Gå til innhold

Oppdrettere av Cavalier King Charles Spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

Phaedra,mod

Gjest tidligere cavaliereier
Skrevet
Hunden min har mest sannsynlig syringomyelia, og dette sier jeg etter å ha lest mye og sett videoer av hunder med sykdommer. Den karakteristiske hylingen uten at noe tilsynelatende er galt (jeg trodde hun bare var pysete i perioder), kløing bak øret, ligger å vrir seg i snøen for å klø seg bak i nakken and the list goes on... Jeg var rett og slett ikke klar over sykdommen og gjorde ikke research om den før hun nå har hatt noen veldig ille perioder hvor hun har hylt som en brannalarm lenge uten at noe tilsynelatende er galt.

I hvilke situasjoner hylte den? Har hatt en cavalier som gjorde det samme, nemlig.

Gjest Gjest_Sina_*
Skrevet
Min Cavalier kom fra en veldig bra oppdretter (husker ikke navnet), og virket frisk og rask. Han ble syk etter noen år, fikk de typiske hjerte- og lungeproblemene, i tillegg til tilbakevendene øyebetennelse (cherry eye) og kreft i endetarmen. Han døde da han var 7 år. Jeg elsker Cavalierer, men tar ikke sjansen på å kjøpe en og gå igjennom det samme igjen.

Ehhh - hva slags hundeeier er det som ikke husker navnet på oppdretteren?

Jeg for min del har en frisk og rask cavalier og har jevnlig kontakt med oppretter.

Skrevet
Ehhh - hva slags hundeeier er det som ikke husker navnet på oppdretteren?

Jeg for min del har en frisk og rask cavalier og har jevnlig kontakt med oppretter.

Synes dette som står her er forferdelige påstander om denne skjønne rasen vår. Jeg for min del har bare positive erfaringer med rasen. Jeg er lykkelig eier av tre skjønne friske tisper. Har god kontakt med en super oppdretter som er veldig seriøs. Sykdom finnes det i alle raser. Har vel ikke helt tro på at cavalieren er mer utsatt enn andre raser. Skal selv ha kull på mine tisper til sommeren. Har startet prosessen med omfattende helse undersøkelser. Mine hunder er godkjennt ville ikke en gang vurdert å avle på mine hvis et evt. helseproblem hadde blitt avdekket. Selvfølgelig skal hannen også sjekkes og være godkjent. Da gjør vi ihvertfall for å kunne avle frem en sunn og frisk hund. Synes det er trist at enkelte her henger ut godkjente oppdrettere. Har vanskelig for å tro at denne skittkastingen er sann!

Skrevet
Har startet prosessen med omfattende helse undersøkelser. Mine hunder er godkjennt ville ikke en gang vurdert å avle på mine hvis et evt. helseproblem hadde blitt avdekket. Selvfølgelig skal hannen også sjekkes og være godkjent. Da gjør vi ihvertfall for å kunne avle frem en sunn og frisk hund. Synes det er trist at enkelte her henger ut godkjente oppdrettere. Har vanskelig for å tro at denne skittkastingen er sann!

Men har dere scannet hundene for å få vite om den har syringomyelia? Nei..? Akkurat som oppdretterne

Skrevet
Men har dere scannet hundene for å få vite om den har syringomyelia? Nei..? Akkurat som oppdretterne

Har også scannet begge mine tisper og de har ingen tegn på SM i en alder av 2,5 år og 3 år.

Skrevet
Har også scannet begge mine tisper og de har ingen tegn på SM i en alder av 2,5 år og 3 år.

Scanningen viser så vidt jeg forstår bare tilstanden i det øyeblikket hundene undersøkes? "Min" rase er dachs og der har jo ryggproblemer vært et velkjent tema, men røngten i den alderen du nevner regnes for å ha liten verdi, og gjøres vel knapt. Det er først når hunden har levd en stund som fullvoksen man kan se forkalkninger og sykelige forandringer?

Jeg kan love dere at det er en grunn til at jeg kjøper valp fra en tispe som er a) Godkjent for avl av kennelklubbene i Norge, Sverige, Finland og Danmark. b) Det første innebærer at hun ikke bare er vakker, men også en utmerket brukshund, siden man ikke får Championat uten brukshundegenskaper på denne rasen. c) En flott mor! Det er søkt om dispensasjon fra NKK med godkjenning fra veterinær, for at hun skal få valper nå, 9 år gammel, men hun er frisk og rask som få! Dette er dessuten bare hennes annet kull. Faren er en vakker, men også en godt voksen og mer enn premiert hund. Dessuten røngtet med resultat K0 i voksen alder.

Selv med samme rase som jeg omtaler nå, ville jeg ha vært skeptisk til et kull produsert med både far og mor i 2 - 3 års alder og fra topp utstillingspremierte linjer.

Bare så det er sagt, så er King Charles Cavalier Spaniel en flott rase som fortjener bedre. Deres vennlige gemytt har desverre også blitt deres skjebne!

Skryt så mye dere vil, men vis meg gjerne eksempler på sunne, friske Cavalierer i 12 - 15 års alder!

Skrevet
Synes dette som står her er forferdelige påstander om denne skjønne rasen vår. Jeg for min del har bare positive erfaringer med rasen. Jeg er lykkelig eier av tre skjønne friske tisper. Har god kontakt med en super oppdretter som er veldig seriøs. Sykdom finnes det i alle raser. Har vel ikke helt tro på at cavalieren er mer utsatt enn andre raser. Skal selv ha kull på mine tisper til sommeren. Har startet prosessen med omfattende helse undersøkelser. Mine hunder er godkjennt ville ikke en gang vurdert å avle på mine hvis et evt. helseproblem hadde blitt avdekket. Selvfølgelig skal hannen også sjekkes og være godkjent. Da gjør vi ihvertfall for å kunne avle frem en sunn og frisk hund. Synes det er trist at enkelte her henger ut godkjente oppdrettere. Har vanskelig for å tro at denne skittkastingen er sann!

Da har jeg et veldig enkelt spørsmål og der er hvor mange hunder som er født på 90-tallet rusler det rundt i din "supre" oppdretters hjem? For ikke å si hjemme hos deg?

Skrevet
Da har jeg et veldig enkelt spørsmål og der er hvor mange hunder som er født på 90-tallet rusler det rundt i din "supre" oppdretters hjem? For ikke å si hjemme hos deg?

Tydelig at du har svært liten kunnskap om vår rase. Fint om du tilegner deg litt mer kunnskaper før du uttaler deg så bastant. Les om sm og i hvilken alder det høyst sannsynelig debuterer. Er sterk motstander av å avle på for gamle hunder.6 år bør være en maksgrense. Har kjennskap til flere hunder som faktisk er født på 90 tallet og min oppdretter har 3 hunder som er født 98, 99, 97.

Må si jeg synes det er hårreisende å avle på en hund som er 9 år. Hunden din er da for gammel til å tåle påkjenningen ved å få et kull.For meg fremstår du derfor som en useriøs oppdretter. Har et stort nettverk av andre cavalier eiere og det hører med til sjeldenheten at jeg hører om at noen av disse er syke. Den eldste hunden som er med på ringtrening er 12 år og er frisk og rask.

Skrevet

Hele denne diskusjonen har jo utviklet seg til et lavmål nivå! Tydelig mange som har 0 erfaring med denne fantastiske rasen. Har selv hatt andre hunderaser men kunne ikke tenkt meg en annen rase. Ser ikke bort i fra at jeg får min fjerde cavalier i løpet av året! Denne rasen har et supert gemytt og er sin eiers aller beste venn! :yvonne:

Skrevet
Tydelig at du har svært liten kunnskap om vår rase. Fint om du tilegner deg litt mer kunnskaper før du uttaler deg så bastant. Les om sm og i hvilken alder det høyst sannsynelig debuterer. Er sterk motstander av å avle på for gamle hunder.6 år bør være en maksgrense. Har kjennskap til flere hunder som faktisk er født på 90 tallet og min oppdretter har 3 hunder som er født 98, 99, 97.

Må si jeg synes det er hårreisende å avle på en hund som er 9 år. Hunden din er da for gammel til å tåle påkjenningen ved å få et kull.For meg fremstår du derfor som en useriøs oppdretter. Har et stort nettverk av andre cavalier eiere og det hører med til sjeldenheten at jeg hører om at noen av disse er syke. Den eldste hunden som er med på ringtrening er 12 år og er frisk og rask.

Jeg har ikke uttalt meg bastant og hvis du leser innlegget mitt, vil du se at jeg ikke er oppdretter, men valpekjøper.

At det er fornuftig å avle på en tispe som er 9 år gammel hører med til unntaktstilfellene, ja! Kullet blir imidlertid godkjent iht. NKKs retningslinjer når det kan fremlegges veterinærattest før parring. Hele poenget er at tispen er sunn og frisk og fint tåler påkjenningen ved å ha et kull nå. Bakover i linjene har de fleste, for ikke å si alle, hundene vært friske og raske til 14 - 17 års alder, så hun er altså bare så vidt halvveis i livet.

Hvis det ikke er lov å stille spørsmål uten at dere går i forsvar, så må jeg jo si at jeg lurer enda mer!

Hvis ikke det kom tydelig frem, så har jeg også svært god erfaring med cavalierer, så jeg synes det er bare trist hvis det finnes for få friske individer igjen til å drive bærekraftig avl på sunne og friske hunder. Enda tristere er det at jeg ikke kjenner noen hunder av rasen som har rukket å bli gamle, men som sagt er jeg bare glad hvis de finnes!

Gjest Gjest_dragoline_*
Skrevet

Jeg undres på hvordan det er med hunder opp i alder.

Er det større fare for at valpene får "skavanker"?

Slik som eldre mennersker, får lettere barn med downs?

Kanskje hunden er frisk og fin, men eggene er av dårligere kvalitet.

Bare undrer.....

Skrevet

Bare undrer.....

Er jo selfølgelig en grunn til at man ikke avler på så gamle hunder! Også med tanke på påkjenningen en fødsel er for tispen. En hund som er 9 år er absolutt ingen unghund uansett rase!!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Denne diskusjonen er meningsløs. De som ikke har fått med seg at det er mye flere og alvorligere sykdommer på Cavalier enn det som er vanlig på andre hunderaser, får bare satse på valp fra rasen og gjøre sine egne erfaringer, både med rasen og alle de "hyggelige" oppdretterne.

Pen fasade og "hyggelig" fremtreden viser ikke om oppdretteren virkelig er seriøs og om valpen kommer til å forbli frisk.

Mange viser seg fra sin beste side når de vil oppnå saker og ting.

Og kanskje noen har engasjert godtroende valpekjøpere som ennå ikke har fått sykdom på hunden sin for å "tale sin sak" her og i andre fora?? Kan virke sånn.

Det er mengder av stygge allianser og motallianser i cavalier-miljøet.

Skrevet (endret)

Bare undrer.....

Både hunder og katter er i utgangspunktet fruktbare livet ut og kan forplantningsmessig sett ikke umiddelbart sammenlignes med mennesker. Fruktbarheten synker imidlertid med alderen både hos tisper og hannhunder. Det løser seg selv, og man kan ikke "tvinge" en syk, gammel tispe til å føde 7 - 8 friske og store valper og holde både dem og seg selv i godt hold til greier seg selv!

Er jo selfølgelig en grunn til at man ikke avler på så gamle hunder! Også med tanke på påkjenningen en fødsel er for tispen. En hund som er 9 år er absolutt ingen unghund uansett rase!!

NKK har en hovedregel som sier at det ikke skal avles på tisper som er eldre enn 8 år. Parring, med påfølgende godkjenning av valpene i NKK, må etter den tid søkes særskilt om og godkjennes av veterinær. De fleste forstår at det er en viss forskjell på en tispe av en stor rase med forventet levealder på maksimalt 7 - 10 år og en liten rase med forventet levealder på noe i nærheten av det dobbelte i den sammenhengen. Det er også viktig å huske på at jeg ikke snakker om å la tispen få det første kullet i den alderen! Den rasen jeg snakker om premieres ofte på utstilling og på brukshundprøver, samt brukes på jakt, i 12 - 13 års alder og jeg ser da altså ikke problemet.

Det var jo forresten litt artig at det var bare dette med alderen på tispen vedkommende fant å kunne henge seg opp i... (Gitt de andre opplysningene).

Kanskje det blir vanskelig å selge valper hvis alle valpekjøpere ble like kritiske som meg? :nigo:

Som sagt, rasen er flott, men jeg ville ha vært uhyre kritisk!

Endret av Leo
  • 2 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Jeg blir skremt av å lese hvor neglisjerende enkelte er i denne diskusjonen. Rasen har store problemer med helsa grunnet eksteriøravl. Det ser ut til at majoriteten av oppdrettere ikke bryr seg filla om helse bare de får inn penger og at utstillingsresultatene blir bra.

Fortsetter dette er rasens fremtidsutsikter så dystre at den ikke har livets rett. Den eneste løsningen er å rekonstruere rasen fra bunn av. Først da kan man bli kvitt problemene. Gjett hva min Cavalier døde av..........

Noen oppdrettere prøver å gjøre noe med helsa, men det resulterer i at rasen går tilbake til utgangspunktet utseendemessig. Hodet blir større bla. Disse blir skikkelig uglesett av andre i oppdrettermiljøet. Veldig synd at en av de herligste rasene blir ødelagt av gale mennesker.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Anskaff deg en Cavalier, og du vet ALDRI hva du får, uansett hvor fint og seriøst oppdretteren får det til å virke.

De som har holdt på lengst og har flest championer etc. er de som virkelig kan knepene for å få det til å virke fint og seriøst, sannheten er en helt annen, dessverre.

Men hos alle oppdretterene er det masse sykdom hos Cavaler. Det skjuler oppdretterne.

Skrevet

Jeg har Cavalier!

Min er generelt frisk og rask! Sliter med analkjertlene. (3 år gammel)

Kjøpt av Sømaan. Jeg føler at oppdretteren IKKE var der for meg som førstegangshundeeier. Har prøvd å kontakte henne etterpå, uten å få respons. Noe som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe derfra igjen. For meg var det viktig å ha noen å ha kontakt med etter kjøpet, noe som ikke skjedde.

Hunden er jeg kjempefornøyd med. =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du skulle visst hva jeg har opplevd fra to andre cavalieroppdrettere som jeg kjøpte cavalier fra, da hadde problemer med analkjertler blitt peanuts for deg!

Begge fremstår som fine og seriøse, store oppdrettere, med alle papirer i orden!

Er det dyrlegen som har påpekt problemer med analkjertler?

Mange av dem er dessverre også bare opptatt av å tjene mest mulig penger...

Jfr. artikkel om Avivet som lå ute på nyhetssidene nå i uken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktige med alle disse oppdretterne, de er ikke til å stole på noen av dem. Har hatt flere cavalierer i årenes løp, fra de nevnte oppdretterne også, alle er blitt syke tidlig og har måttet bli avlivd. Snakka med mange som har hatt cavalier, tragisk å høre historiene dems. Oppdrettern virker så fin og seriøs med helseattester og fine utstillingsresultater, men vet om flere tilfeller der helseattestene har vært falske. De avler rett og slett på syke hunder. Flinke til å skjule det er de.

Og hvis det kommer nye oppdrettere som er virkelig opptatt av helse blir dem sett på som en stor trussel av de andre oppdretterne og blir mobba ut og blir satt ut ondsinna og falske rykter om.

Vet om at det har vært rene personforfølgelser i den cavalier-klubben.

Veit om oppdrettere som har trekt seg fra kavalierklubben for de gidder ikke og har ikke hjerte til å la sjuke bikkjer komme til verden.

Noen annen rase som det er så mye sykdom med som cavalier fins ikke.

Virker som Cavalier er så tvers igjennom ødelagt at hvis noen rase skulle utryddes er det denne.

Aldri mer cavalier for meg.

Stakkars bikkjer og stakkars hundeeiere

En venninne av meg har vært oppdretter av cavalier, og hun er et veldig ansvarsfullt menneske med stor omsorg for både mennesker og dyr, og det hun var mest opptatt av fra første stund i oppdrettet sitt var nettopp helse. Hun trodde de andre oppdretterne også var det, men hun ble motarbeidet og direkte rått trakassert og mobbet så snart de andre oppdretterne skjønte at hun virkelig gjorde alt som sto i hennes makt for å avle fram friske hunder. At noen kan finne på så fæle rykter som de satte ut om henne er nesten ikke til å forstå. Hun er veldig intelligent også og satte seg fort inn i de forskjellige sykdommene på rasen og tilegnet seg utrolig masse kunnskaper ganske raskt, det ble oppfattet som farlig av de andre.

Hun ble lurt etpar ganger også til å bruke syke hannhunder fra nettop noen av de mest premierte oppdretterne.

Enkelte har bygget opp en superfin fasade og virker så koselige og seriøse, og er veldig flinke til å prate og gi supert inntrykk, sannheten er en helt annen.

Her jeg bor er det endel cavaliereiere som går tur, vi treffes i mellom og prater sammen, det er flere som har bestemt seg: ALDRI mer cavalier, selv om hundene er søte og gode.

Mange har triste historier å fortelle.

Syringomyelia var det det het...

Hentet fra Wikipedia: Syringomyelia (SM) er et syndrom som påvirker hjerne og ryggmarg, ved at den bakre delen av hodeskallen blir for trang for hjernen, noe som skaper unormalt press. Presset fører til at spinalvæsken ikke klarer å flyte normalt mellom hjernen og ryggmargen, og det kan oppstå væskefylte hulrom og deformeringer i hjernen eller øvre deler av ryggmargen. Symptomene kan komme i alle aldre, men oppstår typisk mellom 6 måneder og 3 års alderen. Symptomene inkluderer sensitivitet og smerter rundt hode, nakke, eller skuldre, ofte indikert av at hunden klynker eller gråter kombinert med regelmessig kløing i området rundt øre, nakke, skulder. Kløingen er ofte unilateral, det vil si begrenset til ene siden av kroppen. Kløebevegelsene er regelmessige uten egentlig å være i kontakt med resten av kroppen. SM fremkommer typisk når hunden blir oppspilt, for eksempel når den skal ut å gå tur. Diagnose skjer ved MRI-skanning. Det finnes ingen behandling for denne lidelsen, men man kan eventuelt gjøre et operativt inngrep i nakken for å minske presset noe.

Dette var som hentet ut fra en dokumentar jeg så på tv for et par år siden. Til punkt å prikke! Dokumentaren var fra Craft Show, verdens største hundeutstilling. Der gikk de ganske nøye inn på Cavalier Charles Spaniel, hvordan rasestandarden nå gjorde at hundene blir avlet frem med for lite hode, slik at det blir for liten plass til hjernen.

Vi fikk være med hjem i private hjem, der vi så hunden lå og ulte/skrek i smerte, grunnet for stor hjerne for hode. Det var så hjerteskjærende å se på, dyreplageri, det er det det er! Disse kyniske snobbene på Craft Showv så ikke ut til å bry seg, helt til BBC valgte å boikotte å sende showet, noe som har vært tradisjon i 20 - 30 år. Om disse snobbene har gjort noe endring på rasestandarden vet jeg ikke, mest sannsynlig ikke tenker jeg etter å ha lest denne tråden.

Så da sier jeg, IKKE kjøp Cavalier Charles Spaniel! Er hunden avlet fra premierte utstillingshunder, så fortsetter en å avle på syke hunder. Hvem vil ha en hund som ligger å vrir seg i smerte grunnet hode er for lite? Den dokumentaren er det verste jeg har sett, jeg håper de avlivet de stakkars hundene.

Hilsen hundeeier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...