Gå til innhold

Jeg trenger avlastning, noen her med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en studerende alenemamma til verdens beste lille gutt på 2 år. Han har full plass i barnehage, men fordi jeg ikke kjører bil bruker jeg 2,5 timer hver dag på levering og henting. Dette merker jeg tar på. Studiet jeg tar er nettbasert så jeg leser hjemme. Selv om han er i barnehagen strekker ikke tiden til og jeg føler at jeg aldri får gjort det jeg skal, hverken skolearbeid, husarbeid eller trening. Det fører til at jeg konstant stresser med alt jeg ikke får gjort og opp i alt det her skal jeg jo være en god mamma for sønnen min. Stedet jeg bor på er lite og jeg har ikke familie eller venner som har tid til å stille opp noe særlig.

Derfor vurderer jeg nå å kontakte barnevernet for å høre om mulighet for avlastning, men jeg er redd for at dette får noen konsekvenser i form av at jeg kommer til å bli regnet som uskikket som mor eller mister omsorgen? Jeg vet at avlastning hadde vært utrolig godt for både gutten min og meg.

Noen som har erfarninger?

Setter utrolig stor pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Supermimz
Skrevet
Hei!

Jeg er en studerende alenemamma til verdens beste lille gutt på 2 år. Han har full plass i barnehage, men fordi jeg ikke kjører bil bruker jeg 2,5 timer hver dag på levering og henting. Dette merker jeg tar på. Studiet jeg tar er nettbasert så jeg leser hjemme. Selv om han er i barnehagen strekker ikke tiden til og jeg føler at jeg aldri får gjort det jeg skal, hverken skolearbeid, husarbeid eller trening. Det fører til at jeg konstant stresser med alt jeg ikke får gjort og opp i alt det her skal jeg jo være en god mamma for sønnen min. Stedet jeg bor på er lite og jeg har ikke familie eller venner som har tid til å stille opp noe særlig.

Derfor vurderer jeg nå å kontakte barnevernet for å høre om mulighet for avlastning, men jeg er redd for at dette får noen konsekvenser i form av at jeg kommer til å bli regnet som uskikket som mor eller mister omsorgen? Jeg vet at avlastning hadde vært utrolig godt for både gutten min og meg.

Noen som har erfarninger?

Setter utrolig stor pris på svar.

Har du sett den reklamen som går på tv hvor hun kvinnen får hjelp fra en dame med barn og syssel hjemme? Nå har jeg glemt hva det heter.. Det er visst en gratishjelp hjemme, for folk som ønsker å ha noen å hjelpe.

Gjest Gjest_ylva_*
Skrevet

Kontakt Home start i din kommune, regner med at det er det Supermimz refererer til. Det er for småbarnsfamilier som trenger litt avlastning, og har ingenting med barnevernet og gjøre.

Å få avlastning gjennom kommunen til et friskt barn er ingen enkel sak, det tilhører sjeldenhetene.

Skrevet

Kan du ikke betale litt for en barnevakt da? Å ta kontakt med barnevernet hadde jeg kun gjort i absolutt nødstilfelle.

• Liker 1
Gjest Gjest_Reveal_*
Skrevet

Har du skjekket med frivillighetssentralen i kommunen du bor?

I min kommune har de i allefall en liste over 14-18åringer som vil sitte barnevakt.

Har selv vurdert dette, knytte meg til ei eller to, slik at jeg kan få anledning til etpar "reveal-timer" i uka- nettopp for forex trening...

• Liker 1
Skrevet

Det finnes dessverre ikke et slikt tilbud hverken i min hjemkommune eller noen av nabokommunene. Jeg har ikke råd til å betale en barnevakt. Dessuten er det vanskelig å finne en barnevakt som kan ha gutten min hjemme hos seg en helg i måneden.

Skrevet

TS igjen.

Trening er i grunnen det som blir prioritert sist. Jeg må ha litt mer fri til å få tatt husarbeid og gjort skolearbeid, derfor er jeg avhengig av å finne noen som kan ha sønnen min utenfor huset.

Skrevet

Hva med å aventere i avisen etter "reservebesteforeldre"? Ser av og til slike annonser i avisene, og det er særlig aleneforeldre som søker. Er jo verdt et forsøk.

• Liker 1
Skrevet

2.5 timer er jo ganske lenge på bringing og henting, fins det ingen nærmere barnehager du kan ha ham i?

Skrevet

Han går i den barnehagen som ligger nærmest. Kommunen jeg bor i er veldig stor. Det er ikke mulig for oss å flytte..

Jeg setter pris på at dere kommer med forslag til alternative løsninger, men jeg har prøvd absolutt alt og har kun avlastning igjen som alternativ. Er det ingen som har vært borti dette eller kjenner noen som har prøvd?

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på emnet, men jeg vil fraråde deg å spørre barnevernet om å sitte gratis barnevakt. Jeg skjønner at du føler tiden ikke strekker til, men slik er det med mange som studerer. Mange har til og med jobb i tillegg, så du er nok ikke den eneste i denne situasjonen.

Om du ikke har mulighet til å skaffe deg bil heller, får du trøste deg med at studiet er midlertidig og at det nok blir enklere når du får en jobb når studiet er ferdig.

Om du tar kontakt med barnevernet, risikerer du at de registrerer disse opplysningene på deg, og bruker dem mot deg om naboene en gang i fremtiden skulle sende bekymringsmelding pga at gresset f.eks er litt for høyt i hagen.

Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg ringt barnevernet og drøftet mulighetene for avlastning. Kanskje de vet om andre alternativer? Det finnes jo avlastningshjem, feks, og vil tro barnevernet har kjennskap til disse.

Det finnes mange mennesker som gjerne vil ha gutten din ei helg eller to i måneden, så det gjelder bare å finne en måte å komme i kontakt med dem på. Tror ingen, verken barnevern eller andre, vil stille spørsmål ved at du som alenemor trenger litt avlasning!

Syns også forslaget med å søke etter reservebesteforeldre i avisen var en god ide. Men ville nok først hørt med barnevernet, for de kvalitetssikrer avlasningshjem.

Det høres forresten imponerende ut at du får til å studere i din situasjon. Stå på! :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Leste at du ikke hadde råd til å ansette en barnevakt, men jeg syns så absolutt at den beste løsningen er nettopp det. Du trenger ikke ansette en voksen barnevakt som har vært lenge i bransjen og tar seg godt betalt, du kan ansette en ungdom i alderen 15-18år. Det er en perfekt jobb for ungdommer i den alderen å ta med seg en 2år gammel gutt ut i parken en tur og få betalt kanskje 100kr i timen for det?

Skrevet

En venn av meg er alene med et lite barn, da mor er omkommet. Han får ingen hjelp til avlastning, men må betale barnepass selv. Så jeg tviler på at det er veldig enkelt å få noe hjelp, desverre...

Skrevet

Ei venninne av meg trengte avlasning til ungene sine fordi hun slet psykisk og var utslitt. Hun kontaktet barnevernet og fikk avlastning en helg i mnd.

Barnevernet er der for å hjelpe så det er ingen fare å ta kontakt med de. Man mister ikke ungene selv om man henvender seg til dem fordi man trenger avlastning.

Men det kan være veldig vanskelig å finne avlasningshjem så selv om du får det innvilget er det ikke sikkert de har avlastere til deg.

Jeg har selv avlasning hver 6. helg for min yngste sønn. Han er psykisk utviklingshemmet så vi har avlastning gjennom pleie og omsorgsdistriktet i kommunen. Her vokser heller ikke avlasningshjem på trær så vi har faren min og samboren hans som avlastere. Egentlig er det ikke anbefalt å bruke familie, men når det ikke finnes annet alternativ så må man bare.

Skrevet
Ei venninne av meg trengte avlasning til ungene sine fordi hun slet psykisk og var utslitt. Hun kontaktet barnevernet og fikk avlastning en helg i mnd.

Dette tilbudet er veldig bra for de som trenger litt tid til å hente seg inn, men jeg tolket ikke TS innlegg dithen at hun slet psykisk, var utslitt og trengte avlastning av den grunn.

Det at hun ikke prioriterer tiden godt nok og ikke føler hun får gjort skolearbeid, husarbeid og trening tror jeg ikke kommer til å veie tungt når barnevernet fordeler ressursene.

Skrevet

Det er ikke snakk om "gratis" barnevakt, men snakk om litt tid til å hente seg inn igjen slik at jeg kan være en god mamma for sønnen min. Jeg går konstant rundt og føler at jeg ikke strekker til og at jeg aldri kommer helt i mål, og det sliter veldig på meg. Sønnen min har kun meg og da er det viktig at jeg har tålmodighet og ikke minst nok tid til å være der for han.

Skrevet

Hei!

Jeg har fått besøkshjem til sønnen min på snart 2 år via barnevernet. Han er der hver 3.helg og det fungerer veldig greit.

Ikke vær redd for å ta kontakt med barnevernet ang.dette, de er der for å hjelpe og du vil ikke miste omsorgsretten til barnet ditt så lenge du er en normal oppegående mor. Det er lov og være sliten og spørre om muligheter for avlastning når du er alene slik at du ikke blir helt utbrent.

De har imidlertid ikke akkurat overflod av besøkshjem så det kan ta tid og være vanskelig å få.

I mitt tilfelle så kjente jeg en ressurssterk familie fra før som var interessert å være å være besøkshjem for han. Dette gjorde at prosessen gikk raskere. De har kjent sønnen min siden fødselen. De

ble godkjent etter en del møter og papirarbeid og får nå godgjørelse av kommunen som besøkshjem.

Sønnen min er frisk og har ingen handikap men faren hans bor veldig langt unna så der er nesten ikke kontakt. Jeg hadde et par år før fødselen møtt veggen og hatt en alvorlig depresjon men er frisk nå. Men jeg var veldig sliten og var redd for å havne i samme situasjon igjen derfor søkte jeg om besøkshjem. Du får selvsagt mye spm. når du tar kontakt med barnevernet og saken må følges opp men du har ingenting å frykte.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Som andre sier her, jeg tviler på at barnevernet ser på det som sin oppgave å skaffe deg avlastning, med mindre du har spesifikke problemer som egen sykdom og helse, eller barnets.

Vi er mange i samme situasjon. Selv er jeg helt alene med to små barn (bortsett fra tre uker på sommeren) og har full jobb. Jeg skal love deg det er et slit å få hverdagen til å henge sammen. Husarbeid gjør jeg på natta etter at barna har lagt seg. Jeg må også ta med mye jobb hjem og gjøre på kveldstid, fordi arbeidsdagen min blir så amputert av henting og bringing. Jeg har fleksibel jobb, så jeg gjør en del private ting i arbeidstiden, men dette kompenserer jeg for på kvelds- og nattetid. Trening er bare å glemme, den treningen jeg får, får jeg gjennom aktiviteter sammen med barna. Mine barn er litt større enn din sønn, så på ettermiddager er det gjerne fritidsaktiviteter. I løpet av en uke har jeg knapt en ledig time til meg selv og bare meg selv. Så som sagt, du er ikke alene.

Finnes det ingen foreldre i nærheten som har barn i samme barnehage og som kan ta med din sønn et par dager i uka? Så kan eventuelt du tilby deg det samme to dager?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...