Kine28 Skrevet 21. august 2009 #21 Skrevet 21. august 2009 Min katt har bare blitt mer kosete og hjemmekjær etter at vi steriliserte henne. Hun er så og si aldri ute om natten selv om hun har katteluke. Hun foretrekker nemlig å ligge i fotenden min og varme føttene mine - noe jeg selvsagt ikke har noe i mot! Hun holder seg unna andre katter, og har aldri vært i slagsmål (som jeg vet om). Jeg ville ikke tenkt på p-piller som et alternativ en gang!
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #22 Skrevet 22. august 2009 Jeg kan forsåvidt skjønne spørsmålet fra TS, for hormoner er med å endre adferden til dyr og mennesker. Men da synes jeg det er rart at TS ikke også spør om adferden kan endre seg ved å stappe i katten enda mer hormoner? Vi hadde en katt som gikk på piller, og den endret adferd. Aldri truffet så sur en katte! Nå skal det nevnes at dette er mange år siden og at pillene nok var enda sterkere da enn nå. Har i ettertid hatt mange kastrerte hunn- og hannkatter og aldri opplevd unormal adferd fra dem. Tvert imot fornøyde katter som har hatt en tilknytning til hjemmet framfor å være på vift hele tiden.
Avalon Skrevet 22. august 2009 #23 Skrevet 22. august 2009 (endret) Mulig noen har nevnt dette før, men p-pillene (så vidt jeg husker) skal gis til katten til samme tid hver dag, usteriliserte hunnkatter har som nevnt en tendens til å stikke av, og da risikerer man at når frøkna kommer hjem er hun smellt på tjukken... Jeg vil anbefale deg å sterilisere! Eneste forandring jeg har sett på x-antall katter opp gjennom mange mange år, er at de ikke stikker av og de får sjarmerende disse flesk. Ellers er de like kosete og beholder personligheten, og blir som sagt mer "hjemmekjær". Det samme gjelder hannkatter, selv om noen hannkatter skvetter (markerer) selv om de er kastrert. Kan legge til at da jeg steriliserte min yngste som nå er 2år, var hun like hyperaktiv etter inngrepet som hun var før. Det var hakket før jeg spurte veterinæren om hun kunne få ad/hd medisiner... heldigvis har hun roet seg ned nå, med alderen, men gjør fremdeles alt hun ikke har lov til. Min nest eldste på 4, er fremdeles like selvstendig som hun var før inngrepet. Og min aller eldste på 12år er fremdeles også en selvstendig gammel kone selv om hun også kan være mammadalt hun også. Til tross for alderen skeiser hun fremdeles rundt på parketten etter leker når hun tror ingen ser henne. Hannkattene er også slik som de var før inngrepet, bare en, en som ble kastrert før han ble kjønnsmoden som allikevel skvetter som våren og sommeren...er vel et instinkt å løfte halen og spurte litt. Endret 22. august 2009 av Avalon
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #24 Skrevet 22. august 2009 hunkatten jeg har ble mye mer kjælen etter sterilisering. blir ofte litt plagsom da hun går og skriker/prater veldig mye. Ett tips jeg vil gi deg er og vente til katten er voksen/ferdigvokst før du steriliserer henne. Er veldig på mote og sterilisere tidligst mulig nå. Når jeg gikk veterinærassistent lærte vi at man skal vente til katten er kjønnsmoden/ferdig utviklet,men dette er gammeldags nå sa veterinæren når jeg nevnte dette. Mulig det er gammeldags,men hva har egentlig forandret seg? Ikke katten og ikke operasjonen er jeg ganske sikker på.Kun maset og stresset om og ta dem fortest mulig for og slippe flere katter i denne verden. La katten din bli ferdigvokst, og la den gå på p-piller ett par mnd før operasjon. den perioden det gjelder for og være sikker på at hun ikke blir drektig.En liten perioded med p-piller skader ikke.Er når dette går over år p-pille bruk blir skadelig.
Gjest Caya Skrevet 23. august 2009 #25 Skrevet 23. august 2009 Ett tips jeg vil gi deg er og vente til katten er voksen/ferdigvokst før du steriliserer henne. Det er ingen grunn til dette. Kattene kommer seg mye fortere når man tar dem tidlig, og man slipper å stresse med p-piller før kastrering. Hos DB Oslo og Akershus tas alle kattungene når de er tolv uker og dette fungerer veldig fint. Kattene er oppe og leker som normalt igjen etter kort tid, oppfører seg helt normalt og har normale vekstkurver,
Cayenne Skrevet 23. august 2009 #26 Skrevet 23. august 2009 hunkatten jeg har ble mye mer kjælen etter sterilisering. blir ofte litt plagsom da hun går og skriker/prater veldig mye. Ett tips jeg vil gi deg er og vente til katten er voksen/ferdigvokst før du steriliserer henne. Er veldig på mote og sterilisere tidligst mulig nå. Når jeg gikk veterinærassistent lærte vi at man skal vente til katten er kjønnsmoden/ferdig utviklet,men dette er gammeldags nå sa veterinæren når jeg nevnte dette. Mulig det er gammeldags,men hva har egentlig forandret seg? Ikke katten og ikke operasjonen er jeg ganske sikker på.Kun maset og stresset om og ta dem fortest mulig for og slippe flere katter i denne verden. La katten din bli ferdigvokst, og la den gå på p-piller ett par mnd før operasjon. den perioden det gjelder for og være sikker på at hun ikke blir drektig.En liten perioded med p-piller skader ikke.Er når dette går over år p-pille bruk blir skadelig. Det som har forandret seg er forskningen og metodene. Før hadde man ikke utstyr til å operere på så små dyr, og man hadde også problemer med å dosere bedøvelsen riktig til små dyr. Før trodde man at katten burde bli kjønnsmoden før den ble kastrert for at den skulle få kjønnspreg, og man trodde at katter som ble kastrert før de ble kjønnsmodne, ble mindre enn de som ble kjønnsmodne førts. Forskning har vist at dette ikke stemmer, og at det ikke medfører noen ulemper eller farer med å kastrere tidlig. I Bl.a USA, England, Sverige og Danmark er det vanlig å kastrere katter når de er 12 uker/ett kilo, mens her i Norge venter de fleste veterinærer tl katten er 5-6 måneder. Jeg ville definitivt kastrert senest ved 5 måneder og FØR kjønnsmodningen begynner, da katter som blir kastrert etter kjønnsmodningen kan beholde 'uvaner' som ukastrerte kjønnsmodne katter har, som f.eks markering. Og hvor har du det fra at katten ikke kommer til å ta skade av å gå på p-piller i noen mpneder? P-piller ER kreftfremkallende, og det er de fra første pille.. Det er ikke sånn at du må gi katten p-piller i så og så lang tid for at det skal kunne føre til kreft.. Skremmende at du som er utdannet veterinærassistent ikke vet bedre? Du burde kanskje oppdatere deg litt mer ift til yrket ditt?
Gjest Utlogget Ylvina Skrevet 23. august 2009 #27 Skrevet 23. august 2009 Det er ingen grunn til dette. Kattene kommer seg mye fortere når man tar dem tidlig, og man slipper å stresse med p-piller før kastrering. Hos DB Oslo og Akershus tas alle kattungene når de er tolv uker og dette fungerer veldig fint. Kattene er oppe og leker som normalt igjen etter kort tid, oppfører seg helt normalt og har normale vekstkurver, Enig! Kattene mine ble sterilisert før de var ferdig utvokst, og begge ble søte små pusefrøkner. Ingen unormal knokkeldannelse (som ofte ble brukt som "unnskyldning" før for å ikke kastrere tidlig) her i gården nei... I tillegg til at kattunger kommer seg fortere etter en operasjon, elimineres som sagt sjansen for å få jurkreft hvis katten ikke rekker å bli kjønnsmoden før kastrering. Det er stort sett veterinærer av den gamle skole som anbefaler å vente med kastrering. noen av de samme anbefaler jo også å la katten få et kull før kastrering, noe som heller ikke anbefales lenger. Så TS: jeg tror du har fått svaret ditt! Gå for kastrering!
Leo Skrevet 28. august 2009 #28 Skrevet 28. august 2009 Jeg har en kattunge på fire måneder som ble kastrert for to dager siden, og da altså før kjønnsmodning. Hun var litt slapp den første kvelden, men nå er det full fart igjen og katten er akkurat den samme som før. Katten vi hadde før denne ble også kastrert før kjønnsmoden alder og ble på alle måter en helt normal katt. At mennesker som påberoper seg å ha dyr som yrke formidler regelrett feilinformasjon er rett og slett skremmende!
Leo Skrevet 28. august 2009 #29 Skrevet 28. august 2009 hunkatten jeg har ble mye mer kjælen etter sterilisering. blir ofte litt plagsom da hun går og skriker/prater veldig mye. Ett tips jeg vil gi deg er og vente til katten er voksen/ferdigvokst før du steriliserer henne. Er veldig på mote og sterilisere tidligst mulig nå. Når jeg gikk veterinærassistent lærte vi at man skal vente til katten er kjønnsmoden/ferdig utviklet,men dette er gammeldags nå sa veterinæren når jeg nevnte dette. Mulig det er gammeldags,men hva har egentlig forandret seg? Ikke katten og ikke operasjonen er jeg ganske sikker på.Kun maset og stresset om og ta dem fortest mulig for og slippe flere katter i denne verden. La katten din bli ferdigvokst, og la den gå på p-piller ett par mnd før operasjon. den perioden det gjelder for og være sikker på at hun ikke blir drektig.En liten perioded med p-piller skader ikke.Er når dette går over år p-pille bruk blir skadelig. Pardon my french, men dette er regelrett bullshit!
Aurora M. Skrevet 28. august 2009 #30 Skrevet 28. august 2009 Jeg har fått kastrert alle de kattene jeg har hatt og har aldri merket noe personlighetsforandring hos noen av de. Jeg tror heller ikke det er noen bakdeler med tidligkastrering av katter, heller bare fordeler. Grunnen til at det ikke er vanlig å gjøre det enda er at det er så smått, at de rett og slett har problemer med å finne fram. Jeg håper at etterhvert som utstyret blir bedre og veterinærene her oppe på bjerget får øynene åpnet for erfaringene fra andre land, så vil det bli vanlig også her. Tenk så mange færre hjemløse katter det ville ha blitt om ansvarlige eiere kunne ha fått kastrert kattungene får de ble gitt bort. Det samme gjelder alle kattungene som omplasseres gjennom DB og Kattens Vern. Vi kunne ha kastrert rutinemessig før omplassering, og sørget for at de ikke ble en kilde til enda fler hjemløse kattunger. Jeg håper!
Gjest katteier Skrevet 28. august 2009 #31 Skrevet 28. august 2009 Jeg har fått kastrert alle de kattene jeg har hatt og har aldri merket noe personlighetsforandring hos noen av de. Jeg tror heller ikke det er noen bakdeler med tidligkastrering av katter, heller bare fordeler. Grunnen til at det ikke er vanlig å gjøre det enda er at det er så smått, at de rett og slett har problemer med å finne fram. Jeg håper at etterhvert som utstyret blir bedre og veterinærene her oppe på bjerget får øynene åpnet for erfaringene fra andre land, så vil det bli vanlig også her. Tenk så mange færre hjemløse katter det ville ha blitt om ansvarlige eiere kunne ha fått kastrert kattungene får de ble gitt bort. Det samme gjelder alle kattungene som omplasseres gjennom DB og Kattens Vern. Vi kunne ha kastrert rutinemessig før omplassering, og sørget for at de ikke ble en kilde til enda fler hjemløse kattunger. Jeg håper! Jeg tviler sterkt på at at noen som skal gi bort, la oss si fire hunnkatter, betaler ca 1000 kr stykket for å få dem kasterer FØR de gir dem bort..... Det hadde selvfølgelig vært bra, men det skjer nok ikke med det første. Jeg ville iallfall ikke gjort det.... Og, før dere hugger hodet av meg; mine to hunnkatter er forlengst steriliserte, så jeg slipper å forholde meg til den problemstillingen selv:)
Aurora M. Skrevet 29. august 2009 #32 Skrevet 29. august 2009 (endret) Jeg tviler sterkt på at at noen som skal gi bort, la oss si fire hunnkatter, betaler ca 1000 kr stykket for å få dem kasterer FØR de gir dem bort..... Det hadde selvfølgelig vært bra, men det skjer nok ikke med det første. Jeg ville iallfall ikke gjort det.... Og, før dere hugger hodet av meg; mine to hunnkatter er forlengst steriliserte, så jeg slipper å forholde meg til den problemstillingen selv:) Ja ok, det var kanskje litt vel optimistisk av meg. Men jeg ser for meg at det hadde vært mulig å f.eks lage en slags avtale med nye eiere så det ble gjort. F.eks at en deler regninga. Og såpass synes jeg faktisk en som bidrar til å sette fler kattunger til verden ved ikke å kastrere, kan punge ut med. Det beste hadde selvsagt vært et påbud, for selv om det vil være vanskelig å håndheve det 100%, og det alltid vil være noen som ikke følger det, så ville det iallefall bidra til å minske bestanden noe. Med tidligkastrering ville man også lettere unngå mange av de kattungene som kommer til verden fordi eier ikke tror katten deres er kjønnsmoden enda.. Endret 29. august 2009 av Aurora M.
Gjest Glør Skrevet 29. august 2009 #33 Skrevet 29. august 2009 Jeg tviler sterkt på at at noen som skal gi bort, la oss si fire hunnkatter, betaler ca 1000 kr stykket for å få dem kasterer FØR de gir dem bort..... Det hadde selvfølgelig vært bra, men det skjer nok ikke med det første. Jeg ville iallfall ikke gjort det.... Jeg kunne godt gjort det, men ville da selvsagt også tatt ett tilsvarende beløp og solgt kattungene. Dette gjør de bare lettere å bli kvitt, siden mange ser svart på å ordne dette selv, og er redd for å bli sittende med kattunger. Hvis jeg hadde vært ute etter katt ville jeg heller ikke hatt noe problem med å betale litt for en katt som er ferdig kastrert, chippet og vaksinert.
Gjest katteeier Skrevet 29. august 2009 #34 Skrevet 29. august 2009 Jeg kunne godt gjort det, men ville da selvsagt også tatt ett tilsvarende beløp og solgt kattungene. Dette gjør de bare lettere å bli kvitt, siden mange ser svart på å ordne dette selv, og er redd for å bli sittende med kattunger. Hvis jeg hadde vært ute etter katt ville jeg heller ikke hatt noe problem med å betale litt for en katt som er ferdig kastrert, chippet og vaksinert. All ære til deg for det! Men, det tror jeg det er de færreste som er villige til, dessverre. Iallfall så lenge det bugner av kattunger som blir giyy bort.
Gjest Gjest_katti_* Skrevet 31. august 2009 #35 Skrevet 31. august 2009 Jeg kastrerte mine to for 3-4 mnd siden (de er jenter) og har ikke merket noen forskjell bortsett fra på den ene. Hun har alltid vært veldig skeptisk, litt redd og ikke spesiellt kosete, men etter hun ble kastrert får jeg lov til å holde henne i nesten fem minutter uten at hun blir rastløs ,og hun kommer opp på fanget og vil kose av seg selv. Tidligere nektet hun å bli holdt og jeg fikk bare kose med henne hvis hun lå på en armlens avstand på gulvet. Den andre er like klengete og kosete som hun var før kastreringen:)
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 20. september 2009 #36 Skrevet 20. september 2009 Hei! Jeg trenger litt råd og tips. Jeg har to jentepuser som nå e 6 mnd. Jeg har bestemt meg for at de skal steriliseres, men jeg har veldig lyst å la dem få kattunger en gang hver først. Dette på bakgrunn av litt forskjellig, men også fordi jeg har fått bestilling av kattunge fra våres katter. Men bør de få kattunger i så ung alder? Bør de ikke være minst et år gamle? Hva skal jeg gjøre i denne mellomtiden fram til de er 1 år gamle? Jeg ønsker ikke å gi dem p-piller på bakgrunn av kreftfaren. Takker på forhånd for svar
Gjest Simbelmynë Skrevet 20. september 2009 #37 Skrevet 20. september 2009 (endret) Ikke sett kattunger på jentene dine vær så snill. Jeg sier ikke dette få å være en moraliserende gledesdreper, men på kattehuset til DOOA har vi nå 30-50 hjemløse kattunger, og min familie har nettop måttet ta vare på en kattunge på 5 uker som kom inn på en klinikk med lus, store øyeskader og forkjølelse, fordi eierne ga totalt blaffen og ville avlive. Jeg har også hatt to kattunger i oppstalling i en måned som ble dumpet alene i et nabolag i en alder av 6-7 uker. Dette er konsekvensene av at det er altfor mange katter, så hver så snill for kattene som lider sin del, ikke lag fler! De som har "bestilling" på dine katter kan kanskje heller ta seg turen til Dyrebeskyttelsen å velge en av de fantastiske, søte og kosete kattungene som sitter og venter på et hjem der? edit: skrivefeil Endret 21. september 2009 av Simbelmynë
Phaedra Skrevet 22. september 2009 #38 Skrevet 22. september 2009 (endret) Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod Endret 22. september 2009 av Phaedra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå