Gå til innhold

Hvorfor er du opptatt av helse, kosthold og vekt...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Etter å ha diskutert med noen venninner, er jeg virkelig nysgjerrig på hvilken motivasjon andre mennesker har for å tenke sunt kosthold, vekt, trening osv...

For min del er motivasjonen (nesten) utelukkende helsemessig.

Jeg er arvelig disponert for bl.a diabetes, hjerteproblemer og høyt kolesterol, og nærmer meg raskt den alderen da slike ting har stor betydning.

En venninne har uteukkende selvbilde/selvfølelse som motivasjon, og tenker ikke på det helsemessige aspektet i det hele tatt.

Hvordan er det med dere?

Hvorfor er dere opptatte av helse, kosthold og vekt?

Er det på grunn av helsen, utseende, eller har dere andre årsaker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Etter å ha diskutert med noen venninner, er jeg virkelig nysgjerrig på hvilken motivasjon andre mennesker har for å tenke sunt kosthold, vekt, trening osv...

Jeg er arvelig disponert for bl.a diabetes, hjerteproblemer og høyt kolesterol, og nærmer meg raskt den alderen da slike ting har stor betydning.

En venninne har uteukkende selvbilde/selvfølelse som motivasjon, og tenker ikke på det helsemessige aspektet i det hele tatt.

Hvordan er det med dere?

For min del er det flere sider av det. Dersom jeg ikke trener merker jeg det på rygg, nakke og magen, derfor må jeg trene hvis ikke merker jeg det ganske raskt på helsen på kort sikt. Jeg er også opptatt av at man på langsikt får et bedre liv, fordi man orker mer lengre.

Jeg føler meg også veldig bra etter en treningsøkt, og kan leve på det den dagen og neste, så det gir meg også en følelse av velvære.

Tilslutt er det også så klart fint å vite at man ser bra ut, men det er det minst viktige. Det viktigste er helse og følelse av velvære.

Skrevet

Er mest opptatt av trening og kosthold så lenge det ikke går utover helsa. Bryr meg fint lite om hva jeg veier så lenge fett prosenten er ok og styrken går opp. Synes det er veldig motiverende å se hvordan kroppen forandrer seg og svarer på forskjellig mat/trening, samt det å bli bedre kjent med kroppen. Få en bedre kroppsholdning og lære forskjellige løfte teknikker korrekt. Vite hvordan musklene i kroppen blir brukt under et løft og at det går an å spise sunn mat som er god.

Bedre utseende er bare en bieffekt av trening.

Kan sikkert liste opp 20 ting om hvorfor jeg trener.

Skrevet (endret)

For mitt vedkommende er det litt av alt. Synes det er godt å føle at kroppen har det bra og det har den ved trening og næringsrikt kosthold. Det hjelper også på selvtilgitten min å føle at jeg gjør det som er best for min kropp og synes det er vel så viktig at jeg trives med det jeg gjør uten at det føles som noe tvang eller diett.

Digger også følelsen av en endt treingsøkt, det gir meg masse energi og har blitt en del av livet mitt som en positiv ting. Spiser det jeg har lyst på og liker av mat og drikke, men passer på at jeg får i meg det nødvendige koppen trenger av vitaminer og mineraler.

Endret av Lotte27
Skrevet

I prioritert rekkefølge:

1. Psykisk og fysisk velvære

2. Helse

3. Utseende

Det er kun det første som er den drivende motivasjonen for hver treningsøkt, men de to siste er der som en underliggende motivasjon som jeg vet er der hvis jeg tenker etter.

Skrevet

Dette har forandret seg gjennom tidene for meg.

Til å begynne med var det for å bli bedre i fotball

Deretter for å bli bedre i gym generelt.

Så var det for å bli slank og stram og fin i kroppen.

så fikk jeg en slags spiseforstyrrelse og gjor det for å brenne kalorer (HATET å trene i denne perioden, men tvangstrente likevel, BARE kardio...)

Og nå trener jeg for økt velvære

Det oppsummerer egentlig mange av grunnene til at jeg trener.

Jeg blir opplagt, sover bedre, føler meg frisk. Det er sundt. Bra helsemessigog utseendemessig. Jeg får frigitt litt endorfiner.

Og noen ganger er det også litt gøy

Gjest Gjest_Astrid_*
Skrevet

Jeg trener masse - hver dag.

Min motivasjon til trening er sammensatt - men i hovedsak så er det:

• mer overskudd i hverdagen
  • stram og fast kropp
  • for å kunne spise mer (elsker mat :ler: )

Skrevet

- Utseende på topp, skal ikke påstå noe annet.

- helse, har problemer med nakke/rygg/armer, skiveutglidning som KAN føre til pukkelrygglignende tilstand i verste fall...

- psykisk, å gå tur renser hodet mitt! (tidligere slitt med depresjon)

Skrevet (endret)
for å kunne spise mer (elsker mat :ler: )

JEPP! En av mange goder ved å leve ett aktivt liv!! :spise:

Endret av Lotte27
Skrevet

Jeg er nok mer opptatt av kosthold enn trening, og jeg tror motivasjonen er sunnhet/helse. Og rett og slett at jeg synes maten skal være lagd av noe som er ment å være mat, ikke komme fra pose og være tynnet ut og tilsatt kunstig smak og farge... Jeg spiser usunne ting også, og jeg er ikke opptatt av kalorier i det hele tatt, men det føles mer riktig og positivt å spise "skikkelig" mat.

I tillegg er jeg litt opptatt av trening og fysisk aktivitet, er ikke så flink til å gjennomføre et opplegg, men motivasjonen er nok fysisk og psykisk velvære og mer energi. Og litt personlig utvikling (det samme gjelder maten).

Vekt er jeg absolutt ikke opptatt av, men det er nok fordi jeg har høy forbrenning og det skal mye til før jeg legger merkbart på meg.

Skrevet
Hvordan er det med dere?

Jeg mener at et sunt kosthold, en god helse, trening - ja, en god livsstil er det som gjør oss til pene mennesker. Utseende, sunnhet og helse henger alt sammen. Det er så utrolig mange ting som spiller inn på en sunn livsstil, men det er såpass viktig å ha nettopp det.

Jeg er avhengig av å føle meg frisk og sunn pga at det er det som gjør meg til meg. Det er en blanding av å tenke på utseende og å tenke på helsen i mitt tilfelle. Jeg liker å føle meg vel i min egen kropp, så jeg trener. Samtidig vet jeg at trening styrker kroppen min og at det er godt for meg. Det utløser endorfiner og gjør meg lykkelig, så jeg tenker: hvorfor ikke? Det er også utrolig morsomt. På samme måten spiser jeg sunn mat. Siden det smaker godt, er godt for huden og helsen min :)

Gjest Supermimz
Skrevet (endret)

Hvordan er det med dere?

Jeg ønsker å få det meste ut av kroppen min nå som jeg er ung :)

Endret av Supermimz
Skrevet (endret)
Jeg er avhengig av å føle meg frisk og sunn pga at det er det som gjør meg til meg. Det er en blanding av å tenke på utseende og å tenke på helsen i mitt tilfelle. Jeg liker å føle meg vel i min egen kropp, så jeg trener. Samtidig vet jeg at trening styrker kroppen min og at det er godt for meg. Det utløser endorfiner og gjør meg lykkelig, så jeg tenker: hvorfor ikke? Det er også utrolig morsomt. På samme måten spiser jeg sunn mat.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Føler meg psykisk og fysisk sterk når jeg trener. Tåler å sitte 8 timer på en stol hver dag, sover bedre om natten.

Men jeg kan ikke poengtere dette med psyken nok. Dette har blitt viktigere og viktigere etter hvert som jeg har innsett hvordan trening påvirker livssynet mitt. Ting er ikke så tungt når man trener, man får en mer "pytt sann, det går vel bra"-holdning. Og det gjør så mye for meg at det er nesten så jeg setter den biten øverst på lista. En annen ting er at jeg glemmer alt annet når jeg trener - det handler bare om der og da, og det får meg til å glemme andre evt problemer jeg har. Ingen ting "rensker" hjernen som trening!

Men jeg må innrømme at jeg gjør det mye for utseendet også. Jeg blir lett tung om jeg ikke trener, og det er så trasig å ha bulker overalt når man prøver å se bra ut i jeans eller en kjole. Man føler seg liksom... litt uvel :P

Så det er en kombo av alt. Vanskelig å velge preferanser. Psyke, helse og utseende. Nei, klarer ikke velge, det er alt for mye bra :jepp:

Endret av Annikken
Skrevet

Mange bra tanker her!!

Skrevet

Jeg ser nå at ts spør om kosthold og vekt også, ikke kun trening. Når det gjelder kosthold, har jeg aldri sett det som et alternativ å ikke leve relativt sunt. For min del handler det mye om å føle meg frisk ( bl.a. fordi jeg er arvelig disponert for div. magesykdommer). Jeg fungerer rett og slett dårlig på dårlig mat. Det betyr ikke at jeg tenker på mat hele dagen - fordi det har blitt en vane. Jeg kan rett og slett ikke leve på ferdigmat hvis jeg ønsker at magen skal fungere. Og jeg er overbevist om at kostholdet har en stor del av skylden for at jeg sjelden er syk. At man holder seg slank er selvsagt en bonus.

Når det gjelder vekt, er jeg særdeles lite opptatt av det. Mannen min kjøpte en badevekt for noen uker siden, og det slo meg at det var flere år siden jeg veide meg sist. Det var helt ok at jeg veide ca. det samme nå, men vekt er noe som opptar meg lite. Om jeg skulle legge på meg noen kilo, gjør ikke det meg noe, så lenge jeg slipper å løpe ut og kjøpe ny garderobe.

Skrevet

Jeg er opptatt av trening og kosthold hovedsaklig for den gode følelsen det gir meg. Jeg merker en enorm forskjell på energinivået når jeg spiser sunt og når jeg ikke gjør det! Det samme gjelder treningen, det gir meg godt humør og pågangsmot.

Helse er også viktig for meg. Først og fremst fordi jeg sliter med ryggen, men i den senere tiden har også andre helsemessige, mer generelle (det vil si som gjelder alle) effekter blitt en stor motivasjon for meg.

Jeg synes ikke det er flaut å være glad for de utseendemessige fordelene ved trening og riktig kosthold heller - jeg synes det er helt supert at jeg kan bruke kunnskapen jeg har til å få gjort noe med kroppen både psykisk og fysisk. Vekt er jeg ikke opptatt av, men jeg liker å være sterk, sunn og ha en kropp jeg synes ser fin ut. Eventuelt vite at det er lett å gjøre noe med det hvis jeg ikke skulle synes det. :ler:

Til slutt trener jeg også mye på grunn av vane. Det er ikke noe jeg trenger å motivere meg bevisst for lenger, det er en naturlig del av hverdagen.

Skrevet

Jeg er opptatt av trening og kosthold fordi jeg ønsker å ha et minimum av kondisjon, og så ønsker jeg ikke å spise usunne matvarer med mindre det er noe skikkelig, ordentlig godt. F.eks gourmetmat med masse fløte og smør eller en hjemmelaget kake.

Jeg er også opptatt av kosthold sett i forhold til miljøet. Jeg spiser masse grønnskaker og mindre kjøtt enn tidligere pga den klimabelastningen kjøttproduksjon er, i tillegg prøver jeg å spise økologisk kjøtt og unngår bearbeidete kjøttvarer (med unntak av enkelte typer pølser og spekemat, ikke fra Gilde for å si det sånn). Jeg spiser heller ikke posemat, etter at jeg ble mer bevisst på å spise fersk og hjemmelaget mat så smaker det rett og slett pyton med posesuppe. I tillegg så prøver jeg å ikke være fanatisk, jeg kan selvfølgelig gjøre unntak fra "reglene" mine innimellom og spise en pølse på Narvesen hvis jeg er på reise og er sulten. En god pølse smaker i hvert fall mye bedre enn en tørr baguett med kylling-MUK eller en salat med 80% pasta som er dynket i olje.

Skrevet

Overraskende mange "korrekte" svar her.

For min egen del: Jeg er kun opptatt av utseende.

Gjest EmilyLane
Skrevet

Fordi jeg har hatt spiseforstyrrelse (type overspising), og vet at jeg kan gå tilbake til på et blunk om jeg ikke passer på. Det er en periode i livet mitt jeg absolutt ikke vil tilbake til.

Jeg får også mye mer energi når jeg trener og spiser riktig. Er veldig lav i tillegg, så ekstra kilo vises veldig godt og jeg takler ikke valker på meg selv, selv om jeg synes andre kan se kjempeflotte ut når de tør å kle seg i tettsittende klær til tross for litt ekstra.

Føler meg både fysisk og psykisk sterkere. Nå er jeg veldig glad i kaker og slikt, men prøver å ligge unna så godt jeg kan. Men jeg er ikke fanatisk, har jeg lyst på kake så eter jeg kake, selv om det er tirsdag.

Den største motivasjonen er likevel at jeg husker hvor ulykkelig jeg var som nesten 20 kilo tyngre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...