Gå til innhold

Sosialen til hjelp....eller?


Michelle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så prøver jeg igjen icon_smile.gif

Altså,en kompis av meg mistet ALT han eide i en brann for to uker siden.Han hadde ikke forsikring på noe.Han hadde nettopp mistet jobben,og eide ikke en eneste krone.Fredagen ble han utskrevet fra sykehuset,og reiste så på sosialen.Der fikk han med seg en pose med brød,skinke og smør.Og et God helg......Så gikk han tilbake på mandagen for en uke siden for å få rekvisisjon på et rom på hospits og penger til mat og klær,men alt han fikk var en matKUPONG på 400 kr som skulle være til mat og undertøy/klær i en uke.Jeg var med han på sosialen den dagen,og jeg må si at det var litt av en behandling han fikk.Han strigråt,mens saksbehandleren hans trakk ikke på en mine......BITCH!!!!

Jeg har nå klart å skaffe han en svart jobb gjennom en kompis av meg,og da får han penger rett i hendene hver dag,og har nå penger til å kjøpe seg nye klær.'

Noen kommentarer?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren døde da han var 3 og moren døde da han var 15.Han har bodd store deler av livet på barnehjem fordi mora ikke greide å ta seg av han selv alltid.Han har en søster han har god kontakt med,men hun bor i en annen kant av landet.Ellers har han venner,som jeg ikke kjenner.Han var hos meg i 4 dager til han fikk hospits rom.Jeg vet ikke om hans andre venner har økonomi til å hjelpe han noe særlig,det virker ikke slik.Vi har ikke felles vennegjeng.

Hvorfor han ikke hadde forsikring vet jeg ikke,følte ikke for å spørre han heller.

Han mistet egentlig ikke jobben,da det bare var ett års vikariat han hadde.

Har sosialen virkelig lov å la vær å hjelpe folk som trenger det så sårt som han?

En venninne av meg sa at det første som slo henne var at de antagelig trodde han var narkoman eller noe,for han er veldig tynn etter at han nettopp har hatt kreft,og da tok han av over 30 kg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig!

Synes at alt dette virket litt merkelig jeg! Ikke misforstå meg, men jeg har helt andre erfaringer enn dette mht sosialen.

Eller kanskje det bare bekrefter min mistanke om at det er noe riv ruskende galt med systemet!!!

Det får være måte på hvor mye tragisk en gutt skal gå gjennom også da!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sjekket minstesatsen,og den er på 560 kroner i uken,men i og med at han går og venter på arb.l.trygd,så får han ikke mer enn 400,var det vi fikk beskjed om. Ledighetstrygden kommer om litt over en mnd,tar lang tid fordi alle hans papirer brant opp,og derfor får han ikke bekreftelse fra aetat at han venter på dagpenger,derfor får han heller ikke mer enn 400 kr i uken av sosialen.For å få mer måtte han ha bekreftelse fra aetat.Litt innvikla forklaring her nå,men bedre fikk jeg ikke til å skrive det...sorry...håper dere skjønner det for det om.

Han er uheldig,han har hatt mye vondt i livet,hele tiden,noe uforskyldt og noe helt klart ikke.Jeg er redd han ikke skal takle stort mer.Han bryter i sammen hele tiden,men når jeg spør hvordan det går så sier han alltid at det går greitt.Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det,for han sier at det beste for han er å snakke med meg om alt,men jeg vet ikke hvor mye jeg klarer,for jeg nmerker at det går utover mitt humør.Har sagt til han at jeg må ha litt pause innimellom,men jeg hater å si nei til en venn som ligger så langt nede.Har jo en datter og som jeg MÅ ha energi til å ta meg av.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må selv finne grensen for hvor langt inn på deg du kan slippe han. Du er ikke ansvarlig for hans liv, du er derimot ansvarlig for deg selv.

Det finnes krisetelefoner han kan ringe, kanskje du kan henvise han til en av disse? Det finnes også ofte krisepsykiatere på legevakten - dersom du bor i en litt stor by. Det kan være greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Underlig!

Men om det er riktig det du sier, såtrenger vennen din ikke bare sosialhjelp, men også helsehjelp.....

Dessuten er det mulig å klage om man ikke får god nok hjelp på sosialkontoret. Det vil da være fylkesmannen som til syvende og sist avgjør klagen, om han ikke får medhold på det lokale kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sosialkontoret gjør overtramp daglig og opp til flere får lide for dette.Sønnen min på 23 år er arb.ledig,venter på arb.ledigtrygd og har ikke innkomme.Han slet med inkassosak på 8 - 10.000 skolepenger skulle vært bet,mislighold av lån på ca 10 000,så situasjonen er vanskelig.Jeg,banken,og sønnen min avtalte at vi skulle hjelpe.Han fikk lån på 28 000 så han fikk gått ferdig skolen og betale inkassoen.Jeg kausjonerte.DA han får 10 000 no når leil. er sagt opp og går rett på lånet,arb.led.trygden er ca 7000.- pr mnd'e og da med ny leil fra 1 mai,skulle dette ordne seg.Husleie på kun 900.-,vel det er et fellesskap så en liten hybel er det jo.Men dette ville ikke sosialkontoret godta,han hadde forvaltet pengene sine feil med og ta opp lån og gjøre opp gjeld og så få avbet.ordning på normal måte med bank.SÅ han fikk ikke matpenger til arb.led.trygden kom.NO kommer det som er gøy.For det første oppsøkte han forbrukerkontoret og fikk snakket med jurister der,alt ok de skulle hjelpe.MEN han ga seg ikke med det.Han gikk rett til ordføreren på stedet,fikk komme inn på kontoret med det samme,la frem historien sin og hun tok ham alvorlig,ringte ned på sosialkontoret og sa hva han hadde med å få,slik skulle det ike være.Han ble sendt ned,fikk 400.- og skal tilbake på nytt i dag.Om dette er noe til hjelp for noen vet jeg ikke,men blir en forbanna nok så kan det gå.Noe bør gjøres med offentlige etater,kemner,likning,sosialkontorer osv.DE har bare ikke lov og forvalte oss som om vi er skit,og noen virker det som betaler fra egen lomme.Derfor skal de se an folket og bestemme "tja,tjo jeg liker deg så du kan få noen kr, men deg ,nei du ser litt suspekt ut,så her har du ingenting å gjøre".DET er slik i år 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er jeg litt enig med sistemann.

Har selv erfaring fra sosialkontor på et lite sted, og jeg fikk selv erfare hvordan de så på folk...fikk høre "livshistorien" til enkelte klienter fra de andre på kontoret, hvordan hele slekta hadde vært bakover i tid, som om det skulle være ensbetydende med at klienten her var det ikke håp for. Nei, jeg er glad for at jeg ikke kommer fra et lite sted, at jeg slipper å bo på et lite sted, og at jeg slipper å måtte stå til "ansvar" for evt. tidligere slektsmedlemmers "ugjerninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til tider kan det virke som folk er veldig lite orientert om hva som kan forventes av et sosialkontor ut ifra lov om sosiale tjenester.

Om folk står helt uten inntekt, har de krav på livsopphold (mat,fornøyelser, klær etc); de fleste kommunene har veiledende satser på ca. 4.000.- pr. mnd. Boutgifter innen visse grenser er også noe som er nødvendig.

MEN gjeld er ikke pliktmessig ytelse fra sosialkontoret, om folk bruker inntekten sin på å betale gjeld, inkasso o.l. lignende, vil de ikke ha rett på sosialhjelp. Det forventes at livsoppholdet (mat og klær etc) skal prioriteres når man får utbetalt inntekt. Prioriterer man å betale gjeld og blir stående uten penger til mat, er det ens eget ansvar. Ellers kunne jo alle prioritert å betale gjeld og hente matpenger på sosialkontoret.

Sosialhjelpen skal ikke komme kreditorene til gode, men den som står uten inntekt. skoleelever har i utgangspunktet ikke rett på sosialhjelp, de skal finansiere skole/studier med studielån.

Har man stor gjeld som man ikke klarer å få refinansiert på en fornuftig måte og nedbetalt kan man søke gjeldssanering, det er gjerne nansmannen (men ulikti forskjellige kommuner) som står for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vil pressisere at sønnen min betalte husleien på 3500.-,lot lån være lån,og hadde ikke matpenger igjen,ei heller til andre faste utgifter.HAN syntes det var rett at han hadde et sted og bo.Men i å med at han betalte husleia,hadde forbrukerlånet på 28 000 etter opprensking av innkasso,så manglet han til mat.Han hadde hatt rett til dekning av husleie og forde han ikke hadde nok innkomme til den eller strøm/tlf.Er det da ikke en menneskerett og få noen kr til mat da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si at jeg har svært liten respekt for sosionomer. Da jeg (som ikke er utdannet sosionom, men som har forståelse for andre mennesker for det!)jobbet på sosialkontor opplevde jeg at en sosionom satt og baksnakket en klient så til de grader..H*n syntes det var svært morsomt at man bl.a hadde dritet ut denne klienten ved å bl.a skjenke vedkommende dritings(ikke i embets medfør), en person som ikke akkurat hadde flust med selvtillit....Selv om dette kun er erfaring fra ett sosialkontor, så må jeg si at jeg sitter igjen med en svært dårlig inntrykk av sosionomer. Det værste er jo også at de anså sin egen yrkesgruppe for å være "de beste".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes forrige innlegg er rimelig useriøst. Jeg har også måttet ty til hjelp på sosialkontoret under skillsmissen min, jeg møtte på en meget hyggelig og behjelpelig sosialkurator, tror hun var sosionom.

Hun forklarte meg hvilke retter jeg hadde, jeg var nemlig avhengig av sosialhjelp mens jeg ventet på at mannen min ville skrive under på papirene. Hun hjalp meg også med å kontakte trygdekontoret for å få overgangsstønad og forskudd på bidrag.

Klart ikke alle sosionomer er like, men jeg og flere bekjente har fått veldig god hjelp på sosialen. Dessuten har vel sosialkontoret regler å gå etter der som i andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hvorfor skulle det jeg skrev være useriøst?

Jeg synes det er mere "useriøst" at folk som er utdanna for å ta seg av "vanskeligstilte" viser så liten respekt for sine klienter!!

icon_frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er greit nok at man har regler å følge, men man sitter ikke på bakrommet og ler hånlig og spottende av sine klienter:-(

Men slik er det jo på små plasser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...