Gå til innhold

Hvilke p-piller anbefaler du

Fremhevede innlegg

Gjest Lurende
Skrevet

Jeg trenger ny resept og lurer på om jeg skal bytte merke.

Har brukt Microgynon til nå. Merker ingen spesielle bivirkninger men synes jeg blør litt mer og litt lenger enn jeg gjorde med det forrige merket. Husker ikke hva det het i farta men var noe på T- og det er utgått nå.

Hvilket merke bruker du og har du evnt. noe negativt/positivt å si om det ?

Evnt. hvilke merker vil du absolutt ikke anbefale ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trionetta du mener sikkert? Jeg byttet fra Trionetta til Synfase når T forsvant, og er kjempefornøyd. Merker ingenting til bivirkninger og har enda ikke blitt gravid :ler:

Gjest Euforia
Skrevet

Slenger meg på den her, vurderer å bytte merke selv... Gikk på Synfase i ett år, helt til jeg gikk innom en helsestasjon med ei venninne og fikk beskjed om at jeg hadde gått på Synfase feil... (venninna mi og jeg var der fordi hun skulle ha seg nye p-piller, og vips (OG HELDIGVIS) kom vi inn på Synfase som jeg gikk på, og jeg fant ut at jeg hele tiden hadde gått på dem feil) Flaks for meg at jeg ikke ble gravid! Den dagen kom både venninna mi og jeg ut med et nytt merke p-piller.

Jeg begynte på Mercilon (som jeg har gått på siden juletider), som jeg er helt greit fornøyd med. Har omtrent ikke menssmerter, blør lite og i få dager og matlyst er som før. MEN jeg lurer litt på om sexlysten min har blitt noe redusert, så jeg vurderer å bytte, pluss at helsestasjonen i nærheten ikke lengre skriver resepter på Mercilon siden de visstnok er for sterke.

Skrevet

Jeg brukte Synfase en stund. Jeg merket etter en stund bi-virkninger som sterke menssmerter osv. som jeg aldri har opplevd før! Dette var i en periode jeg ofte skiftet partnere, så jeg fant ut at jeg skulle slutte med p-piller, og gikk over til kondomer. Jeg vil annbefale kondomer ovenfor p-piller, siden disse også beskytter mot kjønnssykdommer, men dette er selfølgelig bare smak og behag :)

Gjest SmallTalk
Skrevet
Slenger meg på den her, vurderer å bytte merke selv... Gikk på Synfase i ett år, helt til jeg gikk innom en helsestasjon med ei venninne og fikk beskjed om at jeg hadde gått på Synfase feil... (venninna mi og jeg var der fordi hun skulle ha seg nye p-piller, og vips (OG HELDIGVIS) kom vi inn på Synfase som jeg gikk på, og jeg fant ut at jeg hele tiden hadde gått på dem feil) Flaks for meg at jeg ikke ble gravid! Den dagen kom både venninna mi og jeg ut med et nytt merke p-piller.

Jeg begynte på Mercilon (som jeg har gått på siden juletider), som jeg er helt greit fornøyd med. Har omtrent ikke menssmerter, blør lite og i få dager og matlyst er som før. MEN jeg lurer litt på om sexlysten min har blitt noe redusert, så jeg vurderer å bytte, pluss at helsestasjonen i nærheten ikke lengre skriver resepter på Mercilon siden de visstnok er for sterke.

De på helsestasjonen kan ikke nekte å skrive ut resepter på p-piller så lenge de er de du vil ha. Om de er for sterke eller ikke er heller ikke opp til dem å avgjøre. De kan ikke tvinge noen til å bytte p-piller pga reseptnekt.

Gjest Euforia
Skrevet
De på helsestasjonen kan ikke nekte å skrive ut resepter på p-piller så lenge de er de du vil ha. Om de er for sterke eller ikke er heller ikke opp til dem å avgjøre. De kan ikke tvinge noen til å bytte p-piller pga reseptnekt.

Er du sikker? De har sagt det til meg flere ganger, at de anbefaler meg å bytte og at jeg ikke kan få Mercilon hos dem. Helsesøster sa også at det var flest som hadde fått blodpropp av å gå på Mercilon (dette er helt tilfeldig tror jeg, det er ikke stor forskjell, og det sa helsesøster også) og at de aldri hadde gitt de ut siden de var for sterke. Jeg har ingenting imot å bytte, men hvis jeg skal bytte, vil jeg gjerne vite hva de andre her går på, så jeg ikke går på en smell. Det er ikke bra å bytte merke for ofte.

Skrevet

Jeg bytta fra Yasmin til Cerazette.. Jeg har vel gått på de i 2 år nå :klø:

Da jeg begynte hadde jeg mensen i 2uker! Men så har jeg vel hatt ordentlig mensen et par ganger.. Nå er det litt kjedelig å gå på de, for siden jeg ikke har mensen føler jeg kroppen ikke er ordentlig liksom, og jeg vet ikke om jeg har gått så opp i vekt pga de.. Men så tør jeg liksom ikke bytte til noe annet :lol:

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Hei :)

Jeg har gått på Mikrogynon, loette og nå går jeg på mercilon.

Anbefaler mercilon, ingen bivirkninger her!

Da jeg gikk på mikro fikk jeg kviseutbrudd over hele kroppen (bare en mnd, etter det var det bra, men byttet pga at de er sterke). Fikk migrene av loette.

men dette er veldig individuelt da:)

Skrevet

Har brukt Microgynon til nå. Merker ingen spesielle bivirkninger men synes jeg blør litt mer og litt lenger enn jeg gjorde med det forrige merket. Husker ikke hva det het i farta men var noe på T- og det er utgått nå.

Microgynon kan jo også brukes med flere brett sammenhengende, altså uten pillefri uke med mens i mellom, har du forsøkt det? Kan kanskje være en god idé om du er så heldig at du har funnet piller som ikke gir deg bivirkninger. Da kan du isåfall velge å gå flere måneder uten mens, og det veier kanskje opp for en eventuell kraftigere blødning når du har det en sjelden gang?

Skrevet

Hva er dette med at Mercilon er så sterke? Jeg ble anbefalt å gå på dem siden de hadde <i>lavt</i> hormoninnhold. Fikk høre at det var de p-pillene på markedet som inneholdt minst østrogen. Har jeg blitt feilinformert?

Skrevet

Jeg bruker Microgynon og er svært fornøyd. Ser det er det du bruker, og kan egentlig bare anbefale dette, da det er det eneste jeg har prøvd. Har opplevd noen blødninger jeg også, slik som deg, men ellers har jeg ikke hatt noen bivirkninger. Til tross for noen blødninger her og der, gidder jeg ikke å skifte, da jeg er redd for kanskje å få sterkere bivirkninger av andre merker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Hva er dette med at Mercilon er så sterke? Jeg ble anbefalt å gå på dem siden de hadde <i>lavt</i> hormoninnhold. Fikk høre at det var de p-pillene på markedet som inneholdt minst østrogen. Har jeg blitt feilinformert?

såvidt jeg vet er det marvelon som er de sterke og mercilon som er "søster" ppillene med lavt hormoninnhold.

Skrevet

hva mener du med at du gikk på dem feil?

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg har gått på Yasmin i 10 år, og er kjempefornøyd.

Da jeg begynte ble jeg kvitt kvisene, menssmertene ble betydelig bedre og jeg blødde mindre og kortere. Jeg har aldri hatt noen negative bivirkninger. Jeg tok kun pause hver tredje måned. Da jeg sluttet kom menstruasjonen i gang igjen med en gang, men da dukket også kvisene og menssmertene opp igjen.

Forsøkte kort å benytte til Cezarett uten en bestemt grunn. Dette førte kun til flere kviser og mer pms, så byttet raskt tilbake.

Gjest Euforia
Skrevet
hva mener du med at du gikk på dem feil?

Synfase inneholder tre forskjellige typer piller, hvis ikke jeg tar helt feil. Det er i hvert fall tre farger på brettet. Mener det er blått, hvitt og oransje. Hvis vi sier at de oransje var sukkerpillene, tok jeg de hvite og blå som vanlige p-piller, og hoppet over sukkerpillene de gangene jeg ikke ville ha mens. Det er jo vanlig å gjøre det med andre typer p-piller.

Helsesøster fortalte meg at skulle jeg ha perioder der jeg hoppet over menstruasjonen, måtte jeg bare gå på de hvite pillene på brettet. De blå var altså noe annet, forstod det som at de ikke var så sterke som de hvite. Hun sa i hvert fall at det var et mirakel at jeg ikke var gravid.

Skrevet

Jeg bruker for tiden Yasmin. Før hadde jeg mye kviser, og mye pms, menssmerter og sterke blødninger. På Yasmin forsvant alle kvisene, alle tegn på pms, og menssmerter og blødninger ble betydelig redusert, i tillegg til at blødningene bare varer i to-tre dager.

Eneste jeg ikke er fornøyd med er at jeg ikke klarer hoppe over mensen med dem. Jeg begynner alltid å blø en dag eller to før jeg er ferdig med pillene, og da fungerer det jo ikke. Men om det ikke er viktig for deg å kunne hoppe over mensen en gang iblant er de ypperlige.

Skrevet
Jeg bruker for tiden Yasmin. Før hadde jeg mye kviser, og mye pms, menssmerter og sterke blødninger. På Yasmin forsvant alle kvisene, alle tegn på pms, og menssmerter og blødninger ble betydelig redusert, i tillegg til at blødningene bare varer i to-tre dager.

Eneste jeg ikke er fornøyd med er at jeg ikke klarer hoppe over mensen med dem. Jeg begynner alltid å blø en dag eller to før jeg er ferdig med pillene, og da fungerer det jo ikke. Men om det ikke er viktig for deg å kunne hoppe over mensen en gang iblant er de ypperlige.

Jeg hadde ingen problemer med å hoppe over en mensen eller to dag jeg gikk på Yasmin. Kunne ikke hoppe over flere enn det om gangen, men det tror jeg var min kropp sin "feil", ikke pillene.

Gjest strykebrett
Skrevet

har du vurdert p-ring? Link med info her.

Jeg er veldig fornøyd med den i alle fall. Veldig lettvint og greit. Har heller ikke fått noen bivirkninger, gått på den i 6 år nå tror jeg.

Skrevet

Hei! Jeg har hatt synfase, og de funket IKKE for meg. Altså, jeg ble jo ikke gravid, men jeg hadde mensen kjempelenge.. Typ 7 dager, og det ble veldig slitsomt.

Jeg byttet så til Cerazette. De var jeg kjempefornøyd med :) FIkk ikke mensen, og hadde ingen bivirkninger. Av praktiske årsaker, så valgte jeg i Mai å få satt inn P-stav (beskyttet i 5 år).

P-staven skal inneholde det samme som Cerazette så det anbefales at man har brukt Cerazette en stund først. Noe jeg hadde gjort, så det gikk fint :) Helt problemfri overgang, og ikke tegn til spotting engang. Herlig.

Så, om du er ute etter P-piller så vil jeg anbefale Cerazette. Men det er jo veldig individuelt hvordan kvinner reagerer på de forskjellige P-pillene, så du må egentlig bare finne ut hva som fungerer best for deg.

Cerazette er i alle fall de beste P-pillene jeg har brukt. Og verken jeg, eller noen jeg kjenner som gikk på Cerazette fikk mensen :)

Skrevet

Jeg går nå på Mercilon (trooor jeg), gikk tidligere på Loette. Men etter råd fra legen gikk jeg over til Mercilon, da de har omtrent det samme innholdet av hormoner (lavt innhold!), og er gratis for meg. Får de 100 kr de egentlig koster, i rabatt i og med at jeg er 17.

Så langt virker det lovende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...