fikk totalt sjokk.

Med en gang vi kom hjem så tok jeg det opp med min sambo og han hadde heldigvis reagert som meg. Når vi da begge to syns det samme, så syns jeg det er bedre at hvis noen av oss skal ta det direkte opp med dem, så bør det bli han.

Etter alt jeg har lest her, så vil vi først gå til moren og snakke med henne om det, høre hva hun syns som fysisk avstraffelse. Og deretter skal min mann ta det opp med sine foreldre.

Tror det blir den beste løsningen i denne situasjonen.

Tusen takk for alle innspill. Hvis vi noen gang ser dette igjen eller ikke kommer frem til svigers, så kommer jeg til å ta en telefon for å spørre om råd og veiledning som noen her nevnte.

(og til dere som lurte på hvorfor svigerfar reagerte: ungen begynte å bite på armen hans, ungen er bare 2 år)

Skrevet

Veldig grei løsning. :)

Flott at samboeren din også reagerte, og tar ansvar.

Håper det ordner seg.

Skrevet

ikke for å forsvare folk som slår barn, men bet barnet seg fast ?

Slik at din svigerfar måtte gå fysisk til verk for å få barnet vekk (de kan bite ganske hardt)

Eller var reaksjonen hans i etterkant ?

Skrevet

Jeg er veldig var på at voksne mennesker har et ansvar for å se barna, og følge samvittigheten sin hva varsling angår. Kanskje spesielt etter Christoffer-saken, som skjedde i mitt distrikt.

Men vil bare fortelle en historie som skjedde min venninne, for å sette ting litt i perspektiv:

Hun hadde handlet, og sønnen hennes på drøye 2 år fikk et trass anfall av en annen verden. Endte med at hun måtte ta han på armen, og bare han og 4 tunge poser ut til bilen. Med den ene armen rundt barnet, og den andre full av poser, tar sønnen hennes og lugger henne hardt, og drar i øreringen hennes. I ren smerte, uten ledige hender til å ta han bort, biter hun han i kinnet. Ikke hardt, ingen merker, men nok til at han skvatt og sluttet.

Hun er ingen barnemishandler for det. Hun hadde vondt av det etterpå selvsagt, men sa åpent at hun fikk så vondt at det var en instinktiv reaksjon. Hun ville fortsatt ALDRI skadet barnet sitt!

Men hvis feil person hadde sett et bruddstykke av denne situasjonen, eller hørt den gjenfortalt med hviskelek-resultat, så kunne jo hun blitt meldt til barnevernet og fått store problemer ut av det.

Så det er ikke ALLTID man skal løpe til barnevernet, det minste man kan gjøre er å finne ut av situasjonen.

En bekjent av meg ble meldt til BV av barnas bestemor fordi hun nektet de mat. Hun hadde sagt "Nei, du får ikke nugatti på en tirsdag. Velg noe av det jeg har satt frem, eller vent til middag".

Skrevet

Til ts, så bra at samboeren din reagerte som deg, da slipper du å ta tak i dette alene. Syns det dere kom frem til sammen høres veldig bra ut! Håper det bare var en engangsepisode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...