Gå til innhold

Annikkens Antegnelser

Annikken

Anbefalte innlegg

Uke 46

Tirsdag: 1 time styrke, 1 time dans, 30 min hurtig gange

Torsdag: 1 time styrke, 2 km jogg, 1+ time gange

Oioi morgendagen kan bli interessant... fornøyd med denne økta. Følte jeg var litt for støl etter tirsdag, men fikk da pressa meg gjennom øvelsene sånn någenlunde. Har blitt sterk i benkpress nå! (Sånn, med tanke på at det er mange reps i ulikt tempo i 3 min hvertfall...)

Vurderer å kjøre tyngre styrke / mer kondis istedenfor denne "utholdende styrke"-greia. Tror kanskje jeg kan begynne å bli lei etterhvert... vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

Utholdende styrke er jo heller ikke styrke egentlig, da man løfter så lett og så mange ganger at man nesten kun bruker aerobe prosesser i kroppen. Hvis du har lyst til å trene for å bli endel sterkere eller bygge muskelmasse er det lurt å gå ned på repetisjonene og opp på vektene. Hvis du føler at du er trygg på teknikken er det ingenting i veien for å endre fokus litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg merker jo at jeg har fått større muskler av utholdende styrke. Jeg har en kjole jeg slet med å få over baken, men som satt greit over brystet og ryggen. Nå er den passe nedentil, men nesten litt for stram over brystet og ryggen... brystene har ikke blitt større, men det har derimot ryggmusklaturen og ikke minst brystmusklaturen. Så man trenger faktisk ikke trene tilnærmet maksløft for å få resultater ;)

Men nå til dagens sak...

*bampapam*

Delmål nådd: Jeg er inne i 30''-bukser!

Japp, jeg fikk kneppa igjen buksa, og ikke var det supermuffintop heller. Jeg er sjokkert. Hva skal jeg finne på nå?? Jo, neste delmål blir som følgende:

Se bra ut i 30''-bukse!

:ler:

Og ja, har visst gått ned en halv kilo. Men kiloene får bare være som de er. Buksa er viktigst!

Uke 46: 2 dager - 195 min + noe gange

Uke 45: 1 dag (sukk) - 90 min + en god del rask gange

Uke 44: 2 dager - 190 min

Uke 43: 3 dager - 210 min + ymse gåing

Uke 42: 1 dag (ÆÆÆHH!) + veldig mye gange (rundt en mil?) - 120 min

Uke 41: 2 dager + noe gåturing - 165 min

Uke 40: 2 dager + gåtur - 120 min (blæ)

Uke 39: 2 dager + noen gåturer (argh!! syk!!) - 225 min

Uke 38: 2 dager, + 2 kg, - 2 kg (nå hiver jeg ut vekta)

Uke 37: 3 dager

Uke 36: 3 dager

Uke 35: 2 dager

Uke 34: 5 dager

Uke 33: 3 dager, -2 kg

Uke 32: 4 dager

(Min = intensiv trening (ikke gåturer))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :smilbla:

Ja, det er virkelig noe som er i ferd med å skje nå. Det virker som om kroppen driver og tømmer seg for fett, rett og slett, fantastisk følelse :nigo:

Men det hadde aldri funka uten trening... jeg MÅ trene. Eneste som virker... men jøss som det virker når jeg først kommer i gang ;)

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Tja, jeg merker jo at jeg har fått større muskler av utholdende styrke. Jeg har en kjole jeg slet med å få over baken, men som satt greit over brystet og ryggen. Nå er den passe nedentil, men nesten litt for stram over brystet og ryggen... brystene har ikke blitt større, men det har derimot ryggmusklaturen og ikke minst brystmusklaturen. Så man trenger faktisk ikke trene tilnærmet maksløft for å få resultater ;)

Det har jeg heller aldri sagt. Det er en forskjell på å trene tilnærmet maksløft og å trene på for eks 70% av 1RM. I tillegg er det en forskjell på om man er utrent eller om man har trent en stund. Etter hvert som kroppen blir vant med å trene vil den kreve mer motstand for å kunne utvikle seg, og da vil for eksempel trening i typ 20-reps området (der man sjeldent klarer å ligge på mer enn 50% av 1RM) være lite effektivt for å utvikle mer muskelmasse. Jeg tviler ikke på at du har fått gode resultater så langt :) Var bare et innspill til kommentaren din om at du lurte på å gjøre endringer i programmet ditt.

Styrketrening er definert som "trening som bedrer vår styrke" :) Derfor vil måten man jobber på også måtte tilpasses etter hvert som man selv utvikler seg.

---

Gratulerer så mye med å ha oppnådd delmålet ditt!!! :bolledeig: Det må være en fantastisk følelse!!

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:dagens-rose: grattis!

Liker ditt nye delmål! :) Måtte inn å lese for jeg så i tittelen din at det var endret. Stå på - du har så fint og sunt forhold til dette!

Jeg og flere har nok mye å lære! Jeg har, etter å ha lest om deg, funnet frem en liten kort shorts, en sånn som man kan gå på byen med... som jeg aldri har brukt fordi jeg følte meg skikkelig ukomfortabel (ja, spør gjerne hvorfor jeg kjøpte den i første omgang... :fnise: ). Den er nå for trang og jeg ser godt de stygge låra. Tror nok aldri jeg kommer til å bruke den, men har bestemt meg å bruke den som et mål...

Problemet med mine bukser er nemlig at jeg tror alle har stretch i seg... Og da passer gjerne buksene en stund selvom man går opp i vekt...

Når jeg når mitt mål skal jeg dessuten ut å kjøpe meg en ny, kvalitetsjeans! :)

Takk for inspirasjon :klemmer:

Endret av twinklestar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri sagt. Det er en forskjell på å trene tilnærmet maksløft og å trene på for eks 70% av 1RM. I tillegg er det en forskjell på om man er utrent eller om man har trent en stund. Etter hvert som kroppen blir vant med å trene vil den kreve mer motstand for å kunne utvikle seg, og da vil for eksempel trening i typ 20-reps området (der man sjeldent klarer å ligge på mer enn 50% av 1RM) være lite effektivt for å utvikle mer muskelmasse. Jeg tviler ikke på at du har fått gode resultater så langt :) Var bare et innspill til kommentaren din om at du lurte på å gjøre endringer i programmet ditt.

Styrketrening er definert som "trening som bedrer vår styrke" :) Derfor vil måten man jobber på også måtte tilpasses etter hvert som man selv utvikler seg.

---

Gratulerer så mye med å ha oppnådd delmålet ditt!!! :bolledeig: Det må være en fantastisk følelse!!

:5:

Takk :smilbla:

Ja, jeg mente noe sånt som 70-80% av maks (har jo faktisk nettopp skjønt hva "1RM" er for noe :fnise:), at musklene kan vokse selv om de bare kjøres på 50% eller under. Og nå har jeg jo holdt på i 4 måneder og opplever fremdeles muskelvekst - men det kan godt være at det er noe i det du sier, at vil jeg bli bøffere og klare mer nå må jeg up the ante og trene tyngre med færre reps. Men nå var aldri målet å bli supersterk på å løfte ting, men å kunne "bære meg selv" i hverdagen og i f.eks. dansing, slik at jeg føler at jeg "orker masse", om ikke nødvendigvis orker å løfte veldig tungt. Men nå var det jo jeg som bragte temaet på banen, som du sier ;) Og jeg vurderer det, trene tyngre altså, men når alt kommer til stykket tror jeg at jeg er for lat, og jeg har for lite "støtte i omkretsen" til å kunne holde engasjementet oppe (ingen å trene med og måle resultater mot osv.)

Ok, dette ble jo en sånn "samtale med meg selv" ved å snakke mot alle andre som jeg faktisk BA om råd :ler: Way to go, Annikken :ler: Merker jeg har litt den der "jammen jeg har jo lyst til å bli slank men jeg orker jo ikke å trene og orker jo ikke å la være å spise kake", driver og sier imot meg selv og ber om sympati, fnis... sorry, var ikke meningen ;)

Må i tenkeboksen... hva har jeg lyst til? Hva er målet med treningen?

twinklestar: Takktakk :smilbla: Bukser er excellente "målebånd" - t-skjorter og kamera også. Også Tar Ting Tid! Og shorts er jo bare sånt som passer på 5% av den kvinnelige befolkningen, spør du meg... den tillater jo ikke hofter whatsoever! Jeg ga opp shorts for lenge siden og gikk over til knebukser, fintfint å ha om sommeren det også, bare litt varmere enn shorts :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

:hug: Vet du Annikken, du er veldig søt!

Det kan jo hende at du trener litt tyngre enn du tror nå også? Det er nemlig veldig lite forskning som viser til mye resultater av å trene på 50% av 1RM eller under i form av økt styrke eller muskelmasse. Men, som jeg sa, så er det også en forskjell fra utrente til trente, og det er vanlig å oppleve god fremgang i begynnelsen. I tillegg er det jo veldig gunstig med mengdetrening i form av mange reps når man skal lære seg noe, øvelse gjør mester ;)

Så har man jo for eksempel andre gode fordeler ved å trene litt tyngre, beinmassen din får litt utfordring noe som gjør at man forebygger osteporose senere i livet, og da er jo tyngre motstand jo bedre, slik tilpasser beinmassen seg og blir tettere og sterkere.

Det er endel fordeler med å trene bare litt tyngre :) Man trenger jo ikke bygge muskler (det høres så seriøst ut,hehe), bare gi kroppen litt mer utfordringer. Jenter burde trene litt tyngre styrke, vi har så godt av det. Også skal det heldigvis litt mer til enn 2 økter i uka før man blir stor og forandrer utseende betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Takk for fine ord, altså! Ja, jeg tror nok jeg har hatt litt "begynnerdefinisjon" på musklene. Pluss at når fettet forsvinner ser man jo musklene bedre også :)

Jeg er jo "egentlig" danser, så jeg trives hele godt med å trene "hele kroppen" (hver gang jeg trener, det kan være vanskeligere når man trener tungt), men jeg må innrømme at det ekstra "frasparket" jeg har fått når jeg må spurte til bussen er en hyggelig og morsom overraskelse og følelse. Samt at å løpe opp trapper går jo som en drøm - det var sånne "bi-effekter" jeg aldri hadde tenkt over at man fikk av å trene styrke. (For meg som bare trente med egen kroppsvekt før (og aldri systematisk som f.eks. mange knebøy etter hverandre), har det jo hatt "styrke-effekt" vil jeg tro :))

Nei, jeg må litt i tenkeboksen. Det er gøy å danse også, og når jeg ikke ser ut som en "ball" lenger så våger jeg meg kanskje på "ekte" klasser også... må tenke på det :)

Uke 47

Tirsdag: 1 time styrke, 1 time dans

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Dans er så gøy! Jeg danset ganske mye før, jazz, moderne, free-ettellerannet.. Noen år siden gitt. Gikk på en hiphop-time forrige uke og koste meg faktisk veldig! Jeg er så vant med jazz, rett kropp, rene linjer, holdning etc at jeg har slitt litt med å komme meg "ned på gulvet" i denne hiphop'en, men nå ser det ut til å gå litt bedre ;)

Hva er det du danser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Så gøy at du har nådd første delmål! :bolledeig:

Dans er gøy! Ble aldri veldig god selv, men det er bra trening som gir ordentlig feelgood-følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dans er så gøy! Jeg danset ganske mye før, jazz, moderne, free-ettellerannet.. Noen år siden gitt. Gikk på en hiphop-time forrige uke og koste meg faktisk veldig! Jeg er så vant med jazz, rett kropp, rene linjer, holdning etc at jeg har slitt litt med å komme meg "ned på gulvet" i denne hiphop'en, men nå ser det ut til å gå litt bedre ;)

Hva er det du danser?

Så gøy å høre :smilbla:

Jeg var en "late starter" og startet ikke før etter jeg var fylt 18, men ikke "skikkelig" før jeg var 23. Jeg har hovedsakelig danset klassisk (men mest barr og senter i "vanlige" klær, ikke noe tutu eller tåspiss her ;)), og det danset jeg vel i ca 5 år, pluss en god del jazz (som det hele startet med). Var også innom moderne. De siste årene har jeg også prøvd meg på hip hop (på danseskole), reggaeton, ragga, afro og diverse (på treningssenter) der formen er, som du sier, helt annerledes. Jeg sleit også DRITMYE med å "komme meg ned", det var liksom strak hals og lungene i taket uansett hva jeg foretok meg... :ler: Men det kommer seg!

Nå for tiden er det altså alt jeg kommer over på treningssenteret som har en viss vanskelighetsgrad, men jeg tar også "enklere" timer såframt de er slitsomme nok (f.eks. afro). Men jeg kunne tenkt meg å prøve å terpe litt på teknikk igjen, gjerne ta en jazzklasse for voksne. (Prøvde én skole i Oslo, men ble skuffa.) Skulle gjerne hatt litt systematisk gjennomgang av føtter, batemanger og piruetter... men da må jeg finne et senter som setter mer pris på danseglede enn på åssen du ser ut :P Kunne også tenkt meg å lære hip hop på et dansestudio, man tar det jo gjerne fra grunnen på slike steder. Treningssentre er mer "og så kjører vi!" Tar gjerne imot tips!!

Bolledeig: Takktakk :smilbla: Dans kommer alltid til å være den beste formen for kardio jeg kan gjøre, for da gir jeg virkelig ALT... blodsmak, spy, neida. Vi kjører på :ler:

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Jeg holdt på å spy på hiphop-timen forrige uke, fordi vi så klart skulle ta piruetter i oppvarmingen og jeg har ikke spottet siden jeg var 15 år.. Ja, det var litt av et syn..

Har du sjekket ut tilbudet til SpinOff? Har ikke danset der selv men har ei venninne som studerte der og jeg fikk inntrykk av at det var bra. Ellers gikk jeg et par kurs i street jazz på studentidretten, men det var ikke veldig bra. Blant annet tålte ikke gulvene harpiks, så jeg endte opp med å skli rundt som bambi og måtte begynne å danse i joggesko istedet..

Håper du får en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotting er et herk! Jeg blir også svimmel av sånt arbeid... hvertfall når man skal snurre over gulvet igjen og igjen og igjen... og alle danseformer som har ordet "jazz" i seg danses best uten sko, enig i det ;)

SpinOff var en av de jeg vurderte, men ikke valgte. Skal prøve dem neste gang om jeg vil begynne igjen :) Jeg valge det andre senteret pga at de brukte ordet "voksenklasser" - men så var det mest 17-18-åringer der likevel, og what's the point da liksom?

En fin dag til deg også :smilbla:

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uke 47: 1 dag - 120 min (euda.)

Uke 46: 2 dager - 195 min + noe gange

Uke 45: 1 dag (sukk) - 90 min + en god del rask gange

Uke 44: 2 dager - 190 min

Uke 43: 3 dager - 210 min + ymse gåing

Uke 42: 1 dag (ÆÆÆHH!) + veldig mye gange (rundt en mil?) - 120 min

Uke 41: 2 dager + noe gåturing - 165 min

Uke 40: 2 dager + gåtur - 120 min (blæ)

Uke 39: 2 dager + noen gåturer (argh!! syk!!) - 225 min

Uke 38: 2 dager, + 2 kg, - 2 kg (nå hiver jeg ut vekta)

Uke 37: 3 dager

Uke 36: 3 dager

Uke 35: 2 dager

Uke 34: 5 dager

Uke 33: 3 dager, -2 kg

Uke 32: 4 dager

(Min = intensiv trening (ikke gåturer))

Uke 48

Tirsdag: 1 time styrke

Nå føler jeg liksom fettet bare renner av... selv om jeg spiser godteri og junk innimellom. Heia trening!! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var gøy å lese! Her var det mye glede og postitive holdninger! ikke noe er bedre lesing enn det;) Ser du har kommet deg inn i 30 buksen og allerede satt et nytt mål. Så kjempe gøy! Ikke noe er mer morsomt enn å komme inn i en slik bukse som ikke satt like bra sist gang! Massssse grattis! vel fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...