Gå til innhold

Jeg vil bestemme selv


Gjest antirøyker

Anbefalte innlegg

Og hvis vi følger flertallet her inne er det rimelig at man får røyke på sin egen altan/veranda :lur:

Når det kommer til det å røyke inne så er du ekstremt flink til å overse alle som påpeker at det ikke vil spille noen rolle siden røyken fremdeles vil sive opp til naboene. Men jeg antar at det er lettest å overse fakta når det ikke passer med det man selv mener :rolleyes:

Utendørsrøyking er særdeles merkbart for de nærmeste naboene. Innendørsrøyking er ikke det. Da har surheten gått ut av røyken, og blir stort sett værende igjen i den leiligheten der det røykes (nettopp derfor går mange røykere utendørs når de røyker hjemme). Dessuten blir røyken heller ikke like konsentrert som når den kommer rett fra sigaretten og rett inn til naboen. Ikke minst fordi de aller fleste leiligheter i Norge er utstyrt med et ventilasjonsanlegg som sørger for at den brukte/dårlige luften forsvinner andre steder enn inn til naboen. Så dette kan ikke sammenlignes som to likeverdige forhold, og ugyldiggjør dermed argumentet om at innendørsrøyking og utendørsrøyking gir den samme effekten for naboen.

For øvrig ga også røykeloven skinn av å ha mange motstandere da den var på trappene. Så jeg ville ikke tatt opinionen i denne tråden altfor høytidelig. Røyking blir rett og slett mindre og mindre sosialt akseptert. Så fremtiden er nok beredt for at borettslag etter hvert innfører husordensregler som forbyr utendørsrøyking i umiddelbar nærhet av leilighetene. Hvilket i alle fall jeg ønsker velkommen.

Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor røykere så sterkt insisterer på at de skal kunne plage sine naboer ved å røyke på balkongen? Eier de hverken skamvett eller sosialt sinnelag?

ps

Altan og veranda er to forskjellige ting. Det er balkong og veranda som til en viss grad kan sammenlignes. En altan er en gangpassasje over grunnplanet, for eksempel mellom to bygninger eller som adkomstvei til ulike enheter langsetter en bygning.

Endret av Max Motstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det rart det blir krig i verden, når folk med dødelige vaner insisterer på å ta livet av tilfeldige personer i sin omgangskrets i samme slengen?

Er det virkelig noen som har daua av røyklukt i friluft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til at hvis det er røyking på kvelden, som tar lukten rett inn på et soverom, så kunne jeg forklart dette på en hyggelig måte, så fremt røykeren har mulighet til å røyke andre steder på sin eiendom.

Nå har ikke vi naboens vindu over verandaen men vår, men i bor i tomannsbolig, og hvis naboen forklarte meg hyggelig, og spurte om det var mulighet for at jeg kunne røyke foran huset ved barnas leggetid f.eks, så hadde ikke det vært noe problem. Siden jeg i bunn og grunn er et hyggelig menneske, som reagerer på høflig tiltale og ydmykhet.

Hadde jeg bodd i 4etasje i blokk med kun en balkong, og naboen hadde kjeftet på meg for at jeg røykte ute, hadde jeg vel heller blitt provosert og innbydt til sigaraften!

Edit: forresten noen som har tenkt på at i mange blokker, siver lukt like lett ut i gangene som ut vinduene? Innestengt, gammel røyklukt fra en innerøyker, som bare hadde blitt og grodd seg inn i gangen måtte da vært verre enn midlertidig røyklukt i friluft?

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utendørsrøyking er særdeles merkbart for de nærmeste naboene. Innendørsrøyking er ikke det.

Det var vel derfor det var en egen tråd om noen som ble plaget av at naboen røykte inne hos seg selv da.. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor røykere så sterkt insisterer på at de skal kunne plage sine naboer ved å røyke på balkongen? Eier de hverken skamvett eller sosialt sinnelag?

Sukk, det du virkelig ikke skjønner er at når man velger å bo i blokk så velger man å bo nær naboer som nesten garantert har vaner som man finner irriterende. Dette gjelder for alle, både røykere og ikke røykere og det er ikke noe å gjøre med det. Hvis man ikke liker det må man finne seg et sted å bo der man ikke blir plaget av andre folks vaner.

Jeg røyker ikke selv men røykerene er laaaaaangt nede på listen min av irriterende naboer. Førsteplassen min går faktisk til barn som er tidlig oppe i helgene.. Mener du at man skal ha mulighet til å nekte barnefamilier å flytte inn i borettslag eller blokker der flertallet ikke har barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyker ikke selv men røykerene er laaaaaangt nede på listen min av irriterende naboer.

Så det er der skoen trykker, altså. Vel, hvis du var litt mindre selvopptatt hadde du kanskje innsett at andre er av en annen oppfatning enn deg. Sånn sett tar jeg det for gitt at du er blant de siste som finner det akseptabelt at naboen kan gjøre hva som helst av unoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er der skoen trykker, altså. Vel, hvis du var litt mindre selvopptatt hadde du kanskje innsett at andre er av en annen oppfatning enn deg. Sånn sett tar jeg det for gitt at du er blant de siste som finner det akseptabelt at naboen kan gjøre hva som helst av unoter.

Det er irrelevant hvilken oppfatning enhver har. Det er ordensreglene som gjelder, og så lenge disse ikke har restriksjoner mot røyking på balkongene, steking av fisk, kolikkunger eller annet så må man finne seg i alt dette. Liker man det ikke så får man finne seg et annet sted å bo, men uansett hvordan man vrir og vender på det så må man finne seg i mer fra naboene når man bor i blokk enn når man bor i enebolig. Så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker man det ikke så får man finne seg et annet sted å bo, men uansett hvordan man vrir og vender på det så må man finne seg i mer fra naboene når man bor i blokk enn når man bor i enebolig. Så enkelt er det faktisk.

Vel, det er heller den som ikke finner seg i at noen klager på ens oppførsel, og totalt ignorerer dette, som får finne seg en hule langt utenfor sivilisasjonen. Da har vedkommende demonstrert en manglende evne for å kunne leve og eksistere i menneskelige fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er heller den som ikke finner seg i at noen klager på ens oppførsel, og totalt ignorerer dette, som får finne seg en hule langt utenfor sivilisasjonen. Da har vedkommende demonstrert en manglende evne for å kunne leve og eksistere i menneskelige fellesskap.

Sorry, men slik er det ikke. Det er ordensreglene som gjelder. Skjønner at du ikke liker det, men det spiller faktisk ingen trille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men slik er det ikke. Det er ordensreglene som gjelder. Skjønner at du ikke liker det, men det spiller faktisk ingen trille.

Til syvende og sist gjelder de mellommenneskelige relasjoner som naturlig oppstår i menneskelige fellesskap. Det er de som til syvende og sist skaper de reglene du har et heller usosialt statisk forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Herrefred! Det er IKKE kriminelt å røyke! Blir gal av all denne overreaksjonen på røykere. Så lenge man får kjøpt røyk og det fortsatt er lov å røyke bestemte plasser (som hjemme hos seg selv for eksempel) slutt å klage! Dere kan synes så ille dere vil om det, men man har like rett til å røyke som man har til ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til syvende og sist gjelder de mellommenneskelige relasjoner som naturlig oppstår i menneskelige fellesskap. Det er de som til syvende og sist skaper de reglene du har et heller usosialt statisk forhold til.

Get real. Det er de skrevne reglene som gjelder. De er tross alt noe de som bor i borettslagene har blitt enige om. Dersom man ønsker det kan man jo fremme forslag om å få dette inn i ordensreglene, og da er det majoriteten som avgjør om de vil ha disse reglene med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Det er maaange som har dødd av passiv røyking.

Det er stor forskjell på passiv røykong, type inne i en røykfyllt kjellerpub, og det å kjenne røyklukta fra naboens balkong. Det siste er neppe skadelig, det skal faktisk laangt mer til for å få lungekreft eller kols eller lignende dødelige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til syvende og sist gjelder de mellommenneskelige relasjoner som naturlig oppstår i menneskelige fellesskap. Det er de som til syvende og sist skaper de reglene du har et heller usosialt statisk forhold til.

Siden de mellommenneskelige relasjonene som naturlig oppstår i menneskelige fellesskap enda ikke har ført til at det er blitt ulovlig å røyke i sin egen leilighet eller altan får vi vel heller gå ut i fra at flertallet synes det er greit da :rolleyes: Og ved å fortsette å protestere på det er det vel heller du som har et usosialt statisk forhold til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er der skoen trykker, altså. Vel, hvis du var litt mindre selvopptatt hadde du kanskje innsett at andre er av en annen oppfatning enn deg. Sånn sett tar jeg det for gitt at du er blant de siste som finner det akseptabelt at naboen kan gjøre hva som helst av unoter.

Hæ? Hvor er det skoen trykker? Helt alvorlig, jeg har ikke det minste clue på hva du tenker på. Og hvorfor er jeg selvopptatt? Og hvorfor skal du ta det for gitt at jeg skal finne meg i at naboen gjør hva som helst av unoter?

Jeg finner overhodet ingen mening i innlegget ditt.. Kunne du kanskje forklare det litt nærmere for meg så jeg kanskje finner en sammenheng mellom det og det jeg skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på passiv røykong, type inne i en røykfyllt kjellerpub, og det å kjenne røyklukta fra naboens balkong. Det siste er neppe skadelig, det skal faktisk laangt mer til for å få lungekreft eller kols eller lignende dødelige sykdommer.

Debatten har utartet seg til også dreie seg om røyking i eks innendørs fellesarealer (som oppgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ønsker det kan man jo fremme forslag om å få dette inn i ordensreglene, og da er det majoriteten som avgjør om de vil ha disse reglene med eller ikke.

Nettopp, og jo flere som finner naboens røyking på balkongen sterkt plagsomt, og jo mindre sosialt akseptert røyking blir, jo mer ligger til rette for at slike regler vil komme. Ergo er ikke reglene i seg selv en statisk virkelighet, og dermed heller ikke et vektig argument for å gi fullstendig faen i naboens plager med ens røyking på balkongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...