Gå til innhold

Barn, lesekunnskaper og litteratur


StarseekR

Anbefalte innlegg

Ser i forummet her at det er mange som har fått med seg "barnebokmanifestet", og lest i Dagbladet om barnebokforfatterne som sier seg lei av de moraliserende, snille og enkle barnebøkene.

Jeg jobber i en bokhandel, og i dag var det en dame innom som skulle ha gave til en 11 årig gutt. Hun skulle på liv og død ha Bobsey barna, for Hardyguttene ble nok for skummelt, og andre barnebøker for gutter fantes visst ikke i hennes verden. *trist*

Jeg jobber i bokhandel i helger og ferier, og til hverdags er jeg bibliotekarstudent - og jeg mener at barnebøker er fryktelig viktig! Biblioteksjefen der jeg hadde praksis i vinter klarte faktisk å si at "dersom barna ikke spiser, så kan man da ikke gi dem godteri! det er ikke sunt for dem. Det er best å tvinge dem til å spise fornuftig mat" Er det mulig, i dag, å si noe sånn? Dersom barnet overhodet ikke spiser noe som helst, og holder på å sulte i hjel gir man det vel hvasomhelst, så lenge det spiser! I bokverdenen refererte biblioteksjefen til bøker som Animorfs og Grøsserne... Jeg sier, gi dem godis! Hva som helst, så lenge de spiser! Når de har spist opp godiset er det bibliotekarens ansvar å få dem videre! Man kan si - se her, prøv dette, det er ikke helt godis, men det er kake, og veldig godt! Og når kaka er spist opp kan man si at man har en annen kake, men denne gangen er det guleotkake... Den er god den også altså! Og etter gulrotkaken, kanskje man kan prøve med ferske gulerøtter? Eller en brødskive med sjokopålegg, søtt og godt - og etter det, brødskive med hvasomhelst på! Og dermed er målet nådd! JA, det krever litt ekstra arbeid og innsats av bibliotekaren, men er det ikke verdt det? Er vi ikke villige til å gjøre nesten hva som helst for at barna våre skal LESE, bruke fantasien, danne bilder SELV, og tvinges til å TENKE! Dersom biblioteksjefen får sin vilje, og tvinger i barnet fornuftige bøker, som barnet selv opplever som kjeeedeeeliiiigeeeeee og tunge og det som er... (Jada læreren min på vgs sa at bøker ikke kan kalles tunge, men dere skjønner hva jeg mener, sant?) Vil det ikke da få nok av bøker? Når det er så mye annet som blir tibudt, som er lettere, enklere, og mer underholdene?

Det er så viktig å kunne dette med å lese. Du kommer ikke langt i dag med dårlige lese og skrivekunnskaper. I tillegg kommer det kulturelle. Min mening er at man lærer og utvikler seg mer som person av bøker enn av film, tvserier og internett.

Noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zirine

Et godt innlegg, jeg er veldig enig med deg.

Man kan ikke tvinge verken voksne eller barn til å lese. Vel, man kan, men da vil lesingen ofte bli forbundet med ork og mas. Slik skal det ikke være. Jeg er enig med deg i at det viktigste er å lese NOE - det kan gjerne være tegneserier for den del. Bare det å sette seg ned, fokusere, skape indre bilder, eller få gjentatt ord, formuleringer - bli tatt inn i den språklige verdenen på et eller annet vis.

Det er bare å se på oss selv det. Noen ganger trenger vi no lettere lesestoff, fordi hodet er fullt med så mye. Andre ganger trenger hjernen litt næring, og vi søker til andre bøker. Sånn vil det være med barn også ... Vi må ta utgangspunkt i behovet når vi skal gi næring til hode og sjel.

Og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brenner jeg også skikkelig for!!

Jeg har så lyst til at noen skal starte opp et skikkelig barnelitteratursenter her i landet.

Tenk på all den flotte barne og ungdomslitteraturen vi har da... fra eventyrene til det helt moderne.

Ser for meg et slags opplevelsesenter der man kan traske rundt på tiriltoppen, huset til mormor og de åtte ungene ligger rett endenfor berget det blå og barna blir invitert med på bursdagsfesten til bamsefar i skogen.

Torbjørn Egner har jo fått litt heder og ære med Kardemommeby i Kristiansand. Men han hadde fortjent mer .. og det hadde jammen Anne Cath Vestly også og egentlig alle andre som skriver for barn.

Man kunne samlet norsk barnelitteratur. Hatt oppsetninger av barneteater og ikke minst ha massevis av lesestunder og en barne og ungdomsbokhandel som har både nye og brukte og gamle bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Må si jeg ble sjokkert når en hel del biblioteker rensket ut Frøken detektiv pga ikke bra nok litteratur.

Jeg leste døgnet rundt når jeg var liten, 7-8 bøker i uka (deriblant Nancy Drew). Var på bobl. hver tirsdag og gledet meg sånn.

Hvis noen kan bli glade i å lese ved å lese "søppel" (som forøvrig er spennenede), hva er vel bedre enn det?? Åndssnobberi, kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brenner jeg også skikkelig for!!

Jeg har så lyst til at noen skal starte opp et skikkelig barnelitteratursenter her i landet.

Tenk på all den flotte barne og ungdomslitteraturen vi har da... fra eventyrene til det helt moderne.

Ser for meg et slags opplevelsesenter der man kan traske rundt på tiriltoppen, huset til mormor og de åtte ungene ligger rett endenfor berget det blå og barna blir invitert med på bursdagsfesten til bamsefar i skogen.

Torbjørn Egner har jo fått litt heder og ære med Kardemommeby i Kristiansand. Men han hadde fortjent mer .. og det hadde jammen Anne Cath Vestly også og egentlig alle andre som skriver for barn.

Man kunne samlet norsk barnelitteratur. Hatt oppsetninger av barneteater og ikke minst ha massevis av lesestunder og en barne og ungdomsbokhandel som har både nye og brukte og gamle bøker.

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble sjokkert når en hel del biblioteker rensket ut Frøken detektiv pga ikke bra nok litteratur.

.........

Hvis noen kan bli glade i å lese ved å lese "søppel" (som forøvrig er spennenede), hva er vel bedre enn det?? Åndssnobberi, kaller jeg det.

Enig, det viktigste er at ungene leser!!

Vet og om en del lærere som er helt fortvila over enkelte av guttenen i klassen sin fordi de bare vil låne fagbøker på biblioteket. Hva er galt med det da? Mye spennende faglitteratur for barn og unge, og har de glede av ei fagbok så la dem få låne den. Om ikke annet så i tillegg til den romanen de skal lese på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at de leser!!!!!!! Jobber selv som lærer og gjør ingenting av at elevene leser Hardy eller Frøken Detektiv. Dette er gjerne elever med størst lesehastighet på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gi dem Animorphs eller Nancy Drew hvis det er det de vil ha! Har akkurat fullført bibliotekarutdannelsen min, og har et inntrykk av at de fleste er enige i dette. Det er mye åndssnobberi ute og går, helt klart. StarseekR, du mente at man utvikler seg mer om man leser bøker enn av film, tv-serier og internett... Kanskje, kanskje ikke? Det ideelle vil vel være å få med seg alle delene. Man kan absolutt få igang hjernekapasiteten av andre ting enn bøker. Men jeg mener bestemt at elever som leser mye, vil få mye "gratis". Mange av dem som leser mye, blir bl.a. flinkere til å skrive stiler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...