Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Jeg har jbbet på kjøkken i en årrekke. Ca 20 år tilsammen. Jeg er ikke utdannet kokk. Begynte so ung å skrelle poteter,så gikk årene. SÅ jeg har jobbet bå koldkjøkken,og varmkjøkken under god ledelse. SÅ har jeg alltid likt å lage mat,på jobb og hjemme Nå går det vel mot nedleggelse der jeg jobber nå. Så så jeg en annonse i dag der de søkte etter kokk. Om personen ikke hadde fagbrev,så vlle opplæring bli gitt. Syns det er pussig at de trenger kokk,men opplæring vil bli gitt. Det jeg egentlig lurer på er om jeg har mulighet til å ta fagbrev som privattist? (storhusholdning) Hva forvenres det<<? Hva kreves? Er det noe bøker dere vil anbefale som jeg bør se på? Jeg orker bare ikkesitte på solebenken først Hva gjorde dere på faprøven?
Gjest Eliza Doalot i.i Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Jeg har fagbrev som kokk og jobbet tidligere en del med lærlinger. Jeg er rimelig sikker på at med den erfaringen du har kan du gå rett opp til fagprøven uten noe ytterligere om og men. På min fagprøve måtte jeg lage en lunsjrett (laks med sandefjordsmør og tournerte gulrøtter mener jeg det var) og en hovedrett av and med diverse spesifikasjoner samt dessert. Når det er sagt tviler jeg veldig på om du egentlig trenger et fagbrev for å få jobb som kokk (med unntak av mer eksklusive restauranter), ihvertfall så lenge du har relevant erfaring ift hvor du søker.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Jeg har fagbrev som kokk og jobbet tidligere en del med lærlinger. Jeg er rimelig sikker på at med den erfaringen du har kan du gå rett opp til fagprøven uten noe ytterligere om og men. På min fagprøve måtte jeg lage en lunsjrett (laks med sandefjordsmør og tournerte gulrøtter mener jeg det var) og en hovedrett av and med diverse spesifikasjoner samt dessert. Når det er sagt tviler jeg veldig på om du egentlig trenger et fagbrev for å få jobb som kokk (med unntak av mer eksklusive restauranter), ihvertfall så lenge du har relevant erfaring ift hvor du søker. Ja, jeg har vert ansatt som kokk, men kunne tenkt meg å prøve å ta fagprøven. Selv om jeg har laget mye mat, så er jeg litt engstelig da. Har vert heldig og hatt dyktige veiledere. Det er de som har drevet stedet,og hatt det store ansvaret. Det er faktisk ansvaret jeg frykter. Regnskap,bestillinger osv. Kokingen skal det bli en råd med. Dessuten får en bedre betalt med fagbrev. ps. takk for at du svarte
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Jeg er institusjonskokk med fagbrev. Du har praksisen og kan muligens få avkortet en god del på det praktiske arbeid og lærlingetiden. Men du må alikevel ha det teoretiske. Innen institusjon er det ernæring og hygiene, diett, mat og helse, bedriftslære, lover og regler + vanlige fag som kjøkken matte (regne hva det koster for fek. en kake) event fransk eller engelsk. Kan ikke tro det er så mye forkjell på dette fra jeg gikk på skolen. Gikk Kokk, servitør og hustell et år og Kokk institusjon et år. Matlagingen var det engentlig lite av der jeg gikk på skolen, var mest teori. Har hørt om noen som gikk opp på det teoretiske på kortere tid pga. mye praktisk erfaring. Det teoretiske måtte hun ha uansett, men kortet kraftig ned på den praktiske delen. Gikk på kokkeskolen for 20 år siden. Men innen institusjon har det vært store endringer de siste 10 årene. Samkjøring av institusjoner hvor ikke alle har kjønnen. Maten lages\ vakumpakkes og lagres lang tid. Har ikke jobbet med det selv, siden jeg vil LAGE mat som serveres samme dag og ikke pakkes ned. Har ikke sansen for halvfabrikater og pakking av mat. (ikke synes jeg det ble noe god smak på heller, men det er nå min personlige mening) Du kan jo ringe til en skole som har institusjon og høre hva de kan annbefale deg å gjøre siden du har så mye praksis og bare trenger den teoretiske biten (antakelig)
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Ja, jeg har vert ansatt som kokk, men kunne tenkt meg å prøve å ta fagprøven. Selv om jeg har laget mye mat, så er jeg litt engstelig da. Har vert heldig og hatt dyktige veiledere. Det er de som har drevet stedet,og hatt det store ansvaret. Det er faktisk ansvaret jeg frykter. Regnskap,bestillinger osv. Kokingen skal det bli en råd med. Dessuten får en bedre betalt med fagbrev. ps. takk for at du svarte Ikke alle kokker har ansvar for regnskap, bestilling ol. Da har du en kjøkkensjef eller kantinebestyrer jobb. Enkelte mindre sterder har ikke dette, men da er det så lite at en lærer slikt fort. Hoppet i det uten erfaring og fikk ansvar for alt til en "flokk" på 200 personer, med både matlaging, regnskap, budsjett, bestilling osv. Tok noen ukes tid før jeg fikk satt meg skikkelig inn i det (fikk ikke opplæring og systemet var gammelt og tungvint) Men det gikk mye greiere en jeg hadde fryktet. Har en styrke innen matte, logisk sans, ro, orden og emne til å lære raskt så er det ikke så altfor komplisert. Men,,, må skuffe det litt det med lønnen, er ikke SÅ mye ekstra en får som kokk. Enkelte steder er litt "utspekulert" og lyser ut stillingen som assistent eller ufaglært kokk selv med fagbrev får en ikke kokkelønn da. Jobbet et sted hvor jeg var den med fagbrev. Mens to andre (en med 20 års erfaring og en med 5 års erfaring UTEN fagbrev) fikk samme lønnen. DE fikk kompetansen jeg satt inne med, men jeg fikk ikke lønna siden stillingen var utlyst som assistent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå