Gå til innhold

Oppdrettere av Cavalier King Charles Spaniel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Vær så snill å slutt å kjøpe Cavalier valper, så kanskje de slutter å avle frem disse stakkars syke hundene! Dyreplageri, det er det det er!

Skrevet (endret)

Det er ingen som blir rike av å drive med oppdrett,- såpass vet jeg! Det er som Miam sier selvfølgelig heller ikke poenget.

Jeg synes likevel det er galt at dere henger ut diverse oppdrettere med navn og kennelnavn på bakgrunn av ryktespredning. Har dere selv vært på besøk hos noen av oppdretterne som nevnes her? En fjær kan lett bli til 5 høns på grunn av usanne rykter.

Jeg driver selv oppdrett, men av en annen rase. Det fins faktisk en god del useriøse valpekjøpere også, som lager bråk om valpen ikke utvikler seg til den utstillings stjernen de gjerne ville ha. Har selv vært ute for det blant mine valpekjøpere. Alle som har drevet oppdrett over lang tid opplever dette. Disse menneskene er ofte blant de verste til spre rykter og negative ting om sin oppdretter.

Sitat er fjernet som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Gjest Gjest_tanja_*
Skrevet
Må bare si at dette syntes jeg var et typisk oppdretter-som-vil-forsvare-seg-og-alle-adndre-oppdrettere-svar... Det er som med lærere, dere holder sammen, samme hvilke feil, mangler eller dumme ting dere gjør. Jeg har ikke sagt noe om personnavn i denne tråden, og Fuzzyheimen ble brukt som et eksempel på et stort oppdrett som er blitt relativt populært i Norge, og som ja, har fått enkelte negative tilbakemeldinger fra kjøpere, og sikkert omvent også. Beklager om dette har støtt noen, det var ment som et eksempel! SORRY MEG!

Hvor i allverden skal valpekjøpere få diskutere oppdrettere uten at de blir "slakta" for det? Det er en jungel der ute av oppdrettere, seriøse og useriøse, og det er jammen ikke like enkelt å skille mellom de som faktisk jobber for en frisk og mentalt stabil rase og de som ikke gjør det. Kjempevanskelig faktisk, nettopp fordi man aaldri kan si et stygt ord om et annet oppdrett om man driver selv. Og valpekjøpere har selvfølgelig forskjellige meninger og opplevelser om det oppdrettet/oppdrettene de har kjøpt fra. Hvem skal vi stole på?

Gjest Gjest_tanja_*
Skrevet

det er jo såre enkelt, se på rasens helsetilstand, det forteller mer enn tusen ord.

må jo være en grunn til at en rase blir så ruinert helsemessig som cavalier.

Gjest Gjest_Nikoline_*
Skrevet
Må bare si at dette syntes jeg var et typisk oppdretter-som-vil-forsvare-seg-og-alle-adndre-oppdrettere-svar... Det er som med lærere, dere holder sammen, samme hvilke feil, mangler eller dumme ting dere gjør. Jeg har ikke sagt noe om personnavn i denne tråden, og Fuzzyheimen ble brukt som et eksempel på et stort oppdrett som er blitt relativt populært i Norge, og som ja, har fått enkelte negative tilbakemeldinger fra kjøpere, og sikkert omvent også. Beklager om dette har støtt noen, det var ment som et eksempel! SORRY MEG!

Hvor i allverden skal valpekjøpere få diskutere oppdrettere uten at de blir "slakta" for det? Det er en jungel der ute av oppdrettere, seriøse og useriøse, og det er jammen ikke like enkelt å skille mellom de som faktisk jobber for en frisk og mentalt stabil rase og de som ikke gjør det. Kjempevanskelig faktisk, nettopp fordi man aaldri kan si et stygt ord om et annet oppdrett om man driver selv. Og valpekjøpere har selvfølgelig forskjellige meninger og opplevelser om det oppdrettet/oppdrettene de har kjøpt fra. Hvem skal vi stole på?

Det er VELDIG ALVORLIGE beskyldninger du kommer med her og jeg håper du kan stå for dine påstander når reaksjonene kommer.

Slike påstander kan ødelegge folks levebrød.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er VELDIG ALVORLIGE beskyldninger du kommer med her og jeg håper du kan stå for dine påstander når reaksjonene kommer.

Slike påstander kan ødelegge folks levebrød.

Nå er vel ikke akkurat hundeoppdrett et levebrød da. Men ellers er jeg helt enig med deg Nikoline. Rykter og usannheter kan ødelegge et menneske. Man må ha belegg for det man kommer med.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
Er litt enig med deg Kitty. I det siste har jeg snakka med ei hyggelig jente fra Hordaland, som har tre cavalierer. Hun forteller meg at disse store oppdretterne driver mest på grunn av penger, suksess og utstillinger. Hun har foreslått flere mindre oppdrett til meg, som jeg bør snakke med angående valp. De er ikke på langt nær så kjente som fks. Fuzzyheimen og Magic Charm, men de har veldig lite sykdom i linjene sine, og kjøperne er kjempefornøyde både med hund og oppdretter, og oppfølging etterpå :)

Jeg synes også det er viktig at man kan ta en telefon, eller sende en mail, til oppdretter etter man har fått hunden, om man skulle ha noen spørsmål, eller bare vil oppdatere oppdretteren om valpen. Har hørt da at kjempemange av disse "populære" ikke engang gidder å si at de ikke har tid eller ork, for eksempel, til å snakke med vedkommende, men bare lar vær å svare på mail og telefon. Useriøst!

Jeg kommer definitivt til å kjøpe valp fra et mindre oppdrett, hvor jeg kan få tett oppfølging både før, under og etter valpekjøpet. Og som selvfølgelig avler på FRISKE individer.

Som jeg fortalte tidligere, så har jeg kjøpt valp fra Magic Charm. Ble anbefalt henne fra en kollega som hadde kjøpt hunden sin derfra. Da jeg kontaktet innehaveren av Magic Charm så måtte jeg komme innom for en samtale før jeg fikk lov til å sette meg på liste vedr. valp. Når valpene var født så var jeg innom flere ganger for å hilse på valpen min. Når det var tid for levering så kom innehaveren selv hjem til meg med hunden, hun ble med inn, hadde med en perm med bilder, stamtavle, veterinærattest, tips og råd om valpehold, osv .. Vi hadde en lang og koselig samtale og hun fikk se valpen i sitt nye hjem .. jeg fikk med et kosedyr med lukt fra valpens mor osv .. I ettertid har jeg mailet oppdretter og hun har alltid sendt meg seriøse svar innen veldig kort tid. Hun har vist stor gjensynsglede overfor hunden i alle år når jeg har truffet henne ifm turer ol.

Jeg har kun gode erfaringer derfra og synes det er trist at rykter spres på nettet på forum som dette. Mister rett og slett lysten på å lese videre her - synes bare det er trist.

Råder alle til å gjøre seg egne erfaringer og ikke basere seg på rykter og misunnelse - for det er ikke til å stikke under en stol at det er mye misunnelse ute og går i disse miljøene.

Når det gjelder de sykdommene som relateres til cavalierer så står dette øverst på listen over temaer som tas opp på møter i cavalierklubben. Dette tas veldig alvorlig.

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

levebrød? var det ikke sånn at man ikke tjente penger på dette,da?

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
levebrød? var det ikke sånn at man ikke tjente penger på dette,da?

Kall det lidenskap, da ... det er noe som de fleste oppdrettere lever og ånder for.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er ytringsfrihet i dette landet.

Selv om det råder det reneste anarki i visse miljøer, med en salig suppe av kameraderi, allianser, motallianser, dekkoperasjoner, kampanjer for å ødelegge for andre, sladder og grov ryktesprednig, spill for galleriet osv., så må de involverte i disse miljøene tåle diskusjoner i diverse fora om hva som foregår.

At det finnes et "styre" i disse miljøene er uten verdi, for det består for det aller meste av ingrediensene i den samme suppen som beskrevet ovenfor, og uansett har de ingen mulighet for å påvirke i nevneverdig grad hva den enkelte oppdretter gjør.

Å si at det arbeides for å "luke" ut useriøse oppdrettere er en virkelig skammelig uttalelse, for det er nettopp de som virkelig er seriøse som blir grovt motarbeidet da de blir oppfattet som en trussel overfor de som kun er interessert i å berike seg.

Enkelte går gjerne over lik for å få det som de vil, og har ingen moralsk rett til å uttale seg om at å diskustere saken er "ødeleggende for et menneske" og at man "kan bli fratatt levebrødet".

En motreaksjon mot trusselen om "reaksjoner" kan jo være å kontakte Dyrebeskyttelsen enkelte steder, de har ikke taushetsplikt og kan ha litt av hvert å fortelle om enkelte.

Å true med "reaksjoner" er patetisk og bare et uttrykk for at enkelte føler at maktfølelsen som de nyter å ha er truet.

Kanskje skattemyndighetene også burde kontaktes, ettersom enkelte her har forsnakket seg og røpet at det virkelig tjenes penger på galskapen?

Husk at både Trude Moestue og Rådet for dyreetikk har gått ut og ropt varsku om saken, hvilke "reaksjoner" skal dere true med overfor dem?

Det er lov å si hva man mener, og nevne navn også, selv angående de som fremstår som seriøse og fine. Det er ikke alltid fasaden og fin fremtreden forteller sannheten.

Det enenest fornuftige er å slutte å kjøpe valper fra rasen. Da vil lidelsene til hundene og de fortvilte hundeeierne opphøre.

Det finnes så mange andre nydelige raser som både er små og kjempesøte og med herlig gemytt.

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
Det er ytringsfrihet i dette landet.

Selv om det råder det reneste anarki i visse miljøer, med en salig suppe av kameraderi, allianser, motallianser, dekkoperasjoner, kampanjer for å ødelegge for andre, sladder og grov ryktesprednig, spill for galleriet osv., så må de involverte i disse miljøene tåle diskusjoner i diverse fora om hva som foregår.

At det finnes et "styre" i disse miljøene er uten verdi, for det består for det aller meste av ingrediensene i den samme suppen som beskrevet ovenfor, og uansett har de ingen mulighet for å påvirke i nevneverdig grad hva den enkelte oppdretter gjør.

Å si at det arbeides for å "luke" ut useriøse oppdrettere er en virkelig skammelig uttalelse, for det er nettopp de som virkelig er seriøse som blir grovt motarbeidet da de blir oppfattet som en trussel overfor de som kun er interessert i å berike seg.

Enkelte går gjerne over lik for å få det som de vil, og har ingen moralsk rett til å uttale seg om at å diskustere saken er "ødeleggende for et menneske" og at man "kan bli fratatt levebrødet".

En motreaksjon mot trusselen om "reaksjoner" kan jo være å kontakte Dyrebeskyttelsen enkelte steder, de har ikke taushetsplikt og kan ha litt av hvert å fortelle om enkelte.

Å true med "reaksjoner" er patetisk og bare et uttrykk for at enkelte føler at maktfølelsen som de nyter å ha er truet.

Kanskje skattemyndighetene også burde kontaktes, ettersom enkelte her har forsnakket seg og røpet at det virkelig tjenes penger på galskapen?

Husk at både Trude Moestue og Rådet for dyreetikk har gått ut og ropt varsku om saken, hvilke "reaksjoner" skal dere true med overfor dem?

Det er lov å si hva man mener, og nevne navn også, selv angående de som fremstår som seriøse og fine. Det er ikke alltid fasaden og fin fremtreden forteller sannheten.

Det enenest fornuftige er å slutte å kjøpe valper fra rasen. Da vil lidelsene til hundene og de fortvilte hundeeierne opphøre.

Det finnes så mange andre nydelige raser som både er små og kjempesøte og med herlig gemytt.

Hva med alle vi som har kjøpt verdens nydeligste og helt friske hunder fra disse oppdretterne du mener driver med dyremishandling? Har vi ingenting vi skulle ha sagt? Jeg har kjøpt hund fra en av de nevnte stedene og hver uke går jeg tur med 20-30 andre valpekjøpere derfra .. Vi deler erfaringer mens vi tar en kaffekopp og jeg har aldri hørt om disse tingene du forteller over her.

Dersom du har noe å fare med så må du melde fra til myndighetene og ikke sitte bak en PC-skjerm og spre skremselspropaganda uten å ha belegg for dine uttalelser.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hva med alle vi som har kjøpt verdens nydeligste og helt friske hunder fra disse oppdretterne du mener driver med dyremishandling? Har vi ingenting vi skulle ha sagt? Jeg har kjøpt hund fra en av de nevnte stedene og hver uke går jeg tur med 20-30 andre valpekjøpere derfra .. Vi deler erfaringer mens vi tar en kaffekopp og jeg har aldri hørt om disse tingene du forteller over her.

Dersom du har noe å fare med så må du melde fra til myndighetene og ikke sitte bak en PC-skjerm og spre skremselspropaganda uten å ha belegg for dine uttalelser.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Du verden, du må jammen bo på et enormt stort sted som går tur med 20-30 cavaliereiere hver dag, og fra samme oppdretter!

Og at alle er friske, da må de jamen være unge så de ikke har rukket å utvikle noen sykdom ennå!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Du verden, du må jammen bo på et enormt stort sted som går tur med 20-30 cavaliereiere hver dag, og fra samme oppdretter!

Og at alle er friske, da må de jamen være unge så de ikke har rukket å utvikle noen sykdom ennå!

Nå må dere snart slutte med denne trakasseringen av folk som har cavalier her inne. Dette hører jo ikke hjemme noe sted! Jeg har selv hatt flere cavalierer og de har blitt både 12 og 13 år gamle. Cavalieren er ikke sykere enn andre raser når man tenker på antallet hunder!! Alle raser har sine problemer og oppdretterne TAR DETTE ALVORLIG!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...