Tianna Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 hei! i det siste kan jeg nesten ikke pusse tennene, begynner å blød med en gang.. nei jeg pusser ikke hardt! neon som vet hva det kan komme av?
Tianna Skrevet 16. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2009 kansje.. har ikke vondt eller noe.. hvis det er det, man må jeg da evt gjøre...??
Zzyzx Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Ta en tur til tannlege/tannpleier for å sjekke det ut. I mellomtiden kan du skylle med corsodyl.
Gjest Tannfeen Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Når du har fått orden på det er det lurt å forebygge ved å pusse godt og bruke tanntråd hver dag (om det er betennelse, men lurt uansett).
Pingting Skrevet 16. august 2009 #6 Skrevet 16. august 2009 Antagelig begynnende tannkjøttbetennelse. Ta en tur til tannlegen som Zzyxz sier, å skylle med Corsodyl er bra for å dempe betennelsen, og det eller viktigste du kan gjøre er å ha skikkelig tannhygiene: - puss tennene minst hver morgen og kveld, helst etter hvert måltid. Kan du ikke pusse, tygg sukkerfri tyggegummi. Drikk mye vann. - bruk tanntråd! Og lær deg å bruke den skikkelig. Dette er kjempeviktig for å bekjempe betennelse. - ikke småspis og smådrikk (annet enn vann), men spis hele måltider og drikk av og til. - om du røyker, prøv å slutte - gå regelmessig til tannlegen Jeg har selv slitt med tannkjøttebetennelse. Det er vanskelig å bli kvitt, og jeg begynner å blø så fort jeg hopper over tanntråden i noen dager. Ikke for å skremme deg, men tannkjøttbetennelse bør tas seriøst: 50% av voksne har periodontitt, som er en form for betennelse i tannfestene. Denne sykdommen fører i verste fall til at tennene løsner. Men jeg ville ikke vært veldig bekymret altså, for de aller fleste er det lett å holde under kontroll
hi79 Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Høres ut som tannkjøttbetennelse. Som pingting sier så er det kjempe viktig med tanntråd hver dag. Du kan også skylle med corsodyl, men det kan gi misfarging av tennene hvis man bruker den over lang tid. Det viktigste du gjør er å gå til tannlegen, fordi bennivået som tannen er festet i blir mindre hvis du går med tannkjøttbetennelse uten å få renset opp ordentlig. Lykke til
Tianna Skrevet 16. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2009 takk for alle svarene! jeg får vel dra og sjekke da! jeg pusser alltid tenner og bruker tanntrå... men jeg har også nettopp ( 117 dager) sluttet å røyke.. leste et sted at det kunne være grunnen også... men får dra å kjøpe corsodyl da!
Pingting Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 takk for alle svarene! jeg får vel dra og sjekke da! jeg pusser alltid tenner og bruker tanntrå... men jeg har også nettopp ( 117 dager) sluttet å røyke.. leste et sted at det kunne være grunnen også... men får dra å kjøpe corsodyl da! Gratulerer som ikkerøyker! Er eksrøyker selv, vet hvor fantastisk det er å bli kvitt dritten. Jeg mener å huske at man øker faren for betennelse fordi røyking gjør blodtilførselen til tannkjøttet dårligere, og det dermed blir mindre motstandsdyktig mot infeksjoner. Det er nok noen som er mye mer disponible for slikt. Jeg merker som nevnt begynnende betennelser etter kun et par dager uten tanntråd. Men jeg merket også en klar forbedring da jeg lærte å bruke tanntråden riktig. Vet ikke ehlt hva jeg kløna med før det, men plutselig hadde jeg både mindre tannstein og mindre betennelse. Nevner det bare fordi at da kan det jo være håp for deg og Corsodyl smaker møkk forresten, men det fungerer.
Gjest Iah Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Jeg merker som nevnt begynnende betennelser etter kun et par dager uten tanntråd. Men jeg merket også en klar forbedring da jeg lærte å bruke tanntråden riktig. Litt på siden, men hvordan bruker man tanntråd riktig. Jeg bruker tanntråd hver dag, men har aldri tenkt på at det er mulig å bruke den feil?!
Pingting Skrevet 16. august 2009 #11 Skrevet 16. august 2009 Litt på siden, men hvordan bruker man tanntråd riktig. Jeg bruker tanntråd hver dag, men har aldri tenkt på at det er mulig å bruke den feil?! Litt vanskelig å forklare skriftlig, men jeg skal gjøre mitt beste. Det jeg gjorde feil var at jeg rett og slett dro tanntråden ned mellom tennene, og så opp igjen. Da drar man jo ut matrester o.l., men belegg og bakterier på tennene og tannkjøttet (og særlig mellom dem) fjernes ikke like godt. Riktig måte: - ikke dra tanntråden rett ned, "sag" den sakte frem og tilbake mellom tennene og nedover mot tannkjøttet. - når tråden er nede, drar jeg den litt rundt hver kant av tannen og "sager" mot den buede flaten. Repterer med tannen på den andre siden. Det viktige her er at man følger tannen så langt ned at tråden går mellom tannen og tannkjøttet. - er jeg ekstra nøye drar jeg også tanntåden opp og ned hver tannkant (mellom tennnene dette også) to-tre ganger Var det forståelig? Det skal sies at jeg har tenner som står tett sammen og som generelt er svake. Det er ikke sikkert alle trenger å være så nøye.
Gjest Supermimz Skrevet 16. august 2009 #12 Skrevet 16. august 2009 gjør som pingting sier Du har nok litt tannsten som ligger like under tannkjøttet. Dette gjør at tannkjøttet betennes, som igjen gjør at du blør. Det er ikke farlig. Ta deg en tur til tannpleier som kan fjerne tannstenen for deg.
Pingting Skrevet 16. august 2009 #13 Skrevet 16. august 2009 (endret) Selvfølgelig ligger det forklaringer på dette på Youtube (er det noe som ikke ligger der?)! http://www.youtube.com/watch?v=e3ZAj-fXKMY. Den forklarer nok litt bedre enn jeg gjorde Endret 16. august 2009 av Pingting
Tianna Skrevet 16. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. august 2009 hehe.. ja you tube har jo allt takk igjen for alle svara!
Snop Skrevet 17. august 2009 #15 Skrevet 17. august 2009 Jeg måtte bleke tennene mine etter bruk av corsodyl over et par uker, så vær forsiktig med det og kom deg i hvert fall til tannlegen før det skjer
Helen Skrevet 17. august 2009 #16 Skrevet 17. august 2009 I perioder har jeg lett for å blø i tannkjøttet, uten at jeg vet hvorfor. Jeg har ikke hatt hull på 12 år, tannstein har jeg aldri hatt. Tannlegen finner ikke årsaken til at jeg inne i mellom blør i tannkjøttet, men han sier at det ikke er noe farlig. Jeg har hatt det slik i alle år uten at jeg har mistet eller har løse tenner.
Gjest Iah Skrevet 17. august 2009 #17 Skrevet 17. august 2009 Selvfølgelig ligger det forklaringer på dette på Youtube (er det noe som ikke ligger der?)! http://www.youtube.com/watch?v=e3ZAj-fXKMY. Den forklarer nok litt bedre enn jeg gjorde Takk, da har jeg lært en ny teknikk!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #18 Skrevet 12. september 2009 Jeg føler meg faktisk litt lite smart nå.. Jeg var ikke klar over at tanntråd skulle i mellom tannen og tannkjøttet. Jeg trodde bare den skulle i mellom tennene.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #19 Skrevet 12. september 2009 Da jeg var gravid med minstemann blødde jeg lett fra tannkjøttet (vanlig "bivirkning" av svangerskap), ga seg heldigvis da minsten ble født. Tannlegen anbefalte Hexdril i stedet for corsidyl, for corsidyl misfarger tennene, hexdril har samme virkning som corsidyl, men misfarger ikke. B12-mangel har bl.a blødende tannkjøtt som symptom, går an å sjekke ut det og med en enkel blodprøve
Gjest Gjest_Poppzy_* Skrevet 30. oktober 2009 #20 Skrevet 30. oktober 2009 Min sønn har i flere år blødd hver gang han pusser, men de siste 3 månedene har jeg gitt han Solaray Sink Asporotate tabletter. 1 hver dag og det har faktisk hjulpet veldig mye. Nå blør han svært lite og mye sjeldnere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå