Gå til innhold

Livmorhalskraft

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen år siden fikk min søster livmorhalskreft, og døde av dette før hun fylte 45 år. Da jeg snakket med egen lege etterpå, mente hun at jeg burde ta årlige prøver, da dette var/er retningslinjer (mor, tante eller søster med denne kreftformen). Etter noen årlige, normale kontroller sier hun at jeg ikke trenger å ta oftere enn hvert 3. år, som "alle" andre.

Jeg lurer på om dette stemmer, eller er det fordi hun ikke "gidder" å forholde seg til at jeg årlig kommer og ber om nye prøver? Er litt bekymret, fordi jeg nå er i samme alder som søsteren min var da hun ble syk. Kan noen evt. vise meg en link hvor slike retningslinjer står?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel ikke så mye foreskrifter som anbefalinger - men uansett så er det du som selv bestemmer hvor ofte du vil ta disse prøvene.

kreftforeningen har nok mye informasjon på dette hvis du føler at du må dokumentere dette.

uansett om hun har rett så er pasientens behov for "ro" et godt nok argument for å ta prøver så lenge det ikke er helt urimelig. og det er det ikke i ditt, eller noen andre kvinners tilfelle.

Skrevet

Det har blitt mer og mer fokus på at livmorhalskreft er svært lite arvelig, men sterkt smittsomt. Dermed er søstre lite utsatt ;)

Skrevet

Livmorhalskreft kommer jo av HPV viruset som smitter ved seksuell kontakt, så da er det vel ikke direkte arvelig. Dvs. har du ikke dette viruset vil du aldri få livmorhalskreft.

Skrevet

Synes likevel at man bør sjekke seg ca. hvert 3. år. Mye annet muffens man kan finne på en vanlig undersøkelse også, og det er jo fort gjort.

Fikk påminnelse/anbefaling fra kreftregisteret i går. Veldig greit å bli minnet på det. Da kom jeg nemlig på at det er ca. 3 år siden sist. Og jeg bodde i utlandet da, så fastlegen min med min norske journal tror nok også det er ille lenge siden sist.

Gjest tipsiii
Skrevet

Er det ikke kommet vaksine mot dette da? Mener jeg hørte det hvert fall.

Skrevet
Er det ikke kommet vaksine mot dette da? Mener jeg hørte det hvert fall.

Jo, men den gis hovedsakelig til unge jenter som ikke har debutert seksuelt fordi den kun har effekt dersom en ikke allerede har HPV-virus i kroppen. Det er vel 2 typer HPV som kan gi livmorhalskreft, og det ene kan vises som kjønnsvorter, det andre vil en ikke merke noe til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...