Gå til innhold

Ny hjemmeside om spiseforstyrrelser


Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg holder på å utforme en hjemmeside om spiseforstyrrelser, og har som mål at den ikke kun skal bli en opplysnings portal, men litt mer intim og imøtekommende. De som kommer til siden og virkelig sliter, skal ikke bare møtes av diagnose og "sånn er det", men kunne lese om historien til syke, forvirra, foreldre, kjærester og ikke minst - de som har klart å bli friske.

Jeg har selv hatt spiseforstyrrelse i to år, uten at det er klistret noen diagnose på meg. Jeg vet, og har i ettertid fått bekreftelse av psykolog.

Jeg skal få mer utdypet om årsak, og må derfor etter vært lese meg til en del kunskap om incest og voldekt, skillsmisse og treningsmiljøer. Mobbing og kroppspress har jeg litt kontroll på.

Jeg hadde satt utrolig pris på om noen kunne ta en titt innom og si hva du som forelder,kjæreste,søsken,syk eller uvitende savner med en sånn side. Min side går nok mest ut til ungdom/unge voksne.

Den er bare noen dager gammel, så det vil naturligvis komme mer.

Hjemmesiden: http://amorvincitomnia.weebly.com/

Dikt,sitater,bilder,små historier,tips,ord,filmer,bøker,forfattere ALT du kan komme på - post i vei!

post-30240-1250358427_thumb.jpg

Endret av Trampe
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Bra noen endelig lager en slik norsk side :-)

Skrevet
Bra noen endelig lager en slik norsk side :-)

Takk! Så deilig at du sier det, og ikke jeg sitter her og innbiller meg at det er et behov bare jeg har :)

Har litt problemer med å reklamere for den, da det meste i denne verden er engelsk, men jeg har tro på at ting kommer frem :)

Skrevet

Hei

Jeg har ikke erfaring med hverken spiseforstyrrelser eller webdesign (uten sammenligning forøvrig), men tillater meg å komme med en liten oppfordring allikevel.

Du bør omformulere denne setningen.

Er du ute etter å mobbe, slenge dritt, trakassere eller komme med "gode" tips til hvordan man kan miste vekt, er du ikke velkommen her.

Jeg forstår at det er viktig for deg at det ikke skal slenges dritt osv, men synes du bør skrive det på en litt "penere" måte.

Lykke til :)

Skrevet
Hei

Jeg har ikke erfaring med hverken spiseforstyrrelser eller webdesign (uten sammenligning forøvrig), men tillater meg å komme med en liten oppfordring allikevel.

Du bør omformulere denne setningen.

Jeg forstår at det er viktig for deg at det ikke skal slenges dritt osv, men synes du bør skrive det på en litt "penere" måte.

Lykke til :)

Hehe. Takk skal du ha. Skal absolutt ta det til meg!

Skrevet

virker som en kjempe fin side!! :) masse lykker til! kommer til å se mer på den :)

Skrevet

jeg reklamerte denne siden til ei jente som driver å prøver å bli frisk, og hun hadde veldig bruk for den sa hun. Har du så du får sett antall sidehennvisninger på profilen eller? Slik at du kan se hvor mange som besøker siden din?

Designet er også veldig bra, og jeg synes du har vært flink :-)

Skrevet (endret)
jeg reklamerte denne siden til ei jente som driver å prøver å bli frisk, og hun hadde veldig bruk for den sa hun. Har du så du får sett antall sidehennvisninger på profilen eller? Slik at du kan se hvor mange som besøker siden din?

Designet er også veldig bra, og jeg synes du har vært flink :-)

Takk :)

Telleren og annen små stæsj kommer opp i dag :) Den viste rett over 2000 med en gang jeg satt den inn, men starter på null uten for profilen min, så ikke vet jeg. Startet på null i dag i vertfall:)

Får jeg får dreisen på den norske, lurer jeg på å lage en eksakt kopi på engelsk. Synes de har alt for mye pro ana som dukker opp når man søker etter spiseforstyrrelser. Må kjempe det onde med det gode :)

Takk for at du fortalte at hun hadde bruk for den. Det varmer!

Endret av Omnia
Skrevet

satt å leste litt på siden nå.. igjen... må bare si da jeg likte veldig det bilde som det står : YOU DON'T HAVE TO "LOOK LIKE" YOU HAVE AN EATING DISORDER TO HAVE ONE! :) vet ikke hvorfor, men jeg ble bare happy av og se den.

sikkert fordi jeg fortalte til ei venninne her om dagen at jeg har hatt anoreksia i 12 år nå, det hun svarte var.. hummm.. det var rart for du ser jo ikke sånn ut.."

ikke alle som skjønner helt hva Sf er nei.. skal be folk se på siden din ja!!!

takk :)

Skrevet
satt å leste litt på siden nå.. igjen... må bare si da jeg likte veldig det bilde som det står : YOU DON'T HAVE TO "LOOK LIKE" YOU HAVE AN EATING DISORDER TO HAVE ONE! :) vet ikke hvorfor, men jeg ble bare happy av og se den.

sikkert fordi jeg fortalte til ei venninne her om dagen at jeg har hatt anoreksia i 12 år nå, det hun svarte var.. hummm.. det var rart for du ser jo ikke sånn ut.."

ikke alle som skjønner helt hva Sf er nei.. skal be folk se på siden din ja!!!

takk :)

Huff. Stakkars menneske ! Håper du har tro på at med rett behandling så kan du komme ut av det, selv om det har tatt lang tid. Når jeg var veldig langt inn i anoreksia tankene, ble jeg skuffet når folk sa at jeg så bra ut. Det fikk meg til å tenke at jeg ikke var blitt tynn nok enda.

At noen sier til en med spiseforstyrrelse, at det ikke ser ut som man har en, kan det bli veldig blandete følelser, og føre til at man blir sykere.

Skrevet
Huff. Stakkars menneske ! Håper du har tro på at med rett behandling så kan du komme ut av det, selv om det har tatt lang tid. Når jeg var veldig langt inn i anoreksia tankene, ble jeg skuffet når folk sa at jeg så bra ut. Det fikk meg til å tenke at jeg ikke var blitt tynn nok enda.

At noen sier til en med spiseforstyrrelse, at det ikke ser ut som man har en, kan det bli veldig blandete følelser, og føre til at man blir sykere.

ja går til psykolog og skal begynne i sf gruppe nå til høsten.... det var jo ene grunnen for at jeg endelig klarte å fortelle det, så fikk det til svar... var veldig ille en sund, men går beder nå.. for har funnet ut, at jenta vet bare ikke noe om det, og hun mente jo ikke noe vondt med det... men var tungt ja.. men det går vel over!! :)

  • 5 uker senere...
Skrevet

Da har jeg gleden av å presentere vårt helt egene forum for oss matforvirra ^_^

Poenget er å kunne ta opp:

- Vanskeligheter rundt foreldre, barn, skole,samfunsplikter,jobb,graviditet,sex og samliv, kjæreste

- Hva som ligger i bunnen for at sf utvikler seg

- Egen profil og dabok

- Positive sider hvor man kan glemme dagen og bare være sammen med andre man vet er i samme situasjon, men kan prate om normale mennesketing med likevell

Gjest Amor Vincit Omnia
Skrevet
Da har jeg gleden av å presentere vårt helt egene forum for oss matforvirra ^_^

Poenget er å kunne ta opp:

- Vanskeligheter rundt foreldre, barn, skole,samfunsplikter,jobb,graviditet,sex og samliv, kjæreste

- Hva som ligger i bunnen for at sf utvikler seg

- Egen profil og dabok

- Positive sider hvor man kan glemme dagen og bare være sammen med andre man vet er i samme situasjon, men kan prate om normale mennesketing med likevell

http://forbettertimes.forums-free.com/?sid...e3dfe0c25bae315

Skrevet

For et bra tiltak. Høres ut som siden vil være mitt i blinken for mange. Det eneste jeg har å tilføye er at jeg tror det kunne være veldig nyttig med noe om muligheten for å benytte meditasjon og yoga for å bli bedre av spiseforstyrrelser. Forskningen rundt den psykologiske effekten av disse tingene på psyken har vist at endringene i lykkenivå og psykisk helse er svært store. Spesielt yoga, men også meditasjon vil også kunne gjøre mye for å reparere kroppen etter at den er blitt skadet av spiseforstyrrelsen rent fysisk. Yoga er for eksempel suverent til å rydde oppi maven og tarmsystemet. For det tredje finnes det spesifikke meditasjoner som retter seg inn mot å bygge selvfølelse og gi et godt forhold til egen kropp. Inner smiel, secret smile og loving kindness meditasjon gjør dette svært effektivt. For det fjerde er den sterkeste trenden i amerikansk og engelsk psykologi terapier som baserer seg på psykologien fra meditasjon. Mindfulness based cognitive therapy og acceptance and commitment based therapy. Disse har så langt vist svært mye bedre resultater enn konvensjonell kognitiv terapi i forhold til en rekke psykiske lidelser og prosjekter er i gang for å se spesifikt på spiseforstyrrelser. Jeg har ikke tid til å gå inn på hvorfor men jeg tror denne typen terapi er spesietl egnet for spiseforstyrrelser fordi den er så suveren på å lære en å ikke handle på destruktive impulser og på å la slike impulser død ut på en god og ikke undertrykkende måte. Det er forresten en dame i norge som skal begynne å forske på yoga og spiseforstyrrelser.

Skrevet

Noe jeg savner overalt er riktig informasjon om bulemi.

Du har skrevet litt mer enn andre steder det skal du ha for :)

Jeg er midt inni en kamp hvor jeg vil ha lærebøker forandret.

I media i dag og gjennom skole osv lærer vi at bulemi handler om å kaste opp.

Bulemi handler ikke _kun_ om å kaste opp, bulemi handler om å tømme seg, eller straffe seg selv for å ha hatt et spise kick.

Dette gjøres på flere forskjellige måter, avføringsmidler som du har nevnt er en av de.

Andre ting er feks slankepiller, spisse masse og så straffe seg selv ved å ikke spise til man tror man har gått lenge nok uten mat til å ha fått vekk alt man spiste når man hadde matkick.

Narkotika, det finnes dop som gjør at du ikke klarer og spise.

Enkelte bulimikere bruker dette på samme måte som andre ting.

De spisser masse og tar dop så de ikke blir sultne igjen på flere dager for så å ha enda et spisekick.

Fordi man ikke hører om dette er det mange bulimikere som tror man ikke engang klarer å ha en spiseforstyrelse riktig fordi man ikke gjør som det står skrevet overalt.

Jenter med bulemi kan være både undervektige, normal vektige og overvektige.

Det er alt for mange som tror at om man er overvektig så er den eneste spiseforstyrelsen man kan ha tvangsspising.

Gjest forbettertimes
Skrevet

Takk begge to!

Ang siste innlegg, vil jeg gjerne kommentere:

Jeg har syntes det har vært utrolig vanskelig å skrive fordypet om bulemi, fordi jeg er redd for å gi tips. Det er mange som er i "vippe" land. Som føler at å sulte seg ikke hjelper, og desperate leter etter flere muligheter.

På grunn av innlegget ditt vil jeg skrive mer om bulimi. Utrolig flott at du tar tak i det, og det er utrolig viktig for bulemitikere å ikke føle seg bortvist. En typisk bulemetiker kan man jo ikke fortelle hvordan ser ut, fordi det kan være hvem som helst, og det kan skjules veldig lenge.

Bulemi var noe jeg satt virkelig fast i, men klarte å tvinge meg selv til å roe ned oppkastingen når jeg startet på antidepresiva. Jeg følte at den hadde skikkelig kontrollen på meg, og jeg unngikk bevisst å dusje eller pusse tennene på kvelden hvis jeg hadde spist det jeg synes var for mye (noe som varierte fra måltid til måltid), så jeg slapp å spy.

Så første innlegget:

Utrolig intr. tema, og jeg håper Norge blir mer åpne for dette. Jeg har stor tro på Meditasjon og Yoga uten åndelig innblandelse, og det er jo gjort mye god forskning på hvordan fysikken påvirker psyken. Dette må følges mer med på!

Så vil jeg gjerne spørre:

Har noen av dere noen gode råd om hvor jeg kan finne mennesker som vil dele historien sin osv? Jeg tror at det viktgiste med å lese om andres sykdom, ikke bare er det at folk sliter med det samme og har mange like tanker, men at også i denne felles sykdommen, så er det utrolig mye forskjellig, og alle er egene, unike individer, og kroppene og psyken vår reagerer forskjellig, uten at vi er gale eller rare.

Skrevet

Du kan feks skrive at bulemi handler om at man gjerne vil straffe seg selv eller tømme seg etter et spise kick. Trenger ikke ramse det opp som jeg gjorde, for jeg skjønner hva du mener.

Men er utrolig mange som ikke vet om annet enn å spy og ja, går rundt alene og ikke skjønner hva de sliter med fordi de ikke passer inn i boksen man hører om.

Ang å finne noen som vil dele historien sin så kan du sende meg et pm hvis du vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...