Gå til innhold

HIV-dokumentar. Hva tenker du?

Fremhevede innlegg

Gjest Cruisecontroll
Skrevet

Så nettopp en HIV dokumentar på nrk 2. Der var det flere som i en alder av 20-22 hadde fått diagnosen. Smitten kom som et resultat av alt fra sex med smittet mann fra Algeri, homofil sex, og one night stand med en amerikansk jente på ferie. I andre artikler leser man om norske jenter med for eksempel 8 partnere som får brev fra Ofelia om at tidligere seksualpartner har testet positivt, og at de etter en test selv finner ut de har fått HIV.

Hvorfor har folk så vegring mot kondom? Bryr de seg ikke? Risikoen er for liten? Bare går de ut i fra at kjæresten er frisk - uten å ha noen annet å støtte seg på enn at det er mer sannsynlig at han/henne ikke har HIV, enn at de har HIV?

Undrer meg stort. Syns utrolig synd på disse menneskene som har fått denne sykdommen og må være en grusom skjebne. En skjebne værre enn døden etter min mening. Er det ikke da naturlig å ta alle forholdsregler for å unngå sykdommen? Kondom ved tilfeldig sex og ubeskyttet sex skjer ikke før begge parter har testet seg. Hvorfor er det så vanskelig? Eller er det slik at mange praktiserer sikker sex og testing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det ikke da naturlig å ta alle forholdsregler for å unngå sykdommen? Kondom ved tilfeldig sex og ubeskyttet sex skjer ikke før begge parter har testet seg. Hvorfor er det så vanskelig? Eller er det slik at mange praktiserer sikker sex og testing?

Jeg har den regelen jeg: kondom og testing, og syns ikke det er vanskelig.

Du får nok ingen andre svar her. De som har ubeskyttet sex osv. med f.eks. ons eller utestet kjæreste, svarer aldri i slike tråder.

Skrevet

Jeg har aldri tilfeldig sex, må kjenne dama først. Det er den beste beskyttelsen.

Man kan selvsagt ikke pule rundt i Syden, USA, Asia osv. (rævpuling t.o.m.) uten kondom og etterpå si at man hadde et uhell og fikk hiv. Eller man kan selvsagt det, men da synes jeg ikke synd på vedkommende.

Skrevet
Jeg har aldri tilfeldig sex, må kjenne dama først. Det er den beste beskyttelsen.

Man kan selvsagt ikke pule rundt i Syden, USA, Asia osv. (rævpuling t.o.m.) uten kondom og etterpå si at man hadde et uhell og fikk hiv. Eller man kan selvsagt det, men da synes jeg ikke synd på vedkommende.

Om du kjenner dama hjelper jo ingenting. Om du er så naiv at du tror at norske jenter ikke kan ha HIV og om du tror at du kan se det på en person om hun har HIV så syns jeg egentlig synd på deg. Uten en HIV test, så tror du at hun er frisk, men det har du ingen garantier for. Samme om hun har hatt 2 partnere før deg, hva om 1 av de var en kar som har hatt mye sex og sex med feil dame og fått HIV, og igjen smittet dama di?

Skrevet

jeg synes det er tragisk! Men det er vel slik at folk tenker at det ikke hender dem...selv bruker jeg alltid kondom med mindre jeg har fast partner og vi begge har testet negativt på kjønnssykdommer, innkludert HIV.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har den regelen jeg: kondom og testing, og syns ikke det er vanskelig.

Du får nok ingen andre svar her. De som har ubeskyttet sex osv. med f.eks. ons eller utestet kjæreste, svarer aldri i slike tråder.

Kondom er veldig bra, antagelig det beste. Testing er naturligvis også bra, men hvis du er av typen som "flyr på byen" hver helg, hvor ofte skal du teste deg da? Det blir vel liksom også litt mindre hjertelig over situasjonen hvis man sier: Du, jeg har papir her jeg (det gjaldt i hvertfall i går) på at jeg er smittefri, har du det? Så viser vi dem til hverandre før vi setter i gang.

Dette fra en gammel dame på 55 år som opplevde sex-revolusjonen i sin tidlige ungdom. Da var det det at kvinner fikk p-piller og dermed unngikk uønsket graviditet og etter hvert selvbestemt abort, som åpnet for fritt sexliv, også for kvinner. Seksuelt relaterte sykdommer av type HIV eksisterte ikke på den tiden.

Men var det så bra egentlig. Ikke at jeg er blitt direkte moralist på mine gamle dager, men har tenkt tilbake: var de så bra disse one night-stands? Nå har jeg jeg vært trofast gift i over 30 år. Ikke at jeg skal si at HIV er Guds straffedom, men behøver man egentlig ligge med alle og enhver fordi man går ut av døren? Er sex så viktige som en type dyrisk drift i mennesker, eller kan sex være noe fint mellom to som virkelig er glade i hverandre.

Skrevet
Er sex så viktige som en type dyrisk drift i mennesker, eller kan sex være noe fint mellom to som virkelig er glade i hverandre.

Sex kan være noe fint. Mellom to stykker som nettopp har møtt hverandre og mellom to stykker som er glad i hverandre.

Det kan også være en dyrisk drift.

Eller noe man gjør for å få barn.

Å sette sex i en bås er umulig.

Jeg har aldri hatt en eneste ONS, og jeg var jomfru da jeg giftet meg. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe. Fint for meg.

Bestevenninnen min har hatt en del, og har elsket så og si hver eneste en. Hun føler heller ikke at hun har gått glipp av noe. Fint for henne.

Ingen av oss er bedre enn den andre.

Og nei, man behøver ikke ha sex med noen som helst hvis man ikke vil. Men det er overhodet ingenting galt i ville ha sex. Eller ikke ville for den saks skyld. Å slenge ut kommentarer som antyder at folk som har ONS ligger med hva og hvemsomhelst blir for dumt for meg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Sex kan være noe fint. Mellom to stykker som nettopp har møtt hverandre og mellom to stykker som er glad i hverandre.

Det kan også være en dyrisk drift.

Eller noe man gjør for å få barn.

Å sette sex i en bås er umulig.

Jeg har aldri hatt en eneste ONS, og jeg var jomfru da jeg giftet meg. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe. Fint for meg.

Bestevenninnen min har hatt en del, og har elsket så og si hver eneste en. Hun føler heller ikke at hun har gått glipp av noe. Fint for henne.

Ingen av oss er bedre enn den andre.

Og nei, man behøver ikke ha sex med noen som helst hvis man ikke vil. Men det er overhodet ingenting galt i ville ha sex. Eller ikke ville for den saks skyld. Å slenge ut kommentarer som antyder at folk som har ONS ligger med hva og hvemsomhelst blir for dumt for meg.

Nå var det som sagt ikke meningen å moralisere, men det jeg prøvde si var at

med HIV-smitte som et mulig resultat, bør man kanskje tenke seg litt mer om. Sex er liksomt blitt litt mer risikosport enn det var når jeg var ung.

Skrevet
Kondom er veldig bra, antagelig det beste. Testing er naturligvis også bra, men hvis du er av typen som "flyr på byen" hver helg, hvor ofte skal du teste deg da? Det blir vel liksom også litt mindre hjertelig over situasjonen hvis man sier: Du, jeg har papir her jeg (det gjaldt i hvertfall i går) på at jeg er smittefri, har du det? Så viser vi dem til hverandre før vi setter i gang.

Jaja, men med ONS/elskere osv. er det jo bare kondom som gjelder. Testing mente jeg sammen med en ny kjæreste før man starter å ha ubeskyttet sex med henne.

Skrevet (endret)
Nå var det som sagt ikke meningen å moralisere, men det jeg prøvde si var at

med HIV-smitte som et mulig resultat, bør man kanskje tenke seg litt mer om. Sex er liksomt blitt litt mer risikosport enn det var når jeg var ung.

Skjønner i alle fall ikke de som for et 15 min ONS uten kondom, tør å risikere sykdommer som HIV, hepatitt osv. En ekstremt dyr pris og betale for 15 minutters morro - spesielt når man kan bruke kondom og da er 99.99% sikker på å ikke få noen sykdommer.

Endret av kristian82
Skrevet
Så nettopp en HIV dokumentar på nrk 2. Der var det flere som i en alder av 20-22 hadde fått diagnosen. Smitten kom som et resultat av alt fra sex med smittet mann fra Algeri, homofil sex, og one night stand med en amerikansk jente på ferie. I andre artikler leser man om norske jenter med for eksempel 8 partnere som får brev fra Ofelia om at tidligere seksualpartner har testet positivt, og at de etter en test selv finner ut de har fått HIV.

Hvorfor har folk så vegring mot kondom? Bryr de seg ikke? Risikoen er for liten? Bare går de ut i fra at kjæresten er frisk - uten å ha noen annet å støtte seg på enn at det er mer sannsynlig at han/henne ikke har HIV, enn at de har HIV?

Undrer meg stort. Syns utrolig synd på disse menneskene som har fått denne sykdommen og må være en grusom skjebne. En skjebne værre enn døden etter min mening. Er det ikke da naturlig å ta alle forholdsregler for å unngå sykdommen? Kondom ved tilfeldig sex og ubeskyttet sex skjer ikke før begge parter har testet seg. Hvorfor er det så vanskelig? Eller er det slik at mange praktiserer sikker sex og testing?

Jeg tror at det offentlige har en del av skylda her. Etter den første bølgen med informasjoner og holdningskampanjer, gikk smittetallene kraftig ned. Delvis på grunn av tilrettelegging med tilgjengelighet av kondomer, og engangssprøyter for narkomane, og delvis pga at folk begynte å forholde seg mentalt og praktisk til realiteten om at alle kan få HIV med ubeskyttet sex. Men så dabbet det kraftig av med informasjonen, muligens fordi man trodde at man var i mål. Resultatet er at det er en hel generasjon som har vokst opp uten den grundige og ganske saklige informasjonen som ungdommene på 80-tallet fikk. Og de tror kanskje at det er greit med ubeskyttet sex hvis det er noen som de kjenner, eller hvis det er noen de er glad i, eller hvis det ikke er en stoffmisbruker eller en homo. Eller kanskje de bruker kondom, men ikke bruker den rett. F.eks hvis de puler litt uten dong, og setter på kondomet på slutten.

Skrevet
Jeg tror at det offentlige har en del av skylda her. Etter den første bølgen med informasjoner og holdningskampanjer, gikk smittetallene kraftig ned. Delvis på grunn av tilrettelegging med tilgjengelighet av kondomer, og engangssprøyter for narkomane, og delvis pga at folk begynte å forholde seg mentalt og praktisk til realiteten om at alle kan få HIV med ubeskyttet sex. Men så dabbet det kraftig av med informasjonen, muligens fordi man trodde at man var i mål. Resultatet er at det er en hel generasjon som har vokst opp uten den grundige og ganske saklige informasjonen som ungdommene på 80-tallet fikk. Og de tror kanskje at det er greit med ubeskyttet sex hvis det er noen som de kjenner, eller hvis det er noen de er glad i, eller hvis det ikke er en stoffmisbruker eller en homo. Eller kanskje de bruker kondom, men ikke bruker den rett. F.eks hvis de puler litt uten dong, og setter på kondomet på slutten.

Ja, dette kan absolutt være en forklaring!

Skrevet

Som man sår så høster man.

HIV behøver ikke være noe problem i det hele tatt så jeg har vanskelig for å forholde meg til problemsstillingen i det hele tatt.

Skrevet
Som man sår så høster man.

HIV behøver ikke være noe problem i det hele tatt så jeg har vanskelig for å forholde meg til problemsstillingen i det hele tatt.

jeg skjønner ikke hva du mener, forklaring takk.

Skrevet (endret)

Hvorfor svarer aldri noen som f.eks. hadde ONS ubeskyttet i helga på slike tråder?

Er det at de bare fortrenger muligheten for at de har HIV?

Endret av kristian82
Skrevet
jeg skjønner ikke hva du mener, forklaring takk.

Det er en umulighet at jeg skal kunne pådra meg HIV. Faren for smitte ved blodtransfusjoner har ikke vært tilstede på 20 år. I dag dreier det seg utelukkende om den enkeltes atferd. En atferdsendring hos folk ville utryddet sykdommen.

Med den viten vi har i dag så burde antallet nye tilfeller i Norge være 0!

Skrevet
Det er en umulighet at jeg skal kunne pådra meg HIV. Faren for smitte ved blodtransfusjoner har ikke vært tilstede på 20 år. I dag dreier det seg utelukkende om den enkeltes atferd. En atferdsendring hos folk ville utryddet sykdommen.

Med den viten vi har i dag så burde antallet nye tilfeller i Norge være 0!

Ja, bruker man kondom ved ONS/elskere osv. og IKKE har ubeskyttet oralsex så er man jo sikker. Får man kjæreste tester begge seg FØR man har ubeskyttet sex og da er man også sikker.

Da sitter man igjen med de tilfellene dama/mannen er utro uten kondom og smitter kjæresten sin, og de tilfellene hvor en kondom sprekker - med andre ord hadde HIV antall smittet vært KRAFTIG redusert ja, om alle hadde tatt de nødvendige forholdsregler.

Skrevet

Tror de fleste tenker at dette skjer ikke meg. Og så lenge partneren ser frisk og sunn ut så regner vel de med at h*n er det.

Skrevet
Tror de fleste tenker at dette skjer ikke meg. Og så lenge partneren ser frisk og sunn ut så regner vel de med at h*n er det.

Ja, rart at man kan være så naiv og dum i 2009. Spesielt med tanke på hvor grusom den sykdommen er og hvor ufattelig trist skjebne man får.

Skrevet (endret)

Rart det der, men mange av oss stoler på mennesker i den grad at hvis man kommer i fast forhold, så regner man med at vedkommende har testet seg, og ville fortalt hvis det dukket opp noe på testen.

ONS uten kondom er ikke smart, men jeg har vært der selv, og testet meg i etterkant før jeg hadde sex igjen. Den ventingen var kjip, og det var ikke pga mangel på sex :eeeh:

Endret av Nique

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...