Gjest Gjest_Pepsi_* Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Heia! Kjeder du deg lett/ofte og når skjer dette? Har inntrykk av at mange kjeder seg relativt lett, og i tillegg er avhengig av sosialt samvær for å kose seg? Jeg kjeder meg sjeldent, og liker godt å være alene, eller rettere sagt; har behov for alene-tid for å trives og "slappe av". Er sosialt anlagt, og har samboer og mange venner, men behovet for selskap av andre varierer i perioder. Med andre ord har jeg sosiale antenner, men vil ikke benytte dem så ofte som andre.. Når jeg er alene leser jeg, rydder/vasker! (og liker det!!), skriver ser på nettet, holder på med små hobby-prosjekt, har "spa" for meg selv ++ Har tenkt litt på sammenhenger mellom dette med å kjede seg, og har lurer på om mennesker som liker høyt tempo og aktivitetsnivå, ofte er mer sosiale og har lettere for å kjede seg?
stjernekyss Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Mennesker som er mer introverte (som deg) har et høyere nevrologisk aktiveringsnivå enn mennesker som er mer ekstroverte (som meg). Det skal altså mer til for at en ekstrovert skal føle seg stimulert. En introvert derimot kan fort føle seg for stimulert da baseline aktiveringen er høy fra før av. ERP- studier viser også at sensation seekere har litt annerledes hjernebølger enn folk som skårer lavt på sensation seeking, og at disse kjeder seg lettere. Personlig er jeg både ekstrovert og sensation seeker, og kjeder meg lett. Samtidig trenger jeg også å kunne trekke meg tilbake og ha alene tid, og trives godt i mitt eget selskap
Vera Vinge Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Både ja og nei. Jeg kan kjede meg lett, og blir i visse sammenhenger fort rastløs. Men jeg har alltid noe å gjøre hvis jeg er hjemme, så det er egentlig ikke så ofte jeg går rundt og kjeder meg. Hvis jeg derimot er i en situasjon jeg ikke får gjort noe med, at jeg må være der, og jeg ikke syns det er interessant, kan jeg kjede meg noe voldsomt og bli ordentlig irritert. Helt til jeg kommer på at jeg kan dagdrømme litt, og da kan jeg holde ut en stund. Jeg liker at det skjer noe, men jeg kan også være oppslukt med mine egne, ganske rolige ting. Og jeg er veldig glad i tid for meg selv. Samtidig som jeg er sosial, trives i andres selskap og ofte tar initiativ til å invitere folk hjem eller treffe dem ute. Så ikke alle kan båssettes. Heldigvis. Men jeg har blitt fortalt av familien min at jeg var høyt og lavt som barn og opptatt av å finne på noe, samtidig som jeg også kunne finne glede i helt enkle ting, og holde konsentrasjonen og leke for meg selv i timesvis, om jeg fant noe som holdt interessen. Er også usikker på om jeg er mest introvert eller ekstrovert. Har vel trekk fra begge sider, som de fleste andre.
Gjest TS Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Mennesker som er mer introverte (som deg) har et høyere nevrologisk aktiveringsnivå enn mennesker som er mer ekstroverte (som meg). Det skal altså mer til for at en ekstrovert skal føle seg stimulert. En introvert derimot kan fort føle seg for stimulert da baseline aktiveringen er høy fra før av. ERP- studier viser også at sensation seekere har litt annerledes hjernebølger enn folk som skårer lavt på sensation seeking, og at disse kjeder seg lettere. Personlig er jeg både ekstrovert og sensation seeker, og kjeder meg lett. Samtidig trenger jeg også å kunne trekke meg tilbake og ha alene tid, og trives godt i mitt eget selskap Interessant, hvor har du lest om dette? Skjønner betydningen av begrepene altså, har bare ikke hørt dem før
Gjest TS Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Både ja og nei. Jeg kan kjede meg lett, og blir i visse sammenhenger fort rastløs. Men jeg har alltid noe å gjøre hvis jeg er hjemme, så det er egentlig ikke så ofte jeg går rundt og kjeder meg. Hvis jeg derimot er i en situasjon jeg ikke får gjort noe med, at jeg må være der, og jeg ikke syns det er interessant, kan jeg kjede meg noe voldsomt og bli ordentlig irritert. Helt til jeg kommer på at jeg kan dagdrømme litt, og da kan jeg holde ut en stund. Jeg liker at det skjer noe, men jeg kan også være oppslukt med mine egne, ganske rolige ting. Og jeg er veldig glad i tid for meg selv. Samtidig som jeg er sosial, trives i andres selskap og ofte tar initiativ til å invitere folk hjem eller treffe dem ute. Så ikke alle kan båssettes. Heldigvis. Men jeg har blitt fortalt av familien min at jeg var høyt og lavt som barn og opptatt av å finne på noe, samtidig som jeg også kunne finne glede i helt enkle ting, og holde konsentrasjonen og leke for meg selv i timesvis, om jeg fant noe som holdt interessen. Er også usikker på om jeg er mest introvert eller ekstrovert. Har vel trekk fra begge sider, som de fleste andre. Signerer på alt du har skrevet, (foruten at jeg ikke tar initiativ så ofte til å møte andre ute/på cafe, men heller hjemme hos hverandre, men ikke oftere enn ca 4 gang pr uke), kjenner meg veldig igjen! Kjeder meg også når jeg er "fastlåst" et sted og ikke kan velge fritt. Er kanskje derfor det innimellom er lettere å bare forholde meg til meg selv, da jeg kan gjøre akkurat det jeg har mest lyst til der og da? Er ikke sjenert eller noe sånt, og kan like at det skjer mye rundt meg med masse folk o.l, men når jeg tenker over det, er det vel bare når det er selvvalgt jeg trives med det. Rart at mennesker kan være så ulike, men interessant er det absolutt!
stjernekyss Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Interessant, hvor har du lest om dette? Skjønner betydningen av begrepene altså, har bare ikke hørt dem før Nevropsykologiforelesninger + pensum fra den tid, husker ikke konkret lenger, men du finner det nok i enhver nevropsykologibok Enig, synes også det er spennende. Kult med samspillet mellom kroppen og psyken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå