Gå til innhold

Å lage strikkeoppskrift


Gjest Kari

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å strikke et skjerf til min kjære, hvor jeg bruker fargene og navnet på favorittlaget hans. Så da blir det hvit bunn, og den tenkte jeg å lage dobbelt så bred som skjerfet skal være, så løse tråder fra den andre fargen kan gjemmes ved å brette det dobbelt og sy igjen. Og så bruke samme farge som i skriften til å lage frynser som binder igjen på kortsidene.

Men så lurer jeg da, om noen vet om en enkel måte å lage et slikt diagram på dataen? Slik som et rutenett hvor jeg fyller inn kryss der jeg vil ha skrift og så kan jeg få en forhåndsvisning før jeg printer det ut. Har ikke jobbet med rutenett tidligere så jeg trenger litt hjelp der... Hvor finner jeg det bl a? I word?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

En måte å gjøre det på er å bruke programmet Paint. Velg vis og deretter Zoom, Egendefinert og 600% eller 800%. Etterpå kan du også velge Vis rutenett. Da får du små ruter på bildet som du kan skravere en og en. Litt tungvindt, men det går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke paint nå, men kan prøve å få lastet det ned i morgen og prøve meg litt frem mens sambo er på jobb. Litt av poenget er jo at han ikke vet om dette for det skal jo være en julegave eller bursdagsgave (de er ganske nærme hverandre ;))

Takk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et strikketips:

Strikk skjerfet på rundpinne, så slipper du å sy langsida sammen. Dessuten er det mye enklere å strikke mønster fra retta enn vranga. Det er en fordel å ha mønster på begge sidene av skjerfet så ikke trådene på baksida blir for lange.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Revetispa. Hadde ikke tenkt på at det gikk an å bruke rundpinne jeg, det var smart. Men jeg kommer nok ikke til å ha mønster på begge sider, er ikke noe flink med mønsterstrikk som skal være rundt det hele :oops: Det blir altfor stramt i mønsteret samme søren hvor forsiktig jeg prøver å være. :cry:

Men flere tips mottas så absolutt med takk, har ikke strikket så veldig mye enda så jeg er ikke dreven. Holder på med Blåfjell gensere og luer til ungene nå, og det er vel det letteste jeg noen gang har laget... Men jeg vil ha det litt mer forseggjort til min kjære, håper liksom han vil ha på seg det skjerfet når han skal på kamper da ikke sant. Og så står det i stil til spillerdrakta jeg har kjøpt til ham også :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har en link til nettoppskrifter på hvordan man strikker bokstaver eller har en link liggende om kan sende meg en pm? Jeg får ikke til når det skråner siden jeg vil ha bokstavene omtrent like store også da... Og det må jo være noe ute siden jeg har sett gensere med bokstaver og liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å tegne strikkemønster i Excel enn i paint.

Still inn kolonnebredde slik at rutene blir kvadratiske (2), og tegn i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropo lange løse tråder....

Jeg har funnet en egen teknikk som gjør at du slipper å ha lange tråder mellom hver gang du bruker en farge i et mønster. du flytter tråden på den eller de fargene du ikke bruker på over og underside i forhold til den fargen du strikker mens du strikker slik at den andre fargen blir strikket på en måte inn i strikketøyet uten at den kommer til syne. baksiden blir veldig fin og slett, og da slipper man å trekke ut tråder ved å henge seg fast i klokker o.a. når man skal bruke det man har laget.

Skjønte du?

Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minniepus, takk for tipset. Men nå har jeg allerede fått de bokstavene jeg trengte, forstørret dem og heller tegnet på de ekstra strekene så diagrammet ble så stort som jeg trengte det.

Karen, jeg tror ikke jeg skjønte helt hva du mener. Men om du gidder å prøve å forklare meg igjen hadde det vært super. Det er jo noe jeg kan få bruk for mange ganger og det hadde vært supert å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...