Gå til innhold

Innspill til "slankeplan" ?


Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*

Hei, lurer på om noen vil gi noen innspill til meg!

Jeg driver og har lyst å gå ned litt i vekt - før har jeg vært veldig ubevistt på hva jeg har spist, og har nok derfor spist altfor mye uten å egenltig være klar over det. Nå har jeg imidlertid begynt å tenke mye mer over dette, i tillegg til at jeg går en rask tur på ca 30-45 minutter hver dag. (så godt som:P)

Men; det jeg spiser, daglig er ca dette:

Frokost: Litt fettfattig yoghurt med rugfras og et egg

Lunjs To skiver Ingers Rugbrød med enten leverpostei, skinke eller makrell i tomat

Middag; Enten rent svinekjøtt, kyllingfilet eller fisk med salat og litt rømme til

Kvelds; Enten Ingers rugbrød eller rug-knekkebrød

Tar gjerne en banan eller annen frukt til mellommåltid.

Dette gjør at jeg spiser ca 1600-1700 kcal daglig. I følge ulike forbrenningskalkulatorer osv så har jeg et energibehov på ca 2200 kcal daglig - og dermed burde jeg vel gå ned i vekt med å fortsette sånn? det blir jo et underskudd på iallefall 400 daglig.

Har gått ned 3-4 kg på to måneder, men nå ser det liksom ut til å ha stangnert litt - er det fordi jeg "sprekker" en dag innimellom og spiser litt over?

Men kan jeg fortsette å spise som jeg gjør og heller prøve å øke aktiviteten litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Hei !

3-4 kg på to måneder er ca. 0,5 kg i uka. Det er en kjempefin vektnedgang og i det tempoet som er anbefalt. Med en slik vektnedgang er det mer sansynelig at du mister fett, og ikke bare vann og muskler - samt at du holder deg stabil etterpå. Husk å gjøre endringer du kan leve med og at dette ikke bare skal være en "kur". Da er det fort gjort at kroppen går tilbake til gammel vekt etterhvert.

Kroppen vil nok vende seg til turene etterhvert, så du bør kanskje variere treningen noe (lengde, intensitet - eller hva med å variere med sykling, svømming etc ) ?

Husk å drikke mye vann, det gjør underverker for kroppen.

Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser vedig bra ut. Du spiser normal, næringsrik mat og målene for vektnedgangen er meget fornuftig!

Start gjerne med trening i tillegg, det gjør vektnedgangen din enda mer effektiv. Kanskje det er en treningsform du liker, om du ikke vet så prøv litt forskjellige aktiviteter, se hva du finner kjekt, det er det samme som det å spise mat du liker, det er viktig at du trives med treningen din og ønsker å fortsette med dette resten av livet og ikke bare i en periode for å gå ned i vekt!

Start gjerne i det små med å gå distanser du vanligvis hadde kjørt, ta trapper fremfor heis osv.

Er fremdeles litt dager med pent vær og grei temperatur ute, så noen turer i uken er også kjempebra, kanskje du kan få med deg familie eller venner, gjøre det til noe sosialt i tillegg.

Masse lykke til!

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Hvordan er det foresten med hud når man går ned i vekt..vil man sitte igjen med masse overflødig hud f.eks på magen når man har gått ned 8-10 kg? Og er det noen forskjell på å gå ned saakte over tid (0,5kg i uka) - er det da større sjans for at huden tilpasser seg at fett forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det foresten med hud når man går ned i vekt..vil man sitte igjen med masse overflødig hud f.eks på magen når man har gått ned 8-10 kg? Og er det noen forskjell på å gå ned saakte over tid (0,5kg i uka) - er det da større sjans for at huden tilpasser seg at fett forsvinner?

En vektnedgang på 0,5 kg i uken vil gi kroppen til til å venne seg til sin nye form, dvs at huden følger etter. 8-10 kg vil ikke ha stort å si på huden i alle tilfeller, siden kroppen er laget for å kunne tåle sult i perioder. Om man har en stor vektnedgang på et kortere tidsrom, vil dette gi problemer for huden å "følge med" på vekttapet. Om man er kraftig overvektig, og kanskje går ned 40-50 kg vil huden være merkbart overflødig.

Ettersom det du skriver, er kostholdet bra. Varier fra dag til dag, peis på med frukt og grønt, drikk mye vann og unn deg noe ekstra en gang i uka. I tillegg bør du nok intensivere treningen etterhvert, da kroppen venner seg til treningen etter en periode og dette kan jo føre til en stangnering. I tillegg til kondisjon, bør du trene styrke i tillegg for å ikke tape muskler når du har senket kalori-inntaket.

Lykke til videre med "slankeplanen"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke samtidig som du går ned i vekt vil du stramme opp kroppen og lettere unngå hud som føles "løs". Så lenge du ikke går for raskt ned i vekt skal du i prinsippet ikke få mye løs hud, men tung strketrening vil også bidra til å unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg vet at det ikke går an å punktslanke, og skal jo også generelt litt ned i vekt.

Men hovedproblemet mitt er magen, det er ike til å komme bort fra. Den skal vekk!

SÅ, i tillegg til å gjøre som nevnt over hvor jeg vil gå ned i vekt og bli forhåpentligvis generelt mindre, hvilke styrkeøvelser er best å gjøre for å få mindre mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes magen er framtredende, kan du trene styrke på overkroppen, da ser midjen smalere ut av seg selv ;)

Det er en grunn til at veldig tynne jenter alltid klager over magen: de har så tynne armer at alt selvsagt ser stort ut.

Kan høres tullete ut, men jeg mener det! En muskuløs kropp vil ALLTID se mer velproposjonert ut. Og da mener jeg ikke muskuløs som i hardcore styrketreningskropp, men 2-3 ganger i uka med styrketrening.

Har du ikke tid til det, kan det godt være det funker å stramme musklene på magen ved å trene styrke på magen. Dette vil gi musklene fastere form.

Men det hjelper selvsagt ikke om magen er dekket av fett. Så: Generell fettreduksjon er nok det beste rådet uansett.

Øvelser for magen: Planken, sit-ups, armhevninger (bra torturredskap for hele kroppen). Jeg trener magen når jeg tar knebøy, utfall og markløft også, så det er mange styrkeøvelser som krever muskler i magen som er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Takk takk:)

Jeg er litt bekymra for puppene også da, det går liksom ikke an å trene dem til å bli stramme - og nr man går ned i vekt vil vel også dem bli mindre?

men når man går sakte ned i vekt vil vel ikke dem heller bli to slappe poser? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort går du på de turene ? Du kan prøve å holde tempo oppe på de - gjerne trene mer og spesielt styrke som nevnes over.

Litt avh. av hvor høy tung du er så skal du jo passe deg for å spise for lite også.

Hvis det ikke fungerer helt så hadde jeg villet gått på kurs. da får man oppfølging og litt mer pes - samt jeg tror man blir litt mer fokusert på hva man driver på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Hvor fort går du på de turene ? Du kan prøve å holde tempo oppe på de - gjerne trene mer og spesielt styrke som nevnes over.

Litt avh. av hvor høy tung du er så skal du jo passe deg for å spise for lite også.

Hvis det ikke fungerer helt så hadde jeg villet gått på kurs. da får man oppfølging og litt mer pes - samt jeg tror man blir litt mer fokusert på hva man driver på med.

Har nå gått ned snart 4 kg p den planen da, på et par måneder, så det funker jo det. Og jeg veier ca 8 kg over matchvekt.

Ifølge min skritttellerting går jeg med et tempo på ca 6-7km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått ned snart 4 kg p den planen da, på et par måneder, så det funker jo det. Og jeg veier ca 8 kg over matchvekt.

Ifølge min skritttellerting går jeg med et tempo på ca 6-7km/t.

Ja var ikke meningen å disse planen din - du har bra resultater.

Var vel mer tenkt som tilbakemelding på det du skrev om at du syntes det hadde stoppet opp litt.

Vil jo tro at jo nærmere startvekt du kommer jo tregere vil det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo an på hva slags salat du har til middag, men jeg ville satset på noe litt mer næringsrikt, f.eks brokkoli og linser, ovnsbakte grønnsaker, bønnesalat, søtpotet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Nå kommer det jo an på hva slags salat du har til middag, men jeg ville satset på noe litt mer næringsrikt, f.eks brokkoli og linser, ovnsbakte grønnsaker, bønnesalat, søtpotet osv.

Har som regel bønner i salaten ja, hvis ikke spiser jeg en potet.

Er det greit? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurer på om noen vil gi noen innspill til meg!

Jeg driver og har lyst å gå ned litt i vekt - før har jeg vært veldig ubevistt på hva jeg har spist, og har nok derfor spist altfor mye uten å egenltig være klar over det. Nå har jeg imidlertid begynt å tenke mye mer over dette, i tillegg til at jeg går en rask tur på ca 30-45 minutter hver dag. (så godt som:P)

Men; det jeg spiser, daglig er ca dette:

Frokost: Litt fettfattig yoghurt med rugfras og et egg

Lunjs To skiver Ingers Rugbrød med enten leverpostei, skinke eller makrell i tomat

Middag; Enten rent svinekjøtt, kyllingfilet eller fisk med salat og litt rømme til

Kvelds; Enten Ingers rugbrød eller rug-knekkebrød

Tar gjerne en banan eller annen frukt til mellommåltid.

Dette gjør at jeg spiser ca 1600-1700 kcal daglig. I følge ulike forbrenningskalkulatorer osv så har jeg et energibehov på ca 2200 kcal daglig - og dermed burde jeg vel gå ned i vekt med å fortsette sånn? det blir jo et underskudd på iallefall 400 daglig.

Har gått ned 3-4 kg på to måneder, men nå ser det liksom ut til å ha stangnert litt - er det fordi jeg "sprekker" en dag innimellom og spiser litt over?

Men kan jeg fortsette å spise som jeg gjør og heller prøve å øke aktiviteten litt?

Jeg kan tenke meg at du har økt hvileforbrenningen din, og at det er derfor du har stagnert litt nå.

Øk energiinntaket med 100-200 kcal pr dag, så tror jeg du vil merke forskjell igjen.

Det vil nok gå litt saktere fordi du får et lavere energiunderskudd, men du vil i alle fall gå ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel bønner i salaten ja, hvis ikke spiser jeg en potet.

Er det greit? ;)

Jøss - du er jo skikkelig takknemlig du for at noen gir deg gode råd ! ;) ;) ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...