KittyBambi Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Hei! Vi gifter oss på lørdag og jeg bekymrer meg litt over hvilke papirer som må medbringes til kirken selve dagen?? Har forstått det sånn at det er visse papirer vi må ta med til vielsen, hvis ikke har ikke presten mulighet å vie oss.. Stemmer dette? Og i såfall, hva heter papirene vi må ta med? Har tidligere ringt menigheten og kirken og fått bekreftet at alt er i orden med papirarbeidet, men mener å huske at jeg har fått beskjed at visse papirer må medbringes til kirken.....
Pastor Knut Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Hei! Vi gifter oss på lørdag og jeg bekymrer meg litt over hvilke papirer som må medbringes til kirken selve dagen?? Har forstått det sånn at det er visse papirer vi må ta med til vielsen, hvis ikke har ikke presten mulighet å vie oss.. Stemmer dette? Og i såfall, hva heter papirene vi må ta med? Har tidligere ringt menigheten og kirken og fått bekreftet at alt er i orden med papirarbeidet, men mener å huske at jeg har fått beskjed at visse papirer må medbringes til kirken..... Det er normalt ingen papirer som behøver medbringes dagen dere skal gifte dere. Alt papirarbeid pleier å være unnagjort da. Dere har vel allerede hatt samtale med presten og levert inn prøvingsattesten? Prøvingsattesten er det eneste papiret som må leveres før vielsen kan finne sted. Den pleier man å levere i god tid. Og når det er gjort og samtalen med presten unnagjort, da er det ingen flere papirer å tenke på for å få giftet seg. Hvis menigheten/prestekontoret/vigsler sier at alt papirarbeid er i orden, da er det bare å møte opp og si ja på de rette stedene under vielsen
KittyBambi Skrevet 17. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2009 Vi skal ha samtale med presten i morgen.. Har sendt inn alt av papirer (forlovererklæringer, navneendring og erklæring fra brudefolkene). Prøvingsattesten sendte man vel inn for lenge siden? Det var vel det første man fikk??
Pastor Knut Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Vi skal ha samtale med presten i morgen.. Har sendt inn alt av papirer (forlovererklæringer, navneendring og erklæring fra brudefolkene). Prøvingsattesten sendte man vel inn for lenge siden? Det var vel det første man fikk?? Nå er jeg usikker på hva du mener. Erklæringer fra forlovere og brudefolk + navneskifte sender du til Folkeregisteret der en av dere eller begge hører hjemme. Folkeregisteret vil da prøve ekteskapsvilkårene, dvs. undersøke at alt er greit for at dere kan gifte dere. Deretter vil Folkeregisteret sende prøvingsattest enten til dere eller til den som skal vie dere (det kommer an på hvor dere har bedt Folkeregisteret om å sende prøvingsattesten). Hvis dere har bedt Folkeregisteret om å sende prøvingsattesten til dere, da må dere selv sørge for at den kommer fram til vigsler i god tid. Dette er vanlig fremgangsmåte. Men uansett: vigsler (prestekontor osv) må ha prøvingsattesten før dere kan vies.
KittyBambi Skrevet 17. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2009 Aha, skjønner. Vi mottok prøvingsattesten i juni, så sendte vi den inn igjen til riktig meningskontor. Der stod det også det navnet jeg kommer til å få etter vielsen. Så da skal vel alt være i orden? Selv om vår prest ikke tilhører menigheten og kirken vi gifter oss i?
Pastor Knut Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Aha, skjønner. Vi mottok prøvingsattesten i juni, så sendte vi den inn igjen til riktig meningskontor. Der stod det også det navnet jeg kommer til å få etter vielsen. Så da skal vel alt være i orden? Selv om vår prest ikke tilhører menigheten og kirken vi gifter oss i? Ja, da høres det hele greit ut. Det er vanlig at en prest som ikke tilhører menigheten, tar kontakt med menighetskontor/prest på stedet for å be om tillatelse til å vie i en annen menighet enn den han/hun tilhører. Og samtidig forhøre seg om at papirene er i orden. Dette pleier å gå helt automatisk, men du kan jo spørre presten i morgen, så slipper du å gå og fundere. Ut fra det du forteller tror jeg du kan ta det helt med ro når det gjelder papirer. Det høres ut som alt er som det skal. Lykke til med vielsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå