Gjest Gjest_tirill_* Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Min kjære fridde til meg tidligere i sommer, og jeg svarte selvfølgelig ja! Ekteskap er noe vi har snakket mye om i forholdet vårt, og vi har hele tiden vært enige om at vi ikke ønsker noen bryllupsfest. Vi ønsker å gifte oss i utlandet, med forlovere og kanskje også foreldre og søsken til stede. Grunnene til dette er at jeg har et problematisk forhold til store deler av familien min, jeg ser rett og slett ikke vitsen med å invitere enkelte. Og jeg vet at det blir ramaskrik for noen hvis jeg inviterer en fetter, og ingen av de andre søskenbarna. Han på sin side har ikke noen nær kontakt med sin familie, og vi har heller ikke så mange og gode venner som vi føler er naturlige å invitere til en slik fest. Vi gifter oss heller ikke for festen, men fordi vi elsker hverandre. VI er altså enige. Men så er det svigermor da. En snill og koselig dame som ikke vet hva godt hun kan gjøre for oss. Hun er stor tilhenger av svære familiefester, siden hun har nær kontakt med alt som kan krype og gå i slekta. Vi har forklart hvorfor vi ikke vil feire bryllupet vårt på den måten, og hun har til dels godtatt det. Men hun sitter nå og planlegger at når vi kommer tilbake fra bryllupsreisen skal hun stelle i stand en fest for HANS side av familien. Da slipper jeg å forholde meg til min familie, og han blir feiret av sine som hun mener seg hør og bør. Jeg syns dette er sårt, for selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne hatt bedre forhold til min familie, men forholdet er nå slik det er. Dette vil jo bare bli enda mer synliggjort på en fest der det bare er hans familie tilstede. Jeg blir irritert over at hun ikke respekterer VÅRE ønsker. Vi vil virkelig ikke ha en bryllupsfest med kun hans familie, dette blir jo ingen feiring, kun en manifestering av hvilken familie som holder sammen og ikke... Hva skal jeg gjøre?
Rosalie Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Dere, det vil si han, må si ifra i klare ordelag til sin mor at det er hyggelig at hun gjerne vil gjøre dette for dere, men at dere ikke ønsker en slik sammenkomst.
Gullfia Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Helt enig i at mannen må si klart i fra til moren sin at det IKKE er dette dere ønsker. Gjerne forklare enda grundigere hvorfor...
Gjest salma Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Mannen din bør vel snakke med sin mor? Og forklare at hun gjerne kan holde festen sin, men at det i så fall blir uten brudeparet.
Lilith Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Enig med de over. Svigermor må respektere at dere ikke ønsker noen fest.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Mannen din må si i fra til moren sin. Om han prøver å sno seg unna å si i fra så er det nok mest sannsynlig fordi han er til dels enig med moren sin, gjerne er han også redd for å konfrontere henne. Begge deler er ganske dårlig. Om dere gifter dere og han ikke tør å stå opp til moren sin for deres felles ønsker så er jo ikke akkurat dette noe ektemann å samle på. Da kan alle ting dere har blitt enig om i lag bli overkjørt av hans mor om det er noe hun kan overkjøre og ønsker å overkjøre. Dump han om han ikke fikser dette.
Gjest MAA_2010 Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 De som jeg kjenner som har gifta seg i utlandet, og "snytt" en ivrig mor for en bryllupsfest, har løst dette slik: De hadde en grill-/hagefest for de som ville komme av naboer, familie og venner. I en sånn uformell sammenkomst blir det mindre synlig hvem som ikke er der, for å si det slik. Og du har kanskje nær familie som kan være tilstede?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå