Suzy Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Jeg vurderer å skifte ut lampa over spisestue/kjøkkenbordet. Den jeg har er veldig gammel, og den er fin, men den er litt liten. Jeg er svak for det litt gammeldagse, samtidig som jeg har et hus fra 60-tallet og kan ikle det hva som helst. Rommet henger sammen med stua og er trehvitt/hvitt, jeg har en hvit slagbenk, ganske stort og grovt spisestuebord i eik, et gammelt skjeskap i trehvitt og et gammel kjøkkenskap som også er trehvitt. Men jeg har ikke noen gode ideer for en fin lampe - er det noen som har noe tips?
Gjest Elastica Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 (endret) Hei Suzy. Jeg har nettopp kjøpt en lampe til spisebordet på hytta, og jeg blir mer og mer fornøyd med den (den var et kompromiss mellom meg og mannen, så jeg var ikke i utgangspunktet hundre prosent begeistret). Den heter Tollbod, kommer fra Louis Poulsen. Ikke er den så altfor dyr heller. (ca 2000 for den største.) Bilde her. Jeg synes den er veldig enkel og ren i formen. Glasset er håndblåst, og man kan se det fine hvite spillet i glasset når lyset er tent. Også følger det med fin stoffbelagt ledning. Endret 14. august 2009 av Elastica
Suzy Skrevet 14. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2009 Den var veldig ren og vakker - hvor stor er den omtrent?
Gjest Elastica Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Den var veldig ren og vakker - hvor stor er den omtrent? 21 cm i diameter og 24 cm i høyde.
Gjest Elastica Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Den finnes i en størrelse mindre også.
pinkybride Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 Mange fine på ikea også... denne er stor men ganske stilig... finere enn på bildet http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80146249
Suzy Skrevet 18. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. august 2009 Takk Pinkybride - den har jeg faktisk sett på. Jeg synes Flos skygarden er helt fantastisk, men herregud så langt over budsjettet mitt...
Hårek Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Mange fine på ikea også... denne er stor men ganske stilig... finere enn på bildet http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80146249 En nabo har kjøpt denne, veldig fin.. MEN; blomstene (eller hva det nå er) lager skyggemønster på vegger og tak, faktisk såpass mye at man kan bli litt sprø. Naboen min sier at hun må justere lyset i resten av stuen for at det ikke skal bli så voldsomt.
Suzy Skrevet 18. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2009 En nabo har kjøpt denne, veldig fin.. MEN; blomstene (eller hva det nå er) lager skyggemønster på vegger og tak, faktisk såpass mye at man kan bli litt sprø. Naboen min sier at hun må justere lyset i resten av stuen for at det ikke skal bli så voldsomt. Ganske vesentlig informasjon det der! Takk - det tror jeg hadde gjort meg litt smågal på sikt...
skrue Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Generelt når man skal kjøpe lamper idag. Pass på at de ikke er avhenging av (pga. form etter utseende) å bruke vanlige lyspærer. De er på vei ut.
Suzy Skrevet 18. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. august 2009 Generelt når man skal kjøpe lamper idag. Pass på at de ikke er avhenging av (pga. form etter utseende) å bruke vanlige lyspærer. De er på vei ut. Å? :klø: Hva erstatter dem? Led?
BAMBI<3 Skrevet 18. august 2009 #13 Skrevet 18. august 2009 Det er ingen grunn til panikk når det kommer til at glødepærene skal ut. Det er allerede fine halogenpærer med både E14 og E27 sokkel på markedet. Man vil kunne få tak i fine pærer fra bla megaman "sparepærer" med disse sokkel typen osv. Osram har en flott mignong halogen pære på markedet som gir et pen lys og minner om helt vanlig glødepære, men kan bli litt skarpt lys, så anbefaller dimmer. Led lys er på full vei, men foreløpg vil man kun finne disse i spesialbutikker og den mest solgte sokkeltypen er gu10 led pære da det foreløpig er vanskelig og få tak i noe annet, men bare vent, det kommer. Krysser fingrene! Ellers ville jeg anbefalle og gå inn på christianiabelysning.no hvor du finner mange linker til andre lampemerker de fører som feks herstal, aneta, belid, LK, nordesign osv. Mye fint i alle prisklasser. Lykke til med lampekjøp!
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Gå inn på www.dkno.as, der har de veldig mange fine lamper! Det er både nettbutikk og fysisk butikk på Solli plass. Mest dansk design, ikke dyrt.
Suzy Skrevet 24. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2009 Takk - der var det masse kult!
Gjest Elastica Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Det var en kul nettbutikk! Jeg sier takk for tips, jeg også, selvom jeg ikke er ts.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå