Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 En god venn av meg har vært samboer i et drøy års tid og det er et stort problem: Dama hans liker ikke noen av vennene hans, noe hun gir klart uttrykk for i holdning og oppførsel når hun er sammen med oss. Det er ikke så mange som er overbegeistret for henne heller, noe hun selv har lagt opp til etter flere "episoder". Noen eksempler:Hun gir stadig uttrykk for at hennes venner og hennes familie er såååå vellykkede, velutdannede og velstående. Mye bedre enn vennegjengen til samboeren hennes. Tenk, en god kamerat av ham er elektriker. Helt forferdelig (bortsett fra når hun trenger en vennetjeneste, da er det veldig kjekt...).Hun er fra et "finere" strøk og er ikke begeistret for området hun nå bor i, til tross for at samboeren hennes eier en diger villa med fjordutsikt. Det er ikke bra nok.Hun påstår at hun har laktoseallergi og klager høylytt over at ingen av kaffebarene i byen har soyamelk. Det er bare såååå dårlig altså... Merkelig når hun en time seinere bestiler pasta med kremet ostesaus til lunsj, og stiller noen spørsmål ved dette blir hun dritsur.På hyttetur skal hun alltid diktere maten fordi hun visstnok er veldig allergisk for alt mulig, det er bare det at hun stort sett spiser ting hun påstår å være allergisk for ved andre anledninger. Det er litt pussig at hun ikke tåler egg akkurat den helgen på hytta, men kan finne på å spise f.eks. fersk pasta eller kake med egg i ved andre anledninger.Dette er bare noen eksempler på ting hun sier og gjør som irriterer folk, og som fører til at enkelte kvier seg for å be dem på fest eller be dem med ut når man skal på byen eller ut og spise. Folk orker ikke å forholde seg til henne pga alle de ekle kommentarene og spydighetene hennes. Den sære oppførselen i forhold til såkalte allergier er også et stort irritasjonsmoment, da det jo gang på gang viser seg at det bare er bullshit. Hvordan forholder man seg til sånne mennesker? Må vi bare svelge kameler til vi sprekker siden hun er sammen med kompisen vår, eller har vi lov til å si noe? Dette er så kjipt og det er i ferd med å splitte vennegjegen.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 noen typer allergier så må produktet være behandlet før man kan spise det. jeg for eks. kan ikke spise rå gullerøtter med kokte går bra. da jeg var yngre var jeg allergisk mot rå egg, men i kake så gikk det fint. så det kan godt hende at noe av det hun sier er sant, selv om det høres sprøtt ut. men noen kameler må man nok svelge.. om du er en god kompis så støtter du han i hans valg. du trenger jo ikke å konversere såå mye med henne heller.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Vanskelig tilfelle det der, det høres ut som om det er snakk om en både arrogant og snobbete dame dere har med å gjøre, men hun er likevel samoberen til kompisen deres, og det skal man jo respektere. Det er hans eget valg om han velger å være sammen med noe slikt. Likevel mener jeg man har rett til å si fra. Man skal ikke tåle å ta imot den ene spydigheten etter den andre, uansett om det er dama til samboeren eller ei. Begynn med henne, forklar henne at du ikke godtar denne oppførselen. Si gjerne at det er grunnen til at hun ikke blir bedt og at hun heller ikke vil bli bedt med mindre hun tar seg litt sammen. Det kan tenkes at samboeren vil stille opp for henne. Da nevner du det samme. Si at du bryr deg om han som venn, men at du likevel ikke kan godta oppførselen til samboeren hans. Folk får rett og slett tåle å høre det når man ikke kan oppføre seg.
Gal_dame Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Har vært i lignende situasjon... Eg hadde ei venninne (NN) som var like fæl før i tiden. Ho hadde flytta til byen for skole, og eg bestemte meg for å bli venn med ho siden ho var eineste jenta i klassen som var på min alder (andre var ei dame i 40 åra). Eg holdt på med han som no er min samboer og gjennom fester hos han introduserte vi ho for ein som ho blei sammen med seinare (XX). De blei sammen ganske kjapt. Tingen var at XX var ein sjenert fyr i midten av 20-åra og hadde aldri hatt dame før. Det fant ho ut rimelig kjapt og utnytta så ofte som ho kunne. Ho bestemte alt og hadde fester hos han hver helg, bestemte kem som fikk komme til tross for at de ikkje akkurat bodde sammen. Ho tvang han til å slutte røyke, med trussel om at han ikkje skulle få kysse ho eller ha sex med ho. På fest fikk ikkje folk lov å røyke hos han lenger (hennes regel). Ho rota, han måtte rydde etter ho og etter hver fest. På fester prøvde ho tvinge alle som var der med på teite drikkeleiker, skikkelig fjortis-fakter. Etter 1 år på skole flytta ho til bergen for skole der, da de la ned linja vi gikk på. Når ho var i byen her så var det samme skiten. Ho skulle feire b-dag eine helga og hadde invitert noen av hennes nye venner. Han måtte reise og hente disse folka som han ikkje hadde møtt eingang, etter tur med ferje og greier, som han måtte betale (for seg sjøl og vennene hennes), dette var rundt 1 1/2t unna i tillegg! Liksom, hallo?? Etter ei stund blei det heldigvis slutt mellom NN og XX, men han måtte passe katten hennes og la den bo i leiligheten hans. Om ho kom på besøk til byen vi bor i, overnatta ho hos han, i senga hans mens han måtte ligge på sofa. Etter det blei slutt kutta omtrent alle som hadde vært hans venn først før de blei sammen kontakt med ho, og sa til XX at de aldri hadde likt NN osv. Var litt vittig. Eg kutta kontakt med ho litt etter ho flytta, ho var såpass frekk at ho vågde påstå eg hadde problemer med sosial angst og at eg var redd folk og måtte komme meg til psykolog, bare fordi eg ikkje orka feste hver j*vla helg eller være med masse folk eg ikkje kjente. Ekstra "morsomt" siden ho visstnok har vært innlagt på psykiatrisk avdeling i bergen og går til psykolog. Oh the irony.... Du kan vel begynne med å si ifra til ho om ka du meine om oppførselen hennes. Det vil neppe gjøre annet enn at ho blir sinna og vil mislike deg, men da har du iallefall sagt ifra. Evt ta det opp med kompisen din. Personlig hadde eg ikkje gadd å prøve eingang, kan ikkje fordra snobber og hadde mest sannsynlig ikkje gitt ein døyt i dama og bare gitt faen i å prate med ho eller gitt ho noe som helst oppmerksomhet. Ignored ftw...
Gjest salma Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Du behøver vel ikke lage trøbbel for kompisen din ved å konfrontere dama, men du kan jo skape litt distanse fra henne. Når dere har kompisfester er det vel mange andre du kan snakke med, så kan hun styre sitt eget show mens du overser henne? Ikke alt man skal bruke energi på å irritere seg over, og dette er jo ikke noen viktig relasjon i livet ditt så mitt råd er go along og håp at det blir slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå