Gå til innhold

Oppdrettere av Cavalier King Charles Spaniel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

er jo litt rart da, at cavalier som en en liten hund som for det meste går i bånd sammende med eieren eller er på fanget eller i sofaen ligger på topp-lista med skader.

de andre bikkjene på lista er bruks- og jakthunder, sier seg sjøl at de er mer utsatt for skader.

trude moestue og rådet for dyreetikk går vel ikke ut mot en spesiell rase for moro skyld?

skal kjøpe valp er happy for at jeg har bestemt meg for noe annet enn cavalier

Skrevet
Jeg tror ikke du skal legge all din lit til Trude Mostue... Og forresten har hun selv sagt at hun er fornøyd med cavalierene her til lands, "dere skulle bare vist hva jeg har sett i England" sa hun i et intervju. Men, jeg stoler ikke fullt og helt på den dama, så.

hvorfor ikke?

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

ja men hvorfor går både hun og rådet for dyreetikk ut mot spesielt cavalier? hvor kommer den fæle hjertesykdommen fra og den nye grusomme hjernesykdommen, pluss løse kneledd som må opereres osv? må jo være på grunn av at rasen har blitt råavlet på med innavl.

hvorfor blir det ikke noe bedre bare verre med mer og mer sykdom på cavalier?

det er jo helt utrolig mye sykdom på den rasen, jeg har også hørt mange utrolig triste historier om det.

Gjest lyngtun
Skrevet

Jeg har Cavalier og synes den er verdens beste hund. Den er over 7 år, aldri syk, litt plager med analkjertler, medfødt navlebrokk, ingen plager. Må stelles selvsagt, børstes, bades, ørene må renses ++. Jeg har hatt mange hunder, cavalieren er den desidert beste vennen jeg har hatt! Den elsker å være med overalt, reiser med alle transportmidler. Jeg kommer til å lete med lykt og lupe etter en ny cavalier med gode stamtavler når bestevennen min en dag må forlate meg. Bedre hund finnes ikke. Den har alt! Liten, kan reise i veske på tog og fly, den kan gå lange fjellturer, den er bare med samme hvor du drar. Men jeg tror det er veldig viktig at den får regelmessig mosjon HVER dag, på meg virker det som den er rutinepreget, ikke noe slurving med mosjonen, den er liten og søt, men den er en HUND. Og den har jaktintinktet intakt. Hurra for cavalieren, vi må hjelpe dem som er seriøse og få vekk de useriøse om de finnes. Jeg synes dere er MEGET negative i denne tråden, kjenner ikke til noe av dette som det klages over her. Cavalier King Charles Spaniel - hipp hurra for den -

Skrevet
litt plager med analkjertler, medfødt navlebrokk, ingen plager.

Litt selvmotsigende? :fnise:

Beklager, jeg bare måtte..

Skrevet
Litt selvmotsigende? :fnise:

Beklager, jeg bare måtte..

Det der er milde plager, som en kløe, så nei, det er ikke selvmotsigende.

Jeg kjøpte min tispe fra Tibama i Skien. Veldig fornøyd - hun er også leder i cavalierklubben. I våres var jeg tilbake i Skien og parret tispa mi, og fikk fire nydelige valper. Eieren av Tibama har holdt på med oppdrett i mange år, og er svært, og da mener jeg SVÆRT opptatt å parre "riktig" for å unngå sykdommer.

Ta en titt på hundene hennes her:

www.tibama.com

Skrevet
Det der er milde plager, som en kløe, så nei, det er ikke selvmotsigende.

www.tibama.com

Milde plager og ingen plager er ikke det samme ;)

Foe de som ikke vet hva navlebrokk er fant jeg dette på nettet:

Navlebrokk er en medfødt og arvelig disponert misdannelse i bukveggen som forekommer hos flere raser. Dersom åpningen der navlestrengen går ut er så stor at vev fra buken kan bule fram under huden, kaller vi det for et navlebrokk. Et lite navlebrokk inneholder som regel bare litt fettvev; i andre tilfeller kan åpningen være så stor at endel av tynntarm kan komme ut i brokksekkken. Brokkåpningen kan bli mindre etter som hunden vokser. Dersom du er usikker om dette plager hunden din, kan du få veterinæren din til å vurdere dette og gi råd om eventuell operasjon.

Prinsipielt skal en ikke bruke dyr med arvelige sykdommer som avlsdyr.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

selvfølgelig finnes det hunder som holder seg friske hos cavalier også, men hva når det mest vanlige er at de er syke?

det kan bare ikke bortforklares. møter folk med cavalier og andre hunder selvfølgelig på turene mine, det blir ofte en hundeprat, og det er cavalierene som det er problemer med.

har hatt en cavalier selv som fikk denne fæle hjernesykdommen helt plutselig da hun var 2 år, helt GRUSOMT å se henne lide, og ble omtrent ruinert av dyrlegeregninger...

i etterkant har jeg fått vite at moren hadde hjernesykdommen men fungerte noenlunde på medisiner, og da ble hun avlet på!!

Hun var fra en stor og såkalt seriøs oppdretter. Huttetu..

Skrevet
selvfølgelig finnes det hunder som holder seg friske hos cavalier også, men hva når det mest vanlige er at de er syke?

det kan bare ikke bortforklares. møter folk med cavalier og andre hunder selvfølgelig på turene mine, det blir ofte en hundeprat, og det er cavalierene som det er problemer med.

har hatt en cavalier selv som fikk denne fæle hjernesykdommen helt plutselig da hun var 2 år, helt GRUSOMT å se henne lide, og ble omtrent ruinert av dyrlegeregninger...

i etterkant har jeg fått vite at moren hadde hjernesykdommen men fungerte noenlunde på medisiner, og da ble hun avlet på!!

Hun var fra en stor og såkalt seriøs oppdretter. Huttetu..

I alle dager. Hvilken oppdretter var dette? Håper du kan fortelle hvem, slik at potensielle valpekjøpere holder seg langt unna.

Gjest Gjest_Annika_*
Skrevet

Min mor hadde en Cavalier fra en oppdretter i Kristiansund tror jeg det var. Den hadde både hjertefeil og denne "hjernen-vokser-ut-av skallen"-sykdommen (cymeliose det heter?). Det er fryktelig å se hunden når den har det så vondt, og at man fortsetter å avle på dem når det er SÅ mange syke individer. Oppdretteren fikk vite at hunden var syk, men sa bare at "Ingen av mine hunder har noe slikt".. Snakk om å stikke hodet i sanden.. :nei:

Trist at det er sånn.. Min mor avlivet henne for en tid tilbake ettersom hun var blitt så syk at det ikke var noe håp lenger. I lengre tid "unnskyldte" hun seg med at hunden ofte løp rundt og var glad, men hun har sagt det i ettertid at det var fordi hun synes det var så trist å miste henne. Det er det jo selvfølgelig, og jeg gruer meg til min hund går samme veien. Det er imidlertid vår plikt som ansvarlige hundeeiere å sette hundens helse før vår egen.

Ang. Trude Mostue, så har hun iallefall én gang trampet i klaveret og gått ut med feil informasjon.. Det var i VGhelg da hun omtalte Rhodesian Ridgeback. (Unnskyldning kommer i et senere nummer vet jeg.. :) ) Jeg vet ikke hva hun har sagt om Cavalieren, men den avlen er fullstendig ute av kontroll. (sammen med veldig mange andre små populære raser) Det er kjempesynd, for det er fantastisk flotte hunder med et herlig gemytt!

Gjest Gjest_Annika_*
Skrevet
Min mor hadde en Cavalier fra en oppdretter i Kristiansund tror jeg det var. Den hadde både hjertefeil og denne "hjernen-vokser-ut-av skallen"-sykdommen (cymeliose det heter?).

Syringomyelia var det det het...

Hentet fra Wikipedia: Syringomyelia (SM) er et syndrom som påvirker hjerne og ryggmarg, ved at den bakre delen av hodeskallen blir for trang for hjernen, noe som skaper unormalt press. Presset fører til at spinalvæsken ikke klarer å flyte normalt mellom hjernen og ryggmargen, og det kan oppstå væskefylte hulrom og deformeringer i hjernen eller øvre deler av ryggmargen. Symptomene kan komme i alle aldre, men oppstår typisk mellom 6 måneder og 3 års alderen. Symptomene inkluderer sensitivitet og smerter rundt hode, nakke, eller skuldre, ofte indikert av at hunden klynker eller gråter kombinert med regelmessig kløing i området rundt øre, nakke, skulder. Kløingen er ofte unilateral, det vil si begrenset til ene siden av kroppen. Kløebevegelsene er regelmessige uten egentlig å være i kontakt med resten av kroppen. SM fremkommer typisk når hunden blir oppspilt, for eksempel når den skal ut å gå tur. Diagnose skjer ved MRI-skanning. Det finnes ingen behandling for denne lidelsen, men man kan eventuelt gjøre et operativt inngrep i nakken for å minske presset noe.

Annonse
Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Jeg har en 6 år gammel Cavalier fra Magic Charm.

Har stor erfaring med hunder, men må si at cavalieren er den desidert beste hunden jeg har hatt. Aldri opplevd sykdom hos ham, og oppdretteren er veldig seriøs og tar oppdrettet veldig seriøst.

Kjenner flere som har cavalierer i Rogaland, ingen av de har hatt de problemene som skisseres i tråden her.

Det jobbes seriøst med å luke ut useriøse oppdrettere, og hvis man velger seriøste oppdrettere så er det ikke mer problemer med cavalierer enn med andre raser.

Her er link til Magic Charm

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har en 6 år gammel Cavalier fra Magic Charm.

Har stor erfaring med hunder, men må si at cavalieren er den desidert beste hunden jeg har hatt. Aldri opplevd sykdom hos ham, og oppdretteren er veldig seriøs og tar oppdrettet veldig seriøst.

Kjenner flere som har cavalierer i Rogaland, ingen av de har hatt de problemene som skisseres i tråden her.

Det jobbes seriøst med å luke ut useriøse oppdrettere, og hvis man velger seriøste oppdrettere så er det ikke mer problemer med cavalierer enn med andre raser.

Her er link til Magic Charm

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

tror du de enorme problemene på cavalier er avhengig av hvor i landet hunden kommer fra??

dessverre mange som har helt andre erfaringer enn deg med nettopp det du snakker om.

finest fasade, mest å skjule

Gjest Gjest_kitty_*
Skrevet

det er dessverre nettopp de virkelig seriøse som jobber grundig med helse som blir luket ut. har fått litt innblikk i dette miljøet, så jeg vet. dreier seg kun om penger, makt og ære

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...