Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en bra pc?

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet
Hei! Greit om jeg sniker inn noen spørsmål i dette innlegget?:)

Skal også kjøpe meg en bærbar, men er usikker på hvilke pc eller mac. Er jo et hav å velge mellom og blir skikkelig usikker! Er på jakt etter en maskin som skal brukes til:

- skriving og studier

- bilder og video redigering

- spill (ikke bare nett)

- surfing

- nedlasting av musikk og film

- HDMI

- avspilling av dvd

Hadde vært greit med en overkommelig pris. Har tenkt litt på macbook pro, men de koster så mye. Noen som har noen tips?:)

mac koster en fot og en arm, men de er verdt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei! Greit om jeg sniker inn noen spørsmål i dette innlegget?:)

Skal også kjøpe meg en bærbar, men er usikker på hvilke pc eller mac. Er jo et hav å velge mellom og blir skikkelig usikker! Er på jakt etter en maskin som skal brukes til:

- skriving og studier

- bilder og video redigering

- spill (ikke bare nett)

- surfing

- nedlasting av musikk og film

- HDMI

- avspilling av dvd

Hadde vært greit med en overkommelig pris. Har tenkt litt på macbook pro, men de koster så mye. Noen som har noen tips?:)

Heihei. Vel, skal du spille så er vel ikke MAC noe å anbefale uansett. Det er mere bilde og video-redigeringsmaskin. Men hvis du ikke skulle ha spilt på den hadde det ikke vært den dummeste løsningen nei. Hvis du igjen trenger all den ytelsen da.

Men du ser sånn ca etter det jeg så etter når jeg kjøpte meg en Laptop. Jeg gikk for denne her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482508

Og kan ikke si meg annet enn VELDIG fornøyd med absolutt alt. Tastaturet er også veldig godt på den synes jeg. Den har 2 hardisker så du kan ha alt med skole på en og alt du laster ned på den andre. (hver av de på 250GB) slik at du kan formatere kun en hvis det skulle skje noe med den.

Skrevet

Mr.Guy! Du høres jo ut som en guru her inne :fnise:

Jeg tenker på å kjøpe en ny bærbar, men er helt grønn på feltet. Kanskje du kan hjelpe meg???? :)

-student, skal skrive mye

-surfe på nettet, litt youtube

-ingen bilderedigering, bare lagring

-ingen spilling

-filmer ser jeg på tv'n

altså, jeg trenger en pc som er lett å ha med seg rundtomkring. Vifta må være stille(den jeg har nå høres jo ut som et fly som er klart til takeoff), og skjermen må ha passe bra oppløsning. Kan du hjelpe meg Mr.Guy??? :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg tenker på å kjøpe en ny bærbar, men er helt grønn på feltet. Kanskje du kan hjelpe meg???? :)

-ingen spilling

-filmer ser jeg på tv'n

altså, jeg trenger en pc som er lett å ha med seg rundtomkring. Vifta må være stille(den jeg har nå høres jo ut som et fly som er klart til takeoff), og skjermen må ha passe bra oppløsning. Kan du hjelpe meg Mr.Guy??? :)

Apple! Overlegen batterilevetid og fravær av viftestøy.

Skrevet (endret)

-ingen spilling

-filmer ser jeg på tv'n

hehe, bare en glede å hjelpe andre :)

- Skulle nesten tro brutal_mann jobbet for Apple. ;)

Jeg ser ingen vits for henne å kjøpe en apple når hun ikke skal drive med foto redigering engang. Da hadde jeg heller gått for noe billigere som gjør alt hun skal kjapt og uten problemer. Sånn som denne :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482479

Der kan du i tillegg se filmer og surfe fritt på nett uten problemer. Den har en kjapp prossessor som jobber bra med hovedkortet så du slipper å vente med å få opp bilder osv. Den har dog kun 250GB hardisk. Men skal du kun lagre bilder og skrive så burde dette holde i en god stund. :)

Endret av Mr.Guy
Gjest brutal_mann
Skrevet
hehe, bare en glede å hjelpe andre :)

- Skulle nesten tro brutal_mann jobbet for Apple. ;)

He he, nei ;) Jeg har MANGE høner å plukke med Apple. Men per i dag så er Apple de maskinene med minst krøll og ikekminst de mest solide som en hjemmebruker kan få tak i. Det er ikke mye kvalitet over maskinene som selges hos elektrokjedene. Iddelt set ville jeg hatt maskinvare av Apple-kvalitet med et fritt operativsystem oppå.

Jeg ser ingen vits for henne å kjøpe en apple når hun ikke skal drive med foto redigering engang. Da hadde jeg heller gått for noe billigere som gjør alt hun skal kjapt og uten problemer. Sånn som denne :

Ene og alene ofrdi den er billig og komponentene den er ygget opp av ikke holder mål. Samtidig som det å la brukere lide seg jennom operativsystem fra Microsoft er noe jeg aldri kommer til å anbefale :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482479

Der kan du i tillegg se filmer og surfe fritt på nett uten problemer. Den har en kjapp prossessor som jobber bra med hovedkortet så du slipper å vente med å få opp bilder osv. Den har dog kun 250GB hardisk. Men skal du kun lagre bilder og skrive så burde dette holde i en god stund. :)

Men ikke så lenge som en Apple ;):cool:

Skrevet

brutal_mann:

Skulle gjerne ha hatt en apple jeg. Selv om jeg er grønn på data så ser den jo kul ut :P Prisen er det som holder meg unna i allefall foreløbig

Mr.Guy:

Finnes det en ca tilsvarende pc uten "talltastatur"? Vil helst ha en så liten og portable som mulig ;)

Skrevet (endret)
He he, nei ;) Jeg har MANGE høner å plukke med Apple. Men per i dag så er Apple de maskinene med minst krøll og ikekminst de mest solide som en hjemmebruker kan få tak i. Det er ikke mye kvalitet over maskinene som selges hos elektrokjedene. Iddelt set ville jeg hatt maskinvare av Apple-kvalitet med et fritt operativsystem oppå.

At det er veldig bra PC'er kan jeg ikke benekte. Men det er veldig få som har bruk for en apple pc, spesielt da studenter hvis du ikke går reklame eller lignende linjer. Da er de jo bortimot perfekte!

Ene og alene ofrdi den er billig og komponentene den er ygget opp av ikke holder mål. Samtidig som det å la brukere lide seg jennom operativsystem fra Microsoft er noe jeg aldri kommer til å anbefale :)

Når jeg ser på en laptop ser jeg alltid på de indivuelle komponentene og om de passer sammen. F. eks er en 2.1GHz prossessor til 500kr. så klart ingenting å satse på. Men har du ikke bruk en 2.1GHz prossessor så er det ingen vits å betale for det å heller legge de pengene inn i en litt svakere, men samtidig bedre prossessor som holder lengre. Apple har den fordelen med at de lager alt av hardware selv og da passer det jo bra sammen. Men tar man seg tid til å finne komponenter som passer sammen i en laptop blir det like bra. :)

Angående Windows er jeg enig. Vista er på bærtur, men det funker flott for de som ikke krever altfor mye av en PC. En student som ikke skal laste ned diverse programmer, key gens, cracks, gamle spill som trenger mye støtte av drivere osv har ingen problemer med å bruke Vista uten problemer. Altså er Vista bra nok for de fleste.

Men ikke så lenge som en Apple ;):cool:

hehe, Apple har kvalitet ja. Men en Acer, HP, Compaq PC holder som oftest i 2-3 år så lenge du ikke bruker den i dusjen og badekaret. ;)

(nei, tok ikke med DELL ettersom deres ladere har en levetid på 4-6 måneder).

Endret av Mr.Guy
Skrevet (endret)
brutal_mann:

Skulle gjerne ha hatt en apple jeg. Selv om jeg er grønn på data så ser den jo kul ut :P Prisen er det som holder meg unna i allefall foreløbig

Mr.Guy:

Finnes det en ca tilsvarende pc uten "talltastatur"? Vil helst ha en så liten og portable som mulig ;)

Hvilken størelse passer best for deg? vil du ha mini PC, 7 tommer? (ubehagelig å skrive på i min mening, men lett og ta med overalt). Eller en som dette?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484967

13.3 tommer

Veldig godt tastur å skrive på men ikke så altfor mye hardisk plass her heller. Men den er raskere enn den tidligere nevnt. (ikke mye, men litt). Men den har veldig god lyd utifra lydkortet. Spesielt med ett godt Headsett!

Endret av Mr.Guy
Skrevet

Den så fin ut ja:) Vil ikke ha en minipc, syns de er alt for knotete.

Tusen takk for hjelpen Mr.Guy. You're the man! ;)

Skrevet
Den så fin ut ja:) Vil ikke ha en minipc, syns de er alt for knotete.

Tusen takk for hjelpen Mr.Guy. You're the man! ;)

Bare hyggelig! :)

Yes i am :ball:

Skrevet
Når jeg ser på en laptop ser jeg alltid på de indivuelle komponentene og om de passer sammen. F. eks er en 2.1GHz prossessor til 500kr. så klart ingenting å satse på. Men har du ikke bruk en 2.1GHz prossessor så er det ingen vits å betale for det å heller legge de pengene inn i en litt svakere, men samtidig bedre prossessor som holder lengre. Apple har den fordelen med at de lager alt av hardware selv og da passer det jo bra sammen.

"Holder lengre"? Har du noengang opplevd å slite ut en prosessor?

Ikke lager de så mye hardware selv heller, prosessorer og chipset fra Intel, grafikk fra Intel og nVidia, ram fra hvem som enn leverer billigst til enhver tid, ditto for optiske stasjoner (pioneer og panasonic vet jeg har vært brukt), harddisker fra Seagate, Hitachi og sikkert andre. Det er vel stort sett bare de svært gode kabinettene og tastaturene som ikke er helt standard hyllevare fra noen som også leverer til Windows-verden.

Skrevet
"Holder lengre"? Har du noengang opplevd å slite ut en prosessor?

Ja, men jeg klokker de så da slites de ut fortere og kvalitets forskjellen på de ulike merkes veldig fort.

Ikke lager de så mye hardware selv heller, prosessorer og chipset fra Intel, grafikk fra Intel og nVidia, ram fra hvem som enn leverer billigst til enhver tid, ditto for optiske stasjoner (pioneer og panasonic vet jeg har vært brukt), harddisker fra Seagate, Hitachi og sikkert andre. Det er vel stort sett bare de svært gode kabinettene og tastaturene som ikke er helt standard hyllevare fra noen som også leverer til Windows-verden.

Poenget er at det lages for å fungere sammen med sepsifike andre komponenter, ikke generelt med alle Hovedkort.

Men la oss ikke gå off topic nå. ;)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Her http://store.apple.com/no/browse/home/shop...ly/macbook_pro/

Stikk innom en Apple-butikk og se på disse.

Maskinvaren er håndplukket for å fungere med OS'et. Maskinvaren har gått gjennom skikkelige kvalitetstester. maskinvaren er håndplukket for å passe best mulig sammen. maskinen er i helstøpt aluminium og tåler sådan MYE mer transport enn hvilken som helst annen laptop du får hos elektrokjedene og Komplett. Batterilevetiden er fantastisk. Noe så enkelt som detaljen for hvordan strømadapteren kobles til maskinen gjør den unik og designet for å vare mye lenger enn billigmaskiner.

Skrevet

Jeg hadde styrt unna HP-maskiner, kommer aldri i mitt liv til å ta i en HP igjen.

Skrevet
Jeg hadde styrt unna HP-maskiner, kommer aldri i mitt liv til å ta i en HP igjen.

Fordi?

Skrevet
Fordi?

Fordi jeg kjøpte en HP i dv9000 serien for et par år siden, 6 av 24 måneder har PC'en vært hos infocare på grunn av hardwarefeil. Jeg har flere venner og bekjente som har hatt store problemer med sine HP-maskiner, og i en bedrift jeg vet om røk hovedkortet på 8 av 10 PC'er de første 6 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...