Gå til innhold

Sterilisering vs p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Har i løpet av sommeren fått en pysefrøken i hus.

Det jeg lurer på nå er om hva dere andre gjorde med deres katt?

Har lest en del på nettet om katter som endrer atferd etter sterilisering og vil ikke at min katt skal forandre seg,hun er akkurat topp slik hun er:)

Blir glad hvis dere vil fortelle om deres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering / kastrering

Hunnkatter blir kjønnsmodne fra 6 måneders alder (eller ved oppnådd 80 % av voksen vekt, ca 2,5 kg), mens hannkatten modnes litt senere; ved ca 8 måneders alder (ved 80 % av voksen vekt, ca 3 kg).

Hunnkatten er såkalt polyøstral, dvs at hun har løpetid hele tiden, med bare et kort (og av og til umerkelig) opphold mellom brunstsyklusene. Dette betyr at det er like store sjanser for drektighet hver dag hele året, og derfor er det svært viktig at man kastrerer hunnkatten dersom man ikke ønsker kattunger. Om man ikke ønsker å kastrere hunnkatten må hun gis p-piller en gang ukentlig hele året gjennom, og i hele livet (katter kommer ikke i "overgangsalderen").

Fordelene ved å kastrere hunnkatten er at man slipper uønskede kattunger, og katten slipper løpetid. Løpetid hos hunnkatten kan være veldig stressende for henne, og kan føre til at hun blir mer humørsyk, kan skrike og rulle seg, og har en tendens til å ville stikke hjemmefra.

Den største fordelen er imidlertid at man slipper å gi katten p-piller. Dette er hormonpreparater som påvirker katten og øker risikoen for utvikling av jursvulster ("brystkreft"). Hos katter er slike svulster i 80 % av tilfellene ondartet, og dersom disse oppstår, må katten kastreres og svulstene fjernes snarest mulig.

Fordelene ved kastrering av hannkatten er først og fremst at den stramme "hannkattlukten" forsvinner. Mange opplever også at katten blir mer harmonisk og at den holder seg mer til hjemmet. Katten slåss mindre, og dermed minsker faren for dødelige virussykdommer (FIV) og kostbare dyrlegebehandlinger. Med mindre slåssing oppnår hannkatten økt levealder og et penere utseende.

Ulempene med kastrering er at stoffskiftet senkes og katten blir roligere, dermed øker risikoen for fedme, som i sin tid øker faren for at katten utvikler sukkersyke eller får krystaller/steiner i urinveiene (FUS / FLUTD). Siden sterilisering/kastrering er et operativt inngrep, vil det også innebære en viss narkoserisiko.

Når det er best å kastrere katten strides de lærde om. Det er både fordeler og ulemper ved å kastrere før katten er kjønnsmoden, og dette blir et spørsmål om etikk. Når hunnkatten kastreres før sin første brunst, unngår man helt bruken av p-piller, og dermed senkes risikoen for utvikling av jursvulster til det minimale. Ved å kastrere hannkatten før kjønnsmodning, slipper man at den blir en "rival" for andre katter i nærområdet, og havner i slåsskamper som kan gi den skader og smittsomme sykdommer. Katter som kastreres før kjønnsmoden alder får noe lengre rørknokler (lengre bein) som voksen. Dette kjenner man ikke til at skal være til skade for katten. Ulempene ved tidlig kastrering er at katten ikke får utvikles ferdig hormonelt, og faren for å utvikle FUS senere i livet kan øke.

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Sterilisering / kastrering

Hunnkatter blir kjønnsmodne fra 6 måneders alder (eller ved oppnådd 80 % av voksen vekt, ca 2,5 kg), mens hannkatten modnes litt senere; ved ca 8 måneders alder (ved 80 % av voksen vekt, ca 3 kg).

Hunnkatten er såkalt polyøstral, dvs at hun har løpetid hele tiden, med bare et kort (og av og til umerkelig) opphold mellom brunstsyklusene. Dette betyr at det er like store sjanser for drektighet hver dag hele året, og derfor er det svært viktig at man kastrerer hunnkatten dersom man ikke ønsker kattunger. Om man ikke ønsker å kastrere hunnkatten må hun gis p-piller en gang ukentlig hele året gjennom, og i hele livet (katter kommer ikke i "overgangsalderen").

Fordelene ved å kastrere hunnkatten er at man slipper uønskede kattunger, og katten slipper løpetid. Løpetid hos hunnkatten kan være veldig stressende for henne, og kan føre til at hun blir mer humørsyk, kan skrike og rulle seg, og har en tendens til å ville stikke hjemmefra.

Den største fordelen er imidlertid at man slipper å gi katten p-piller. Dette er hormonpreparater som påvirker katten og øker risikoen for utvikling av jursvulster ("brystkreft"). Hos katter er slike svulster i 80 % av tilfellene ondartet, og dersom disse oppstår, må katten kastreres og svulstene fjernes snarest mulig.

Fordelene ved kastrering av hannkatten er først og fremst at den stramme "hannkattlukten" forsvinner. Mange opplever også at katten blir mer harmonisk og at den holder seg mer til hjemmet. Katten slåss mindre, og dermed minsker faren for dødelige virussykdommer (FIV) og kostbare dyrlegebehandlinger. Med mindre slåssing oppnår hannkatten økt levealder og et penere utseende.

Ulempene med kastrering er at stoffskiftet senkes og katten blir roligere, dermed øker risikoen for fedme, som i sin tid øker faren for at katten utvikler sukkersyke eller får krystaller/steiner i urinveiene (FUS / FLUTD). Siden sterilisering/kastrering er et operativt inngrep, vil det også innebære en viss narkoserisiko.

Når det er best å kastrere katten strides de lærde om. Det er både fordeler og ulemper ved å kastrere før katten er kjønnsmoden, og dette blir et spørsmål om etikk. Når hunnkatten kastreres før sin første brunst, unngår man helt bruken av p-piller, og dermed senkes risikoen for utvikling av jursvulster til det minimale. Ved å kastrere hannkatten før kjønnsmodning, slipper man at den blir en "rival" for andre katter i nærområdet, og havner i slåsskamper som kan gi den skader og smittsomme sykdommer. Katter som kastreres før kjønnsmoden alder får noe lengre rørknokler (lengre bein) som voksen. Dette kjenner man ikke til at skal være til skade for katten. Ulempene ved tidlig kastrering er at katten ikke får utvikles ferdig hormonelt, og faren for å utvikle FUS senere i livet kan øke.

Alt dette visste jeg jo egentlig fra før:)

Men takk for svar!

Noen andre der ute som vil dele litt erfaring?

Skrevet

P-piller medfører en stor livmorkreftfare, så det vil jeg fraråde på det sterkeste! Nei, ta heller det eneste ansvarlige valget katteeiere kan gjøre ang dette og kastrer henne. Det renner over av katter uten hjem, så det er utrolig viktig at alle kastrerer kattene sine for å unngå at dette problemet blir enda verre. Hun vil fremdeles ha personligheten sin, hun vil bare slippe hormoner og løpetid.

Skrevet (endret)

P-piller er dyrt (over tid), usikkert og gir høy risiko for kreft, så jeg synes ikke det er så mye å vurdere. Jeg har brukt begge deler, men med p-piller endte det opp med at katten ble borte i tre uker, og kom drektig hjem, i tillegg til at jeg ikke har samvittighet til å utsette dem for kreftfaren.

Har hatt fire hunnkatter, og ingen av dem har endret noe på personligheten sin ved kastrering. Jeg kommer til å kastere alle fremtidig katter, så snart de er kjønnsmodne, fordi ulempene ved å la være er så store.

Og det er en veldig stor fordel å vite at kattene mine ganske enkelt ikke er fertile. Så slipper man mas med å holde dem inne, tvinge i dem piller, fornye resepter osv.

Endret av Glør
Skrevet

Min pusefrøken fikk p-piller fram til hun var 6-7 år gammel. Da endte ble hun syk og det endte med akuttkirurgi hos dyrlegen hvor livmor og eggstokker ble fjernet. Grunnen til dette var (i følge dyrlegen) p-pillene.

Et annet aber med p-piller er at de må gis på faste dager for å være sikre. Men prøv å fortelle frøkna at hun må komme hjemom på lørdag for å ta p-pillen sin...

Skrevet
Min pusefrøken fikk p-piller fram til hun var 6-7 år gammel. Da endte ble hun syk og det endte med akuttkirurgi hos dyrlegen hvor livmor og eggstokker ble fjernet. Grunnen til dette var (i følge dyrlegen) p-pillene.

Et annet aber med p-piller er at de må gis på faste dager for å være sikre. Men prøv å fortelle frøkna at hun må komme hjemom på lørdag for å ta p-pillen sin...

P-sprøyta har mange av de samme problemene. Et par jeg kjenner måtte avlive katten sin fordi hun fikk kreft av p-sprøyta.

Frøkna mi har ikke endret adferd etter kastreringen. Det eneste måtte vel være at hun har fått en liten vom.

Skrevet
Alt dette visste jeg jo egentlig fra før:)

Men takk for svar!

Noen andre der ute som vil dele litt erfaring?

Men hvis du vet alt det der fra før av vet du vel at kastrering er det beste for katten :) Så da er det vel egentlig ikke så mye å tenke på

Skrevet

Vi har også fått en liten kattefrøken i huset i sommer og i mine øyne er ikke p-piller noe alternativ. Veterinæren som vaksinerte henne første gang gikk faktisk så langt som til å si at p-piller for katter sannsynligvis ville ha vært forbudt p.g.a. bivirkningene hvis det ikke var for at de forhindrer en del uønskede kattunger. Den samme veterinæren skal for øvrig kastrere katten når hun blir fire måneder i neste uke og ser bare fordeler ved å kastrere før katten er kjønnsmoden.

Den hannkatten vi hadde tidligere ble også kastrert før den var kjønnsmoden og den endret ikke adferd, ble aldri fet og lat og utviklet seg helt normalt, så følgene av kastrasjonen bekymrer meg lite. (Bortsett fra at det naturligvis er et større inngrep med høyere risiko for en hunnkatt enn for en hannkatt).

Gjest Gjest_ linda
Skrevet

Har lest en del om kastrering og p piller til katt.

Mitt sp mål var jo hvordan katten blir etterpå en eventuell sterilisering;)

Skrevet

Pusen min nektet å spise p-pillene sine hun. Hun spiste dem i begynnelsen, men så var det ikke tale om. Prøvde å gjemme dem i allslags godmat, men hun bare spiste rundt. Kastrer, for all del :P

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at jentekatter har forandret personlighet etter sterilisering/kastrering men det er sikkert mulig. Men med tanke på hvor farlig pillen faktisk er for de kan jeg ikke skjønne at noen alikevel vil gamble bort helsen og livet til katten sin fordi de er bekymret for at de vil forandre personlighet. Det er et spørsmål om prioritering..

Skrevet
Har lest en del om kastrering og p piller til katt.

Mitt sp mål var jo hvordan katten blir etterpå en eventuell sterilisering;)

Jeg har i løpet av livet hatt 5 hunnkatter, ingen av de har forandret oppførsel etter kastrering, utenom én som ble roligere og mer hjemmekjær (hun var en gårdskatt som opprinnelig likte seg best ute, tok lange turer, ikke var så glad i å kose osv). En av kattene har blitt kastrert i voksen alder (3 år), de 4 andre mellom 5 og 12 måneder (var ikke så mange veterinærer som ville kastrere tidlig før, noen insisterte på å vente til katten var 10-12 måneder.. Heldigvis har det forandret seg!).

Men for all del, om du heller vil gi katten din kreft ( og mest sannsynlig, før eller siden, uønsket drektighet) enn å kastrere den fordi noen på et forum har sagt at katten deres forandret oppførsel (uten å vite om det har noe med kastreringen å gjøre..), så er det selvfølgelig ditt valg.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har hatt to hunkatter som begge ble kastrert før kjønnsmoden alder, og ingen av dem forandret personlighet. Ikke ble de feite heller. Sistnevnte kan man faktisk bidra til å unngå selv ved å investere i kattemat med riktig sammensetning av næringsstoffer. Det finnes både "slankemat" og spesialmat for kastrerte katter på markedet. Utrolig nok har kattene en utrolig energi også selv om de er kastrerte, og løper rundt hele dagen, så jeg har ikke merket særlig mye til at de blir så veldig late heller. Jeg mener å huske at hannkatten vi hadde når jeg var liten ble mer "lat" av seg enn de to hunkattene mine har blitt, men det kan jo være tilfeldig.

Jeg vil absolutt anbefale kastrering. Selv om det er forbundet en viss fare for komplikasjoner under/etter operasjonen, så er operasjonen faktisk mindre stressende for kattekroppen enn et gjennomsnittlig svangerskap. I tillegg til kreftfaren bør man også være obs på en ting til på ukastrerte katter; livmorbetennelse! Dette er svært vanlig på ukastrerte katter og merkes som oftest ikke på katten før hun er kjempedårlig. I verste fall er det dødelig...

Skrevet

Min hunnkatt forandret seg heller ikke etter kastering. Jeg ville aldri satset på p-piller til katt.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Cayenne: Hvorfor er det alltid noen som har pigger ute med en gang?

"Hvis du for all del vil at katten din skal få kreft så bruk p-piller"

Veldig harde og unødvendige ord!

Eneste jeg spurte om var om brukernes erfaringer med sterilisering og personligheten etterpå.

Skal sterilisere min katt derav sp.mål om personlighet.

Ja ja fint å gjemme seg bak et navn i forumet:)

Jeg bruker hvertfall mitt ordentlige navn!

Skrevet

Beklager at jeg var litt krass, men er så evig lei alle disse spm om p-piller og folk som stapper i kattene sine p-piller selv om de har fått beskjed om kreftfaren. Det har vært så godt kjent i så mange år nå at p-piller for det første fører til kreft og for det andre ikke er noen garanti mot drektighet, at jeg fatter ikke hvordan folk ikke kan ha fått det med seg. Skjønner ikke hvordan veterinærer fortsatt kan dele det ut jeg.

Men igjen, beklager at jeg var så krass. Flott at du skal kastrere katten din :)

Og hvordan vet du at jeg ikke heter Cayenne på ordentlig.. ? ;)

Skrevet
Cayenne: Hvorfor er det alltid noen som har pigger ute med en gang?

"Hvis du for all del vil at katten din skal få kreft så bruk p-piller"

Veldig harde og unødvendige ord!

Eneste jeg spurte om var om brukernes erfaringer med sterilisering og personligheten etterpå.

Skal sterilisere min katt derav sp.mål om personlighet.

Ja ja fint å gjemme seg bak et navn i forumet:)

Jeg bruker hvertfall mitt ordentlige navn!

Du skrev ikke i det første innlegget ditt at du hadde bestemt deg for sterilisering, tvert i mot virket det der som om du ikke var sikker på om du ville sterilisere pga redsel for at katten skulle forandre personlighet. Senere i tråden skrev du at du viste om bakdelene ved piller.

Altså det virker som om du er klar over risikoen ved piller men alikevel vurderer å bruke det fordi du er redd for at katten skal forandre personlighet. Og det er det vel ganske naturlig at folk reaferer på? ;)

P.S:

Siden det sikkert bor sykt mange med "ditt" navn i norge kan jeg ikke se du er noe mindre anonym enn andre her inne :ler:

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet

Cayenne du er tilgitt:)

Bare litt lei diverse brukere som "slenger" med leppa pga sp. mål på forumet:)

Jeg syns også det er ganske forferdelig med p piller så her i huset blir det sterilisering!

Er det egentlig noen som heter Cayenne?

Tenkte det var et "nick" siden det er litt spesielt:)

Men for alle del, jeg liker det!

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg kastrerte mine to for 3-4 mnd siden (de er jenter) og har ikke merket noen forskjell bortsett fra på den ene. Hun har alltid vært veldig skeptisk, litt redd og ikke spesiellt kosete, men etter hun ble kastrert får jeg lov til å holde henne i nesten fem minutter uten at hun blir rastløs :fnise:,og hun kommer opp på fanget og vil kose av seg selv. Tidligere nektet hun å bli holdt og jeg fikk bare kose med henne hvis hun lå på en armlens avstand på gulvet. Den andre er like klengete og kosete som hun var før kastreringen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...