Gå til innhold

Mynte


Ellevill

Anbefalte innlegg

Jeg har masse mynte (eplemynte, peppermynte, vanlig mynte....).

Hva kan jeg gjøre med det, jeg har null peiling bortsett fra en viss drink.

Kan den fryses, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne hatt mynte... Finner ingen i butikkene nå, og strawberry daiquiri blir ikke helt den samme uten...

Jeg har også spekulert på hvordan man kan oppbevare mynte. Den ser ikke så bra ut etter å ha vært i drinken en stund, så jeg er redd frysing ikke er et alternativ.

Men hvor har du fått mynten fra? Frø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

De er kjøpt på planteloppemarked.

Jeg har de utendørs og der tar jeg også sjansen på at overlever gjennom vinteren. I en krukke, vel og merke, setter jeg den i et bed tar den over alt.

Dette er ikke slike yndige små mynteplanter du får kjøpt i butikken.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myntegelé kanskje?

Hvis du googler kommer det opp mange oppskrifter, men det ser ut til å være store mengder sukker involvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mynte er vel også godt til lam?

Ellers tror jeg at man kan fryse ned isbiter med et blad mynte i hver. Dekorativt og deilig i både drinker og kaldt vann.

Stemmer dessuten på tabbouleh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. mynte! Heldige deg :)

Det er kjempegodt i smoothies, gjerne med ananas. Godt i kaldt vann (gni litt på bladene først, så kommer aromaen bedre ut), og i varmt vann.

Jeg synes det er veldig godt i hjemmelaget potetmos også :)

Mynte-mynte da, ikke de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hakket mynte i rømmedressing hele sommeren. Det er like godt til kjøtt som til fisk. Nesten fast følge til grillmat. Har du indisk mat, kan du utvide den til en raita, men som regel bruker jeg lettrømme, sitronsaft, litt sukker, salt og pepper, og MYE hakket mynte.

Det er godt med mynteblader i salaten også. Særlig i gresk salat.

...og i isvann med sitron :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raita, til indisk mat, som tzatziki, men med mynte i stedet for hvitløk. Altså: Riv 1/2 agurk, klem ut vannet, bland med et beger matyoughurt og ha i massevis av hakket mynte. Godt til curries.

Ellers pleier jeg (eller sønnen, da) å tørke til te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjodor D.

Myntetips:

Lag en marinade av en kvart liter tørr hvitvin, en stor skje honning, mynte- og sitronmelisseblader. Legg i jordbær. Fyll i porsjonsskåler etter et par timer, hell over creme fraiche, som er iblandet noen skjeer melis. Noen mynteblader på toppen til pynt. Deilig dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myntetips:

Lag en marinade av en kvart liter tørr hvitvin, en stor skje honning, mynte- og sitronmelisseblader. Legg i jordbær. Fyll i porsjonsskåler etter et par timer, hell over creme fraiche, som er iblandet noen skjeer melis. Noen mynteblader på toppen til pynt. Deilig dessert.

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...