Gå til innhold

er blitt tilbydd gratis sydentur!

Fremhevede innlegg

Skrevet

pappaen min har vunnet en sydentur til tyrkia for 2 personer den 26. august men kan ikke reise selv pga jobb, så han vil gi turen til meg.

men jeg klarer ikke sitte på buss en gang pga angst (har ikke tatt buss på over 2 år nå, så vet ikke hvordan jeg ville reagert nå idag, er så og si helt frisk for angst, men det er den buss/trange rom med masse folk jeg ikke liker tanken på!), så hvordan takle en flytur på flere timer?

noen som har vært borti samme situasjon, hva gjorde du for å takle situasjonen?

aner ikke om jeg kommer til og klare og slappe av i det hele tatt, først en anstrengt flytur, og kanskje må vi ta buss til hotellet også fra flyplassen for alt jeg vet. det kan bli mye på en gang, kommer til og være så sliten, for det blir det samme kjøret på tur hjem også. men hadde jo vært deilig med en tur til syden og da, har ikke vært i syden og heller ikke tatt fly på 11 år!

trenger råd litt fort siden jeg må bestemme meg i morgen for om jeg vil ta turen eller ikke :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg bare fortelle deg hvordan jeg hadde det.

Jeg var i lang tid livredd tbanen, gjorde alt for å slippe den og tok taxi overalt. Buss og trikk var heller ikke et alternativ, men gikk om jeg ikke hadde no valg.

Å fly derimot reagerte jeg ikke på i det hele tatt.

Når jeg først kom meg til utlandet så var hverken tbane eller buss noe problem i det hele tatt. Når jeg kom hjem hadde jeg instillingen at om tbanen gikk fint der så skulle jeg klare det her også. Nå tar jeg tbanen hver uke og selv om jeg ikke er noe glad i den får jeg ikke lenger panikk. Buss og trikk som tidligere var et lite problem reagerer jeg ikke på i det hele tatt.

:klemmer:

Skrevet

Heisann! Hvordan du vil reagere på å fly kommer gjerne litt ann på hvilken type angst du sliter med og hvorfor du er redd for f.eks å ta buss. Du vil helt sikkert måtte ta buss til og fra flyplassen der nede, og det er godt mulig turen kan bli lang.

Jeg har selv flyskrekk, i tillegg er jeg ikke spesielt glad i å ta buss osv (spesielt steder der de kanskje ikke kjører like pent og pyntelig som i Norge og gjerne har dårligere standard på kjøretøy og veier). Likevel reiser jeg til utlandet hvert år, tar fly, kjører buss og gjør andre ting jeg i utgangspunktet har litt angst for, og det går alltid fint :) Synes ikke du skal legge bånd på deg selv pga dette, hvis du takker nei nå, så kommer du vel aldri til å reise med fly igjen, tenker jeg.. De siste årene har jeg tatt (milde) beroligende når jeg skal fly, det hjelper meg. Det er en trygghet bare i å ha med seg tablettene også, synes jeg. Du kan jo bestille en time hos legen din og spørre etter beroligende for flyskrekk? Lykke til!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å dra! Hvis du har noen beroligende piller så kan du jo ta med deg de i tilfelle. Vet at piller ikke gjør noe på lang sikt, men det kan være en trygghet å kun vite at dersom du skulle få helt panikk så kan du ta en pille som beroliger deg og fjerner angsten.

Skrevet

takk for svar...men jeg har også et annet problem, penger!!!

går på attføring og fikk høre da jeg spurte om ferie, at jeg ikke vil få betalt ut penger fra nav om jeg skal ha ferie, pluss at reisen ikke er inkludert noen måltider, så jeg må ha med meg en del lommepenger. noe jeg selvsagt ikke har mye av!

får minsteytelse og klarer meg så vidt i mnd nå lissom!

og om jeg hadde brukt litt penger i syden, så har jeg ikke hatt noe når jeg kom tilbake :S

men jeg skal ha møte med saksbehandler og sjef idag, så får vell høre meg litt om dette.

om jeg bestemmer meg for å reise så blir det beroligende ihvertfall!

det jeg er redd for er det og sitte i trange rom med masse folk uten mulighet til og "flykte", kan ikke akkurat hoppe av et fly! pluss at jeg er blitt mer redd for selve flyvingen, da det har vært så mye flyulykker i de siste årene bla :S

Skrevet

jeg har selv fått angst på fly, og det er jo selvfølgelig ubehagelig.

men angsten er med det uansett hvor du går, du bare "utsetter" den når du unngår de verste stedene.

de fleste er jo ikke redde for selve stedet/situasjonen, men de er redde for å få angst i den situasjonen.

jeg ville tatt noe beroligende for denne ene turen, men du er jo helt nødt å oppsøke hjelp for din angst dersom du allerede ikke har gjor det.

det at du har unngått buss i flere år sier meg no om at detter har du ikke tatt tak i, noe som helt klart har forverret angsten din kraftig.

jeg vet alt om disse "flukt" metodene, men jeg har begynt å innse at ja, jeg kan flykte fra situasjonen - men angsten kommer jo til å være der likefullt fordiom.

jeg har fått endel hjelp av denne boken(inneholder også en del øvelser):

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...5502&sr=8-1

jeg håper du drar, jeg har selv utsatt ferier i en periode nå, og føler at jeg mister livet mitt om jeg fortsetter på denne måten.

det er jo ikke angsten som styrer handlingene våre, det er faktisk oss selv.

det aller verste om kan skje med deg er at du får et angstanfall, og da er det bare å holde ut. de sterke fysiske sensasjonene man får varer som regel aldri mer enn en time i strekk.

prøv å se følelsene for det de faktisk er: de har en begynnelse, en topp og så vil de avta.

Skrevet

ja jeg har tenkt mye på det nå og vet jeg ville klart flyturen...jeg har mestret sååå mye de siste 2 årene, og det er faktisk bare buss og fly som står igjen nå!

meeen jeg reiser ikke fordi, har ikke råd og får ikke betalt den ferieuken av nav, og da går det ikke opp i opp :(

så reisen får min uføretrygdet kjære søskenbarn som fortjener en sydentur :)

det føles bra og kunne gi den til hun :)

Skrevet
det jeg er redd for er det og sitte i trange rom med masse folk uten mulighet til og "flykte", kan ikke akkurat hoppe av et fly! pluss at jeg er blitt mer redd for selve flyvingen, da det har vært så mye flyulykker i de siste årene bla :S

Kjenner veldig igjen dette, har AKKURAT den samme angsten selv også. Men siden jeg ikke har bil, så har aldri det å gi etter for ønsket om å flykte, vært særlig aktuellt... ;)

Så jeg har utsatt meg for det, gang på gang på gang, og på ett tidspunkt klarte jeg å endre tankesett nok til at buss nå går stort sett greit. Tog også, og bane alltid (nesten). Fly jobber jeg med, og jeg nekter plent å la angsten min stoppe meg fra å reise på turer når jeg har råd til det. Tillater aldri at det er BARE angsten som stopper meg fra å dra på ferie.

Ser at du har kommet deg godt ut av det, det har jeg og. Jeg har litt fly igjen, selv om jeg gjør det stadig til tross for det. Og har vel hovedsakelig kino, teater og slikt igjen, for der har jeg ikke vært nødt til å presse meg igjennom. Siste pri på en måte.

Lykke til, selv om det ikke blei noen sydentur i denne omgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...