Gå til innhold

Jeg vil bestemme selv

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet
Nettopp, og jo flere som finner naboens røyking på balkongen sterkt plagsomt, og jo mindre sosialt akseptert røyking blir, jo mer ligger til rette for at slike regler vil komme. Ergo er ikke reglene i seg selv en statisk virkelighet, og dermed heller ikke et vektig argument for å gi fullstendig faen i naboens plager med ens røyking på balkongen.

Hvis jeg har oppfattet deg riktig: naboen bør slutte å røyke på sin egen veranda fordi du finner det sannsynlig at det uansett kommer til å bli forbudt etter en viss tid?

Hørtes ganske urimelig ut spør du meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis jeg har oppfattet deg riktig: naboen bør slutte å røyke på sin egen veranda fordi du finner det sannsynlig at det uansett kommer til å bli forbudt etter en viss tid?

Hørtes ganske urimelig ut spør du meg.

Nei, det er ikke poenget. Poenget er at det er rimelig, og sosialt naturlig, å ta hensyn til naboens plager med ens egen røyking. Denne viljen til å gi fullstendig faen i de andre menneskene rundt en, slik den uttrykkes av røykeforsvarene i denne tråden, synes jeg rett og slett er sterkt usympatisk.

Dog er det et underpoeng at røyking allerede er blitt så lite sosialt akseptert, og det er liten bedring å se i horisonten, at det ikke er usannsynlig at vi i fremtiden vil se røyking bli regulert i borettslagenes husordensregler. Særlig hvis TS og mange andre, på de kommende generalforsamlingene, er flinke til å ta opp røykeproblematikken i borettslaget.

Skrevet
Nei, det er ikke poenget.

Det var jo det du sa i det forrige inlegget... Men så lenge det ikke var poenget så..

Skrevet
Det var jo det du sa i det forrige inlegget... Men så lenge det ikke var poenget så..

Det lønner seg å lese mer enn et innlegg. Da får man også med seg den sammenhengen det ene innlegget ble skrevet i.

Skrevet
Nettopp, og jo flere som finner naboens røyking på balkongen sterkt plagsomt, og jo mindre sosialt akseptert røyking blir, jo mer ligger til rette for at slike regler vil komme. Ergo er ikke reglene i seg selv en statisk virkelighet, og dermed heller ikke et vektig argument for å gi fullstendig faen i naboens plager med ens røyking på balkongen.

Man kan faktisk ikke forvente at dette skjer før en regel kommer inn, akkurat som med steking av fisk mm. Folk har forskjellige ting som irriterer en, og faktum er fremdeles at man må finne seg i mer når man bor i blokk.

Selv har jeg tatt konsekvensen av det og flyttet til enebolig, men gjett hva - da dukker det jammen opp andre irritasjonsmomenter. Men jeg må da velge om jeg synes det er greit å leve med disse, eller flytte på landet hvor jeg ikke har naboer.

Skrevet
Det lønner seg å lese mer enn et innlegg. Da får man også med seg den sammenhengen det ene innlegget ble skrevet i.

Har gjort det ;) Og i den store sammenheng er egentlig det meste han sier svada og bortforklaringer. Derfor er det ekstra morsomt når han klart og tydelig motsier seg selv

Skrevet
Man kan faktisk ikke forvente at dette skjer før en regel kommer inn, akkurat som med steking av fisk mm.

Det kommer vel an på hvor rimelig/urimelig og sosial/usosial naboen er? Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle mene, at om noe ikke spesifikt omhandles av regelverket, er det et frikort til å gi fullstendig faen i menneskene rundt en. Slike mennesker er jo ikke egnet til å leve i menneskelige fellesskap, og burde således finne seg en hule langt utenfor sivilisasjonen.

faktum er fremdeles at man må finne seg i mer når man bor i blokk.

Hvilket i høyeste grad inkluderer å innfinne seg med at man må ta hensyn til andre mennesker angående blant annet røyking.

Skrevet
Hvilket i høyeste grad inkluderer å innfinne seg med at man må ta hensyn til andre mennesker angående blant annet røyking.

Eller, Hvilket i høyeste grad inkluderer å innfinne seg med at man må leve med andre menneskers uvaner blant annet røyking :ler:

Skrevet (endret)

Jeg bor rett over en kafé med uteservering (som åpnet etter at jeg flyttet inn) og får røyk, støy og fyllebråk fra ganske mange mennesker rett inn soveromsvinduet hver eneste dag om sommeren, så jeg klarer ikke mobilisere den helt store medlidenheten over én røykende nabo... Det er sånn det er å bo med andre mennesker rundt seg -noen røyker, noen spiller musikk, noen har mye besøk, noen lager mat som lukter mye. Med mindre det er åpenbare brudd på husregler eller helt urimelig oppførsel, må man faktisk bare leve med det. Det er et større overgrep mot naboen rettigheter å nekte henne å røyke på egen veranda enn hennes røykskyer som driver forbi er mot dine.

Endret av Daria
Skrevet
Eller, Hvilket i høyeste grad inkluderer å innfinne seg med at man må leve med andre menneskers uvaner blant annet røyking :ler:

Normalt er det den aktive parten, altså den som påfører andre mennesker plager, som pålegges det største ansvaret for å tilpasse seg.

Det er et større overgrep mot naboen rettigheter å nekte henne å røyke på egen veranda enn hennes røykskyer som driver forbi er mot dine.

Hvilke rettigheter? Rettigheten til å gi fullstendig faen i menneskene rundt deg? Det er ikke sånn det fungerer i et fellesskap, at man bare driter i de andre og forventer at man kan gjøre som man selv vil. Det fungerer på den måten at man tilpasser seg og skaper en felles plattform flertallet finner rimelig. Det er heller når man ikke orker dette at man får finne seg en hule langt borte fra sivilisasjonen.

Skrevet
Det fungerer på den måten at man tilpasser seg og skaper en felles plattform flertallet finner rimelig. Det er heller når man ikke orker dette at man får finne seg en hule langt borte fra sivilisasjonen.

Og som tidligere sagt, flertallet her inne synes det er rimelig at man får røyke på sin egen eiendom :fnise:

Skrevet
Og som tidligere sagt, flertallet her inne synes det er rimelig at man får røyke på sin egen eiendom :fnise:

Og som sagt tidligere var det også et skinn av opposisjon mot røykeloven, da den kom. Så jeg tror ikke du skal ta opinionen her inne altfor høytidelig. Den vil etter argumentasjonen å bedømme også finne det rimelig å plage naboen ved for eksempel spilling av høy musikk på sin egen eiendom. Men vi vet jo alle at flertallet der ute i den virkelige verden har den stikk motsatte meningen.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)
Og som sagt tidligere var det også et skinn av opposisjon mot røykeloven, da den kom. Så jeg tror ikke du skal ta opinionen her inne altfor høytidelig. Den vil etter argumentasjonen å bedømme også finne det rimelig å plage naboen ved for eksempel spilling av høy musikk på sin egen eiendom. Men vi vet jo alle at flertallet der ute i den virkelige verden har den stikk motsatte meningen.

I dette tilefellet finner flertallet det rimelig at naboen til ts burde få røyke på sin egen veranda. Men da gjelder ikke flertallet lengre da? Det er jo du selv som snakker så fint om felles plattform og greier, men når flertallet er uenig med deg så skal ikke flertallet tas så alt for høytidelig?

Bestem deg da menneske..

Endret av strykebrett
Skrevet
I dette tilefellet finner flertallet det rimelig at naboen til ts burde få røyke på sin egen veranda. Men da gjelder ikke flertallet lengre da? Det er jo du selv som snakker så fint om felles plattform og greier, men når flertallet er uenig med deg så skal ikke flertallet tas så alt for høytidelig?

Bestem deg da menneske..

Han har jo bestemt seg, han har rett og uansett hvor mange som er uenig representerer han flertallet :fnise:

Skrevet

Bestem deg da menneske..

Jo da, men hverken TS eller naboen hans bor i denne tråden. Dessuten har jeg aldri hevdet det er galt å argumentere mot flertallet. Derimot hevder jeg det er temmelig asosialt å gi fullstendig faen i at ens røyking forsurer hjemmet til naboen.

Gjest Hater røyk og røykere
Skrevet
For n`te gang denne sommeren måtte jeg lukke verandadøra og soveromsvinduet mitt, fordi naboen sitter ute på sin veranda og damper på denne giftpinnen sin. Helt fint at hun vil det, og jada man må da få bestemme om man skal få ta seg en røyk på sin egen veranda - men jeg vil også bestemme at jeg vil ha MIN luft fri for nikotin når jeg er hjemme hos meg selv!

Jeg vil ha muligheten til å åpne opp dører og vinduer og få frisk luft inn, når det er som en bakerovn inne. Jeg vil ikke ha hennes sure røyk sivende inn,- for slik er det; alt hun slipper ut, kommer rett inn til meg.

Hun forsurer sommerhalvåret mitt betraktelig! :tristbla:

Føler med deg: opplever det samme selv. Skal hygge med og slappe av på balkongen, og plutselig forsures og ødelegges alt av at en nabo røyker og røyken siver inn i min nese og munn og ned i mine lunger: i tillegg lukter det bare ekkelt og veldig kvalmt!

Skrevet
Jeg må slippe ut litt damp her! *uten nikotin*

For n`te gang denne sommeren måtte jeg lukke verandadøra og soveromsvinduet mitt, fordi naboen sitter ute på sin veranda og damper på denne giftpinnen sin. Helt fint at hun vil det, og jada man må da få bestemme om man skal få ta seg en røyk på sin egen veranda - men jeg vil også bestemme at jeg vil ha MIN luft fri for nikotin når jeg er hjemme hos meg selv!

Jeg vil ha muligheten til å åpne opp dører og vinduer og få frisk luft inn, når det er som en bakerovn inne. Jeg vil ikke ha hennes sure røyk sivende inn,- for slik er det; alt hun slipper ut, kommer rett inn til meg.

Hun forsurer sommerhalvåret mitt betraktelig! :tristbla:

Du står ike i den stillingen at du kan velge. du bor i hus med flere leiligheter. At naboen røyker ute på sin veranda,har du ikke noe med. hUN ER DA FORNUFTIG YIL Å GÅ UT DA.....

dU LIKER IKKE RØYKEN,NOE SOM JEG FORSTÅR. NÅ ER DET IALLEFALL STANDARD HØYDE FRA DIN VERANDA OG NED TIL NABOEN. DU LIKER IKKE RØYK, OG KJENNER DET NOK EKSTRA GODT. TVILER PÅ OM DEN GÅ INN I DIN LEILIGHET. I SÅ FALL ER DU EKSTREMT UHELDIG MED VINDRETNINGEN HVER GANG.

JEG LIKER IKKE RØYKLUKT SELV,MEN KUNNE IKKE TENKE MEG Å KLAGE PÅ NABOEN. NABOEN HAR TROSS ALT BETALT MYE FOR DENNE VERANDAEN...

DA SYNS JEG DET ER MERE SYND PÅ EN ANNEN NABO. DE HAR FLYTTET INN I EN TOMANNSBOLIG. DE HAR SKILEVEGG MELLOM TO STORE TERASSER. DEN ENE NABOEN HAR GRILLET UTE STORT SETT HVER DAG I SOMMER. GRILLEN STÅR INN TIL VEGGEN MELOM NABOEN. SELV OM DET ER EN ELEKTRISK GRILL, SÅ SKAL JEG ISI DEG AT DER RYYYYYKER DET. GÅR RETT INN TIL NABOEN.DE MÅ LUKKE VINDUENE I ANNEN ETAJE.

Skrevet (endret)

Ehhh... ok.

:)

Dette er jo ikke noe å diskutere; den som mener det bør ilegges forbud mot å røyke på balkongen må fremme et forslag om dette på borettslagsmøte.

Hvis flertallet stemmer mot forslaget er vedkommende nødt til å forholde seg til dette og eventuelt flytte derfra hvis han eller hun ikke kan leve med at naboen røyker på sin balkong.

Slik fungerer et sivilisert samfunn, det er det demokratiske prinsippp vi alle er enige om fungerer best.

Endret av Salamandra
Gjest emmeline
Skrevet
faen nå ble jeg røykesjuk..

Jeg og gitt! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...