Gå til innhold

Venninne fått kreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk idag en utrolig trist beskjed. En venninne av meg har fått brystkreft. Hun gråt så fælt da hun fikk resultatene og jeg føler at det er vanskelig å vite hvordan jeg skal takle situasjonen og hva jeg kan si og gjøre for å hjelpe. Hun har en annen venninne som også har hatt brystkreft, så hun har litt mer peil på hva som er i vente med stråling og operasjon. Men jeg har aldri vært med på noe slikt før og vil gjerne spørre dere om noen råd

Hva kan jeg gjøre og si for å ikke kun være enda en som bare syns synd på henne. Selvfølgelig er det utrolig trist at hun har fått kreft, men jeg vil ikke bare si "stakkars deg" vil gjøre for henne!

Takk for hjelpen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det viktigste er å være der - man trenger ikke planlegge hva man skal si eller gjøre, men gjerne være ekstra oppmerksom på vedkommendes behov (om hun vil prate spesielt om diagnosen eller andre ting f eks). Min erfaring som pårørende er at folk med alvorlige diagnoser er like forskjellige som folk uten. Noen trenger å snakke mye om sykdommen, noen trenger å "styre" samtalen mer (noen ord og temaer kan bli tabu i ulike faser av erkjennelsen eller av utviklingen til sykdommen) enn ellers, noen vil ikke "gå i dybden", men gjerne slippe å være alene. Du kan jo si fra at du er der, og at du f eks kan stille med praktisk hjelp dersom det er behov?

Skrevet

Forsøk å gjøre hyggelige ting sammen med henne. Vær vitaminene og solen i hennes vanskelige tid. Vær blid og sprudlende. Snakk om alt hyggelig dere har gjort, og le så mye dere klarer.

Skrevet
Fikk idag en utrolig trist beskjed. En venninne av meg har fått brystkreft. Hun gråt så fælt da hun fikk resultatene og jeg føler at det er vanskelig å vite hvordan jeg skal takle situasjonen og hva jeg kan si og gjøre for å hjelpe. Hun har en annen venninne som også har hatt brystkreft, så hun har litt mer peil på hva som er i vente med stråling og operasjon. Men jeg har aldri vært med på noe slikt før og vil gjerne spørre dere om noen råd

Hva kan jeg gjøre og si for å ikke kun være enda en som bare syns synd på henne. Selvfølgelig er det utrolig trist at hun har fått kreft, men jeg vil ikke bare si "stakkars deg" vil gjøre for henne!

Takk for hjelpen

Hei :)

Jeg har opplevd dette selt fra to forskjellige vinkler.

Først fikk en venninne av meg kreft, og hun var veldig dårlig, uheldigvis overlevde hun ikke, men dette var fordi hun aldri gikk til legen pga legeskrekk og oppdaget kreften derfor altfor seint.

Så noen år seinere fikk jeg kreft, og det jeg merket da atjeg gjorde veldig "feil" når min venninne var syk var at jeg "følte med henne"og syntest synd på henne.

Altså, ja, det er vanskelig, urettferdig, kjipt, vondt og alle andre tenkelige ord med negativ ladning..

Men, hun er jo ikke død, hun bare har en kjip sykdom, som er vanskelig å takle for de fleste, og desto viktigere er det at du hjelper henne å leve imens hun er syk..

Ikke la henne tenke for mye på dette..

Hjelp henne å ha en pytt-pytt-holdning til det hele, og støtt henne når hun må ta behandling.

Nå veit jeg jo ikke helt hvordan livet hennes er fra før, men om hun har pleid å gå mye ut på byen, så fortsett med det, bare hold dere mest mulig til alkoholfritt.

Hjelp henne å komme i prat med andre mennesker, uten at hun merker det selv, fordi hun trenger å se at folk er interessert i henne selv om hun er syk.

Fordi selv om hun kanskje ikke ser syk ut, så føler hun at hun ser syk ut.. Eventuelt også ekkel, noe jeg gjorde.

Men når guttene ute fortsatt var interessert i å prate med meg, så gjorde det noe med meg.. ;) Hehe..

Og, gå i parken, gå turer, ha kosekvelder, stå på ski, dra på ferie.. Bare fortsett å lev som før, om ikke enda mer..

Og gi henne noe å se frem til..

Ikke la henne kun se frem til å bli frisk, men kanskje du skal gå sammen med vennegjengen om å spandere en londontur på henne? Med shoppingpenger?

Er dere en stor nok vennegjeng og dere går sammen om 500 kroner hver, så har dere plutselig en stor slant...

Men husk å alltid ha i bakhodet at "det er ikke synd på henne".

Altså, det er jo det, men hun trenger ikke den der stakkar deg-holdningen :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...